"MAGNUM" Hughes 500D jongensdroom

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 31 mei 2010.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Maiden flight!

    Vandaag heeft de maiden eindelijk plaatsgevonden!

    Wat een geweldig gevoel om mijn oude vertrouwde Heim weer in de lucht te hebben na 22 jaar stil te hebben gestaan :p. Han bedankt voor de video en de support.
    De Actro loopt lekker op zijn sloffen maar de governor mag wat sneller reageren dus dat ga ik anders instellen. Even wat prutsen met de trims maar eigenlijk gelijk een prima stabiel vliegbare heli met wel wat turbulentie over het veld heen. Alleen heb ik een enorm irritante resonantie in de heli waardoor hij gaat staan springen bij het uitlopen van de rotor. Zie video, wie geeft mij de oplossing?

    XepQ09dHYxk[/media] - Electric Heim RC helicopter

    Of de Actro 32-3 "MAX" de tandwielen kapot kan trekken? Waarschijnlijk wel. Maar een electromotor geeft een gelijkmatig hoog koppel af en een nitro motor geeft zijn power met heftige verbrandings-stoten af waardoor de piekbelastingen van de tandwielen veel hoger zijn vermoed ik. De meeste Vario electric scale vliegers hebben een SkyFox of Silence mechaniek ingebouwd wat van dezelfde tandwiel setup gebruik maakt als Heim, dus ik verwacht eigenlijk geen problemen. Ik ga geen zware figuren vliegen so wie so natuurlijk.

    Hier spreekt een blije RCvlieger! :banana::proost:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Misschien een domme opmerking maarre, zitten je bladen vast genoeg ?

    gr,

    Frans
     
  4. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De nare gevolgen van de grondresonantie kan je zo goed als volledig ellimineren door na je landing niet zomaar je gas dicht te gooien. Schuif in de plaats daarvan je pitch-gasstick heel langzaam dicht zodat je rotor langzamer uitloopt dan bij een gascut. Gaat je heli op een bepaald moment toch nog schudden, geef dan een weinig gas bij en schuif vervolgens je gas opnieuw langzaam dicht. Hou dus je gas in de hand tot je die resonantiezone voorbij bent.

    Heligroeten,

    Nick
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor de reacties mannen!
    Het effect van grondresonantie gaat weg als je tijdens het uitdraaien met de pitch speelt, dit heb ik dan ook eerst een paar keer geprobeerd maar dit was het niet. Oorzaak gevonden (na consult van Joop van Lent en Cees Verplancke), dit ligt in de hard geworden dempings-O-ringen op de blad-as waar deze kop er 4 van heeft. Die zijn ruim 20 jaar oud en ik had kunnen weten dat die uitgehard waren natuurlijk. Omdat de demping van de kop altijd al hard was heb ik er niet eerder bij stilgestaan.

    De nieuwe O-ringen zijn besteld en hopelijk kunnen we deze week nog een paar keer van het avondlicht gebruik maken...

    Intussen is de 2e Hughes romp binnen van mede-forummer Rick, het rompje heeft al wat actie gezien maar is geheel compleet zodat er makkelijker een mal van te maken is.

    [​IMG]
     
  6. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Klinkt zeer logisch. Als je te harde dempers hebt kan de kracht die op de bladen komt wordt niet weg gedempt. De ze kracht komt direct op je hoofdas te staan en de heli gaat met de resonantie van de bladen mee resoneren.

    Ziet er goed uit die tweede romp. Nu dog een mal maken en dan je eigen romp trekken.

    Ik blijf het volgen. Succes.

    Groetjes Rob.
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Afgelopen vakantie was ik in Vlissingen tijdens de Rescue-day waar ook een aantal heli's op het parkeerterrein achter de ROC landden en opstegen. Een machtig gezicht & geluid! Er was ook een MD630N, wat een nazaat van de 500D/E is, zie inleiding. Het is wel even een heel andere heli om te zien en horen (veel stiller) maar de piloot wist er goed weg mee tijdens de rondvluchten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Intussen heb ik weer een paar keer gevlogen (gehoverd) maar het probleem met het "stuiteren" bij aftoeren bleef (maar minder erg). Op een gegeven moment kreeg ik plotseling bladspoor en zette ik de heli aan de grond. Juist op dat moment kwam het mechaniek los waardoor de staartaandrijving losschoot en de rotorkopstangen de fugelage raakten:schrik:. Wonder boven wonder snel de motor uitgezet en niks meer aan de hand dan een kapot gesleten kogellink en een losgeslagen rotorblad-link. Thuisgekomen bleken de aluminium hoekprofielen waarmee het mechaniek aan de voorkant vastzit, vernield. De ene was gewoon losgebroken en de ander was erg krom. Hierop ben ik gaan denken en het kan denk ik niet anders dan dat de profielen niet sterk genoeg waren om de boel zonder flex bij elkaar te houden waardoor de hele zaak kon gaan resoneren. Thuisgekomen alles uit elkaar en de profielen vervangen door bredere en dikkere, en ook de rotoras vervangen (was krom!) en alles weer netjes afgesteld. Het zit nu weer strak als een snaar en we kunnen opnieuw proberen. Helaas ben ik wat grieperig geweest vandaag dus wachten we even af...
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zou graag een kopie (of wat) van de doorzichtige Hughes-kap laten maken. Weet iemand wie dat kan:confused:

    Alle tips zijn welkom.
     
