storing met varen

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door robert-jan o, 22 jul 2010.

  1. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Beste forumleden,

    Een kleine tijd geleden ben ik (een jongen van 14) begonnen met de bouw van de Zwarte Zee van Billing Boats. Ik had het idee om er een varend schip van te maken. Ik heb al mijn benodigheden daarvoor bij een en de zelfde winkel gehaald, aangezien mij dat het beste leek.

    Nadat ik alles geïnstaleerd had, begon ik mijn eerste testvaart. Alles leek voorspoedig te gaan totdat hij na een minuut of 7 de eerste storingen begon te geven. Terwijl ik mijn gashendel ingeduwd bleef houden, stopte de boot toch met varen. Na een kleine periode (+- 15 sec.) gaf de boot weer gas als ik de hendel opnieuw naar voren duwde. Mijn servo bleef het zonder haperen doen.

    Wat is het probleem?? Gaat de accu zo snel leeg, of is er wat fout in mijn boot???

    Ik hoop spoedig reactie te mogen ontvangen,

    Met vriendelijke groet,

    Een beginnende bouwer (Robert-jan)
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Je zou eens even naar je regelaar kunnen kijken kwa aantal Amperage, en de motor. Mocht de motor meer vragen dan wat de Regelaar maximaal kan geven, zou ik eens overwegen een andere aan te gaan schaffen, verder heb ik geen idee. Voel eens aan je regelaar of deze ook heet/warm word als dat gebeurd.

    Groetjes.
     
  3. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    wat voor zender heb je? 27 mHz of 40 mHz??

    want dan kan het zijn dat je gewoon gestoord wordt door een medevaarder/ rijder
     
  4. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Beste,

    Op het gene wat ik lees zou ik ook denken aan je regelaar / motor.
    Om te beginnen zou je de gegevens van je motor moeten vergelijken met je regelaar.
    De motor mag niet zwaarder zijn (opgenomen amperage) dan wat je regelaar kan geven.
    Beide hebben een gegeven van de stroom continu en piekstroom (kortstondig).

    Wat ook aan te raden is om te kijken hoeveel stroom je motor opneemt tijdens het varen.
    Dit doen we door een A-meter in serie te plaatsen met de motor. De boot in een bad of water te zetten en dan de motor aansturen.

    Hiermee kun je zien als de motor goed is uitgelijnd (min mogelijk stroomopname) en hoeveel
    Ampere de motor opneemt tijdens volle belasting.

    Mvg
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zie 2 mogelijkheden:

    1) Je motor trekt dusdanig veel stroom dat je regelaar zwaar belast wordt en uiteindelijk in de warmte-beveiliging schiet

    2) Een lege vaaraccu (als je geen regelaar met BEC hebt)

    Check de volgende zaken en je bent redelijk dicht bij de oorzaak (en dus een oplossing)
    - Hoeveel ampere trekt de complete aandrijflijn? (Meten met model in het water, vol gas en het model met een draad vastmaken aan de kant)
    - Hoeveel ampere kan de regelaar aan?
    - Is de regelaar heet na het varen?
    - ...
     
  6. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    hallo bedankt voor jullie reactie

    Tazz19
    nee de regelaar wordt niet warm
    en waar kan ik de amperage vinden?

    rubenbosman
    ik heb 40mhz en ik vaar alleen dus ik denk niet dat het daar aan ligt

    Carlo aka Rambo
    waar haal ik zo meter vadaan?(winkel)

    Roel van Essen
    de regelaar word niet warm alleen de motor maar ik denk dat de motor wel warm mag worden
    de accu heb ik vol geladen dus die zat vol
    hoe kan ik de ampere meten?

    mvg
    robert-jan o
     
  7. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    wat is het merk en type van je motor en regelaar ?

    Gr, Leon.
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoe warm word de motor? Dusdanig dat je je handen er niet langer op kjan leggen dan 5 secondes? Regelaar staat meestal ( meestal ) het aantal amperage wat hij kan leveren. Let wel, dit is vaak de maximale afname. Mijn regelaar is Maximaal 12 ampere, en mijn motor 3,5. Heel verschil, als dat andersom is, dan heb je een probleem;p Lees anders de handleiding die je erbij gekregen hebt, daar staat het altijd in. Mocht dat niet het geval zijn, schrijf dan even het typenummer en merk op, dan kunnen wellicht een van ons zoeken naar de specs.

