Help met afstellen van mijn Belt Cp (Markelo)

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door madmac, 25 okt 2010.

  1. madmac

    madmac Guest

    Langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer :confused: en denk dat het toch handig is dat iemand mij zou kunnen helpen met het afstellen van mijn Belt CP. Wie woont er in de omgeving van Markelo (OV) en is bereid mij hierin te helpen waarvan ik de tricks tevens kan leren?
     
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik woon niet in de buurt om te helpen, maar heb zelf in het begin wel veel aan de video's van o.a. nuttcaze/Marc gehad: ESky Belt CP V2
     
  3. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Hulp...?

    @madmac;

    Wanneer heb je die hulp nodig?
    Je mag best in Leeuwarden komen. Afstellen kan wel een paar uurtjes duren hoor!
    In feite heb ik je dat indirect dit afgelopen weekend toen je in Bolsward was, ook al gezegd... :confused: (ander draadje).


    @chrisdv;
    Dus jij woont in hetzelfde gat als ik? :rolling:

    Mvg, Tjeerd. :wink:
     
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Haha, ik woon alweer 3 jaar in Friesland nabij de afsluitdijk; bevalt goed :)
     
  5. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Veel wind.

    @chrisdv;
    Zou je dan niet gaan vliegeren, het waait daar verschrikkelijk!
    Met een heli daar vliegen... :confused:

    Bin trouw´ns ain rasechte Grunniger, dai hier hang´n bleven is, vanwege t wark en de laifde... :grin: (mien vrouw het de fotohobby en kiender studer´n ien Grunningen; doar komt de echte kennis weg ja... :rolling: ).

    Trusten, Tjeerd. :wink:
     
  6. madmac

    madmac Guest

    Ik heb veel aan nuttcaze gehad, maar het ligt nu wat lastiger... Main blades draaien niet paralel etc etc... Afgelopen weekend was ik i.d. Bolsward, maar was meer een weekend met mijn vrouw i.p.v. met mijn heli -> kon ik gewoonweg niet maken. Maar misschien toch een keer die kant weer op! Super voor je aanbod en houd dit absoluut in mijn achterhoofd! Hoop alleen dat, vanwege de afstand, er ook goeroes in het Oosten wonen.
     
  7. madmac

    madmac Guest

    Ik zal proberen mijn probleem zo duidelijk mogelijk te beschrijven... en misschien valt het allemaal wel mee.

    1. tail shaft
    In de instruction manual staat dat de connector op 1/3 (center stand) van de lengte van de shaft moet zitten. Bij mij is dat wel 2/3. Compenseer ik dit met de trim dan blijft er voor één stuurkant ontzettend weinig rotatievermogen over, terwijl de andere kant een overkill heeft. In de center stand staat wel mijn servo heel netjes gepositioneerd!
    - Waar en met wat moet ik dit afstellen?

    2. main blades
    Motor afgekoppeld om mijn instellingen te bekijken. Als ik vervolgens mijn "gashendel" (is vast een mooie naam voor) activeer dan draait één van mijn blades in een hoek, terwijl de andere nagenoeg niks doet. Houd ik vervolgens de Trottle sticks vast (want die bewegen heftig verticaal mee) dan bewegen beide blades wel redelijk synchroon. mijn blade clamp's kunnen in mijn beleving zich vrij genoeg bewegen. Ook staan hier in de centre instellingen mijn servo's op goede positie?
    -> Had mijn verticale zwabberen van mijn blades redelijk weten te minimaliseren totdat mijn Belt zich in de huiskamer zich vast in het plafond boorde.

    3. plafond boren.
    Dit is de aanleiding van probleem 2. Nadat ik mijn basis op de huisstafel had gecontroleerd (motor afgekoppeld) wilde ik toch een kleine hoover test in de kamer uitoefenen. Vervolgens koppel ik mijn motortje aan en verplaats mijn heli vanaf de tafel op de vloer. Let wel mijn zender verder niet aangeraakt en geloof me dat deze in de goede stand stond met het "gas" dicht. Uiteraard had ook al blauw licht. voordat ik naar mijn zender wilde lopen stoorde hij een beetje. De servoes begonnen spontaan wat te dansen en mijn blades draaide een x rond en vielen weer stil... totdat... hij op volle toeren ging draaien (geen zender contact nogsteeds) en zich in mijn plafond begon te boren (is geen grap)... Mijn zender gegrepen maar hiermee was niks te doen -> want mijn "gas" was ook helemaal omlaag. Zender weggelegd en voorzichtig (want heli zat nog aan het plafond) de accu ontkoppeld... Ik zelf dat dit misschien te wijten is aan signalen van de TV misschien (zette de heli hier n.l. dichterbij) en heb ook geen 2.4 Hrz heli. Dus mijn conclusie: dat ik dit nooit meer in de huiskamer doe, en bij de volgende buitensessie ik een touw met steen aan mijn heli maak, want anders ben ik bang dat ik verantwoordelijk ben voor een krater in de zon.
    - Denk overbodige vraag... wie kent dit probleem

    Door de actie van de accu ontkoppeling heeft mijn motor het begeven (althans deze doet niks meer) en geloof niet dat het de speed controller is. Deze moet ik dus ook vervangen, maar dat stelt niks voor...

