Aansluitschema RC werkschip

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Macrabbit, 6 aug 2010.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo,

    Na 18 jaar de modelbouw weer opgepakt, maar er is nog al wat veranderd. Ik zou erg geholpen zijn met een schema vor het aansluiten van de volgende componenten. Ben niet electrisch/electronisch onderlegd dus het moet voor mij wel leesbaar zijn. Het gaat om de volgende componenten:

    1 of 2 accu's 12 volt 7Ah ( Bij 2 stuks parralel aangesloten)
    2 electromotoren Graupner 700
    2 Robbe vaartregelaars ( electronisch)
    1 roerservo
    Ontvanger 9 kanaals Multiplex

    Het geheel wordt aangestuurd middels een 20 jaar oude Multiplex zender. Deze werkt overigens nog perfect. Is het raadzaam om met een ontvanger accu te werken of de stroom rechtstreeks van de accu,s af te pakken? Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet
    Sjoerd
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Niemand, das jammer.

    Moet ik het op een andere manier zien te begaan.
     
  3. import scooby

    import scooby

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Goes(of all places)
    Waarschijnlijk maak je een betere kans in het boten forum!

    Succes iig!
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Sjoerd, ik heb je vraag inderdaad verplaatst naar de categorie Scheepsbouw.
     
  5. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    691
    Locatie:
    utrecht
    Hallo Sjoerd ,

    Ik persoonlijk werk liever met een aparte ontvanger accu .
    Gezien het feit dat als er niet genoeg spanning aanwezig is de rest ook uitvalt .
    En wat betreft de zender , ik vaar met een Robbe Terra van bijna 35 jaar oud .

    gr hans
     
  6. Welkom terug in de modelbouw. Er zijn veel nieuwe inzichten maar zeker het oude geldt nog steeds.

    Ik weet niet of de vaart regelaars een BEC hebben, kun je terug vinden in de handleiding, maar die zou ik niet gebruiken. BEC staat voor Battery eliminating circuitry. Oftewel je hebt geen ontvanger accu meer nodig. Mijn ervaring is dat die BEC van de vaartregelaars niet veel voorsteld. Daarom gebruik ik een 78(T)05 spanningsregelaar. Is gewoon een klein eenvoudig te maken ic-printje. Type in google maar eens 7805 in en je krijgt er een hele lading te zien. Zelf ga ik nog een stukje verder door bepaalde groepen servo's te voorzien van eigen voeding zodat alleen het puls-signaal vanaf de ontvanger wordt gebruikt en daarmee de ontvanger totaal ontzien wordt qua belasting. Hiervoor neem je de spanningsregelaar en sluit je die aan op de + en - van de servo en de pulsdraad gaat naar de ontvanger.

    Indien je toch de bec (indien aanwezig) van de spannegelaars gaat gebruiken moet je van 1 van de twee de + draad onderbreken (pinnetje eruit trekken) anders krijg je problemen bij de regelaar.

    Heeft die Multiplex wel al 3 draden aansluiting of is die nog met 4 draden, want dan krijg je het denk ik wat lastiger met aansluiten met nieuwere type servo's. Op de plaatjes zie je een beetje hoe en wat. Tevens heb ik altijd zekeringen in het systeem zitten. Let op met de verschillende +draden, soms is die onderbroken.

    Allereerst een spanningsregelaa met een 7805:
    [​IMG]

    Standaard oplossing met een BEC van de regelaar:
    [​IMG]

    Oplossing met een losse spanningsregelaar, in dit geval een eigenbouw 7805, maar kan ook worden gekocht, maar het is een eenvoudig ding om te maken:
    [​IMG]

    Oplossing met losse voeding naar de servo's voor ontlasting van de ontvanger:
    [​IMG]

    Danny
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2010
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Klein dingetje; een zekering behoord onder de positieve pool te staan. Maar mag geen naam hebben...;)

    groeten Paul
     
  8. Effe gechecked en aangepast... Dank je Paul. Zaten inderdaad op de + in de boot. Krijg je ervan als je iets te snel gaat terwijl je onder de medicatie zit :( Dus even refreshen en je krijgt de aangepaste versie. Op zich logisch anders gaat de stroom lopen via een andere GND (-pool) omdat die gekoppeld is met alle elementen.

