Surprise S16 & Avionik B08

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door JohanvG, 5 sep 2010.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik een Surprise bestel gaan er standaard des servo's in, dat weten ze al.
    Hij is natuurlijk weer oranje met zwarte tips maar de onderkant heb ik niet, zoals de vorige ,helemaal zwart laten maken maar is het spiegelbeeld van de bovenkant, dus zwart met oranje tips.
    Alle hevels worden ook zwart en natuurlijk mijn zwarte carbon afdekkapjes, waarvan ik bedenk dat ik ze nu ook meteen even moet gaan soppen....


    GJ
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Neutraal en max uitslagen v/d Avionik zitten er nu in. Alle uitslagen zijn ook exact even ver. Neutraal van het hoogteroer op 5,5mm vanaf bovenkant kielvlak gemeten. Nu komt het leuke programmeer werk met de vluchtfase's en snapflap etc. Maar eerst Griekse koffie.
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Johan, het spijt me dat ik het zeg maar ik zou die Avionik nog niet inprogrameren. Als hij in is geprogrameerd is de stap om er mee te gaan vliegen nog kleiner. Daar ben je nog lang niet aan toe.

    Ga eerst maar eens met de S16 vliegen en zie dat je de 40 rakken haalt.

    Nogmaals, het spijt me.
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Hmm, volgens mij kun je beter de andere kant uitkijken Jos ;).
    Het zal je niet bevallen, maar de Avionik is op dit moment m'n reserve toestel. Er zijn trouwens andere vliegzaken waar ik me meer zorgen om maak dan dat ik met de Avionik vlieg.
    Programmeren gaat op dit moment nog prima. Wel wat eigenaardigheden v/d zender leren kennen. Nu nog de overige flightmode's (speed & termiek) afmaken, maar daar is het nu wat te donker voor aan 't worden.
     
  5. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Aangezien ik dezelfde zender heb ben ik hier wel benieuwd naar? Ik heb nog niks raar kunnen ontdekken, al heb ik nog niet met flaps gewerkt.
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    1 ding was dat als je aileron diff insteld (wat nodig is omdat naar boven/beneden de uitslagen verschillend zijn zonder aanpassing) dan werkt dit ook door op de flaps als je die meestuurd. Op zich werkt het allemaal wel prima, maar als ik zelf de software zou hebben ontworpen dan had het toch anders gemoeten, meer individueel per servo.
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Op 1 ding na is het programmeren nu af. Alleen bij de thermiekstand zit er nog een foutje in. Hier gaan de flaps bij het sturen te ver naar boven (hoger dan aileron). Snapflaps bij speed zijn inmiddels wel gelukt.
    Een ander optie is om het helemaal anders te programmeren door geen gebruik te maken van aileron diff, maar door een offset op te geven bij de aileron en flaps, alleen wijkt de rechterkant dan ongeveer een mm af wat betreft uitslagen dan de linkerkant.
    En nog een derde optie is om de flaps helemaal niet mee te laten sturen.

    In ieder geval nog te doen,
    - programmeren afmaken
    - LMT door Plettenberg vervangen
    - Nieuwe ontvangeraccu plaatsen met andere afmetingen (tip, laad hem ook af en toe eens op tijdens het programmeren ;):()
     
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    :D Succes, het programmeren is gelukt. Ik heb de RoyalPRO overwonnen. Ik maak geen gebruik meer van aileron diff, maar heb nu de flaps en ailerons in 1 keer naar het juiste middelpunt gebracht met de offset voor spoiler. En ik heb de enigszins verstopte trim functie gebruikt om de verschillen links/rechts weg te halen.
     
  9. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Gefeliciteerd.

    Ik ben er nog niet uit hoe ik de aillerons als landingskleppen (flaps) kan gebruiken.
    Ik ben in het bezit van een ge-update Royal Evo 7.

    Zie jij kans om dit beknopt en simpel uit te leggen?