    Help!... en hoop dat mijn omschrijving duidelijk genoeg is...
     
  8. jeroenn

    jeroenn

    Lid geworden:
    12 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Groningen
    hmm er zijn dus toch meer vlieger in het noorden :)
     
  9. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    vliegers

    @jeroenn;
    Tja, veel meer dan je zou denken (en toch is het een klein wereldje waar velen elkaar door gastvliegen of meetings, elkaar leren kennen, tenminste, de ECHTE :sad: verslaafden :rolling: ).

    Groeten, Tjeerd. :wink:
     
  10. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Baalen!

    @madmac;

    Heb net bijna een uur zitten typen om je DRIE punten in "Jip en Janneketaal" uiteen te zetten; ben daarbij de tijd vergeten en mn post is verlorengegaan, door de beperkte inlogtijd die je hebt, als je met één activiteit bezig bent... BAALEN! :sad: :eek:nweer:
    Wat stom van me dat ik de zaak voor verzending niet ff in een worddocument heb gekopiëerd/geplakt! :hammer:

    Ach eerlijk gezegd zou je deze problematiek toch het beste met iemand, lijfelijk, naast je moeten doorlopen; kost een paar uurtjes, op zn minst! :???:

    PS1: Besef wel dat je door geen lichamelijk letsel te hebben opgelopen, kennelijk, DOOR HET OOG VAN DE NAALD bent gegaan. :teacher: (eh ja heb ook echt jaren lesgegeven :yes:op de middelbare school).

    PS2: Heb hier nog een 450'er motor (E-SKY 3800kV) liggen én een 35A regelaar (die ESC van jou is toch waarschijnlijk stuk, van E-Sky zijn ze 25A en niet altijd ff goed; te licht bemeten m.i.); voor E10,88 mag je deze overnemen incl 2 postzegels. Bij interesse graag via PB.
    Heb geen 450'er meer, vanwege grotere heli's. Motor/ESC had ik op reserve. Alle andere reserve-onderdelen zijn voor jou helaas, voor een prikje weggedaan. Door het verloren gaan van mn post, zou je hebben kunnen concluderen dat er wel wat vervangen moet worden m.i.; de motor hoeft trouwens niet stuk te zijn, die kan vaak wel wat hebben.

    Zo, nog ff rondneuzen en dan :sleeping:

    Mvg, Tjeerd.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tjeerd, kon je de tekst niet terug halen met 'pagina terug gaan'?
     
  12. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Baalen!

    @ron van sommeren;
    Nee man, heb ik geprobeerd! :sad:

    Zal zo direct nog ff in "word" het geheel opnieuw proberen te "verzinnen" en dan kopiëren op MBF! :wink:

    Mvg,
    Tjeerd.
     
  13. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Hulp?

    @madmac;

    Oké, daar gaan we dan (nog een keer…):
    LEES EERST PUNT 3! EN PS1 EN PS2!

    1. tail shaft

    Koppel minstens 2 draden los van de motor.
    Zet dan eerst de zender aan, met alle trimmers in de middenstand=neutraalpositie, behalve die verticale van het linker pookje(=gas=pitch=throttle), die trimmer moet volledig naar onderen staan.

    In de handleiding van E-Sky staat een foto met een servo die ook pitch wordt genoemd en als zodanig ook “in” kanaal 6 van de ontvanger wordt gedrukt.
    Echter het begrip “pitch”=met een mixfunctie de bladhoek via je gaspook veranderen!
    E-Sky maakt dit niet echt duidelijk.
    Zoals ook idle-up=”op de kop vliegen” een onjuiste/niet gangbare uitdrukking is.
    Idle-up betekent in de helimodelvliegerij “met een vaste rotorsnelheid=vast toerental” vliegen.

    Nu verder:
    Koppel een lipo aan je Belt CP en wacht tot de gyro is opgestart (ca. 10 sec), dit heet initialiseren van de gyro.
    De staartservo zit om de buis met 2 ooghaakjes bevestigd. Maak deze wat los en schuif dan de servo over de buis een stukje, vanuit de staart naar de canopy bekeken, naar de canopy toe, totdat je die 1/3e stand wel hebt! Dan de ooghaakjes eerst weer vastschroeven!
    Denk er nu om dat de servostang (metaal) en het servo-armpje onder een hoek van (ongeveer) 90gr staan moeten. Is dat niet zo, dan schroef je het servo-armpje los, peutert hem er af en drukt dat witte dingetje even zo op de servo, totdat de 90gr-stand wel in orde is.
    Daarna moet je met de onder het gaspookje de 1/3e positie weer wat bijregelen/bij trimmen/finetunen.

