Novarossi N12T1 (basic) de clubmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Velox, 9 nov 2010.

?

Wat is jullie mening

Peiling gesloten op 7 feb 2011.
  1. Ja, dat lijkt mij wel wat...

    62,2%
  2. Nee, over mijn lijk...

    16,2%
  3. Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit...

    21,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Stiekem is dit een heel interessant puntje. Het betreft namelijk democratie!
    En die is er niet alleen binnen de NOMAC, maar ook binnen de EFRA.

    Als een voorstel goed is en het wordt gesteund dan komt het er. Voorstellen komen niet uit de lucht vallen en steun krijg je niet zomaar. Het is dus van belang dat een land met een voorstel komt wat ze aannemelijk kunnen maken (met een voorbeeld) waardoor het door de EFRA overgenomen wordt. En wat betreft de geluidsemissie zou dat nu precies het doel moeten zijn van de NOMAC, simpelweg omdat het in het algemeen belang van de sport is op lange termijn.

    Het is dus ook ontzettend naïef om te zeggen dat je wacht totdat de EFRA er iets mee doet. Dat is gelijk aan de struisvogelpolitiek zoals Iwan die benoemt.



    Overigens ben ik het wel volledig eens met Bart_banaan wat betreft de rekbaarheid van onderzoeken. Houdt er alleen rekening mee dat het ook heel goed tegen je gebruikt kan worden. Daarom ben ik voor striktere handhaving waarbij de verantwoording bij de rijder ligt. En waarbij we ons niets meer verschuilen achter een homologatiebeleid waarvan je de correctheid, controleerbaarheid en misschien zelfs de integriteit kan betwijfelen.
     
  2. Chielos

    Chielos

    Lid geworden:
    16 nov 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Haarlem
    Maar Bart, je geeft aan dat deze striktere handhaving bij de rijder komt te liggen. Dus wil je op de EFRA regels heen?
    Maar hoe wil je het dan regelen, als iemand een motor voor een EK of WK komt inrijden, en dit doet in combinatie met een EFRA pijp? Je weet zelf dat het inrijden juist van essentieel belang is.
     
  3. Chielos

    Chielos

    Lid geworden:
    16 nov 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Haarlem
    was op het rechte stuk inderdaad om 1,5 meter hoogte. Of de meter juist is betwijfel ik hoor. Want niemand kwam een beetje in de buurt van 83 Db
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Sorry Bart, maar dit slaat helemaal nergens op. Je dwingt (regel) de rijder te voldoen aan een bepaalde uitlaat en rekent hem vervolgens af op die uitlaat terwijl hij voldaan heeft aan de regel.

    Verder zeg je aan één kant dat die 82dB(A) van één auto is maar weet je niet dat de gemeten 53dB(A) ook van één auto was. Het gevelgeluid is een optelsom van alles en niet iets van één auto. (wind, snelweg, vuilstort, speakers voetbalveld etc etc RC-auto's). Het monotoon zijn is hier geen punt, alleen de sterkte er van.

    Dat het 3dB(A) te veel is, is een feit. Wat er m.i. moet gebeuren is dat er gekeken moet worden hoe je die 3dB(A) kan wegwerken a.d.h.v. extra geluidsreductie langs de baan. Ik neem bv AMCA als voorbeeld, daar rijden we met alle soorten motoren en uitlaten, geluid is daar geen probleem tijdens een NK / EK / GP... Ook AMCA heeft te maken met een woongebied (overkant kanaal). Is het je nooit opgevallen dat je op het zandweggetje langs het kanaal bijna geen motor hoort? Hebben ze daar een geluidswal van 100k euro staan? Nee...

    Het probleem vraagt dus iets van de vereniging in combinatie met de rijders (inzet), dus niet eenzijdig van de rijders wat hier vooral besproken wordt!

