Ooit in langvervlogen tijden aangeschaft voor jawel !!! 99,-- guldens. En nu ligt het op de bouwplank, een SCEN Puma III. Het wordt de laagdekker uitvoering. De bouwbeschrijving sumier maar vertaald, maar vraag niet hoe. Belangrijke aanwijzingen zijn destijds m.b.v. de tipex gewoon verdwenen. Dus de duitse bouwbeschrijving lezen is een must. Al een deel van de vleugel op de plank liggen. Op aanraden van PUMA-vliegers binnen de club, wat aanpassingen gedaan. Zo zijn de ribben (balsa) die het landingsgestel dragen, vervangen door 2mm triplex ribben. Een handige tool uit m'n rc-auto verleden is een camber-gauge. Heel handig om de wortelribben in de goede stand te krijgen. tot zover Hans
Ha! Fraai! Even lezen... je hebt dus de laagdekkerbouwdoos... of hoogdekker wordt laagdekker? Zo ik zie, bouw je ook de tipverdraaiing in. (Achterste dwarse latje). Ga je verslag heerlijk meelezen! Gr Bas
Ja ja, een goede kijker heeft maar één oog nodig.... Deze doos is van destijds verkrijgbaar als schouder of als laagdekker uitvoering. De versie die ik toen gekocht heb is de laagdekker. En inderdaad met tip verdraaing, zoals in de bouwbeschrijving. Maar dat is gewoon een kwestie van netjes bouwen.
kijk dat is nog eens nostalgie blijft prachtig die oude bakkies in een nieuw jasje wat voor motor komt erop? gr, stephan
@ Stephan Ik ga er een OS MAX 46 AX op zetten. Okee een pruttelende viertakt klinkt veel mooier, maar voor deze kist vind ik een 2-takter beter passend. En als we toch op de vintage tour gaan, waarrom niet deze zender gebruiken: ....grapje....ik ga gewoon m'n MX16S gebruiken. Vandaag weer verder gewerkt aan de vleugel-helften. Een helft ingedekt, gebruikmakend van gewoon bison-kit contact-lijm. Aanwrijven met een heet folie boutje. De andere helft ligt nu in ruwbouw op de plank. Voor verzwaring gebruik ik afsluitbare zakjes met 500 gr. zand, passen zich goed aan, aan de vorm. tot zover weer Hans
bedankt voor je aanbod bas maar ik zou liever nog ns n doosje hebben volgend jaar weer naar de oltimermeeting in de betuwe??? ik hoop er zeker weer bij te zijn jij ook?? mits deze natuurlijk weer georginaseert word?? mvgr johan snijders
Johan, dat zal wel lastig worden om er nog een in doos te kunnen bemachtigen. Hobby-Inn heeft ze tot vorig jaar nog in eigen beheer geleverd. Maar ja, da's niet hetzelfde als de "oude" dozen. Dus veel op internet rondstruinen, marktplaats etc. dan kan je nog wel eens wat op de kop tikken, zoals deze: En wat is dat over een old-timer meeting ??? By the way, als de bouw klaar is kan ik de tekeningen en beschrijving kopiëren. Van alle gestanste delen heb ik een overtrek van gemaakt.
Da's een hele mooi Kato doosje. Die zou ik maar zo laten. Zeer schaars goedje. Waardevol en gezocht in deze toestand. Als je hem bouwt... doe het dan dmv een kopie bijvoorbeeld? @Johan... ik heb ook de spantjes gedigitaliseerd. Normaal zit dat niet bij de tekening. En zo spannend is de inhoud van de Scen Puma ook weer niet. Ding is recht toe recht aan... (en vliegt als de brandweer).
Hey Hans, Ziet er goed uit. Ik heb vorig jaar geprobeerd om een kit bij Hobby in te bestellen, staat wel (nog) op de site maar is niet meer leverbaar Tzt een kopie van de tekeningen zou ik leuk vinden. Verder succes met de bouw. Blijf je voortgang volgen. Gr. Robert
klopt bas hij is zeker niet moelijk te bouwen:nooo: heb jij alle spanten en ribben apart gedigitaliseert?? hhhmmmm dit word intresant maar dan nog n moterkapje en n cocpitkap ook die kom je niet meer aan:sad: of je zou dr ook mallen van moeten hebben?? wand die zou ik dr dan ook erg graag n setje bij willen! @verdouche ja we hebben n echte retro oltymer meeting 1 maal per jaar in de betuwe erg leuk daar ik ook groot fan ben van al die kisten van de jaren 70/80 erg leuk doe je volgendjaar ook mee met je puma???tuuuurlijk of je verkoopt je puma gewoon aan mij :rolling:grapje /en ook serieus mvgr johan snijders
Puma vleugel stabilo en kielvlak + roer. Liggen hier ook nog. In goede staat. Helaas geen romp meer. Gratis aftehalen. Han.
