Star-Ranger met heim mechaniek 1e schaalproject

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door heligek, 26 sep 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat John doet moet hij uiteraard zelf weten, maar naar mijn ervaring maakt het wel degelijk behoorlijk uit. Ik kon het verschil bij gewoon hooveren in elk geval al goed voelen.
    Met de originele aansturing heb je inderdaad weliswaar 2 servo's op zowel rol als pitch, maar je verliest merkbaar precisie én kracht in de kniehevels.
    Voor de nick heb je nog maar één servo, ofwel het "koppel"voor nick en rol is niet even groot.
    Bij direkte aansturing verminder je niet alleen de speling, maar het beschikbare "koppel" bij nick of rol uitslagen is naar alle richtingen exact even groot, en nu nét voor de beweging die het meeste kracht vergt, namelijk de pitch, heb je in plaats van twee, drie servo's ter beschikking, zonder kracht of precisie verlies.

    Wat niet wil zeggen dat de originele aansturing niet voldoet. Direkt is echter gewoon merkbaar beter....

    Groet, Bert
     
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik merk dat er slechts een keuze lijkt te zijn voor origineel Heim 2 servo's roll- 1 nick of direct CCPM. Ik heb een tussenvorm met CCPM via 3 hevels. Met de oude S700 servo's die ik heb ben ik dan beter beschermd tegen defecten. Ik zou altijd voor CCPM kiezen in wat voor vorm dan ook om de redenen die Brutus noemt.
     
  3. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben wel benieuwd naar die zgn 'tussenvorm' Marco, kun je misschien een paar foto's plaatsen ?
    Wat de rotorbladen betreft, ik heb al aardig wat bladspoorloze vluchten gemaakt met houten raptor bladen op de star ranger, zijn ook erg betaalbaar btw ;-)

    groeten,

    Frans
     
  4. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    zo even een kleine update

    motor ligt uit elkaar en is geheel schoongemaakt

    heim mechanisme helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt
    alle kunststofdelen 1 nachtje in de biotex gelegt en brand schoon

    [​IMG]

    ook voor zowel motor als mechanisme nieuwe lagers besteld

    helaas zijn er wel een aantal dingen die vervangen dienen te worden
    -lagers (voorzorgmaatregel)
    -assen (deze zijn krom)
    -veel boutjes (krom)
    -linkjes (vertrouw ik niet meer)


    binnenkort beginnen we met schuren van de romp

    groet john
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Daar heb je een mooie puzzel John. Veel plezier mee.
    Het ziet er in iedergeval weer schoon uit.

    Groetjes Rob.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zijn alle stangetjes nog 2 mm ? daar kun je dan beter meteen 2,5 mm van maken (fietsspaken) Met zo`n snijplaatje van Vario heb je die stangetjes zo nagemaakt !
     
  7. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    ja ben ik ook bang voor zeker nu ik het handboek bekijk en niet alles meer helemaal orgineel is:p

    maar zo als wij het altijd op het werk zeggen:
    das geen probleem maar een uitdaging

    he rhelie nooit van gehoord (snijplaatje) maar zal er eens na gaan kijken
    thx

    groet john
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat met die fietsspaken, het kan wel, maar je moet er wel mee oppassen:
    De snijplaatjes zijn voor M2.5, en fietsspaken vind je bijna nergens dikker dan 2.4 mm.
    Het gevolg is dat als je niet uitkijkt, de snijplaat scheef kan lopen en de draad dus niet helemaal jofel is, en dan is het mogelijk, dat je kogellinks niet super stevig op de stangen zitten.
    Nogmaals, het kan wel, maar pas op. Bij mij is het een keer bijna misgegaan. Het is beter om gewoon 2.5 mm stuurstangen te bestellen (heb je bij Vario kant en klaar, voorgebogen en met draad erop, of in losse lengtes van 30 cm) dan weet je tenminste zeker dat de draad OK is en de kogellinks goed blijven zitten.

    Groet, Bert
     
  9. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    He John

    Kwamen hier nou ook drijvers onder.
    Wel een mooi bakkie om op te knappen.
    Succ6 met de bouw en tot vliegens.

