DAX suspension

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 14 mrt 2010.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het zat erop. Aan de bandenslijtage was niet te zien dat de wielen een rare hoek hadden aangenomen dus hebben ze vlak op de weg gestaan. Ook de voorwielen hadden last van gripverlies anders stond ik in iedere bocht wel dwars maar als je door veel bochten kunt driften geeft aan dat mijn banden (GRP) op dat moment geen grip konden vinden.

    Ja natuurlijk, je kunt het niet laten.... Ach, laat ik jullie disqualificatie vanwege een te lichte auto maar niet opmerken.... Het heeft mij een betere resultaat van de dag gegeven dan jullie dus wat zeik je nou, zorg eerst dat je eigen zaken in orde zijn.
    Maar als ik naar vorig jaar kijk heeft Joey rond te 15.00 gereden met de beste tijden, wat ik nu terug kan zien van vandaag is hij ook niet verder gekomen dan een 15.5 dus ook Joey had blijkbaar last van wat minder grip.
    Toegegeven, Peter ging heel goed maar als je heel goed naar zijn systeem kijkt heeft zijn systeem ook wat nuken. Als zijn auto te ver in- of uitveert in een bocht loopt het bij hem ook iets uit lijn.
     
  2. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Als je niet tegen commentaar kan Roelof heb je hier niets te zoeken met een grote bek! Ik heb het over het resultaat van DAX waar jij zo over roemt, het is beter en sneller... Laat het dan ook zien! Wat je vandaag liet zien is een schande voor jou niveau! De wegligging van de auto van Joey in vergelijk met die van jou is ongeveer als water en vuur. Disqualificatie (10 gram te licht), tja shit happens maar heeft helemaal niets met jou of met DAX te maken!

    Je zal echt eens om moeten leren gaan met commentaar en niet altijd betweterig zijn.

    [mod] Houden we het wel een beetje gezellig? Wie waar wat te zoeken heeft bepaald u duidelijk niet. Kreten als "grote bek" verwacht ik hier op dit forum niet. Duidelijk? [/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2010
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kom op hou het sportief en gezellig;
    - als een auto 10 gram te licht is dan heb je de grens gezocht en als dit gebeurd...shit happens.
    - als iemand zelf een systeem ontwikkeld en het zit even niet mee OF gewoon een slechte dag heeft qua grip...shit happens.
    - van de baan lopen, even balen, stoom afblazen en daarna samen een biertje in de kantine, dat lijkt mij een betere oplossing.

    Dit zijn nou geen zaken om op deze manier op elkaar te reageren.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En jij moet eens stoppen om als alwetende distributeur pratend uit naam van al je klanten en je toe-leveranciers het recht te willen hebben om alles af te kraken.
     
  5. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Ik volg deze topic al vanaf het begin en vind het erg leuk te lezen dat iemand eigenlijk best veel verteld over zijn ervaring met het toepassen van een ander systeem. Dat gebeurt maar weinig.

    Vind het echt enorm jammer dat er nu ineens mensen op deze manier zich mengen. Laten we deze topic gewoon schoon houden van dit soort uitingen.

    Gr. Rob
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Dit ook gewoon toegeven siert de mens. Ik vind het perfect dat mensen zelf ontwikkelen, neem PvK als voorbeeld en er zijn zaken die Roelof heel goed doet (neem oa het pinchen).
     
  7. djiewie

    djiewie Guest

    Vandaag op Rucphen gaan trainen, eerst met dax.
    Het DAx systeem leek eerst goed te werken alleen bleven mijn banden taps naar buiten slijten. Nadat ik dat er uit gekregen had bleken mijn wielen omhoog te staan, dat is dus niet de bedoeling. Het blijkt nu dat Ruben gelijk heeft gekregen dat de velgen en banden zo zacht zijn gemaakt dat ze onder druk meebuigen. De velgen zijn dus te zacht voor mijn DAX systeem. Heb het er af gehaald en de auto normaal afgesteld en gelijk was de auto goed. Dus ik laat het verder aan de techneuten en fabrikanten. Het was erg leuk om het te maken en te zien werken op de bank maar in de praktijk blijken de velgen afgestemd te zijn op de conventionele manier. Peter rijdt met RB en die velgen waren veel stijver dan mijn GRP velgen. Mogelijk is het beter te doen met hardere velgen die minder doorbuigen.

    Groeten JW
     
  8. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Jammer dat het nu nog niet goed is JW.

    Zondag op heemstede heb 'k Daan J. en Salven met het systeem zien rijden. Daar ziet het er wel goed uit, alleen Salven was duidelijk e.e.a. aan het proberen. 1 ding is duidelijk, alle heren kunen iets eerder op het gas bocht uit. Opzich is dat natuurlijk erg belangrijk, want daar kun je iets mee winnen.
    Salven merkte wel op dat omdat de achterkant nu anders is, de voorkant anders reageert, en daarom was hij dus aan het testen. Niet heel vreemd denk ik.

    't systeem kan dus volgens mij best werken, alleen moet je nog wel op zoek naar wat andere dingen. Daan S. heeft daar denk ik de terrechte opmerking: Andere achterkant betekend ook dat je de voorkant moet herzien..

