Algemeen 1/8 brushless buggy topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Stoomstrijkijzer, 2 jun 2010.

  1. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Nee, cut-off is het niet, ESC geeft dan helemaal niks meer aan de motor en auto valt geheel stil. Dit zo bij de MMM, maar ook bij de HPI Flux. Heel misschien anders bij een 'speciale' firmware release, maar zoals je weet doet de Flux alleen de major releases van de MMM en ik ken in die versies alleen volledig uit.

    Ik zou zoeken naar een slecht contact tussen motor en ESC, tussen accu en ESC lijkt me niet, want dan zou ie steeds opnieuw 'armen' en dat duurt ff, dat had je wel gezien/gemerkt.

    Maar jeetje, na alle ellende met je tweedehands Vorza, nu ook nog ellende met de ESC uit die auto, tis je ook echt niet gegund zeg !

    Goed om te horen dat je blij bent met de Kyosho :)
     
  2. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Ik blij met die kyosho nee.. super content:lol:.

    Ik ga eens naar een kameraad. Die is electricien van beroep mss kan die het eens nazien en het beste soldeerwerk leveren.

    En nog ff vermelde ik heb de regelaar nog gecalibreerd voor ik ging rijden daarnet!
     
  3. basb84

    basb84

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Assendelft
    Het klinkt als een losse verbinding. Een slechte verbinding die wel vastzit zou toch behoorlijk constant zijn. Slechte losse verbindingen leveren meestal ook zwarte plekken. Hoe ziet de printplaat van de mamba eruit?
    Is er iemand in de buurt om delen te wisselen? Dan kun je er makkelijk achter komen waar de fout zit.
     
  4. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Ik weet niet welke ESC je gebruikt, maar bij sommige ESC's is het zo dat als het voltage onder X komt dan gaat de auto langzaam rijden (bij andere ESC's stopt ie gewoon met rijden). Als je dan dus langzaam moet rijden stijgt het voltage van de accu weer waardoor de ESC weer gewoon normaal verder gaat: je kan weer normaal rijden. Maar aangezien de accu weer heel snel op dat X voltage zit zal hij er weer mee ophouden... Zo kan je dan nog even doorgaan.
     
  5. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    @ Byte , ik snappem. Het is trouwens een MMM..

    En ik zal eerst eens naar die verbindingen zien..
     
  6. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Olli, laadt uwen lipo terug en test. Het kan de cutoff zijn die te hoog staat. Mijn auto begint eerst trager te rijden en dan gaat em nog vooruit in schokken als het gedaan is.
     
  7. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Hmm, dat verbaast me SSI en Byte, mijn beide regelaars (Flux in Vorza en MMM in de Revo) stoppen geheel als de Lipo cut-off erin gaat. Het klopt idd als je even wacht dat ie wel nog een stukje rijdt, maar da's pas na een aantal seconden. (denk dat Lipo dan nog even iets hoger voltage kan leveren) Een MMM die naar 50% heb ik nog nooit gezien, ken dat wel van de Merv VXL en de Slash VXL, maar da's een Velinion systeem.
    Maar nogmaals, zou natuurlijk kunnen dat dit gedrag anders is tussen de verschillende software versies die er geweest zijn voor de regelaars.
    Olii, zal straks ff kijken welke er bij mij inzitten voor je.

    Toch denk ik ookwel dat het in de cut-off moet zitten als je het pas na 15min rijden hebt.
     
  8. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    ik bedoelde meer de banden wear... niet constant tussen links en rechts en waarschijnlijk niet door de links/rechts bochten omdat voor en achter ook niet concequent zijn versleten...

    Maar bedankt voor de informatie...
     
  9. basb84

    basb84

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Assendelft
    Een esc kan ook op warmte eruit gaan of minder worden. Slechte verbindingen brengen extra warmte ontwikkeling met zich mee dus het is niet zo heel gek...
     
  10. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Ik heb ergens nog een oude ET grafiek van mn Rustler staan, daar zie je heel duidelijk dat de LiPo onder belasting naar 9V ongeveer wegzakt, dan springt de cut-off er in en dan stijgt het voltage weer naar 11V o.i.d..

    Ik ken de MMM niet zo goed, is alweer 2 jaar geleden dat ik die had. Maar volgens mij is er afgelopen week ook nog een nieuwe FW uitgekomen, misschien dat het idd toen dus veranderd is.
     
  11. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Ik ga eens sneukelen op de site van castle misschien staat daar iets degelijk of misschien een nieuwe software downloade of lukt het niet met de MMM ?

    @ Snoebel ; pm

    EDIT ; Heb net een nieuwe firmware geinstalleerd. Is dat goe ? morgen dan nog eens testen met volle lipo , en uiteraard nog eens calibreren.

    Binnenkort ook lipo's bestellen en ik wil me wagen aan een 6s~5s lipo.Alhoewel de boel snel zal slijten op 6s. Wel enkel voor gebruik bij parking ofzo dus voor de fun!
    En nog 4s lipo's mogen ook komen.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2010
  12. basb84

    basb84

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Assendelft
    2200 op 5s? :confused: Dat is wel erg stoer, zeker als je op een parcour rijdt, als dat binnenkort nog gaat gebeuren natuurlijk.
    6s lijkt me een dodemansrit... Eerste geostationaire modelauto?
     