    Gr. Jan.
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Bij de standaard mixer Aileron+ moet je het aandeel Spoiler ingeven.
    Je moet natuurlijk wel een "Geber" aan spoiler hebben gekoppeld, standaard is dit een v/d knuppels.

    Net een klein foutje in m'n snapflaps ontdekt helaas. Als ik hoogteroer trim gebruik dan past de achterlijst (nu 1mm up in neutraal) ook aan. Oplossing heb ik al en zal ik morgen doorvoeren. (Dit was een gevalletje ik weet het lekker toch beter dan het handboek)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hummmm... Johan... oud probleempje.
    Als je de flapperij uitflapt, heb je dan een correctie met het hoogteroer ingeprogrammeerd?

    Bij mij is die uitslag op het hoogte (aangegeven in %) niet proportioneel met het uitflappen der flaps.

    Dus als ik mijn spoiler fractioneel omhoog flapper via de gasknuppel aangestuurd... en niet de volle uitslag maak, compenseert hoogte toch in exact de zelfde grootte van uitslag... Gaat niet proportioneel mee met de dosering.

    En dat merk je enstig tijdens het vliegen....

    Heb daarom maar de spoiler op de schakelaar gezet, en niet op de gasknuppel.

    Oude software versie, nog vóór v3, opdat de zender nog met Jeti 2.4GHZ module kan werken.
    Straks met die Enigma ook het een en ander te programmeren... en volg nauwlettend wat je tegenkomt...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2010
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh Oh, wat ben ik blij met mijn Graupner....
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Nee hoor ik bedoel iets anders dan dat Bas bedoeld. Bas bedoelt volgens mij de butterfly, en daar moet je 2 punten ingeven voor je hoogteroer compensatie, dan gaat hij prima proportioneel op een knuppel. 1e punt geldt voor je stick in 't midden en het 2e punt is voor de stick in je eindstand. (was in de oude software ook al zo)
    Ik heb zelf voor snapflap de verkeerde mixer gebruikt (hoogte -> flaps). Alleen gaat dan natuurlijk als je hoogte trimt ook de flap mee. Dat is wel weer logisch achteraf. Pas ik morgen wel aan met de juiste mixer.
    Graupner of Futaba heb ik wel overwogen, maar ze liggen me niet goed in de hand.
     
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    En hij is inmiddels zelfs al aangepast. Nu voor de mixer hoogte-tr -> flaps gekozen.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou Johan, ik kom wel bij je op de koffie als het zover is!
    Dan eens even vergelijken!

    Aan GJ!... MPX? ...ik wil geen enkele referentie nog vergelijking aan de openbare ruimte lezen!
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe bedoel je Bas?

    Multiplex, dat is toch een plaat hout?
    Schijnt erg goed te branden.... brandhout dus.

    GJ

    (laten we het draadje weer aan de Avionik en S16 geven).
    Mijne zit in elkaar, zender geprogrammeerd (binnen een uurtje) en nu is het wachten op een prop en lekker weer.
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Heb nog 2 dagen vrij dus moet lukken om hem morgen af te krijgen.
    Alleen nog de nieuwe ontvanger accu plaatsen en het zwaartepunt uitmeten.
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En al vorderingen Johan?

    Gister heb ik vlucht 7 en 8 met de nieuwe motor gemaakt in de B08, begint te wennen nu. Binnenkort samen vliegen met Avioniks? (tijd voor een "just Avionik" trainigsdagje? ;) )

    Groet,
    Gerben
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Het Plettenbergificeren is nu af, restpuntjes staan nog. Vanmiddag lang bezig geweest met m'n nieuwe zwaartepuntweegschaal, dat is ook nog een boel werk (SIG).
     
  20. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Yes, ik mag ook meedoen :D
    Als het goed is wordt deze week de fin gebouwd van de B1T

    @Johanvg
    Hopelijk mag de B08 binnenkort vliegen :D
     

Deel Deze Pagina