    Ik denk zelf dat de Xray al heel stabiel is aan de achterkant en dat het juist altijd moeilijk is om stuur te krijgne, nu moet dat nog meer... das dus lastig voor de xray denk ik :)
     
  9. djiewie

    djiewie Guest

    De cambergain wat je normaal in de achterkant hebt is ca 6 graden. daar zijn de banden ook op afgestemd volgens mij. wanneer je de cambergain dan 1 graad of 0 graad maakt dien je dus een velg te hebben die stijf is omdat de band gewoon buigt onder belasting. De jongens die daar waren zeiden dat er ringen waren om in de velg te doen om hem stijver te maken. het systeem is er zo op te zetten dus misschien ga ik er nog mee verder testen maar met de grp velgen heeft het geen zin. Overigens had ik gewoon stuur aan de voorkant alleen de achter kant was vaster op de weg met DAx erop. Peter heeft een serpent en toen die met mijn auto reed zei die dat er veel meer stuur in zat, wat we daarna ook in de serpent hebben geschroefd tot zekere hoogte. De mindere banden slijtage is volgens mij de winst. Met de normale afstelling dus zonder DAx ging de auto op rucphen harder door de bocht.

    Greetz JW
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2010
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, je krijgt zoveel grip achter dat je meer stuur moet gaan zoeken. Een kort chassis en amper caster kan je al een eind op weg helpen.
    Als Salven hard aan het testen is zal er spoedig ook wel een setup online komen waar je naar kunt kijken.
     
  11. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL

    C.Andy’s Carbon ring Red RC – RC Car News

    'k had d'r al aan zitten denken, maar wellicht is het wat voor je...
     
  12. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    Damn dat heeft indruk gemaakt... jammer dat het wat kinderziektes/ontwerp foutjes had.
    Was in ieder geval wel erg leerzaam.
     
  13. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    versie 1 of 2?

    Maarre Roelof, jij moet toch onderhand ook wel weten dat een wielophanging ontwerp altijd een compromie tussen roll en bump is?!
    Als je een goed werkend ontwerp hebt in roll, gaat dat in bump helemaal bonkers... en viceversa.

    Zolang de boven- of onderdraagarm uit een hydraulische cilinder bestaat gaat cambercontrol in bump en roll niet (mischien dat het OCP systeem van michelin in de buurt komt, nog niet naar gekeken)
     
  14. djiewie

    djiewie Guest

    Hee Ruben, dat is wel iets om te proberen, ;)heb de mensen al gemaild over hoe en wat bestellen van die ringen. Mijn DAX wordt toch nog vervolgt wat mij betreft we wachten nog even de ringen af en dan horen jullie wel weer van mij. Overigens ging de dax op Heemstede wel goed bij mij daar heb je relatief veel korte bochten in vergelijk met Rucphen alleen moet het systeem overal goed werken natuurlijk.:confused:

    Greetz JW:cool:
     
  15. djiewie

    djiewie Guest

    Zeg WVK, heb je misschien wat info over jou systeem? footootje of zo iets zou leuk zijn voor de techneuten onder ons.

    Greetz JW
     
  16. djiewie

    djiewie Guest

    Bericht van forumbeheer:
    Houden we het wel een beetje gezellig? Wie waar wat te zoeken heeft bepaald u duidelijk niet. Kreten als "grote bek" verwacht ik hier op dit forum niet. Duidelijk?

    Wil me even achter Roelof scharen qua respect en dus het forumbeheer
    bedanken voor deze reactie.

    JW
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt en daarom moet je voor ieder circuit altijd nog steeds op zoek gaan naar een afstelling. En als je meerdere systemen hebt zou dat het alleen maar lastiger maken ;) Dat OPS ziet er ook goed uit, het is inweze DAX maar dan alleen bij de wiel-as en heb je volgens mij ook bij bumps ongewilde geometrie veranderingen.
     
  18. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    foto ga ik niet posten, je gebruikt je eigen fantasie maar. [of je moet een nk 1:8 bezoeken, kan je spieken]

    Maar wat er gebeurt is, heeft qua "band op wegdek" gedrag redelijk het zelfde resultaat als het DAX van roelof.
    Ik heb de draaipunten van de draagarmen op andere locaties gemonteerd zodat de auto in roll heel weinig cambergain heeft... maar zoals aangegeven in mijn post erboven, gaat dat niet helemaal goed in bump.
    Gezien on-road auto's amper veerweg gebruiken kan je dat dus verwaarlozen.

    Je moet dan wel de voor en achterkant tegelijk aanpassen! als je eerst de voorkant verbouwt, en het seizoen erop de achterkant, rij je een seizoen met een auto die uit balans is.


    Aangezien het toch vakantie is, hier is een lijstje lees[s=r] materiaal:
    View topic - Software, books, links... - F1technical.net

    Ciao,
    Peter
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2010
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    DLS zou in sommige Amerikaanse shops al leverbaar zijn maar er is nog geen prijs bekend, grappig.....

    Wel kwam ik dit filmpje tegen:



    Moeilijk te zien maar zo te zien zit er ook een lichte camberrise in.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Gisteren DLS (Serpent 733) besteld bij Kamikaze RC in amerika, kost wel wat (148 dollar ex. verzending), maar ben benieuwd of het iets brengt. Weet niet of ik het op tijd binnen heb voor om nog te kunnen trainen voor het aankomend NK. Ben zelf ook nog niet zo`n expert in het afstellen van mijn auto. Maar ga het proberen.
    gr.
     

Deel Deze Pagina