Helicopter Mechaniek voor Honda GX31

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door tmdrtn, 21 nov 2010.

  1. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo allemaal,

    Ik ben van plan om een zelfbouw helicoptermechaniek te bouwen voor een Honda Gx31 (31cc viertakt benzinemotor)

    Ik heb al een tijd lang zitten zoeken naar vergelijkbare projecten, zo is er iemand in australie die en Century Predator Gassser / 90 heeft omgebouwd voor een Honda GX31 en hier succesvol mee vliegt (staat op youtube)

    verder heb ik een project gevonden in amerika van iemand die een Hughes 300c vliegt met honda GX31

    Het is dus blijkbaar mogelijk om voldoende vermogen uit de GX31 te halen en daarom wil ik doorzetten met dit project.

    Een gebruikte Century predator gasser/90 voor weinig kan ik helaas niet vinden, als jij die kan vinden dan hoor ik graag waar!

    Ik wil mij nu baseren op het principe van dit mechaniek dat het principe net als vario hanteert van een alu mechaniek dat bestaat uit twee plaatdelen welke gemonteerd worden waartussen de lagerblokken van de hoofdrotoras en staartaandrijving geklemt worden.
    Het ontwerpen van een dergelijk mechaniek is te doen, echter betekent dit dat ik opzoek moet naar een rotorkop en staartaandrijving, wie heeft een goede tip (behalve vario ivm de prijs) voor een geschikte rotorkop.

    Ik wil gebruik maken van een directe aandrijving van de motor naar de hoofdrotoras met een eenvoudige staartaandrijving mijun voorkeur zou uitgaan naar het aandrijvingsprincipe van Hirobo uit bijvoorbeld de Bell 47GS echter kan ik geen spares hiervan vinden.

    bedankt voor jullie hulp!

    Tom
     
  2. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Honda GX31

    Hallo Tom,

    Leuk te horen dat je van plan bent een speciale heli te bouwen !
    Ik heb het zelf ook gedaan een tijdje terug. Het frame en mechaniek is eigenbouw, de kop en staart van een Vario. Het geluid van het vliegen is geweldig ! Compleet anders dan een snerpende nitro heli. Helaas laat het vermogen te wensen over. Ik heb het "standaard" blok gebruikt, zonder de nodige vermogens aanpassingen.

    [​IMG]

    Heel veel succes met je project !

    Harold
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    site

    Ik heb op mijn site een speciaal menu aangemaakt voor het 4-takt project.
     
  4. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Harold,

    Fantastisch! bedankt voor je informatie, ik ga vanavond even uitgebrieder reageren!

    Tom
     
  5. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Harold,

    mijn complimenmten, je hebt een erg mooie heli gebouwd, ikzelf denk dat het idd het beste is om vario Benzin onderdelen te gebruiken zoals jij gedaan hebt, Ik heb inmiddels een vergelijkbaar idee om van Carbon plaat een frame te bouwen volgens hetzelfde concept als jij ontworpen hebt, in feite is dit een aangepast Benzin Trainer ontwerp. de montage van het blok door de trekstarteraansluiting te gebruiken spreekt mij erg aan. Ik heb natuurlijk een aantal vragen;

    Ben je nog van plan om het magere vermogen van de GX31 op te schroeven? ik heb begrepen dat dit eenvoudig te doen is door een aanpassing van de originele carburateur (verwijderen van zitting sproeinaald) de GX31 voldoet aan de stenge eco eisen in met name california waar deze motor populiar is in diverse gereedschappen, dit wordt gerealiseerd door de motor te smoren. originele maximale vermogen wordt gerealiseerd bij 7000 toeren, na deze aanpassing ligt dit bij 9000 toeren Mijn motor is overigens nog nieuw en ongebruikt, echter heb ik al veel gelezen over de verschillende toepassingen.

    Ik begrijp dat je een koppeling van de marder gebruikt hebt, goed idee, heb je een patrtnummer en hoe heb je het tandwiel gemonteerd aan de koppeling?

    Welke overbrengingsverhouding heb je gehanteerd, ik lees elders dat veel mensen 9:1 gebruikt hebben met een toerental op de rotorkop van circa 1000 toeren (motor dus 9000)

    welke merk en type hoofdrotor tandwiel heb je gebruikt?

    Hoe heb je de framedalen gefabriceerd? heb je beschikking opver een cnc freesbank? aangezien ik hier niet over beschik, heb je suggesties hoe ik dit het beste kan fabriceren?

    Hoeveel weegt de heli?

    Heb je overwogen om ivm een (waarschijnlijk) lager toerental grotere bladen te gebruiken?