    Nog even terug on topic:

    Shepherd Micro-Racing Duitsland zal MACH een aanbieding doen vwb motoren en materialen. Dit om het kosten niveau nog verder naar beneden te brengen.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Als het 3dB(A) te veel is, scheelt dat ongeveer 1 uur gebruikstijd per dag.
    Het gaat om de gemiddelde gevelbelasting en niet om de invloed van de modelbouw auto's op het totaal geluid...
    Een vergunning kijkt alleen naar het geluid van de inrichting; omgevingsgeluid is alleen relevant om te bepalen in wat voor gebied de inrichting ligt (woonwijk in stad /rustige woonwijk/landelijk). Aan de hand van het soort gebied is de maximale gevel belasting bepaald (overdag 50/45/45db(A)).
    Als je zorgt dat de door het computermodel berekende geluid belasting onder de 50dB(A) blijft op de gevel van het dichtsbij gelegen woonhuis, zit je goed.... Zelfs als je langs een spoorbaan of snelweg woont, wordt er alleen gekeken naar het 'brongeluid' van de inrichting waarvoor de vergunning wordt aangevraagd.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Jammer? Er was een voorstel om de 83 naar 82dB te brengen en dat heeft de discussie gestart en dat head je ook kunnen verwachten. En als dit onderwerp je aan het hart ligt had je ook een voorstel, ingekomen stuk tot zelfs de rondvraag voor dit kunnen gebruiken.

    Nee, jammer vind ik dat er mensen zijn die de sectievergaderingen niet belangrijk vinden maar wel daarna over de besproken onderwerpen de discussies starten.
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Sectievergaderingen zijn belangrijk in het bereik van alle andere belangrijke dingen ;)

    Wij hadden er graag bij geweest al had ik die 82dB(A) niet in de voorstellen-lijst gezien.
     
  8. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Het is goed dat er over dit soort zaken gesproken wordt, ook als er niet democratisch over is gestemd, of voorstellen ontbreken. Hier onderscheid een goed leider zich van de rest, vandaar dat we dus altijd spreken over een (schijn)democratie. Een echte democratie bestaat niet in mijn optiek. Dit is geen probleem, mits de leiders dus de hoofd van de bijzaken kunnen scheiden. Ik vind het goed dat er ondanks er geen voorstel is ingeleverd er gesproken wordt over geluidproblemen, nog een paar jaar en dit speelt in heel Nederland.
     
  9. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    MAAR EVEN ONTOPIC:

    Roelof en andere ervaringsdeskundige van de N21-5...
    Zou die motor het geluidsniveau omlaag brengen, stel je voor dat een grote meerderheid op de mach met zo`n motor en vaste uitlaat zou gaan rijden?
    Zou dit het geluid omlaag brengen, het gebrek aan vermogen zullen ze niet missen, dit zie je wel terug in de clubwedstrijden, dat lijkt helemaal nergens op, ze vliegen van links naar rechts en op de tribunes hoor je om je heen "ha, dit wordt lachen...de botsauto`s"

    Als nou een groot deel met zo`n beperkte geluidsmotor gaat rijden tijdens training en clubwedstrijden, dan beperk je voor de bootbewoners het geluidsniveau over een langere tijd, alles is meegenomen, toch?
     
  10. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Je moet wel goed lezen Pieter, ik wil handhaven waarbij er geen homologatie meer is.

    Ik blijf nog even off topic, om het nog eens anders te formuleren..

    Er zijn volgens mij twee manieren om het probleem van geluid aan te pakken.

    -Je ze zet een geweldig geluidsscherm neer, en aannemende dat de EFRA regels/handhaving niet veranderen kun je ieder jaar dat scherm gaan verhogen/verzwaren.

    -Je gaat aan de gang om goede meetmethodes te ontwikkelen, zodat je de homologatie af kunt schaffen binnen de EFRA. En dat de rijder zijn auto gewoon zelf kan controleren en dus ook verantwoordelijk is dat die auto voldoet. Dit beleid moet je eerst ergens voor een deel in gaan voeren, zodat de partijen binnen de EFRA beter te overtuigen zijn.

    Voor de Mach zijn we nu zo ver dat naar mijn mening beide maatregelen nodig zullen zijn. Zeker als je je bedenkt dat de milieuwetgeving in de toekomst alleen maar strenger zal worden.

    Afwachten is sowieso voor Mach te laat, stilstand is achteruitgang. Aanpassen aan de rest is er dus niet meer bij, initiatief moet er genomen worden!