    Punt 1 is nu klaar.

    2. main blades

    Wat vaak met een “swashleveller” wordt gedaan is de tuimelschijf=swashplate, t.o.v. de plaats waar de hoofdrotoras de heli in gaat, horizontaal te stellen (eerst mechanisch).
    Hoe doen we dat nu? (zonder “swashleveller”)
    Nou, terwijl je zender nog aanstaat en de lipo nog aan de heli zit, zet je de heli op een tafeltje,KIJKT, terwijl je er vanuit alle kanten omheen loopt/kijkt, de stand van de tuimelschuif goed na.
    Stel, dat, ALS VOORBEELD, opnieuw vanuit de staart bekeken, de tuimelschijf naar rechts helt, dan koppel je het linker servostangetje (die gekoppeld zit aan de in E-Sky woorden “aeileronservo”) van het bolletje op de swashplate (hier zijn ball-link tangetjes voor te koop) los en draait dat zwarte plastic stukje op de servostang (van bovenaf gezien) een tweetal slagen/ rondjes, tegen de klok in. Je maakt het stangetje hierdoor korter, zodat hij de swashplate naar linksonder trekt. Om “overbelasing” van de rechter servo (deze zit gekoppeld aan de aileronservo), vauit de staart bekeken), te voorkomen, maak je, nadat je de linkerstang weer op de swash hebt vastgeklikt/vastgeschroefd, het rechter servostangetje los van de swashplate en draait die nu (dat zwarte oogje) van boven op dit stangetje gezien, met de klok mee (ook maar 2 slagen). Die zet je dan ook weer vast.
    Je bekijkt nu vanuit de staart of het verbetert is en herhaalt het proces met één slag per keer, tot hij horizontaal staat!
    Dan nog de elevator servo. Omdat E-Sky een niet rechtstreekse koppeling van de voorste servo( =elevatorservo), in de kop, met 2 stangen op de servo heeft, kun je met staart naar links, kop naar rechts (canopy er wel af…) het plastic stukje op de servo losschroeven en dit stukje er af peuteren en er zo weer op drukken dat de swash=tuimelschijf zo horizontaal mogelijk staat. (het kan ook met het servostangetje verlengen/verkorten, maar daar kun je wat slechter bij komen).

    NU: het rechterpookje naar links en rechts bewegen, dan moet de tuimelschuif dit ook doen; dit heet de Roll-functie. Denkbeeldig(!) gaat nu bij draaiende motor de “disk=rotorschijf=draaiende bladen zonder bladspoor” vanuit de staart bekeken naar links hellen/kantelen (“Rollen”) als jij dat pookje naar links beweegt en hij gaat naar rechts “rollen” als je dit pookje naar rechts beweegt.

    NU: het rechterpookje naar voren bewegen, dan moet de tuimelschijf vanuit de staart gezien voorover kantelen (=Nick-functie); als je hem naar beneden beweegt, dan moet de tuimelschijf naar jou toe (vanuit de staart gezien) kantelen (=nicken). Bij denkbeeldig (!) draaiende motor zal de disk vanuit de staart gezien voorover nicken, respectievelijk achterover “nicken”.

    Tenslotte:
    Je kunt, als de swashplate nog niet mooi “horizontaal” staat, de ROLL-trim en de NICK-trim gebruiken om dat fine te tunen.

    Punt 2 is nu klaar!

    3. plafond boren.
    - Denk overbodige vraag... wie kent dit probleem
    Tja, dat probleem ken ik,…., helaas! Het kostte mijn dochter haar door mij gebouwde HK450; dochter treurig; het ding deed het oorspronkelijk zo mooi… :sad:

    Oké dan:
    “Uiteraard had ook al blauw licht”; ???????
    “ voordat ik naar mijn zender wilde lopen stoorde hij een beetje.” >>>Je bedoelt vast geknars in de sevo’s/één van de servo’s.

    Efin:

    Mijn (op afstand) diagnose is:
    *één of waarschijnlijk meer kapotte servo’s
    *waarschijnlijk een gestripte maingear=hoofdtandwiel (kun je zien aan de vertandingen op het bovenste tandwiel, die er ooit ééns hebben gezeten…, maar nu gerafeld zijn of zelfs verdwenen zijn: een zwak punt van E-Sky (niet alleen van dit merk…)
    *je regelaar is waarschijnlijk stuk (ESC, E=electronic,S=speed,C=controller); die kan 25A aan, dat is krap bemeten, bovendien is dit niet van het beste merk/kwaliteit...
    *als je ESC het niet/niet goed doet, doet je motor ook niets, of gaat doen wat jij hebt meegemaakt!!!!! De motor hoeft niet stuk te zijn; waarschijnlijk (weet ik wel bijna zeker) is je ESC wel overleden.