  10. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hoi Marco,

    Heb je een poging om te vliegen ondernomen dit weekend?
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hee Han,
    Nog niet helmaal wakker? 3 posten naar beneden staat het verslag van afgelopen zaterdag. :bye:

    Groeten, Marco.

     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    verandering van strategie

    Zoals het er nu naar uitziet heb ik vanaf 1 januari veel minder tijd voor de hobbys. Daarom ben ik gaan bedenken wat prioriteit moet hebben. Momenteel heb ik 2 rompen van de Hughes, 1tje zonder bovenkap en glas, en de andere compleet maar met wat teveel luchtgaten t.b.v. de nitro motor die erin zat. Eigenlijk is het dus niet nodig om nu een mal te maken, de complete romp kan met wat werk naar een mooie heli afgebouwd worden. Stel dat ik crash, dan moet het wel heel gek lopen willen we met de 1e romp en resten van de 2e geen plug kunnen maken voor de mal. Alleen is het dan wel een "E", de "D" canopy moet dan even wachten.

    Ik ben nog in dubio of ik de Magnum kleuren zal gebruiken of de kleuren die bij een "E" passen. Aangezien de echte Magnum-Hughes'en niet meer bestaan kun je je fantasie erop los laten en een ge-upgrade model bedenken net zoals de 500D hieronder afgebeeld (maar dan rood/geel/bruin).

    [​IMG]

    Ook vond ik op het net nog een compilatie-filmpje van Magnum PI, met lekker veel beelden van de Hughes erin. Je kunt in de film al zien dat de Hughes veel wendbaarder is met zijn starre 5-blad rotorkop dan de "hinge in the middle" Jet Ranger rotor. Als die een beetje enthousiast aan de knuppel trekt dan heeft-ie gelijk mastbump te pakken.

    5pfeopnWN_4[/media] - Magnum PI: Is There Something I Should Know
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Eindelijk!!!

    Nadat we donderdagavond compleet van het veld gespoeld waren, heb ik gisteravond eindelijk zonder problemen kunnen vliegen met de Mystere. Het hobbelen bij aftoeren is vrijwel helemaal weg, en wat er nog is dat ligt volgens mij aan het wat (te) flexibele landingsgestel. Ik heb de rotorbladen veel vaster aangedraaid dan eerst zodat deze niet uit gestrekte toestand kunnen vallen bij aftoeren, en dus geen onbalans veroorzaken. Bij optoeren is het weer een beetje meer schudden om de bladen te laten strekken, maar dit ligt ook in het wat bruusk opstarten (jaja, in soft-startmode) van de Scorpion regelaar. Mogelijk dat ik toch voor het definitieve model de centrifugaal koppeling er terug in bouw. Dat vind ik heel erg mooi bij dit model van Max Perry.
    ydcbl5FeuBM[/media] - Vario Bell 412 R/C Helicopter Electric Conversion

    Ik was HEEL zenuwachtig doordat er eerder allerlei rare zaken optraden maar heb toch ruim 10 minuten met een relatief laag toerental van ca. 1100rpm heel rustig, beheerst en stabiel rondgevlogen. Niets is losgetrild of anderszins niet in orde. Ik wil niks forceren en ga langzaamaan weer vertrouwen in de heli opbouwen voordat ik ermee in het rond ga liggen rossen net als vroegah. Het gewenste rotortoerental voor rondvliegen (1500rpm) komt op ca. 70% regelaar-opening tot stand dus daarheen gaan we langzaam opvoeren. We zijn op de goede weg!:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Helaas weer problemen met resonanties toen ik het toerental op probeerde te voeren naar 1500rpm. De staartrotor komt dan zo heftig in trilling dat de hoofdrotor meteen bladspoor gaat vertonen en de laatste keer was er zelfs 1 van de 4 M4 bevestigingsbouten hierdoor afgebroken. Dat zal wel een reeds gefractuurde bout geweest zijn maar toch. Blijkbaar kan ik de trillingen aardig wegdempen maar is de oorzaak er nog steeds.

    Dus na gaan denken en in een geval waar je er niet uitkomt ga ik altijd terug naar de situatie waar het geheel nog wel goed werkte. Dat was in de tijd dat het hele mechaniek nog in mijn Star-Ranger zat: Lang geleden dus. Omdat de heli al 20 jaar met een nieuwe spuitjas klaar staat om afgemaakt te worden, besloot ik meteen de koe bij de hoorns te vatten ook al omdat ik na "Hulten" vastbesloten was weer met een scale-heli te gaan vliegen.

    De gehele ombouw was niet erg moeilijk na de bouw van de Mystere, en heb ik besloten in een ander topic te laten zien voor de verstokte Heim Star- Ranger liefhebbers.