    Ik overweeg om het originele koppelingshuis in stand te laten om zo de PTO/koppelingshuisaansluiting te gebruiken voor een extra montagepunt voor het frame van het mechaniek waardoor ik deze lichter kan bouwen, hoe kijk jij aan tegen dit idee?

    Groeten en alvast bedankt voor je reactie!

    Tom
     
  6. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Honda heli

    Hallo Tom,

    Ik heb het vermogen niet verder aangepast dan wat er standaard uit komt. En dat is niet bijster veel.... Voor hoveren en rond vliegen heb je net voldoende power. In een "noodsituatie" even flink gas geven is er niet bij. Je moet dus beheerst vliegen. Ook ik heb over een aantal aanpassingen gelezen waaronder ook de carburateur modificatie. Zelf heb ik dit (nog) niet gedaan. Na het bouwen van een vliegwaardige (speciale) heli, neem ik vaak niet de tijd om hem 100% te perfectioneren. Na het 4 takt project ben ik verder gegaan met de "kettingzaag" helikopters (3 meter en meer).

    De overbrengverhouding weet ik zo niet, maar ik zal hier morgen naar kijken. Het mechaniek ligt nu boven op zolder stof te happen...
    Ik hoor je denken : Wil je hem niet weg doen ? Nee dus !!
    Het is/was een bijzonder succesvol project en ik hoop er ooit nog weer eens mee verder te gaan.

    Wat de onderdelen betreft : Ik heb zoveel mogelijk onderdelen gebruikt die ik had liggen, waaronder de Marder koppeling, raptor 30 vrijloop koppeling ed. De tandwielen komen van Madler : Maedler Webshop - Produkte

    Ik weet niet of je hier als particulier terrecht kunt. Ik wil je verder niet ontmoedigen, maar weet dat niets "zomaar" past. Alles zul je pas moeten maken : tandwielen afdraaien, asjes voorzien van lager passingen, lagerblokken frezen, zijpanelen frezen ed. Een draai en freesbank zal wel erg handig zijn. Zonder deze machines zal het niet gaan.
    De zijpanelen heb ik zelf ontworpen en daarna cnc gefreesd. Met een figuurzaag kom je ook een heel eind maar om zo 2 exact gelijke panelen te krijgen....

    Hoe dan ook, de aanhouder wint !

    Succes.
    Harold
     
  7. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Harold,

    Bedankt voor de aanvullende informatie, ik begrijp dat zodra en heli vliegt de uitdaging weg is, ik heb hetzelfde als ik een kit bouw, te weinig uitdaging, het gaat mij juist omn het bouwen, ik zal mij eerst gaan concentreren op het ontwerpen van zijpanelen.

    Fijn dat je op je site aanvullende informatie hebt vermeld v.w.b. de overbrengingsverhouding, eerlijk gezegd denk ik dat de heli stukken beter zal vliegen als je motor 9000 toeren maakt, een andere tandwielcombinatie is dan nodig. ik ga mij dus ook concentreren op de aanpassing in de carburateur. ik streef dan naar een overbrenging van 9:1 en wil Vario tandwielen gebruiken.

    Waarschijnlijk zal mijn heli ook een ombouw worden van een Benzin Trainer, dit wil zeggen dat ik Vario onderdelen zal gebruiken, momenteel ben ik nog niet bereidt om hiervoor mijn Vario BT voor te gebruiken.

    Ik denk eraan om nu eerst een frame te maken van carbonplaat met vario lagerblokken en om daar de motor on te bouwen.

    Ik heb toegang tot een draaibank om eventueel assen en of tandwielen aan te passen, een freesbank heb ik niet, ik zal dus moeten kijken of ik met mijn figuurzaagmachine deze twee helften kan fabriceren, twee helften gelijk zagen zorgt er dan voor dat ze identiek zijn.

    Het zal wel even duren voordat ik iets kan laten zien, ik wil natuurlijk ook vliegen (doe ik ook met dit weer) en heb nog een project lopen met een Balsa usa Fokker DR1.

    Bedankt voor de info en het vermelden van de website, ik denk dat het meer mensen zoals ik kan helpen om inspiratie te vinden.

    Tom
     
  8. Tom-Harold.
    Zit zelf niet in de helibouw,maar veel interesse voor deze tak van de modelbouw.
    Jullie hebben het over assen en tandwielen van de firma, Maedler Webshop - Produkte.

    Ik heb hier ook al eens een bestelling gedaan,maar zoals je al vermelde kan dit niet
    voor partikulieren.
    Wel is het mogelijk om onderdelen te bestellen.
    Maedler heeft een zusterbedrijf in nederland.Kijk maar eens op koppesite.

