Ervaring Compass 6HV

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door willow, 2 sep 2010.

  1. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Zoals beloofd deze week (in de regen) de 6HV video: onHxfd_m4KI[/media] - Testing the Compass Atom 6HV
    Niet mijn beste vluchtje maar in iedergeval iets! Jammer dat het weer maar 1 vluchtje toeliet, maar ik mag van geluk spreken want vele piloten op ons veld hebben vandaag die kans niet eens gehad !

    Ik heb pas 7 vluchten gedaan met de heli en ik moet nog was dingen beter afstellen, zoals de cyclic gain op de vstabi. Deze is nog wat te hoog (lijkt wel of ik crack doe bij harde hurricanes) Ik denk deze snel te kunnen perfectioneren.

    Stock: power zat !!! en ik trek hem echt hard door ! (14 deg pitch en vol cyclic) :D:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Paul,

    ziet er super uit, net als jij ben ik ook super tevreden met deze heli. Dit is mijn alltime favourite. En net als jij heb ik al heel wat andere merken heli's gevlogen en moet zeggen Compass rocks !!!

    Grtz,
    Dirk
     
  3. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Zo!
    De mijne is ook klaar, ondertussen e vlucht of 5 ermee.
    setup: gekochte kit: 540kv motor en HobbyWing 70A HV esc, 615mm blades
    Electronica: DS610 servos, quark gyro, Align BEC; 2* zippy 3000mah 6S (gebruik ik ook op de Rex 500), 2200mah rx lipo

    Eerste indrukken
    Manual: hier en daar niet altijd even duidelijk maar als je effe nadenkt en de filmpjes op helifreak of compass site bekijkt helpt het ook.
    Kop is anders opgebouwd dan de Rex familie, dus effe wennen.
    Alle materiaal is heel stevig gebouwd, veel robuster dan de Align of clones.
    minpuntje vind ik dat je langere servo-armpjes nodig hebt dan normaal (22 of 25mm afhankelijk v versie)

    Motor komt al direct met e pinionsupport, dit voorkomt dat de motoras met pinion afbreekt (al meerdere keren gebeurd op de club bij ons met e 700ombouw), dus zeker goed gezien v Compass. Ook geen gepruts met mod 0.7, neen direct mod1. Dus kans op strippende maingear nihil!

    Kortere flybar dan andere 600 helis, maar toch heel snel op cyclic!
    De (kleine) canopy is mooi, goed zichtbaar en stevig!e kleine mod is nodig om 20C 3000mah eronder te krijgen zonder dat ie echt spant (lipos op zijkant leggen en geen velcro tussen beide lipos, anders wordt het NET wat te breed.)

    Heli komt 80% voorgebouwd hetgeen de ene graag heeft, de andere niet. Alles is mooi geloctited.
    Frame is heel klein en licht, gewicht is dus voordeel, nadeel is dat je effe goed uitdoktert waar je welke electronica plaatst. Vind ik persoonlijk e nadeel...

    Er zijn geen gaatjes voorzien om je kabeltjes vast te "binden", maar kan je steeds naar eigen smaak doen.

    De bijgeleverde 615mm blades zijn zeer stil en dit maakt dat de heli zeer "zoetjes" draait!
    De staartlengte zit tussen die van e Rex 600 en 700 (gezien vanaf de bladhouders)

    Vliegeigenschappen: je hebt 30° pitch! dus tot 15°+ en 15°- ;-)
    Gevolg=> nice!!!!!!!! (ik vlieg slechts op 13° vr moment)
    Stabiele heli, voelt zeer licht aan en door de servo to swashbesturing zeer zeer wendbaar.

    Voor bv tictocs heb ik de indruk dat de 6HV veel gemakkelijker is dan de 600. Je kan er toch heel rustig mee bewegen en moet minder corrigeren..

    Heb de gele plastiek tailblades wel vervangen door 93mm Tig carbon en de vertical tailfin vervangen door een 700model (dit voorkomt dat de blades de grond raken, deed op 600 ook)

    Conclusie
    Ik heb heel tevreden van deze aankoop en heb dus zeker geen spijt dat mijn Trex 600 ESP verkocht is...

    denk er wel aan de rudder servo OP de staart te monteren ipv in het frame (door Belt spanningen)
    Wat ik fijn zou vinden is e uitsparing waarin de moeren in verzinken, dat werkt makkelijker dan e tool om de moer tegen te houden.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2010
  4. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Tja, dit is een topheli !

    Verder commentaar is niet meer nodig ;)

    Grtz,
    Dirk
     
  5. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    wat is de vliegtijd van de 6hv met 3000millis?
    Passen er Turnigy 3000mah 30C onder of word dat krap?
     
