De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Roel van Essen, 5 aug 2010.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Schoten van de geleidingen lopen met weinig wind dat ken ik , daarom heb ik me op de electronica gestort en een winch gebouwd die geen lijn kan vieren als er geen spanning op staat.

    Zwarte peil voeler die de lijnspanning controleerd, wanneer deze naar omlaag vald word een foto sensor afgedekt deze beled dat de winch de schoot kan vieren als er geen spanning op staat
    Blauwe lijn schoot
    Geel stop eindloop bij het halen van de schoot
    Rode peil beweging eindloop , deze dekt een foto sensor af en stopt het halen van de schoot.
    Links idem voor het achterstag bruine lijn

    [​IMG]
     
  2. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    Mooi stukje huisvlijt daar Rene

    heb je hier meer beelden van, eventueel een schema ?
    Of is de betreffende unit ondertussen al onderdeks verdwenen ?
    om Roel zijn draad niet verder te vervuilen, misschien verstandig mij een PB te laten toekomen.
    Tenzij Roel zelf ook iets meer info wil hebben
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Roel,

    Die dikke dame van jou is wel een zeer imposante lady hoor (voor de flauwe plezanterikken onder ons: ik bedoel hier wel het model en niet Roel's eega).

    Van zeilschepen heb ik echt geen verstand en van 'schoten' en 'lijnen' nog veel minder maar ik herken een klasse modelboot als ik er eentje zie. En dat is er hier zo eentje.
    Maar ja, ik ben niets minder van jou gewoon. ;)

    Echt klassewerk en mijn oprechte complimenten!!




    Groetjes,

    Droop
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Beste mensen met een winch.... probleem

    Zat ook al te zoeken naar een oplossing kwam dit tegen bij:

    CAP Maquettes NL

    NicoRoll® Maxi
    Euro 1.50

    "Nooit meer" lussen op de schootlieren ......

    U als modelzeilfanaat kent het probleem wel, onderdeks moeten de schoten naar de zeilen continue op spanning worden gehouden anders lopen ze van de zielwinch af en zit je uren te pielen om het geheel weer gangbaar te maken.

    Wij hebben een oplossing voor dit probleem:

    de NicoRoll® kan worden gebruikt in een single-winch of multi-winch installatie (zie ook het te downloaden schema)



    nicorill-maxi
    Gewicht: 0.015 kg

    De werking is me onduidelijk en of het kan voor die prijs weet ik niet maar ik vermoed het volgende, gelijk ook een zelfbouw idee. Het is denk ik een soort rol die je ook vind in een riemclip met sleutelhanger die je uittrekt en zichzelf weer binnen haalt, of simpel een rolmaat. Je houd tussen servo winch en een dergelijk systeem de lijn super strak, ongeacht wat de zeilen doen. aan deze lijn bevestig je de schoten. De lengte die je kan halen en vieren is de afstand tussen de winch en de rolmaat en de positie op die lijn versus de doorvoer naar de zeilen.

    Dus in het simpelste geval, neem een meetlint van de kortste lengte die je kan vinden, lijm de vergrendeling in de open stand dicht, of sloop het eruit, boor een gaatje in het clipje bij het begin en doe daar een lijn evt via een omkeerkatrol oid naar de winch, altijd strak, kun je gelijk meten hoeveel lijn je trekt. Het is dan wel zo dat de winch sterk genoeg moet zijn om de kracht van de schoot en het"meetlint" aan te trekken.

    Mooier zou zijn als je het metalen "roest" lint op de trommel binnenin zou kunnen vervangen door de lijn naar de winch zelf. Het is een kwestie van zoeken naar een "sloopbaar" exemplaar van een meetlint, die wel een betrouwbaar systeem heeft.

    Zojuist een soepele LUX 5 meter rolmaat opengeschroefd... is makkelijk te doen.

    idee heren??
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    update net getest met een continu servo - vergelijkbaar met een winch en de rolmaat in de bankschroef, eitje. loopt soepel en de lijn is strak, okay geen piano snaar maar toch.
    Een simpel buisje bij de winch en rolmaat voorkomt dat door schuin wegtrekken het alsnog mis gaat. Wat wel belangrijk is dat de schoten naar de winch toe lopen zodat bij veel kracht op de schoot de winch de controle behoud en niet de rolmaat afrolt. met een keer katrol lijkt me dat wel te organiseren. kortom de schoten trekken aan de winch niet aan de rolmaat.

    Heb een mailtje gestuurd naar cap om te vragen naar de werking... antwoord volgt
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maarten dat is de oplossing.
    Ben zelf ook al 2 dagen aan het zoeken.
    Geloof dat planten kwekers ze ook gebruiken.
    Zal eens kijken of ik nog een oude klant daarvoor kan benaderen.
     
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Er zit een nadeel aan dit systeem, de veer in zoiets dergelijks kan flink roesten, beetje vet kan geen kwaad. Daarnaast via google wat gezocht op de sleutelhanger variant, veel te vinden ook met kunststof lijn, veel worden gebruikt in bedrijven waar men met pasjes een deur moet openen e.d. een paar op voorraad houden als reserve kan geen kwaad. Domweg op de winch servo bevestigen en een keerpunt in de boeg
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Kijk ook eens in een sportwinkel die ski-artikelen verkoopt. Het heeft dan wel even niets met modelbouw te maken, maar daar heb ik zo'n oprollijn (laat ik het zo even noemen) vandaan die voor het gebruik met ski-pasjes bedoelt is om die makkelijk bij de lezer in het toegangpoortje te kunnen houden. Ik gebruik er één voor het toegangspasje voor m'n werk. Die zit aan de sleutelbos van de motorfiets, en bij het hek kan ik dan de pas aan de lijn uitrollen om langs een lezer te halen. Het ding doet het tot mijn eigen verbazing nu al drie jaar, in weer en wind, nog steeds soepel. (ik ben zo'n idioot die dagelijks rijdt, tot het echt glad wordt) Hij koste geloof ik iets van 2,50, daar hoef je geen rollint voor te slopen! Ongeveer 4cm doorsnede en een milimeter of 8 dik, kun je in elke zeilboot wel kwijt. Zeker in een Smaragd ... :D
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Maarten, ik ken het systeem.
    Ooit in mijn Yamaha WOR60 gebruikt en het werkt inderdaad prima.
    Vaargroep Harderwijk zweert erbij.
    Voordeel van die Nico rol is dat je 'm zelf ook nog iets verder kan opspannen.
    En inderdaad: rozenkwekers gebruiken hem om onder de rozenknop te klemmen en de rol naar boven te laten lopen.
    Zo groeien de stelen van de rozen mooi recht.

    Meer info:
    Homepage Vaargroep Harderwijk
    klik aan "contacten" en dan naar Henk van Aken. (Was er zondag ook bij)
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nu de bananen kwekers nog!

    Ga er eens verder in verdiepen, voor 1,5 kun je geen armoe lijden.
     
  11. wim1951

    wim1951

    Lid geworden:
    12 aug 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    vlaardingen
    Oprol automaat

    Op de manier zoals Cap Maquettes op het schetsje laat zien gaat het niet werken, als er een windvlaag komt (als de fok over bb staat) gaat de fokkeschoot aan het oproldingetje trekken met als gevolg dat de draad naar de lier slap komt te staan met alle bekende gevolgen.
    Dit is wel te gebruiken om de schoten zelf op spanning te houden (elke schoot 1),waarbij voor de lier een gewoon loopsysteem met veer spanning gebruikt wordt.(fok gaat in een vlaag lozen)
    Het nadeel van spanning op de schoot houden is, voor de wind varen waarbij de schootspanning nihil is.
    Zelf houd ik het op het proppenbuissysteem op mijn Colin Archer voor het grootzeil en het loopsysteem over het dek waarmee fok een kluiver mee bedient worden.

    Gr Wim Vriezen
     
  12. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
  13. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik heb haar 5 september gezien en zag er goed uit!!

    (ze liep heel mooi!!)
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2010
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap gedaan Roel, ook de fotograaf :p
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Xander, nogmaals bedankt voor de mooie foto's!

    Ondertussen (na het uitpuffen van het weekend) niet stilgezeten. Zo'n proefvaart is natuurlijk niet voor niets: als er wat verkeerd gaat, moet je het verbeteren.
    Ik heb dus nu de gehele "grondplaat" uit de Smaragd gehaald en de lieren verwijderd. Dit gaat anders opgebouwd worden.
    In de romp, op hulpspanten (modulair) de schootlieren van zowel fok als grootzeil.
    Modulair, d.w.z. dat ik ze er makkelijk uit moet kunnen halen als er problemen zijn.
    De fokkeschoot wordt simpel gehouden: een grote servo met een lange arm en een keerlus voor meer schootlangte. Systeem Micro Magic, maar dan 2 keer zo groot.

    De grootschoot blijft een liersysteem, alleen nu meer doordacht, afgekeken van Wim.

    Basis is een aluminium U-profiel. Aan het eind een keerrol onder veerspanning. Ik heb daar een stevige trekveer voor gebruikt.

    Aan de andere zijde de lier. Het halende part van de "eindeloze lus" loopt door een messing buis. Via de keerrol weer terug richting lier.

    Echter, in plaats van de draad los te laten gaan, heb ik boven de zojuist genoemde messing buis nóg een messing buis gezet, dunner van diameter. Aan de buitenzijde hiervan een kunststof cylindertje van 3 cm lang. Dit schuift over die tweede messing buis. De andere zijde van de "eindeloze lus" zit hieraan vast.

    Dit cylindertje wordt dus voortbewogen door de eindeloze lus, die nu constant onder spanning staat. Draad kan niet meer in elkaar rollen. Vanavond getest, lier op het juiste aantal omwentelingen gezet en een uur lang een plastic buisje heen en weer zien gaan. (booooring....) Ook met de schoot er aan vast en daar een gewicht aan, werkte het systeem feilloos. Geen slapte in de draden, lier werkt goed, buisje schuift spelingvrij over de messing buis...
    Nu nog netjes inbouwen...
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2010
  16. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, nu de plaatjes:
    De grootschootlier:
    [​IMG]

    Zoals gezegd: modulair. Zoals hij nu te zien is, gaat hij ook in de romp. Zit klem tussen een paar hulpspanten.
    Lier en aluminium U-profiel vormen één unit, samen met de messing buis waar het halende part doorheen loopt en de messing buis waar het kunststof kokertje omheen loopt. Lus wordt op spanning gehouden door een veer met keerrol aan de voorzijde.
    Aan de lier zit een keerrol; de feitelijke schoot zit vast aan de kunststof koker, gaat naar de keerrol op de lier en dan naar voren, naar de mastfundatie. Daaraan zit een blok waar de schoot door naar boven gaat.

    Ik heb het systeem de afgelopen twee dagen intensief getest met een gewicht van een kilo er aan; het geheel blijft keurig op z'n plek zitten en werkt zonder een enkele hapering.

    De fokkeschoot is duidelijk simpeler. Als voorbeeld heb ik het systeem van de Micro Magic gebruikt en vergroot.
    [​IMG]

    Een houten frame met daarop een dikke quarterscale servo. Op de servoschijf een lange arm met op het einde een stalen oogje.
    rechtsbeneden, op het einde van de frame een oog, rechtsboven een gebogen kunststof buisje.
    De schoot zit vast aan het oog, gaat door het oogje op de arm en vandaar uit terug richting buisje, en door het buisje omhoog richting dek.
    De schoot wordt dus dubbel gehaald en gevierd; zodoende heb ik ruim 30 cm schoot te vieren en in te halen. Ook deze is vandaag uitputtend getest, met 500 gram er aan. Zo kwam ik er achter dat het verlengstuk op de servo versterkt moest worden.

    En zo zit de handel ingebouwd:
    [​IMG]
    Fokkeschoot staat helemaal uitgelierd, grootschoot ook.

    Nog een plaatje, iets meer in het achterschip gericht:
    [​IMG]
    De ontvanger staat op frame van de fokkeschoot. Voor de accu's (ontvangeraccu en de accu van de grootschootlier) moet ik nog een frame maken.

    De grootschoot staat op kanaal 3 (Op/neer, linker knuppel) het roer op kanaal 4 (zelfde knuppel, links/rechts) de fokkeschoot staat op een draaipotmeter (kanaal 7), zodat ik niet constant de rechterknuppel hoef te bedienen.
    Ik kwam er in Amersfoort achter dat dat wat lastig is...
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap stuk mecaniek Roel, staan daar ook eindloop contacten op, en reageerd deze proporsioneel zoals een servo? Die servo voor je fokkeschoot moet wel aardig wat kracht leveren, voordeel is dat je altijd weet hoe je fok staat ook als je dat van de wal niet kunt zien.
    Een opmerking je septers, zeer verzorgd maar de schuine stutten worden op 1/1 jachten dwars op de romp geplaatst omdat deze in die richtng belast worden als er iemand tegen vald of steun zoekt ;)
     
  19. martinez

    martinez

    Lid geworden:
    16 mei 2007
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almere
    Roel,

    Ik heb redelijk technisch inzicht, maar ik kan je lieroplossing niet helemaal volgen.

    Ik ga de dorade van Amati bouwen en zeilend maken en wil een schootlier gebruiken.
    Kun je misschien een kleine schematische schets maken hoe je die lier laat werken

    Alvast bedankt

    Groeten,

    Martin
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @René:
    De lier van de grootschoot is proportioneel. Oftewel servo-electronica, kant en klaar gekocht. Type: Multiplex Segelwinde, bestnr 7-5799.6 tot 9,6Volt, aparte voeding. Krachtpatser. Draait maximaal 8 omwentelingen.Het aantal omwentelingen kan je met een potmeter op de lier instellen en/of met de instelling "endpoint" van het betreffende kanaal op de zender. Eindschakelaars zijn in dit geval niet nodig.

    Het kán wel en dan is het goedkoper: Een stevige electromotor met vertraging (liefst een wormwiel erin opgenomen) die de liertrommel aandrijft. Dan inderdaad vlak voor de beide eindstops een microswitch met diode er overheen aansluiten, zodat de motor niet meer verder, maar wel terug kan. Heb ik ooit eens bij mijn WOR60-Yamaha ingebouwd.
    En ja, dat van die scepters weet ik...;)

    @Martin, de tekening:
    [​IMG]
    Ik hoop dat een en ander zo wat duidelijker is.
     

Deel Deze Pagina