    Je noteerd alle onderdelen van de Maedler site,en meld dit op de site van Koppe.
    En ze worden thuisbezorgt.
     
  9. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Harry,

    bedankt voor je bijdrage!


    tussentijdse update;

    ik ben nog bezig met het bedenken van en goede mechaniekkeuze. ik ben van plan om de PTO aansluiting van de motor te gebruiken om een bovenste deel van een mechaniek op te monteren. de motor zal het centrale deel van het mechaniek zijn.

    zal binnenkort een ontwerp plaatsen in dit draadje..

    groeten,

    Tom
     
  10. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Even een update voor wie geinteresseerd is;

    Ik ga van een forumgenoot een bijna complete Century Predator 90 overnemen. de heli zal ik moeten completeren met en aantal onderdelen voor de staart en de rotorkop en tevens een paar koppelingsschoenen.

    daarnaast zal ik een nieuwe tandwieloverbenging kiezen van 18/88. dit zorgt ervoor dat de heli een rotortoerental zal hebben van circa 1100 bij ongeveer 6000 toeren op de motor. de GX31 zal dan op zijn sterkste zijn en nog iets meer vermogen hebben om snel stijgen mogelijk te maken.

    De bedoeling is om de PTO aansluiting van de motor te gebruiken. het bovenste gedeelte van het predator mechaniek zal op de PTO gemonteerd worden met een steun die ik zal maken van aluminiumplaat materiaal. dit is een relatief makkelijke constructie om te maken.

    ik laat mij bij deze oplossing inspireren door een filmpje op youtube;

    YouTube - RC Helicopter A mowing machine by engine.

    De eigenaar heeft een versie van de GX25 gebruikt welke nagenoeg gelijk is aan de GX31 (de GX31 is een OHV en niet een OHC). de vliegeigenscxhappen van deze heli zijn bemoedigend.
    Het plan is om eerst de heli te assembleren en om vervolgens het vermogen van de motor op te schroeven.


    binnenkort meer informatie
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2011
  11. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo mede modelbouwers,

    Ik ben inmiddels wat verder met dit project. even een update, als er geinteresseerden zijn laat het weten dan zal ik deze trhead blijven updaten;
    Doel van dit project;

    Honda GX31 inbouwen in een heli en goede vliegeigenschappen realiseren
    [​IMG]


    Helicoptermechaniek:

    Er is gekozen voor een Century Predator Max 90 als basis voor deze heli. het mechaniek heb ik overgenomen van een forumgenoot. Omdat de heli enkele onderdelen mist en omdat ik enkele andere tandwielen en onderdelen nodig heb om deze geschikt te maken voor een motor met laag toerental heb ik onderdelen besteld bij Century. momenteel wacht ik op deze onderdelen.
    [​IMG]
    Het mechaniek wordt aangepast zodat de motor met de PTO aansluiting onder het meacheniek gehangen kan worden. de Honda GX 31 is een zogenaamde 360 graden motor wat wil zeggen dat de motor onder elke hoek goed functioneert.
    Dit betekent dat er adaptersteunen gemnaakt moeten worden om de motor aan het mechaniek te monteren, deze steunen worden gedremeld uit aluminium hoekprofiel;
    [​IMG]

    Het hoekprofiel zal in een later stadium rechtstreeks gemonteerd worden op de PTO van de motor.

    Om dat mogelijk te maken is het nodig een adapter te maken om de koippelingsschoentjes op de motor te monteren. eerst zullen de juiste tandwielen gemonteerd moeten worden samen met de hoofdrotormast en de staartaandrijving.

    binnenkort meer

    Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Vervolg;

    Het is de bedoeling dat de heli er als zodanig uit gaat zien;
    [​IMG]

    Om dat mogelijk te maken moet het landingsgestel onder de motor gemonteerd worden. hiervoor is een bodemplaat gefreesd op een CNC machine. Het ontwerp van deze basisplaat heb ik ontvangen van een australier die mij heeft geinspireerd om dit project te starten. De bestanden die ik via de mail ontvangen heb zijn gebruikt om de plaat te laten frezen door een forumgenoot.

    [​IMG]

    Deze plaat wordt gemonteerd in combinatie met de trekstarter van de motor;

    [​IMG]

    aan deze plaat wordt vervolgens het landingsgestel gemonteerd. door deze constructie onstaat een eenvoudige constructie waarbij de motor gebruikt wordt als basismechaniek, waarop het helimechaniek aan de ene kant en het landingsgestel aan de andere kant gemonteerd worden.