    Danny
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2010
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Hans,

    Ik had inmiddels van een collega al gehoord dat een BEC inrichting bij een schip niet echt nodig/handig is. Dit ga ik dus ook niet inbouwen. Mijn zender werkt ook nog prima en uitstekend geschikt voor wat ik wil. Bedankt voor je reactie en het meedenken.
    Sjoerd
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Danny,

    Superbedankt voor je moeite. Ik ga inderdaad ook geen BEC systeem gebruiken. Heel blij ben ik ook met de inbouwplaats van de zekeringen. Wist wel dat ze er eigenlijk in moesten maar de vraag was waar. Hoe zwaar moeten de zekeringen overigens zijn? Ik heb er twee Graupner 700 BB motoren in liggen. Verder wil ik nog graag van je weten wat je reden is om er een spanningsregelaar in te bouwen? De servo krijgt zijn spanning van de ontvanger als ook de regelaars. Is deze belasting zo groot dat je problemen kunt krijgen met je ontvanger? In wezen boots je dus nu een BEC systeem na met dit verschil dat de ontvanger zijn stroom van de extra ontvanger accu krijgt en de servo('s) en de vaartregelaar van de vaaraccu('s) middels de spanningsregelaar. Heb ik dit goed samengevat? Normaal gesproken komt er volgens mij nog een schakelaar tussen de ontvanger en de ontvanger accu. Als er toch een spanningsregelaar tussen moet zal deze zonder aan/uit schakelaar volgens mij constant onder spanning staan van de vaaraccu's. Kan dit geen kwaad of moet deze ook worden voorzien van een aan/uit schakelaar? Graag nog even je mening.

    Groet
    Sjoerd
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  11. Het voordeel van een losse spanningsregelaar is dat de vaartregelaars doen wat ze moeten doen, motor regelen. Als de motor/regelaar een piekspanning of kortsluiting krijgt, slaat de regelaar in beveiliging of brand zelfs door (daar heb je die zekeringen voor nodig, spreek uit ervaring). Als je een bec gebruikt van de motor/vaartregelaar die er tussen uit knijpt, dan kun je gaan zwemmen. Met een losse BEC/7805 kun je altijd de overige kanalen en dus ook de tweede vaartregelaar aansturen en dus naar de kant varen. Risico dat een losse bec eruit klapt is niet heel erg groot bij normaal gebruik. Je kunt ze eenvoudig maken met verschillende amperes varierend van 1 tot 5 Ah (met een koeling). Je kunt ze ook kopen en dan zijn het meestal geschakelde versies die niet warm worden en die kun je kopen tot 10Ah. Dat is wat overkill voor een paar servo's en eventueel wat schakelfuncties.

    Ik werk liever met een BEC-achtig systeem. 1 accu (mijn Kormoran vaart op een LiPo) en alles werkt. Geen ontvanger accu die je kunt vergeten te laden waar je net op het verkeerde moment achterkomt (midden op het water bijvoorbeeld). Ik weet niet hoe groot je boot is/wordt, maar het scheelt ook gewicht en ruimte. Nu heb je alleen een roer servo, maar wat wil je nog in de toekomst erbij hebben.

    De waardes van de zekeringen is de waarde die je regelaar aan kan. Als er een BEC in de vaartregelaar zit, dan moet je de rode draad eruit halen als je een andere voeding gebruikt (losse accu of spanningsregelaar) voor de ontvanger. De vaartregelaars krijgen (meestal) geen stroom van de ontvanger, maar juist andersom. Alleen de puls en min zijn nodig met een losse/aparte voeding. Weet je wel al welke regelaars je gaat gebruiken? Dat praat wat makkelijker namelijk. Want er bestaan nog steeds types die geen bec hebben en wel die plus draad nodig hebben.