    [​IMG]
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Inmiddels is het duidelijk dat het resonantie probleem helaas ook in de Star-Ranger optreed. Dus verder gaan zoeken door stap voor stap onderdelen eraf te halen (bladen, paddels, rotorkop, staartrotorbladen, staartrotor etc) en het blijkt aan de tandwielen van de staartrotor zelf te liggen. Misschien heb ik ze verwisseld met de wederopbouw, maar iig sporen ze niet goed op elkaar wat een bak herrie (gieren) geeft en een zeer heftige resonantie na een tijdje draaien. Ik wacht momenteel op de nieuwe tandwielen en een nieuw huisje want dat was ook gescheurd geraakt.
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Han bedankt voor het filmpje! aI5W6HtsOUY[/media] - Maiden Jet-Ranger electro.mp4

    Het is niet te beschrijven wat een geweldig gevoel het is om deze heli weer "airborne" te zien. Ik heb gedurende de tijd meerdere malen met het ding in mijn handen gestaan om weer opnieuw op te bouwen, zelfs een paar keer om de boel te verkopen maar hij is altijd toch weer de berging terug ingegaan. Nu ben ik er blij mee, wie wat bewaart die heeft wat.

    De heli vliegt geweldig rustig ondanks lichte paddels en veel wind. In het filmpje draait hij nog ca 1100 toeren omdat de gewraakte resonantie bij hogere toeren weer terugkomt. De staartrotor maakt nu geen herrie meer en het mooiste is nog wel het natuurgetrouwe vliegbeeld met het hoorbaar klapperen van de rotorbladen wat helaas op de video niet erg goed uit de verf komt. Het "hoppen" bij uitdraaien van de rotor wat hij met de andere romp deed is helemaal weg.

    Ik ga nu aan een pijpaandrijving voor de staartrotor werken ipv de 2mm staaldraad want die geeft steeds een onbalans. Bovendien vind ik er veel te veel "flex" inzitten waardoor de gyro zijn werk niet goed kan doen.


    Wat een geweldig mooie dag.:banana:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Misschien is het nog even informatief voor je om in mijn dagboek te kijken hoe ik mijn starrantriebe gemaakt heb. Op pagina 1 en 3 vind je hoe je ze met een hoek kan aansluiten op je mechaniek . op pagina 2 enkele foto's van de "rechte" aandrijving

    dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger

    Succes,

    Steven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    fantastisch man, bekend vliegbeeld, en met die electro-aandrijving geen gebler van de motor, heel mooi, gefeliciteerd ;-)

    ik ruik een 'oldiesmeeting' niet zo ver in de nabije toekomst :D

    groeten,

    Frans
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt mannen voor de lovende woorden. Ik heb de boel daar vanachter (de staartrotor ja) eens kritisch bekeken en verschillende experts om hun mening gevraagd. Het blijkt nog niet zo gemakkelijk om zelf een goede vibratievrije pijp-aandrijving te maken (al ziet die van jou er prima uit Steven!) en de oplossing van Vario is een beetje prijzig. Dus het is net zo gemakkelijk om een probleem erger- of erbij te krijgen. Het hele probleem blijkt te zitten in het feit dat je erg moeilijk de 2mm draad exact in het midden van de ingaande as van de staartrotor krijgt, en ook nog dat hij er onder een hoek uitkomt. Als ik dat bij mij bekijk dan snap ik dat er een resonatie kan ontstaan want hij loopt zeker niet netjes in het midden. Navraag bij Vario levert ook de info op dat je geen vlak kantje aan de 2mm draad mag slijpen maar alleen ontvetten en goed vastzetten met 4 inbusjes. ik heb er maar 2 nu. Dat vlakje erop heb ik natuurlijk wel weer gedaan. Dus diepe zucht, ik heb even geinvesteerd in een nieuwe ingaande as van de staartrotor met een exact geboord 2mm gaatje, en ik zal even een nieuwe 2mm verenstalen draad halen zodat er geen plat kantje meer in de weg zit. Als ik de heren experts mag geloven dan moet het zo wel goed werken bij (veel) hogere toeren.

    Maar de pijp-aandrijving is nog niet uit de lucht, als ik tweedehands een goede Vario uitvoering kan vinden dan koop ik em.
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Marco,

    Ik heb op mijn uni star lang met de 2mm staaldraad gevlogen. Graupner adviseert weer wel om er een vlakke kant aan te vijlen. Ook heeft Graupner bij de uni stars van na 1998 een gebogen staartbuis geleverd, Doordat dan de staaldraad ook een bocht vertoond is het klapperen van de staaldraad verleden tijd.

    Hier een link naar de handleiding van de mega star. In deze handleiding staat uitgebreid uitgelegd over de staaldraad aandrijving zoals je die in een romp kan bouwen.

    http://id1ulw.bay.livefilestore.com...cuWbqBd5wFS2oe2_30/4455.N.pdf?download&psid=1

    Het is mij ook een keer gelukt om de staaldraad scheef in de staartrotor te krijgen. dan zit er niks anders op dan het opnieuw te doen. Ik had nog geprobeerd het gewoon recht te buigen maar dat lukt maar ten dele.

    Succes, met wat je ook gaat kiezen.

    Steven
     

Deel Deze Pagina