  6. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver

    Walter vliegt 3000 25c, ik weet niet meer hoe lang hij er mee vliegt. Maar ik gok rond de 5 minuten. (hoe rustiger je vliegt des te langer je kan vliegen) En walter vliegt vrij hard.

    zelf heb ik 2650 40C. Deze passen zonder aanpassingen meteen.
     
  7. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ik vlieg met de nanotech's 2650 25-50C lipo's een kleine 6 minuten en dan duw ik er 2000mah terug in. Moet er wel bij zeggen dat die van mij FBL is en ik ook geen hardcore 3D piloot ben !

    Lekker knallende heli !

    Grtz,
    Dirk
     
  8. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    ik heb 3000millis 30C turnigy van mijn trex 500, passen die?
     
  9. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Die zouden moeten passen !

    Grtz,
    Dirk
     
  10. matthijs knippenbergh

    matthijs knippenbergh

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Venlo-Blerick
    Gister is mijn 6HV binnengekomen:D
    Ik ben echt zwaar onder de indruk van het vlieggedrag van de 6HV.
    Eer dat ie gaat vliegen zal toch wel begin lente zijn(distributieriem auto, wintersport, aanschaf emco8 compact).
    Komt er nog ef eerst tussen.

    Gr Matthijs
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ahaa !!!
    Vandaar dat ik zag dat je al je brandstof aan het verkopen was.

    Welkom in Electro World :)
    We worden zo nog eens een "schone" club.
     
  12. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    Compass 6 HV

    Ik heb ook een Compass 6HV gekocht maar mij Logo's en mij RJX 50
    Vliegen wel beter,zelfs mijn Trex 550 is beter.Al deze heli's vliegen met V-Bar.
     
  13. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    En het ligt zeker weten aan de heli ?:confused: of klopt er misschien iets niet met de afstelling. In america stappen veel mensen over op compass juist om de manier waarop het vliegt!

    Op wat voor manier vind jij de anderen beter vliegen? Kan jij hetgeen onderbouwen(Video's bijvoorbeeld)?

    Ik ben zelf er hard op vooruit gegaan qua vliegen toen ik de 6HV kreeg. Ben er nog steeds zeer over te spreken.
     
  14. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    Aan mijn afstelling zal het zekers niet liggen,ik heb de moter en controller ook al veranderd door een scorpion en jive 80 HV,nu vliegt hij al wat strakker maar het is toch nog mijn ding niet.Dan heb ik SAB blades geplaatst en is nu wat zuiverder op pits;Dus mijn compass is al geen goedkope heli meer,als je nu een compass 6HV vergelijk met eenATOM 550 of met een omgebouwde Trex 700 of met een Trex 500 dan zal hij wel beter vliegen maar ik vind dat je een 600 met een 600 moet vergelijken en geef me dan maar mijn logo's of mijn rjx 50 en als ik hen dan vergelijk met andere klasse van heli's zoals sommige van jullie doen dan zijn mijn synergy N9 electro,Stratus electro,Fury Ion,RJX 90 electro veel beter en weet ik een ding,door al de goede dingen te lezen over de compass 6HV ik me heb laten misleiden en dat elke heli zijn goede en slechte kanten heeft;
    Al mijn heli's vliegen met V-Bar en vliegen goed,behalve mijn compass 6HV dus als mijn andere heli's goed vliegen denk ik wel dat ik ze goed kan afstellen,een ding moet ik wel zeggen de compass vliegt ongelooflijk snel.
     
  15. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Motor vervangen? die is juist super sterk en efficiënt! misschien nog wel het beste van de gehele heli! De regelaar zal zeker een vooruitgang zijn t.o.v de stock maar zelfs de stock bevalt mij wel(die is niet van compass zelf maar wordt extern gemaakt). De bladen zijn meer een persoonlijk iets, de stock bladen zijn erg licht en agressief, hierdoor misschien niet ideaal voor iedereen.

    Je zegt dat al je helis goed vliegen behalve de 6hv, waaraan kenmerkt dit zich? Hoezo vliegt hij niet goed? Het knappe van V-bar is dat met de juiste instelling alle heli's (bijna) het zelfde aanvoelen qua besturing. Hierdoor blijven er wel nog andere voordelen over namelijk:

    • 12S op een 600 (was bij andere merken tot voor kort ongekend)
    • Stock motor (Veel power goede efficiëntie)
    • Laag gewicht (meer power)
    • Lage hoogte van de heli (hierdoor rolt hij erg gemakkelijk = meer power)
    • Simplicity (de FBL rotorkop is zeer minimalistisch en slim bedacht)
    • Veel dingen voorgebouwd (goed uitgevoerd dus met locktite)
    • Lage Prijs

    Ik kan mij (eerlijkwaar) niet voorstellen dat deze heli iemand niet zou kunnen bevallen. Heeft u een extra demping ring in de kop gezet voor stijve demping?
    Indien u zich eens een de buurt van limburg bevindt wil ik graag zien waarom hij u niet bevalt. Misschien is het iets waarmee ik kan helpen.