    1 ding staat nog niet in de schema's. Een aan/uit switch. Ik gebruik niet die kleine schakelaars naar de ontvanger. Die zetten niet het hele systeem uit. Ik zet meestal een zware switch in de lijn tussen de accu en de rest van de boot. Vaartregelaars en andere electronica hebben de neiging aan te blijven ook al staat het ontvangerdeel uit. Ik plaats die dingen op een plek waar je eenvoudig bij kunt (bij mijn Kormoran bijvoorbeeld in een kist op het dek).

    Succes,

    Danny

    PS: misschien een beetje wazig allemaal, maar er zijn heel veel mogelijkheden.
     
  12. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Geinig topic

    Leuk, even de basics weer ophalen.

    Dan doe ik ook nog een duit in het zakje.
    Lui als ik ben laat ik de loodaccu's altijd in het schip.

    Hier de hoofdschakelaar.
    "AAN" zet het schip onder spanning
    "UIT" zet het schip zonder spaning, en kan je via de beide stekerbussen de accu weer opladen.
    - of -
    De accu uit het schip als spanningsbron voor iets anders gebruiken.

    [​IMG]

    En ik blijf natuurlijk een hollander.
    BEC komt gratis bij de regelaar. Gebruiken dus.
    Gelet op bovenstaande dus ook maar een zekering nodig.
    En een maakcontact voor drie functies.
    :)



    Han
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat moet je eens op circuit online zetten
    Wordt je verrot gescholden en weet je er absoluut geen klote van
    Je heb er zelfs geen verstand van:rolling:
    Dat laden in je boot dus en dan voor al als je de akku ook nog op zijn zei ligt ben je helemaal de klos:confused:
    Ik doe dit al jaren zo nooit geen problemen mee gehad hoor
    Werkt fantasties bij mij althans (uit ervaring dus)
    mvg
    Frederik:D:D
     
  14. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zelf hou ik ook op zijn tijd wel van een mooie donderklap.
    Maar ik doe dit ook al jaren.
    Nooit problemen gehad.

    Nou heb ik een diploma handige jongen in de elektrotechniek.
    Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen.

    Voor Lipo's zou ik dit inderdaad afraden. :teacher:
    Loodaccu's od NiMh, mwahh. loopt zo'n vaart niet.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Wat een simpele vraag niet teweeg brengt. Veel antwoorden maar roept ook weer nieuwe vragen op. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. Zal mijn vragen in een volgend berichtje even samenvatten. Tevens wat aanvullende gegevens betreffende de toe te passen vaartregelaars waar Danny om vroeg.

    Groet
    Sjoerd
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Danny,

    Je vroeg nog welke vaartregelaars ik gebruik, wel ik heb 2 Robbe Navy Control 535 R aangeschaft. Voor de duidelijkheid, de motoren zijn Graupner 700BB Turbo's. In principe ga ik met 1 accu 12 Volt 7Ah varen, echter ik heb de mogelijkheid om een tweede accu te plaatsen. In dat geval zou dus iedere motor/vaartregelaar een eigen accu kunnen krijgen. Ook kan ik de accu's parallel schakelen natuurlijk. (Wat is beter?)Het schip is overigens een Smit Nederland van BB, schaal 1:35.
    De vaartregelaars hebben voor zover ik het kan bekijken geen BEC aansluiting. Verder denk ik dat ik inderdaad de schakeling die Hans Mul ( bedankt Hans) voorstelt ga gebruiken. Dan kan ik de accu's in het schip laten zitten tijdens het laden. Daarnaast gebruik ik slechts 1 servo ( voor de roeren) Ik voel veel voor het tweede schema van jou Danny namelijk met een aparte spanningsregelaar 7805 welke de ontvanger van stroom voorziet. De rode draad van de vaartregelaars dan niet aansluiten op de ontvanger? Zekeringen tussen de accu's en de vaartregelaars en tussen de accu's en de spanningsregelaar. Tevens nog een zekering tussen de accu's en de driewegschakelaar voor het laden van de accu's. Naast de driewegschakelaar voor het laden nog een hoofdschakelaar tussen de accu's en de rest van het electrische circuit? Als ik nog iets vergeten ben dan graag jullie reacties. Danny, mogelijk nog een aangepast schemaatje met bovengenoemde componenten, zou geweldig zijn.

    Groet
    Sjoerd
     

Deel Deze Pagina