Ja, Johannes, ik ben een paar jaar geleden aardig bezig geweest. Puma I en II, hoog en laag, Puma FH (Speed). De Twin Puma tekening heb ik nog niet gedigitaliseerd. Da's eigenlijk een kleine bijlage. Spantjes heb ik alle ingescanned, dat leek me wel handig. Want het profil verloopt van Naca 2315 naar Symetrisch Naca 0018 (uit mijn hoofd). Neuskapje... zja dan zou daar een malletje van moeten worden getrokken. Kan wel op termijn 'iets' volgieten met gips? Dan kan je vivakken tot en met... Overigens kan je (in het algemeen) uit piepschuim vaak ook wel iets in model schuren om een mal te genereren? Wat dat betreft geen wassen neus Me de neusjob van je electrocharter herinnerend (overperfect). We hebben het er nog wel over. Gr Bas
OEI !!! een twee-motorige Puma !! Dat lijkt me wel wat. Helaas heren (en misschien wel dames), door een onverziene crash en de daarop volgende reparatie van m'n superstar (zie een aparte thread). Ligt de bouw van de PUMA III even stil, want er moet gevlogen bliven worden. Kan alleen melden dan de beide vleugelhelften op de plank liggen en ingedekt zijn, klaar om de onderzijde af te maken. mvg Hans
Ja! De Twin Puma, hij bestaat! Zit een pseudo DC-3 neusje op. Diepgetrokken. Maak nog wel een paar fotootjes.... Zo was er dus ook de Puma FH Speed. Polyester romp (geen epoxy), en in het ergste geval een spanwijdte van 1200 mm... en een ingekorte staart (richtingsroer). Het moest hard gaan. Je kon hem echter ook normaal bouwen. In de zevetiger jaren kon je voor de Puma een losse polyester romp kopen. Net weer anders dan de Puma Speed romp. Helaas heb ik nooit zo een rompje te pakken kunnen krijgen. Staat wel afgebeeld op de doos van de Puma 1.. de oer Puma, met een iets ander vleugelprofiel... @Han... toch niet iets om weer op te lappen? Of houd je het toch liever focus op de fraaie Beach? en de toekomstige experimentals?
Ach die puma bij mij is meer romantiek. Een nieuw rompje bouwen en klaar is kees. Maar heb inmiddels wel betere vliegtuigen. En nog zoveel toekomst plannen om tebouwen. En als het kan steeds iets nieuws. Dat heet grensverleggend. Groeten Han.
Het is alweer een tijdje, maar nu toch maar een update. In de tussentijd niet stilgezeten, maar ja zo'n bouw-blog bijhouden is ook geen katttepis. Om de boel een beetje te versnellen, beide vleugelhelften gelijktijdig gebouwd en beplankt. Vleugelhelften aan elkaar gezet, rolroer-aansturing aangebracht en glasmatje aangebracht. Stabilo en kielvlak gebouwd en van alle roeren de scharniersleuven gesneden. Vervolgens is de romp aan de beurt. Motorschot voorzien van inslagmoeren voor de motorsteun en neuspoot en voordat dit schot gelijmd wordt, eerst alles nog maar even passen. Alle schotjes voorzien van de nodige gaten voor de stuur-rods. En even alle schotjes op de goede plek te leggen. De romp wordt ondersteboven op de tekening gebouwd, dus betekend rekening houden met de goede stand van het motorschot m.b.t. sidethrust en domping. De schotjes moeten loodrecht staan, dus heel handig aluminium hoekprofiel hulpstukjes. Tot zover
hij word mooi verdouche ook ik ben nog bezig met mn puma ,ook die licht momenteel even stil maar als alles klaar (enkele projekten:grin ik ga ik hem zeker verder afmaken suc6 met de verdere bouw