    Dat ziet er vervolgens zo uit;

    [​IMG]

    Volgende stap is het draaien van een adaptor om de koppelingschoentjes te kunnen monteren op de krukas. de adaptoras is gedraaid op een draaibank. deze heb ik zelf niet, een collega heeft mij geholpen door deze te vervaardigen naar eigen ontwerp;

    [​IMG]

    De originele as voor aandrijving van een Honda WX10 waterpomp wordt verwijdert en vervangen door de zelf gedraaide koppelingsadaptor;

    [​IMG]
    De adaptor voor de koppeling is aan de bovenzijde identiek aan het origineel van century. alleen de gaten om de schoentjes vast te zetten moete nog geboord worden

    wordt vervolgd.

    Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel leuk project, en ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Feitelijk word het dus een vliegend motorblokje.....

    Groet, Bert
     
  14. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hallo Tom,

    Goed te zien dat het project al vorm krijgt !
    Krijgt de motor nog een "af-slank-kuurtje" of gaat ie zo vanachter de waterpomp in de heli ? Van mijn GX31 heb ik redelijk wat materiaal afgefreesd en kappen verwijderd om gewicht te sparen. Ierdere paar gram is mee genomen !
     
  15. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Honda GX31 Heli

    Bert,

    Bedankt voor je enthousiaste reactie.



    Update;

    Omdat het steenkoud was en veel wind stond heb ik besloten vandaag maar niet te gaan vliegen en om nog wat te werken an mijn project.

    Het framewerk van het mechaniek is klaar; ik heb aangepaste servosteunen gemonteerd om ruimte te maken voor de motor (deze heb ik laten frezen bij dezelfde forumgenoot). Heb vandaag het mechaniek samengebouwd en dat ziet er strak uit;

    [​IMG]

    Heb vervolgens nog wat aan de onderkant van het origimele mechaniek afgezaagd om te zorgen dat het niet aanligt tegen de motor. hierdoor is het nu mogelijk het mechaniek te plaatsen op de motor. ik heb het nog niet vastgezet op de motor omdat ik nog wacht op de onderdelen van Century. Zo ziet het er nu uit;

    [​IMG]

    En zo ziet dat er vanuit een ander perspectief uit;
    [​IMG]

    Waarschijnlijk laat ik de opriginele tank zitten en gebruik ik deze gewoon, dit betekent dat ik de heli volgetankt mee kan nemen naar het veld en ongeveer 1,5 uur vliegtijd heb. dus zender en heli in de auto en vliegen maar!
    Gewicht totaal is nu 4,5 kilo, daar ben ik tevreden over. de voorbeelden elders op het net zitten tegen de 10 Kg en hebben goede vliegeigenschappen, ik denk dat ik daar onder ga blijven.

    Nu is het wachten op onderdelen van Century om verder te kunnen bouwen. Ondertussen werk ik verder aan mijn andere project namelijk een Balsa USA Fokker DR1 met Stihl 20cc ombouw met RCxl CDI ontsteking.

    Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo Harold,

    Ik ga eerst de heli bouwen en daarna pas slijpen aan de motor, wil hem in de lucht hebben.

    uitgangspunt van mijn ontwerp is om zo min mogelijk helimnechaniek te bouwen, daardoor kan ik het "dieet" van de motor beperken.

    Ik ga wel wat aan de carburateur doen om meer vermogen te creeren.

    Tom
     
  17. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    inspiratiefilmpjes

    Nog even de filmpjes ter inspiratie voor dit project;

    Predator Max 90 met Honda GX31



    en film over heli met PTO aansluiting

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Voortgang

    Hallo,

    hierbij een nieuwe update;

    Ik heb eindelijke een aantal van de bestelde onderdelen ontvangen, moet nog wel meer bestellen maar heb nu nieuwe tandwielen ontvangen en ingebouwd. de verhouding van de overbrenging is 15 - 88.

    [​IMG]

    Nu moeten alleen nog koppelingsschoenen gemonteerd worden op de motor, dan kan het mechaniek samengebouwd worden op de motor. de bedoeling is om dan te gaan testdraaien en om dan de heli met andere onderdelen af te bouwen, electronica installeren en bladen monteren.

    hieronder en indruk van hoe het eruit gaat zien;

    [​IMG]

    Wordt vervolgd!

    Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als ik de video's zo bekijk dan snap ik waarom je dit wilt bouwen. Wat een geluidje! En 1,5 uur op een tank.... wat kan daar tegenop?

    Ik blijf je volgen!:cool:
     
  20. poncho1

    poncho1

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Oosterhout
    knap werk , zie hem graag een keer vliegen
     

Deel Deze Pagina