DAX suspension

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 14 mrt 2010.

  1. KREGO

    KREGO

    Lid geworden:
    21 dec 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    BELGIUM
    als ik het systeem goed begrijp
    is de bedoeling dat de banden altijd 100% weg contact blijven houden endat het leunen van het chasis daarvoor zorgt?
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Andersom, het chassis wil altijd overhellen, omdat het zwaartepunt boven het rollcenter zit. Door de linker en rechtwielophanging d.m.v. DAX of DLS met elkaar te verbinden blijven de beide banden altijd in dezelfde stand staan t.o.v. het wegdek i.p.v. dat deze, zoals bij de conventionele veersystemen, beide onder een hoek komen te staat, het zg. camber.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    zoiets ja.... bij een normale ophanging kan je proberen het wiel aan de buitenkant in een bocht zo goed mogelijk recht te houden maar zal altijd het wiel aan de binnenkant ver uit camber lopen en dus niet mee helpen om volledige grip te houden.

    DAX/DLS verbindt de ophangingen rechts en links met elkaar waardoor ze elkaar corrigeren als de auto in een bocht gaat hangen. Instellingen zoals rollcenter, en camber worden door dit overbodig.

    Wel heel grappig is dat Kamikaze het (net als veel producten) als eerste op voorraad heeft, nergens anders zie je het te koop staan. Met nog anderhalve week voor het NK zou het mij verbazen dat je het op tijd hebt. Met 148 dollar is het ook erg veel betaalt.....
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Pfew.... bij de winkel van de bestuurbare championnen kost DLS "maar" 87 dollar, klinkt meer redelijk voor een paar linkjes en alu armpjes.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Die DLS op MTX4 is op zich wel fraai ingebouwd.
    Bij het geheel inveren L+R zie je een camber change naar negatief - 0.5 graden.
    Maar bij het alleen links of rechts veren zie je een positief + 0.5 graden camber, dat laatste lijkt me nog niet optimaal.
     
  7. djiewie

    djiewie Guest

    het ziet er wel mooi uit, wanneer je de rockers iets anders maakt kun je de camber goed krijgen denk ik. Was bij mij ook even uitproberen met wat modellen. Ben wel benieuwd of het gaat werken.

    Greetz JW
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    This is the irony of it - despite the fact that the car which won the recent IFMAR World Championships NOT using one of these systems, it is still generating interest. Goes to show that our sport/hobby is loaded with either nitroheads and mechanical geeks.

    Mico Racing has now developed a new V-Cam (Variable-Camber) System to maintain zero-camber on R/C cars, keeping the tire firmly planted on the ground. This particular system is on the front of a 1/8th On-Road car, developed by Art Carbonell based on the the idea of a "DAX" suspension from full-size cars. Click on the picture to view a video of it or go to SGrid.com to see a couple of photos.



    De techniek is 1:1 van mijn ontwerp gekopieerd en ze willen dit commercieel gaan uitbrengen.

    Even over het patent. Peter Walker als de ontwerper van het DAX was zeer geïnteresseerd in mijn project maar ook in het commerciële verhaal van Serpent. Er zit namelijk een patent op wat met een commerciëel product door een andere fabrikant alleen onder een licentie kan, deze licenties blijken niet te zijn niet geregeld.....
    En een klein detail, ook de link van de onderdraagarm kent een patent in de handen van Walker..... ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Vandaag met DLS op de 733 gereden bij de baanbrekers.
    De baan was de hele voormiddag nat, dus moeilijk te zeggen.

    Maar in de middag was de baan droog, en ik kreeg de achterkant niet aan het uibreken. Had wel wat weinig turn-in maar mid corder en corner out, zeer veel grip, dus volgas er uit! Had exact de zelfde afstelling als de vorige keer rijden zonder DLS, en daar brak de achterkant nog wel eens uit.

    Maar ik ben niet zo`n expert qua rijden/afstellen, maar het leek mee zeker te werken. Dus we zullen zien zondag.
     
  10. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    Maar roelof, afgelopen zondag had je een uitstekende kans om je DAX in de regen te proberen... heb je dat nog gedaan of niet?

    Mijn wielophanging idee is ook niet bepaalt jofel in de regen... gaat echt letterlijk overal rechtdoor, ook als de voorwielen er dwars voor staan... :(
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb geen regen gezien, ik was net de ongelukkige met een droge halve finale ;(

    Ik weet wat het doet in de regen, heb er al vaker mee gereden, ook dan kan je wat makkelijker op het gas een bocht uit komen.
     