    Daarbij moet ik zeggen dat het een indrukwekkende lijst heli's is wat u heeft vooral voor iemand met <5 posts, talk about addiction :D!
     
  16. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ja het kan natuurlijk wel zijn dat je niet tevreden bent over de 6HV, elk zijn mening natuurlijk. Maar het is toch wel raar dat heel wat Mikado-guys in Amerika overstappen naar de 6HV en dat zal zeker niet zijn omdat hij slechter vliegt dan de Logo's. Ik vlieg ook met een Logo en ik vind de eigenschappen van beide heli's dicht bij elkaar liggen.

    Mijn heli's zijn uitgerust met BeastX'n en deze bevallen super, over de V-bar kan ik niks kwijt omdat ik deze nog nooit gevlogen heb.

    Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je er direct een Scorpion motor ingegooid hebt. De Compass motor heeft meer vermogen dan een scorpion en is minder "power hungry" en heeft veeeeeel betere bearings. De overstap naar de Jive kan ik wel begrijpen alhoewel ik vind dat de Hobbywing ook naar behoren werkt, maar de Kontronik is natuurlijk een betere controller.

    Wat betreft blades, dat zal wel een persoonlijke voorkeur zijn, want de Compass blades worden in dezelfde fabriek gemaakt als die van Funkey en Rotortech, en dan moet je weten dat er echt maar een paar blade-manufacturers zijn, loopt eigenlijk een beetje gelijk met de fabrikanten van lipo's.....

    Grtz,
    Dirk
     
  17. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    ik kan er over blijven schrijven maar ik ben niet tevreden van mijn compass 6HV en Dirk je vergelijking is met een logo 500 3D dat de compass daarvan beter is kan ik best geloven,een 600 met 600 vergelijken.En nu over de moter,wat deed de moter dat was op volle pits (16°) overslaan en dat kwam omdat de jive 80 HV niet de juiste timing heeft.(nu niet daar over beginnen want ik weet dit zekers)dus een andere moter.Dirk ik wel wel eens zien dat je moter meer vermogen heeft je mag altijd eens komen tonen wat hij kan je compass 6HV.En dat er veel Mikado-Guys overstappen kan dat niet zijn voor de kostprijs en Europa naar Amerika ?Maar kom eens bij ons vliegen en laat eens zien wat je compass kan en wat een vermogen hij heeft dan laat ik het van mijn logo's eens zien op 10S,maar dan zal het wel weer wat anders zijn zeker?Je mede fabrieks piloot zij dat ik maar pas op dit forum zat en begon over het aantal heli's van mij,wel ik lees al jaren op dit forum maar liet alles op zijn beloop maar dit van de compass 6HV moest me toch van het hart,en over het aantal heli's staan ze er nog niet de helft op en dat zonder sponsering.Dus Dirk ik verwacht je op het plein om eens te zien wat een pracht van een heli het nu wel is en misschien kan je me wat tips geven om de mijnen beter te krijgen.
     
  18. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    5 posts,talk about addiction
    Wel Paul over mijn heli's ze staan er maar voor de helft op.
    En over verslaving daar denk ik dat jij er niet kan over mee spreken,ik vlieg al dertig jaar met heli's,jij was toen nog niet geboren;
    Als dit geen verslaving is en met maar 5 posts.
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Roept hier 2 kleine vragen op,
    1, waarom zou je in godsnaam met 16 graden pitch vliegen
    2, je kan de timing ook anders zetten met de progcard.;)
     
  20. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    om een korte weg te hebben van stik rond het o° punt,is gemakkelijk voor sommige figuren omdat ik met zender in hand vlieg.(ja je kan ook pits curve in zender aanpassen).maar ik vind het niet hetzelfde.
    Ja ik heb die kaart,je moet eens kijken welke graden je de moter moet zetten en tot hoeveel graden de kaart (jive 80 HV)gaat,dan zal je zien dat het niet gaat.
    Nu hoop ik eens op een uitleg dat mij wat verder help.
    Groeten Harry
     

Deel Deze Pagina