    Groeten Onno
     
  10. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    vandaag begonnen met het verwijderren van de ramen
    deze zitten zo vast dat ze helaas zonder schade niet te verwijderren zijn
    dus meteen maar een nieuw setje besteld bij vario

    nu is het wachten op wat bestellingen
    lagers zijn onderweg
    ruitjes zijn onderweg
    motor pakingen zijn onderweg

    nu dadelijk even wat schuurpapier halen en omdat het vrijdag is zal het niet zo druk zijn vanavond dus waarschijnlijk heb ik wel een uurtje de tijd om te gaan schuren op de zaak (dit soort dingen zullen op mijn werk moeten gebeuren omdat ik thuis hier de ruimte niet voor heb
    jaja wel ruimte in de huiskamer maar denk dat de hobby dan snel voorbij is(alle getrouwde mannen zullen dit wel kunnen begrijpen:rolleyes:)

    gr.john
     
  11. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    nou we hebben alweer wat gedaan:

    lagers zijn binnen dus het motortje weer in elkaar gezet nu nog een proefstand in elkaar knutsellen en proefdraaien
    begonnen met schuren dit valt wel erg tegen de verf is er met de kwast opgezet en laat ik zeggen,ze zijn niet echt zuinig geweest met verf
    dus heb redelijk door moeten schuuren met een vrij grove korel
    nu de naden nog en de onderkant en na schuren met een fijne korel
    en dan zien we wel weer

    gr.john



    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    test motor met nieuwe lagers






     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    heb alles nu helemaal geschuurt helaas is aan de rechterkant vlak bij de staart onder de verf een scheur aan het licht gekomen waar ik bijna niet bij kan
    nu zit er aan de linkerkant op de romp al een bagage ruimte afgetekent
    heb wat foto's bekeken en ja daar hoort dus ook een luik te zitten
    zie foto

    [​IMG]

    dus mijn volgende vraag hoe kan ik dit op zo een goed mogelijke manier er uit halen zat zelf aan een dremel met dunne slijpschijf te denken of heeft iemand een beter idee vanaf dit luik zou ik wel aan de binnenkan een matje op de bruik kunnen leggen
    tevens kan ik hier meteen mijn schakelaar enz achter kunnen zetten

    ook heb ik nog een vraag over het plamuuren van het model
    wat kan ik hier het best voor gebruiken en welk spuitplamuur is goed hiervoor

    alvast bedankt voor jullie inbreng

    gr.john
     
  14. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Hoi John,

    Ik heb mijn deuren er uit gehaald met de dunste slijpschijf van dremel. De hoeken heb ik met een 0.8mm vrees gedaan van dremel. Dit gaat zeer goed, alleen houdt je een tussenruimte van +/- 1mm over. Dit ga ik weer opvullen met 1mm balsa en maar schuren. Ook heb ik de ruimte om de deuren verzwaart met carbon roving.

    Voor de beste spuitplamuur, daar kan ik je nog niet mee helpen. Nog geen ervaring mee. Weet wel dat het soort lak die je gaat gebruiken zeer bepalend is voor je spuitplamuur en primer.

    Groetjes Rob.
     
  15. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    hoi rob had hier ook al aan zitten denken het verstevigen van
    zat zelf aan glasmat te denken gewoon om de simpelle reden dat ik dat nog heb liggen

    wat het plamuren betreft hoop ik nog op wat goede tips daar ik wat grote oneffenheden moet verwijderren en spuitplamuur om het hele model in te spuiten daar ik met korel 80 geschuurt heb omdat ik er anders niet doorheen kwam (verf laag was dikker dan de romp)
    dus vrij veel diepe schuur krassen

    gr.john

     
  16. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi John,

    voor het plamuren heb ik polyesterplamuur gebruikt, beetje aanmaken met wat harder en je kan na twee uurtjes alweer schuren, voor de Motip spuitplamuur en grondverf kan je (overigens voor beide) terecht bij een automaterialenzaak in Dordrecht, het adres pm ik je wel, de lak is bij mij op acrylbasis en ik heb het geheel afgewerkt met tweecomponenten blanke lak, eea kan je ook terug vinden in m'n bouwverslag

    groeten,

    Frans
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Let op dat je de romp niet te zwaar maakt want dat is killing voor de prestaties.
     
  18. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    om de prestaties maak ik me niet zo druk
    als die maar kan hooverren want al vlieg ik al zo'n 2.5 jaar das al wat ik doe en dat kan ik dus als de beste :p

    nee begin al wat met mijn achtjes maar heb nog een hoop angst (heb ooit moeten duiken toen die vol gas op mij afkwam

    hier leer je iedergeval wel van dat je heeeel voorzichtig moet zijn

    op dit moment bouw ik echt om het bouwen en als die de lucht in komt (wat wel de bedoeling is natuurlijk) ben ik al tevrede


    groet john
     
  19. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    zo weer wat gedaan niet veel maar toch
    heb aan de zijkant het luik er uitgehaald hier balsa aan de zijkant gezet en dit verstevigt met glasmat

    nu nog alles gladschuren en dan de luchtgaten aan de bovenkant er uit halen

    gr john


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    Hoi John

    Wat een mooi project heb je om de winter mee door te komen.
    Mooi dat je het motortje weer een nieuw leven heb gegeven.
    Het mooie is dat je nu je eigen draai aan dit model kan geven kwa uiterlijk.
    Nog succ6 met de afbouw van deze heli.

    Groeten Onno
     

Deel Deze Pagina