  12. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Krijg er een beetje een naar gevoel van..
     
  13. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL

    Beetje onduidelijke post vanwege het verkeerd quote'en maar toch moest ik hier wel om lachen. Vooral omdat serpent nu officieel een duits bedrijf is ;-)
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk mag je dat. Als eerste kan DAX op vele manieren gemaakt worden maar zoals dat bij die Motonica gedaan is is dat precies hetzelfde zoals ik het gefabriceert heb. Aangezien ik zelf de boel online heb gezet heb ik er ook geen erg in en zie er ook geen probleem in dat ze het zo commercieel willen uitbrengen maar wil ze wel waarschuwen voor de patenten.
    Patenten welke Serpent niet heeft geregeld en dus vroeg of laat door de mand zouden vallen maar als individu die het ontwerp zelf voor eigen gebruik maakt geen issue is. Als de resultaten alleen maar positief zijn dan mag je dat toch melden aan de ontwerper, dat op dat moment er een commerciëel product is is het ook interessant om na te gaan hoe de rechten geregeld zijn en dat is het niet.

    Huh? Heb ik wat gemist? Wie is nu de eigenaar dan?
     
  15. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    roelof,

    De laatste 2 wedstrijden van het NK heb ik geen dax op je auto gezien... wat is de reden daarvoor?
    - mot met de uitvinder?
    - gaf toch niet echt het voordeel waar je op hoopte?
    - nieuwe onderdelen voor v2 nog niet klaar?
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zit nog op de onderdelen te wachten, hoewel het niet veel voorstelt moeten de CAD tekeningen en het freeswerk wel tussendoor gedaan worden. Ik zat nog te twijfelen om verse onderdelen uit hetzelfde stuk aluminium te maken maar ook dat zou de nodige tijd in beslag nemen wat ik ook even niet had.

    Het gaat op zeker bij de MRX4 terug komen, Voor de MRX5 (als die gaat komen) weet ik het nog niet, wil uiteraard dan eerst de auto zo proberen.
     
  17. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, 2 vaste bovendraagarmen (turnbuckles) en bovenlangs een stabi
     
  19. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ok...door dit draadje ben ik ineens op de achterkant van onroads gaan letten en dan zie je hoe ingenieus dat vaak in elkaar zit. Bij 1:10 zal dat ongetwijfeld ook komen omdat ze minder ruimte hebben om alles erop te bouwen. En als je dan 1:8 truggies gewend bent ;)
     
  20. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    ff een topic-roof :p

    De volgende renders hebben dan helemaal niks met DAX of variable camber te maken...maar wel met het niet volgen van de kudde (qua wielophanging van modelautos)

    anyway, het verhaal erachter...
    Een aantal jaar terug probeerde ik een setup (achter alleen) met 3 schokbrekers en veren.
    2 op de normale locatie, en 1tje er dwars tussen in die dmv 2 veteq rockers in verbinding stond met de 2 andere schokbrekers...
    de beroemde 3rd damper set-up.

    Toen d'r tijd d8 ik dat het niet werkte omdat er veelste veel gewicht hoog in mijn auto zat (wat ook zo was)... maar er was nog iets wat ik over het hoofd had gezien..

    even een jump naar afgelopen weekend, twas toch honden weer in italie...dus mijn mac weer eens aangezwengelt...
    na een weekendje verschillende opties proberen kwam ik op dit resultaat:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen ging er een lampje branden... dat gaat nooit werken wanneer het chassis rolt!
    in bump/heave wel natuurlijk...maar dat doet een 1:8 on-road verdomde weinig....

    jumpje terug in de tijd:
    Toen ik het eerste prototype probeerde een aantal jaar terug ging in ik, net als alle andere 1:8 op 3 wielen door de bocht, alleen hing het binnenste voorwiel in de lucht (ipv binnenste achterwiel)... door de combinatie van een laag rollcenter, hoog CoG en weinig roll resistance door die foute set-up...

    Gods wat voelde ik me een ezel..zelfde fout maken als..wat is het 5 jaar geleden...
    Ik weet nu wel iets meer van vehicle dynamics af... maar blijkt alleen maar dat ik er eerder achter kom dat iets niet werkt :D


    @ roelof: heb jij die foto van Parijs nog?? (met die 3 dempers/veren)
    en je had gelijk om toen te zeggen dat het niet werkte...
     

Deel Deze Pagina