    Groet

    Het kan trouwens ook zijn, zoals roel al zei, dat je regelaar in de beveiliging schiet, hiervoor hoeft hij niet warm te worden.

    Meten doe je met een multimeter, als je er 1 hebt, verdiep je je er maar eens in. er is zat info te vinden op het www. ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2010
  9. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    is dit info genoeg??

    mvg
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dus het gaat over een
    power 600/19 robbe No. 4472
    rokraft robbe No. 013

    op hoeveel volt vaar je want een rocraft kan wel 12 volt hebben maar dan geen bec
    daar deze op dezelfde koelplaat zit als de power fed's slaat die als eerste uit
    staat trouwens in de handleiding van de rocraft in heel kleine letterkes

    als je motor meer dan hand warm wordt dan trek je te veel stroom
    en een rocraft heeft achteruit niet het zelfde vermogen
    dus als je die verkeerd hebt aangesloten en je servo revers op je zender staat op reverse dan heb je heml eigenlijk in achteruit staan en slaat hij dus veel sneller af dan dat hij juist zou zijn aangesloten

    een kwestie van bezuinigen bij robbe

    groetjes raf
    ps de witte draad moet aan de plus van de motor dacht ik en dat is het pootje met het rode stipje
     
  11. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    hallo raf

    ik vaar op 6 volt
    maar bij de regelaar zat geen handleiding
    en hoe zit dat met die ampere want daar ligt volgens u niks aan?

    mvg
    Robert-jan
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    haha 6 volt kan het probleem zijn

    als de motor de spanning lager dan 5 volt trekt valt de bec uit
    als je nu een 4 cellen pakketje hebt en je sluit de ontvanger daar op aan
    en je haalt de rode stekker uit stekkertje van de regelaar
    dan zou je probleem wel eens kunnen opgelost zijn

    wel niet vergeten dat stekkertje er uit te halen anders loopt het weer mis

    groetjes raf
     
  13. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    mvg
    Robert-jan
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    in een stekkertje zit een rode ;zwarte en witte kabel
    kan ook een gele ,oranje en bruine zijn
    het gaat dus over de oranje of rode kabel
    door een lipje op te lichten aan het stekkertje kan je het kabeltje langs achter uit de stekker trekken

    [​IMG]
    hier zie je de verschillende types met hun simbolen er bij

    wat is bec
    bec is een door de regelaar op 5 volt gebrachte spanning die door de draden naar de ontvanger deze van stroom voorziet
    zo spaar je dus een ontvanger accu

    door nu toch een ontvanger accu te gebruiken vermijd je het probleem van die dip als je motor de accu onder de 5 volt trekt

    hopelijk beter verstaanbaar

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2010
  15. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    hallo raf

    dus als ik het goed begrijp moet het rode draadje uit het stekkertje van de ontvanger naar regelaar eruithalen
    ik heb een futuba stekkertje
    ik heb een ontvanger doosje daar moet je 4 batterijen in stoppen is dit verkeerd?
    ik snap er niet veel van maar ik zal proberen het stekkertje eruit te krijgen als ik de goede heb

    mvg
    Rober-tjan
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja dat draadje moet er uit
    niet afknippen maar gewoon met een plakband terug tegen het kabeltje plakken dan kan je het nog steeds teug steken

    dat doosje is inderdaad voor de ontvanger te voeden
    daar gaan 4 batterijen in

    vroeger hadden we niets anders dan deze bakjes en het werkt wel

    succes raf
     
  17. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    hoe krijg ik het kabeltje er dan uit?

    mvg
    Robert-jan
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    door in het stekkertje een lipje op te lichten
    er zitten drie lipjes op een rij daar waar je de pennetjes kan zien in het plastiek
    die lipjes houden het pennetje op zijn plaats

    groetjes raf
     
  19. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    moord brand
    de motor doet niks meer!!
    wat kan dit zijn ik heb de rode stekker van regelaar naar ontvanger eruitgedaan en de vier batterijen in dat kastje en nu doet de motor niks meer

    wat kan dit nou weer zijn??

    mvg
    Robert-jan
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    doet je servo het wel ????
    indien deze ook niets doet zitten dan de accus juist in dat bakje ????


    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina