Eigenbouw pylon400

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door DennisK, 22 mrt 2008.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    is het niet de spinner die de romp raakt bij plotselinge richtingsverandering?

    voor een echt mooi en super snel pylonracertje heb ik dit vroeger gehad..vloog met een getime-de speed 400 en 8 nicads al als een raketje..later met brusless en 3 lipo..pff zo snel.. zou er zo weer een willen. Stinger FG
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Vraagje. Heb nog steeds last van flutter bij volgas. Nu wees iemand mij erop dat je ook de uiteinden van de ailerons vast kon tapen zodat deze niet meer konden bewegen en alleen het binnenste deel met torsie naar buiten kon bewegen.

    Wordt dit echt vaker gedaan en wat zou de invloed op het rolgedrag zijn?

    Heb weinig last van het geflutter maar ooit zal er een onderdeeltje afvallen.

    Gr. Dennis
     
  3. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Bij sommige f3d kisten werkt dat zo.

    Flutter is killing, kwestie van tijd.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2010
  4. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Hey dennis;
    Ik was degene die dit weekend de sunracer vloog met afgetapte rolroeren.
    Dit heeft vanzelfsprekend invloed op het rolgedrag.
    maar je moet gewoon de uitslag met afgetapte rolroeren zo groot mogelijk nemen d.w.z. zover als de servo hem kan torsen.
    Hij rolt wat lomper maar zo ben je zeker dat je roeren geen flutter geven.

    Maar ik denk dat het probleem eerder bij je servos zal zitten, als je nog steeds die blauwe 9grams erin zitten hebt tenminste.
    Met deze servos kun je onmogelijk fluttervrij boven de 200 kph gaan.
    Doordat er maar één servo op de rols zit escaleert het niet, als je twee aparte servos van dit type op je rols zou zitten hebben zou het nog erger zijn.

    ik garandeer niks maar ik zou een andere servo op de rolroeren steken.
    De graupner c261 bijvoorbeeld, die is niet duur en gebruik ik in modellen die 300kph halen.

    grtz Johan
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2010
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Heb die graupners in en F3p modelletje zitten.

    Maar zit het hem in de speling of stelkracht? Want daar zit ik nu een beetje mee. De servo moet er op de grond harder aan trekken als je de uiteinden vast zet maar kan best zijn dat het in vlucht geen moer uitmaakt.

    Zal eens kijken. Zolang ie nog leeft kan ik wel eens wat proberen.
    CG verder naar voren heeft hem wel wat rustiger gemaakt op hoogte.

    Gr. Dennis
     
  6. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Het belangrijkste is dat je servo voor 100% spelingsvrij zijn en de graupner c261 is zo een servo. Hij trekt 1.4 kg en ook dat is voldoende, je moet die kracht wel optimaal benutten.
    Dit wil zeggen dat je het stuurstangetje aan de zijde van de servo zo dicht mogelijk bij het center moet plaatsen zodanig dat je 100% koers kan geven op je servo zonder dat je rolroeruitslagen te groot worden. Desnoods plooi je een z bend aan de stuustang aan servozijde en boor je een gaatje exaxt spelingsvrij in het servohoorntje vrijwel tegen het center, de pylonracers van FVK
    worden altijd zo aangestuurd. Houd er rekening mee dat gaatjes in servos en roerhoorntjes meestal een klein beetje te groot zijn en dus ook een oorzaak van speling kunnen zijn, zelf boren is meestal beter.
    Als je de rolroeren met één servo wil blijven aansturen zul je wel beide gaatjes een beetje naar achter uit het midden moeten boren en je stangetjes een beetje naar buiten plooien anders gaat de stuurstang die het rolroer naar boven stuurt haperen aan de servo met het topje van de z bend. Dit word een moeilijke klus.
    Maar ik zie dat je plaats hebt om eventueel 2 servos te plaatsen niet?
    2 servotjes verdubbelen je rolroerkracht en laten je toe airbrake te trekken voor de landing, en als je de rolroertippen moet vasttapen zullen twee servos ze zeker kunnen torsen, nu zal dit met dat ene servotje waarschijnlijk niet zo goed lukken.
    ook zal je in dit geval beide aansturingen aan de bovenkant van de servo moeten plaatsen.
    Wat je ook doet zorg dat het perfect spelingsvrij is.
    Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

    grtz Johan
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2010
  7. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Hoe dit eruitziet in de sunracer:[​IMG] [​IMG]

    niet op de vette vingerafdrukken letten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Je moet niet van die kleine servotjes gebruiken (zeker als je maar 1 servo gebruikt en AL LAST VAN FLUTTER hebt), deze gaan makkelijk stuk.
    gebruik liever b.v. HS225 of iets dergelijks.
     
  9. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    De c261 van graupner is ontworpen om dienst te doen in kleine offroad buggytjes, dit is dus niet zomaar een zoveelste klein servotje, maar een extreem robuste kwaliteitsservo.
    Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat de hs225 die 32mmx31mmx17mm meet ook maar ergens in dit toestelletje te passen zou zijn.
    Na eens 4 splinternieuwe HS-5125MG Digi servos uit mijn vleugel gedremelt te hebben omdat ze geen middenpunt hielden komt Hitec er bij mij nooit meer in.

    grtz Johan
     
  10. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Ik kwam dit tegen over de c261

    "Das C261 geht wohl für Slow- und Parkflyer, aber darüber hinaus kannste das eher vergessen. Wäre zwar stark genug, aber das Getriebe ist eher ein Trauerspiel, weil sehr zerbrechlich. Es ist immer das gleiche Zahnrädchen, das Karies kriegt. Ein kleiner Landestoß, schon isses hin. Getriebewechsel geht ja ab und zu, aber laufend ?? "

    Wil je wel kleine servo's gebruiken neem dan b.v. de hitec hs56hb, die hebben carbonite tanwielen die veel sterker zijn dan de standaard nilon's.

    link http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=3129

    En wat hitec betreft heb ik daar eigenlijk nooit problemen mee, maar anderen blijkbaar wel.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2010
  11. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
  12. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    Dit word als uitleg gegeven bij de grote leveranciers van graupner in duitsland over de c261:

    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Micro-Power-Servos Micro-Power-Servos mit kleinen Abmessungen und 8 - 10 g Gewichtsklasse. Die Micro-Power-Servos sind zum Einbau in Mini-Flugmodelle, Elektro-Heli und kleine Boote konzipiert, bei denen hohe Stellkraft bei kleinsten Abmessungen gefordert werden. Direct-Drive-Potentiometer, modernste Micro-Servo-Technologie und ein bewährter Elektromotor sind die markanten Merkmale dieser Micro-Power-Konzeption.[/FONT]

    Uit ervaring in nu toch al verschillende modelletjes met specifiek deze servos weet ik dat ze heel goed zijn.

    En als je bij de link van Paul kijkt zal je nergens een hitec servo tegenkomen
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2010
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Prima servo die Graupner C261!! Ik heb er ook een paar en nog nooit eentje stuk gezien!
     
  14. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Favoriete Links

    Hier staat ook een "Servobase" met gegevens over alle mogelijk servo's.
    Zeer uitgebreid.
     
  15. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik zou graag willen weten welk profiel er gebruikt wordt, of is het gewoon half symmetrisch en op de gok wat bol schuren bovenaf, en een zo scherp mogelijke leading edge?

    Grt
     
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zou de leading edge maar niet zo scherp mogelijk maken. Dit komt de vliegeigenschappen niet echt te goede. Je krijgt dan volgens mij eerder loslatingen aan de voorkant van het profiel tijdens bochten enzo. Trailing edge mag natuurlijk wel zo scherp mogelijk.
    Vaak gebruiken zo voor die kleine pylon kistjes mh43 als ik het goed onthouden heb.

    groeten Martijn
     
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  18. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Dennis, gebruik jij die MH43 ook?

    heb je dan die punten van het profiel geïmporteerd in autocad oid en dan op maat uitgeprint?
     
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel

Deel Deze Pagina