  13. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    @ Olii, ik zou het niet doen, 6S op 2200Kv, je hebt eindelijk een geweldig mooie auto, maar alles kan kapot he ! Ik denk dat ie het wel aan kan, maar slijten zal ie zeker, kijk naar je oude Vorza, deze heeft ook behoorlijk wat slijtage op de aandrijving, terwijl je weet dat deze ook heel sterk is. Kijk naar de mijne, die heeft denk ik meer packs gereden als de oude van jou en heeft nog nergens ! iets van slijtage op de aandrijving.
    Echt een wereld van verschil als je ze naast elkaar ziet en ik kan het weten :) (Oude auto van Olii heb ik als rollend chassis voor reserve onderdelen overgenomen)

    Ik zou zeggen, als het hard moet gaan, plant een snelle motor in je Tamiya en have fun ! Die is er voor gemaakt.
     
  14. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Mijn RC8e gaat ook op 2200Kv met 5S rijden. Dat is in de Slash 4x4 goed bevallen behalve dat het gewicht te zwaar was. Heb nu een lichtere motor op komst met lichtere Lipo's in een zwaardere buggy (soon to be SC)
    Of er dingen slijten heeft ook te maken met de triggerfinger. Als het hard kan wil niet zeggen dat dat ook continu moet, met een Porsche 911 rij je ook niet constant plankgas immers.
    De vraag is alleen of het koppel niet oncontroleerbaar is afhankelijk van de vertanding. Als je zwaarder vertand wordt het koppel minder maar de weerstand groter ->meer warmte. Een efficiente motor is dan wel belangrijk. Low RPM cogging is een probleem met lage toeren maar de ene motor heeft dat meer dan de ander. controleerbaarheid kan je ook verbeteren door een exponentiele throttle curve in te stellen op je zender of ESC.
     
  15. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Niet perce. Een brushless motor heeft zo veel power dat een zwaardere gearing ook meer koppel kan betekenen. Als je oneindig veel power zou hebben zou je tot in de oneindigheid kunnen gearen en het koppel zou toenemen.
    Dat lees ik wel vaker, maar waar gaat het om? Ik rijd vanaf 3kmph al soepel zonder cogging, als je bij een snelheid van minder dan 3kmph soepel wilt rijden moet je maar een crawler kopen :D
     
  16. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ik had voor de fun m'n Castle 2200Kv op de Slice gezet. Ik verwachte dat hij oncontroleerbaar zou zijn omdat het een 2WD is metminder gewicht dan een 1/8 buggy. Maar omdat ik er een 22T/56T vertanding om had zitten was hij verbazingwekkend genoeg heel controleerbaar. Met de 19t was dat een stuk lastiger. Kon allen de verleiding niet weerstaan even meer dan halfgas te gaan en dat heb ik geweten -> controle kwijt. Gelukkig is dat ding bulletproof intussen en een klap van 40+ tegen de stoeprand leverde geen schade op 8O Alhoewel, het standaard Traxxas servootje dat op de ontslaglijst staat heeft nu wel wat speling.
    Het coggen heb ik ook niet echt last van gehad, maar ik hoor sommige circuit rijders er over klagen. En als je idd van die korte bochtjes draait kan ik me voorstellen dat het lastig is ja.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2010
  17. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Mhhh, op mijn auto vind ik een lagere gearing iets makkelijker/smoother rijden. Mja, ik gear gewoon voor een goeie snelheid en nette temps.

    En nu ff slapen want morgen vm-nm les :(
     
  18. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    ik zou jullie toch willen adviseren om op 4s te blijven. De Roar (overkoepelende rc-organisatie) in de USA heeft wederom bevestigd dat 4s voor wedstrijden is voorgeschreven. Voor recreatief rijden natuurlijk totaal niet belangrijk, maar als je van plan bent om wedstrijden te gaan rijden kan het wel een punt zijn. Als de 1:8e klasse steeds groter wordt (en dat gebeurd nu al) komen er natuurlijk ook wat meer regels bij de georganiseerde wedstrijden. Ik zal er niet vanop kijken als ook de 4s regel wordt doorgevoerd bij wedstrijd in europa / nederland / belgie. Dus als je mee wilt doen aan wedstrijden dan is het wellicht verstandig om met 4s te rijden, trainen, afstellen, etc. Beter voor je budget, auto en rijstijl.
     
  19. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Dat is de reden waarom ik mijn Neu 1515 1y 2200kv en Neu 1512 1.5D 2050kv houd. Maar vind het zelf wel jammer aangezien een 5S set-up een stukje efficienter is en je, mits je goed geared, minder temp problemen zult hebben. Kwa prijs maakt een 4S 5A of 5S 4A LiPo niets uit, de meeste regelaars gaan tot 6S en een motor met lager kv is niet duurder dan een met een hoger kv.
     
  20. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    6s zal inderdaad een beetje teveel van het goeie zijn. En die 5s zal nooit op circuit gebruikt worden. Enkel in een rechte lijn om mene maat aftekunnen want ik ben nu ongeveer een 2km/h trager , echt niet veel misschien minder zelfs.

    Ik klaag niet dat dfe kyosho traag is op 4s he maar ik wil gewoon de 5s eens testen. En veel kan ik er niet mee rijden want mijn laderke kan ocharme maar tot 4s laadden:)
     

Deel Deze Pagina