    Mijn op afstand vermoedde mogelijke oorzaak:
    *je defecte ESC
    *je ontvanger is stuk (onwaarschijnlijk)
    *je zender is stuk (onwaarschijnlijk)
    *je had storing in zender/ontvanger (gaf je zelf al als optie aan)
    *??????????????????? Zeg jij het maar….

    Punt 3 is klaar!

    TENSLOTTE:

    Na dit gebeuren vermoed ik dat je featherinshaft=bladashouder én de mainshaft=hoofdas krom zijn…
    Vraag nou in vredesnaam iemand met verstand van zaken, samen met jou, als je er niet uitkomt met mijn verhaal in “Jip en Janneke” taal, een paar uurtjes mee te helpen sleutelen, want een paar uur denk ik wel dat het gaat kosten.


    MVG,
    Tjeerd. :wink:

    PS1: WEET ZEKER DAT JE idle-up schakelaar van je af staat, voordat je de motor weer aansluit.
    PS2: WEET ZEKER DAT JE servo's niet de verkeerde kant uit draaien (dan moet je de betreffende servo's REVERSEN), voordat je de motor weer aansluit
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2010
  14. madmac

    madmac Guest

    Hoi Tjeerd,

    Dank je dat je toch weer de moeite hebt genomen!
    Man, wat een verhaal...
    Ik kijk of ik eruit kom en houd je op de hoogte, anders toch maar weer eens richting leeuwarden...

    Punt 1: verwacht ik geen probleem mee... lekker logisch en een simpele oplossing -> was ikzelf dus niet opgekomen!

    Punt 2: tsja... wat gecompliceerder, maar vindt het een mooie uitdaging.

    Punt 3: stelselgewijs moet ik hier achter komen.

    Slot: mee eens, had in eerste instantie gehoopt op hulp bij mij uit de buurt!
     
  15. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Gelukt of al een stukje op weg?

    @madmac;
    Heb je al geïnventariseerd welke onderdelen, zoals ik suggereerde, kaduuk zijn?
    Wil het wat vlotten met het herstel?

    Gr, Tjeerd. :wink:
     
  16. madmac

    madmac Guest

    Hoop morgen wat tijd te kunnen vinden om wat materiaal aan te schaffen.
    (o.a. de ESC) Verder viel punt 1 al tegen! Door het verschuiven, krijg ik een te kleine uitslag... Even in alle rust dit bekijken en dan vind ik hiervoor meestal wel een ingeving of het inzicht (momenteel ver te zoeken) Eigenlijk is punt 2 hierin niet veel anders. Je gaf al aan dat dit al-met-al de nodige tijd zal kosten -> er zijn avonden dat ik denk dat wereldvrede eenvoudiger is om te verwezenlijken... maar we gaan met goede moed door en bijkomend voordeel is; dat ik mijn Belt steeds beter leer kennen!
     
  17. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Positief blijven!

    Hé joh,

    Alle begin is moeilijk! Met heli's al helemaal. :yes:

    Voor mijzelf had ik ook nooit verwacht, dat ik zoals vanmiddag met mijn beide Logo's (rotordiameter=115cm; lengte=102cm) ff lekker om me heen gevlogen heb, voor me langs (vanwege de vlagerige wind niet hoger dan een meter of 4) en positioneringsoefeningen= hooveren en een x aantal seconden op een bepaalde positie blijven hangen en dan naar een uitgekozen plaats vliegen, vervolgens weer x seconden in de lucht hangen (zo stil als mogelijk) heb gedaan met verplaatsingen diagonaal etc. bij 4-5Bft!

    De Logo met houten bladen: ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - pa140387.jpg
    De Logo met carbonbladen:ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - img6365g.jpg
    :cool:
    :music: KICKEN!
    Maar zeker: van bouwen leer je je chopper kennen! Al vlieg ik liever momenteel; heb in het verleden ook heel veel gesleuteld...Ook mooi, maar afwisseling (meer vliegen dan repareren/onderhoud plegen) is je van het!

    Mvg,
    Tjeerd. :wink:
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2010
  18. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Pb gestuurd , ik kan je wel even helpen.
     
  19. tvl2000

    tvl2000

    Lid geworden:
    27 jun 2010
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Voorne Putten
    Punt 3 is dat je je idle up switch omgezet hebt (devil switch (google er maar is op) !!
    Hij gaat dan op fulle throttle!

    Heeft mij pa z'n duimnagel gekost toen we hem ook even binnen wilde proberen.
    Avondje eerste hulp werd dat.
     

Deel Deze Pagina