    1/8 leden gaan weg?
    Ik denk het niet, de clubrijders gaan gewoon lekker met een standaard motor aan de gang. En de NK/EK rijder die even zijn motor wil inlopen? Die valt waarschijnlijk net binnen de marge omdat dat geen structurele overtreding is die een dag lang voortduurt.
    En als ze dat wel doen, dan moeten ze toch echt even ergens anders aan de gang. Als alles goed uitpakt zal het niet te lang duren voordat het beleid anders wordt en iedereen zelf verantwoordelijk is voor z'n herrie.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb nog geen rij ervaring met de N21-5T maar ik kan je wel een paar dingen zeggen over de motor zelf:

    - De uitlaat heeft een M.E.S. systeem wat wil zeggen dat de uitlaat over 3 poorten verloopt zoals de alle huidige snelle motoren. Dit is niet bevoordelijk voor het geluidsniveau.
    - De uitlaatpoort timing zit in een dezelfde hoogte als de Flash standaard, duidelijk toch gemaakt om toeren te kunnen draaien.
    - De krukas opening is niet veel anders dan snelle Novarossi motoren
    - de krukas sluiting is zo'n 6 graden minder dan de Flash wat de motor minder krachtig maakt en ook iets meer in toeren beperkt.

    Ik denk dat de krukas bij deze motor de beperkende factor is voor het geluid maar het zal niet veel zijn. Van een Duitser had ik begrepen dat deze motoren op zich snel genoeg zijn.

    Wil je met de motor meer geluid beperken zou je kunnen kijken naar de N21-3T, deze heeft geen M.E.S. uitlaat poort en een nog iets tammere setting maar ik denk dat het beter is om de stap naar een verplichte 30xx uitlaat te maken omdat dat sowieso al een boel kan schelen. Ja, er zijn uitlaten die niet goed werken op de motoren maar er zijn er ook die dat zeker wel doen, ik zelf heb zeer goede ervaringen met de 3036 uitlaat.
     
  12. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Heren, die 3501 voor de 2,1cc motor is toch ook een "stille" uitlaat.
    Weet dat er een hoop gezeur is en dat het niet goed werkt, maar met zo`n tamme motor als de N12T1 wil ik dat eerst weleens zelf zien....

    Ik zie er niet bijstaan dat het een stille is, alleen driekamer, laat het even weten dan koop ik die erbij en ga ik het eens proberen.
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Is een aarden-wal, hoge coniferen of bv bossage niet mogelijk dan?
     
  14. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Voor die aarden wal is te weinig ruimte, ze mogen namelijk die sloot niet dichtgooien. De rest is weliswaar wel een optie, maar dat levert nu al te weinig winst qua wering op. Er moet een dichte laag komen.
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Misschien een zeur, maar hoe weet je dat het nu al te weinig winst geeft terwijl het er niet is? Voordat je flink investeert moet je eerst alle andere opties bekeken hebben. Veel mensen vergeten dan een "dichte" conifeer heel veel geluid dempt, zo zijn er meerdere hoge bossages. Een ander voordeel hiervan is dat omwonende en de gemeente hier geen problemen mee hebben.

    Vergeet niet dat je "maar" 3dB(A) te hoog zit.
     
  16. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Geluidswal heeft pas effect bij een minimale massa van 10kg/m2... Een bossage heeft gewoon te weinig demping van geluid.
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Lol... Jaap :) nu even in begrijpbare taal voor ons allen? :D
     
  18. arievang

    arievang PH-SAM

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    37
  19. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Er zijn al berekeningen gemaakt, dus er is bekend wat werkt. Al weet ik niet precies wat de aannames zijn die gemaakt zijn in deze.
     
  20. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Stel de schutting staat er en je zaagt er een stuk uit van 1 bij 1 meter en je legt het op de weegschaal, dan moet het 10 Kg wegen, anders demp het niet genoeg.

    Dus als je dit bv. bij een plant zou doen, dan kom je nooit aan dit gewicht,
    daarnaast moet het gewicht van elke doorsnede overal hetzelfde zijn om aan die 10Kg te komen, een plant heeft een zware stam en lichte blaadjes, dus voldoet hier niet aan. de geluidsgolven gaan ook door de plant heen waar geen stam of takjes zitten...;)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina