Restauratie verslag van mijn EA330s na crash!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ultim@te, 3 jan 2011.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    hierbij een verslag van het restaureren van de romp en de motorkap van mijn EA330s .

    [​IMG]

    nadat de motor afsloeg tijdens een torque-roll op 3 meter hoogte is mijn EA330s flink gehavend.
    hier het schade rapport:

    # gescheurde romp ( staart sectie en motorophanging )
    # motorkap flink beschadigd en gebroken .
    # 3-blads elster prop gebroken
    # uitlaat flexibel beschadigd.
    # wielkap gescheurd.

    ik ben nu van plan met glasmatten en carbon weefsel de romp en motorkap te gaan herstellen.
    het lastige is dat de romp `` gesandwiched `` materiaal is wat dus inhoud dat er een laagje piepschuim tussen de 2 lagen glasmat zit .

    hoe ik het wil gaan doen ! :

    eerst wil ik de eerste laag van binnenuit verwijderen tot ver genoeg van de breuk .
    daarna de piepschuimlaag zo veel mogelijk weg krabben en de laatste restjes oplossen met aceton .
    vervolgens alles goed ontvetten en schuren .
    daarna een paar banden koolstof lint in de hoeken pappen en daar overheen een glasmat van 80grm p/m1 .
    hierdoor zal er weer stevigheid in de staart ontstaan.
    als dit klaar is zal ik moeten gaan kijken hoe ik een nieuw motorschot kan inbouwen en deze goed in de epoxi met glasmat inpappen zodat het 1 geheel wordt .
    ook hier zal ik met koolstofband extra versteviging gaan aanbrengen .
    uiteraard zal ik moeten inzien dat ik op het gewicht van het geheel moet gaan letten zodat het 1 en ander niet te zwaar wordt .
    voordeel is dat de lipo`s die in de kist zaten behoorlijk ver achter de vleugelbuis waren gemonteerd.
    evt compensatie voor een iets zwaardere staart is dus makkelijk te realiseren.
    als dit alles van binnenuit weer constructie heeft dan ga ik van buitenaf alle evt losse deeltjes verwijderen en de romp goed schuren.
    evt kleine stukjes weefsel in evt gaten( jes ) pappen en de rest plamuren .
    dan alles netjes ( schuren / ontvetten / primeren / spuiten / blanke lak )
    en als laatste de motorkap repareren/verstevigen en ook spuiten .

    alle suggesties,opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2011
  2. razor

    razor Guest

    als je de scheuren aan de buitenkant afplakt, en vervolgens aan de binnenkant lamineerd en met een matje 60gr opnieuw bekleed, als een en ander droog is, kun je vervolgens een nieuwe sandwich maken, bij de gamma koop je 2mm dik styropor, (word gebruikt achter behang)
    deze even op maat knippen en minnimaal in soppen, plaatsen op de reparatie plek, en vervolgens afdekken met een laagje 25gr mat. de epoxy hars kun je eventueel verdunnen met 10% thinner.
    hij is dan net zo sterk als voorheen , er is geen reden om dit met kool te doen. kool is leuk, maar minder geschikt om te repareren.


    mijn brandschot bestaat uit 3mm multiplex, bekleed met kool aan 2 kanten, deze zit op een heel klein lijntje verlijmt, en dit is ruim voldoende om een dle 111 aan te hangen.

    wat betreft de motorkap..
    een nieuwe motorkap is makkelijker te koop dan deze te repareren,

    ik heb momenteel nog een nieuw brandschot liggen, deze kan ik overtrekken dan heb je die ook nieuw, als je een dle
    gebruikt, heb ik ook de motor ophang plaat voor je ,

    Je spreekt over repareren, verstevigen..
    repareren is goed, maar verstevigen niet, hij is gecrasht, niet uit elkaar gespat, ik zou hem niet sterker maken..enkel heel.

    p.s. een nieuwe romp is € 273,.
    nieuwe motorkap, € 53,-


    http://www.bastelstube-horst.de/ind...astelstube-horst.de/modules/4images/index.php
    evventeel kun je op deze site goede foto's vinden over het inbouwen van het brandschot.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2011
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Als eerste de romp netjes uitlijnen zodat die recht is en blijft.
    Dan alle scheuren in model duwen zodat de vezels weer netjes in elkaar grijpen. Dit dan fixeren met secondenlijm. Omdat er schuim in je model zit als laminaat wel secondenlijm nemen die het schuim niet aanvreet.
    Als alles weer netjes zit van binnen een dun matje (50 grams) leggen op de gebroken plaatsen. Eventueel een 2de laag. Dan van buiten de plaatsen waar de scheuren zitten schuin afschuren naar de scheuren toe en dit weer opvullen met dunne (50 grams) glasmat en epoxy. Je kunt eventueel enkele koolstof strengen toevoegen onder de glasmat, maar ik denk niet dat dit direct nodig is. Helaas zul je dan wel de romp weer moeten schuren en overspuiten.

    De motorkap doe je op precies dezelfde manier repareren.
     
  4. ultim@te

    ultim@te Guest

    heren bedankt ik heb net de spullen opgehaald bij polyservice ( zie foto )

    [​IMG]

    @ razor : ik heb getwijfeld voor een nieuwe romp en kap maar ik heb besloten gewoon even wat geld te sparen en dan gelijk een complete nieuwe extra te gaan aanschaffen straks en dan gelijk met de TOC vleuglset.
    de setup kan ik zo overbouwen of als ik een DLE 111`je tegen het lijf loop dan zal ik mij tzt zeker niet inhouden .
    als ik mijn extra kan fixen ( en dat ga ik komend weekend doen ) dan kan het zijn dat het wel een beetje zichtbaar blijft dat hij een tikkie gehad heeft maar omdat ik veel met polyester gewerkt heb vroeger en ook netjes kan spuiten met een goed verfsysteem ( primer,base,2k clear ) ben ik er wel van overtuigt dat de extra straks weer tip top op het veld staat .
    de romp is wel gebarsten maar hij is absoluut niet krom of getordeerd en hij is nog zeer stevig te noemen .

    @ TC01 : ik heb koolstof band van 5 cm breed gekocht en hier wil ik twee stukken van 40 cm van inpappen in de lengte richting van de onderkant van de romp .
    dit is eigenlijk om wat meer starheid aan de onderzijde te creeren zodat ik niet bij een evt ruwe landing gelijk weer aan de slag kan .
    ik heb dus microbubbles gekocht om met de epoxi te mengen zodat ik dit als plamuur kan gebruiken .
    de bedoeling is om de romp eerst te gaan herstellen en daarna te kijken of de motorkap nog te redden valt .
    als dit laatste tegenvalt dan bestel ik gewoon een nieuwe en deze kan ik dan meteen spuiten en monteren .
    ik ben professioneel kitter van beroep en in mijn vak werken wij veel met epoxi , thiocol, triflex ( vloeibaar acryl ) met gazen en matjes dus wat betreft het verwerken ben ik niet bang dat ik er niet uit kom .
    ik moest echter wel even de moed vergaren om het positief in te zien en de stap nemen om er aan te gaan beginnen .
    gelukkig ben ik nu zover en ga ik de komende dagen en vooral komend weekend aan de slag , het wordt toch slecht weer zag ik .
    als er vorderingen zijn dan post ik die en als jullie gaandeweg suggesties hebben schroom je niet om deze te posten , geeft ook een beetje het gevoel dat ik het leed niet alleen hoef te dragen ;) :D

    alvast bedankt voor de input.
    mvg eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2011
  5. ultim@te

    ultim@te Guest

    zo ik heb vanmiddag op mijn gemak alle scheuren netjes met de vezels samengedrukt en met CA verlijmd .
    de romp is meteen weer stijf en hij is nog helemaal recht gelukkig.
    het verbaasd mij hoe steveg het geheel nu al is en ik heb er veel vertrouwen in dat het straks weer stevig genoeg is om met de kist nog vele vluchten te maken .
    ik zal vanavond en de rest van de week s`avonds de tijd nemen om aan de binnenkant alle piepschuim en de binnenste laag van het weefsel te verwijderen op de plaatsen waar de scheuren zitten .
    daarna kan ik de vlakken goed schuren aan de binnenzijde zodat ik straks goede hechting heb met de weefselmatten en de epoxi .
    als ik de binnenkant ga schuren zal ik aan de buitenkant de schades goed intapen met breed schilderstape om te voorkomen dat ik met het schuren de lijmverbindingen weer kapot druk .
    ik ga alles voorbereiden zodat ik komend weekend in 1 keer door kan met het glassen .
    ik vraag mij alleen af of ik op de punten waar ik het peipschuim weg haal niet beter weer een dun laagje piepschuim er tussen moet glassen of dat het bijvoorbeeld met twee lagen weefsel al stevig zat is ?
    het zou natuurlijk kunnen dat de romp dan `` instabiel `` wordt omdat er op de ene plaats wel dubbel is geweefseld met schuim ertussen en op de ander plaats niet , als iemand hier een theorie voor heeft hoor ik dit graag .
    even wat voor en na plaatjes van de scheuren .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik ga het motorschot zowel inwendig verbinden met epoxi en weefsel als ook uitwendig .
    de motorkap valt hier straks overheen dus dit zie je straks niet meer .
    ik vraag mij nu af ? moet je de ondergrond nu helemaal kaal schuren tot op het bestaande weefsel , of is het schuren tot alles dof en ruw is voldoende ? graag iemand die mij dit kan vertellen .
    ik denk zelf dat de epoxi gewoon hecht als de ondergrond opgeruwd en ontvet is maar ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft .
    alvast bedankt .

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2011
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zou ik niet doen als je met styropor of ander schuim werkt.......
    Voor de sandwich kan je eventueel ook balsa gebruiken, wordt bij vol-glas kisten ook gebruikt.
    Epoxy wel verdunnen met PURE methanol, dat kan wel. (spiritus schijnt ook te werken?)
    Succes met de reparatie, komt wel goed!

    gr, Nico
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Geen piepschuim gebruiken als laminaat, gebruik daar Depron voor.
     
  8. ultim@te

    ultim@te Guest

    bedankt nico voor je input.
    er wordt bij de product info van de epoxi aangegeven dat je het absoluut niet mag verdunnen , dus hier houd ik mij aan .
    ik had helemaal niet aan balsa gedacht als tussenlaag maar dit vind ik een uitstekend idee .
    balsa geeft toch gelijk stevigheid inderdaad , bedankt voor de tip .
     
  9. razor

    razor Guest

    Wat betreft de verduning, dit word toegePast door de bouwers van deze kisten, bij 10% gebeurt er niks met je piep. Jack jonk gebruikt dit ook. Nodig is het niet, het kan
     
  10. ultim@te

    ultim@te Guest

    heren bedankt , ik heb echter de posten verwijderd ( niet rot bedoeld ) omdat het niet veel toevoegd aan mijn verslag .
    ik heb op flying giants een paar draadjes doorgelezen waarin ze kisten van composite arf repareren en ik heb hier ook wat handige tips uit kunnen halen .
    ga straks op mijn gemak het weefsel en het piepschuim verwijderen op de plaatsen waar de schade`s zitten .
    ik zal later weer wat foto`s plaatsen .

    @ razor : de epoxi is vind ik al vrij vloeibaar in de blikken ,niet zoals de epoxi die we gebruiken voor de bouw van vliegtuigen .
    als ik de blikken schud dan is het redelijk dun .

    cheers !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2011
  11. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    en al gevonden wat de reden was dat de motor is stilgevallen?
    En het valt nog best mee lijkt het zo, denk gewoon het kon altijd erger :)
    maar het komt wel goed lijkt het mij e nog veel succes,

    greets
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    thanx gino ,
    ik heb al contact met Uwe Ralle daar ik de motorkap niet meer ga herstellen ( te veel werk en hij was al niet denderend meer .)
    verder heb ik de romp straks weer netjes en over een paar weekjes vliegt hij weer .

    de reden dat de motor uitviel is eigenlijk onduidelijk .
    ik had alexzz gevraagd om de kist even in een torque-roll te brengen op een meter of 2 van de grond omdat ik een foto wilde maken om als avatar hier op het forum te kunnen gebruiken .
    ik had tijdens het starten de fout gemaakt om de motor te verzuipen ,omdat ik de ontsteking vergat aan te zetten .
    daarna heb ik de motor weer gestart en deze draaide weer , alexzz steeg op met de kist en vloog vertikaal spinnend omhoog , maakte een langzame achtpuntsroll en vloog nog een rondje half en vol gas .
    na dit alles trok hij de kist tegen de wind ( kracht 3 ong ) in een harrier om vanuit die harrier de kist naar de torque-roll te brengen .
    nadat de kist net vertikaal `` hing`` sloeg zonder aanleiding de motor af en kwam het spul naar beneden.
    maar wat nu de oorzaak was zullen we denk ik nooit weten , de kist had toch al zo`n 10/15 vluchten probleemloos gedraaid.

    maar goed genoeg geschiedenis , dit weekend wordt de kist hersteld met de matten en ik wil de scheuren na het glassen vanaf de buitenkant uitfresen met de dremel .
    als ik de binnenzijde ``verdikt`` heb dan kan ik aan de buitenzeide de scheurtjes wat dieper uitfresen zodat ik dit straks goed kan vullen met epoxi met microballoons.

    ik ga maar wat doen nu ik mag toch niet naar buiten met de brand nu :(
    iedereen weet nu wel gelijk waar strijen ligt .
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Heb je de leidingen naar de motor al bekeken? En de tank zelf?
     
  14. ultim@te

    ultim@te Guest

    ja ik heb alles nagelopen maar kon niks ontdekken .
    wel heb ik achteraf gedacht dat ik tijdens het tanken het idee had dat de tank niet vol kwam .
    ik draaide maar aan het pompje maar het duurde heel erg lang voor hij vol was terwijl hij normaal snel vol zat .
    ik weet het niet hoe of wat maar ik ga er zoizo een nieuwe grotere tank inbouwen ( deze was 500cc ) en natuurlijk alle slangen gelijk vervangen.
    er komt nu een 750cc tank in .
    ik speel met de gedachte om de motor in een proefopstelling te zetten en hem nog eens goed af te stellen en eens te testen of alles dan naar behoren werkt .
    later meer eerst de romp repareren.
     
  15. ultim@te

    ultim@te Guest

    eerst ga ik de romp repareren en de nieuwe motorkap en romp spuiten en alles weer inbouwen ( op de motor na ) en dan ga ik de motor op een proefstand in de tuin een beetje beter leren kennen en ook eens kijken hoe het met de afstelling staat .
    nieuwe tank en slangen en de carb open maken en schoonmaken van binnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2011
  16. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    Mja de motor heeft bij mij ook altijd perfect gelopen, maar dat is ja 3 jaar geleden e ik heb leren torqeu met deze dus dat ware vluchten constant hetzelfde eigenlijk :D
    mja je kan zoveel dingen aanhalen dat er zouden gebeurt zijn, ik hoop dat je alles terug in orde krijgt en dat je er nog plezier gaat aan beleven
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    komt goed hoor gino ,

    ik heb net de dubbele laag aan de binnenzijde verwijderd en de piepschuimlaag ook.
    ook alle delen zijn geschuurd .
    ik wilde eigenlijk ook gelijk even de romp van binnen schoonmaken met aceton, maar ik mag niet naar buiten vanwege die brand in de moerdijk .
    als ik 5 minuten buiten sta dan heb ik een uur branderige ogen .
    binnen met de aceton leek me geen goed plan :)

    je zult zien dat de extra straks weer op het veld staat, het valt allemaal reuze mee .
    alleen de motorkap maar die vervang ik gewoon .
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen:)
     
  19. ultim@te

    ultim@te Guest

    tis bijna weekend , morgen ben ik rond 10 uur thuis dus dan ga ik aan de romp beginnen.
    zal wel wat foto`s maken en posten .
    ik heb trouwens wat posts verwijderd daar ik het draadje over de reparatie wil laten gaan en niet echt over de oorzaak van de crash.
    morgen meer .
     
  20. p@ul

    p@ul

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    975
    zet hem op !!!!!!
     

Deel Deze Pagina