Graupner Systems getuned?

Discussie in 'Speedboten' gestart door Miguel187, 31 aug 2010.

  1. Miguel187

    Miguel187

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Delft
    Hallo allemaal!

    Ik oriënteer me sinds een tijdje weer op een nieuw bootproject en heb m'n zinnen gezet op een catamaran.

    Nou heb ik flink wat rondgekeken en gelezen op internet, o.a. ook hier op dit forum, maar nu vroeg ik me af hoe de zwarte catamaran in het onderstaande filmpje getuned zou kunnen zijn.

    UVPs7-MWMas[/media] - Robbe MaginOne Vs Graupner Catamaran System 2°test

    Het is dus een Graupner Systems, wat toch al wel een oud model is, maar ik ben nogal onder de indruk van hoe wendbaar deze boot is. Hij kan bijna haakse bochten op (redelijk) hoge snelheid maken! Dit heb ik andere boten nog niet echt zien doen. Of heb ik gewoon nog niet veel gezien??

    Het is dus een italiaans filmpje, maar er staat dat ie gebruik maakt van 2 kyosho borstelmotoren en lipo's. Nou snap ik dat lipo's de acceleratie wel ten goede komen, maar niet perse de wendbaarheid.

    Kan iemand mss iets over die wendbaarheid zeggen? Ik vind deze boot anders wel een optie om aan te schaffen nl. Ik weet dat het maar een ABS bootje is maar ik heb de nadelen daar al van gelezen. Ook heb ik al gelezen hoe een epoxy romp een veel duurzamer project zou zijn. Maar zou je met elke andere (of betere/duurdere) cat-romp ook makkelijk zo'n wendbaarheid kunnen verkrijgen?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
    gr Miguel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Ik lees juist dat hij gebruik maakt van Brushless en en dat is voor mij bostellloos. Dat ik combinatie met lipo's ( god weet hoe veel) resulteerd in wat je in het filmpje ziet.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Miguel,

    De standaard aandrijving van de Systems is een sturende as; goed afgesteld zorgt die voor een uitstekende wendbaarheid bij matige snelheden.

    Zoals je zelf al aangeeft is de Sytems al een aardig oud model en de hydrodynamische eigenschappen van de romp zijn niet meer up to specs vergeleken met de moderne ontwerpen.
    Veel sneller dan op het filmpje zul je een Systems dan ook niet krijgen, tenzij je het onderwaterschip en de aandrijving modificeert.

    Om met Heiko Danz te spreken: "Een aandrijving met een universele koppeling erin heeft in een snelle boot niks te zoeken...".

    Als je een wendbare snelle boot wilt hebben moet je een ECO nemen, die zijn bloedsnel en wenden razendsnel, daar kan elk ander boottype een puntje aan zuigen.

    Net als het origineel zijn cats niet bedoeld om, als op het filmpje als een dwaas heen en weer te schieten, maar om op een ovaal te racen, waarbij rechtelijn snelheid belangrijker is dan wendbaarheid.

    Groeten, Jan.
     
  4. Miguel187

    Miguel187

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Delft
    Jan, bedankt voor je reactie!

    Ik vind het juist mooi dat deze cat als een dwaas heen en weer zoeft :D! Het type eco vind ik minder mooi om eerlijk te zijn. Hoe deze cat stabiel op het water blijft terwijl ie haakse bochten maakt vind ik nou net heel cool.
    Maar is het nu zo dat juist de sturende as voor de wendbaarheid zorgt? Dat zou betekenen dat er een trade-off bestaat tussen wendbaarheid en top snelheid, aangezien zo'n koppeling niet heel hard kan. Ik ben ook niet zo'n fan van die koppelingen, ik heb er een in m'n Robbe Magnum zitten. Die maakt een rotherrie als je 'm iets te ver uitstuurt, dat klinkt dan alsof dat niet helemaal de bedoeling is :). Ik vraag me dan ook af wat de setup van deze Systems is. Ik zie dat graupner op hun site als optie de Hydrospeed flexdrive aanraadt, zodat je van de sturende as af bent.

    Maar ik ben niet perse gebonden aan de Systems. Ik heb alleen het idee dat die voor z'n lengte (830mm) relatief breed is (270) waardoor ie dus minder snel zou omslaan. Maar hoe wendbaar zou bijv een MHZ Mini Mystic C5000 small (2brothers) te maken zijn?

    Evt. suggesties zijn welkom wat betreft alternatieve rompen. Het liefst niet te lang, ongeveer tussen 650 en 900.

    gr Miguel

    ps. @Arnoldusie: de Magin one heeft brushless maar de Systems borstels :)
     
  5. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    volgens mij staat het in de beschrijving van het filmpje.
    even vertalen en je weet het.

    google zegt:

    2e proef: Robbe MaginOne kitt brushless lipo met 2100 en Graupner Systems catamaran met 2 motoren borstels Kyosho Le Mans 360ST met Lipo 2100.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Miguel187

    Miguel187

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Delft
    Ja dat had ik ook al gezien. Maar het gaat me meer om de manier van sturen, niet zozeer om de motorsetup. Zou dat met een universele koppeling zijn of kan je dat scherpe draaien ook met een los roer bewerkstelligen?
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Miguel,

    De Systems op het filmpje vaart bij het bochten maken bijna met een volledig ondergedompelde schroef, vandaar de 'grip' om zulke scherpe bochten überhaupt te kunnen maken.

    De boot loopt rechtuitvaren ook niet echt vrij, zoals een cat, die een luchtkussen tussen beide sponsons opbouwt (het is niet voor niets een verouderd ontwerp), dit neemt behoorlijk wat stroom en de vaartijd zal bescheiden zijn.

    Een cat heeft normaal gesproken een oppervlakteaandrijving, waarbij de prop maar tot de naaf in het water ligt en er steeds maar één blad in het water steekt, dit veroorzaakt ook de imposante 'roostertail' achter een boot met oppervlakte aandrijving.

    Omdat de prop vrij ver van de spiegel staat en het ontwerp van een cat rechtuit als voorkeursrichting heeft, zullen scherpe bochten nooit tot de sterke punten van een snelvarende cat behoren, bochten worden altijd ruim gevaren, zodat het luchtkussen tussen de rompen intact blijft en de boot met relatief weinig vermogen op snelheid blijft.

    Als je een cat met één schroef hebt, met het roer achter de prop, zal het bochtengedrag 'beter' (als in krappe bochten) zijn, dan wanneer je een tweemotorige cat hebt met het roer tussen de props in, deze opstelling heeft wel de minste weerstand en wordt bij snelle boten overwegend toegepast.

    Eigenlijk wil je een rompvorm, die er eigenlijk niet echt geschikt voor is, bochten laten maken, die beter bij een monohull met de prop onder de romp passen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  8. Miguel187

    Miguel187

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Delft
    oke, bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zal dan nog eens goed nadenken over wat voor type romp ik dan moet nemen.

    gr Miguel
     

Deel Deze Pagina