1,5 cc OS pet op Swee pea

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door M.l.v.Doesburg, 6 jan 2011.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ooit heb ik dit modelletje gebouwd, een swee pea uit een oud engels tijdschrift.
    In eerste instantie vloog ik met een PAW dieseltje.
    Maar aangezien het gebrek aan dieselbrandstof thuis is het model in de kast gekomen.
    Nu heb ik een 1.5cc OS pet gevonden. Maar ik krijg dit niet lekker lopend.
    Zou deze combinatie uberhoupt goed moeten kunnen lopen op een LB model zonder uitlaatdruk??


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Martijn
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    loopt de OS op de bok wel goed?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Drie dingen:

    1.Wat voor peut, wat voor plug?

    2.Op de tweede foto lijkt de naald een flinke kleun te hebben gekregen.
    Daarom: Heb je geen luchtlek?
    Je kunt van een stukje aluminium hoeklijn een naaldbeschermer maken die haast niets weegt. Er moet wel ergens een foto circuleren, alleen even niet bij mij.

    3.Het lijkt mij dieselslang, weet niet of dat met methanol en nitro rare dingen gaat doen.....
     
  4. Arno78

    Arno78 Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  5. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    De motor loopt wel maar is erg gevoelig voor de stand van het model.
    Als ik het model omhoog houd gaat hij meteen te arm lopen en met de neus naar beneden te rijk.

    De naald heb ik er ooit zelf ingezet omdat de originele krom was.
    De ringetjes heb ik omgoten met epoxi om lekkage tegen te gaan. Dus daar zal het probleem niet zitten.

    Het is overigens de originele plug maar het geheel heeft misschien 10 min in totaal gelopen.
    Dit in combinatie met 80/20 wonderolie en 5%nitro
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dieselbrandstof hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn, dus je zou kunnen overwegen om die nog eens te monteren. Anders zou ik de plug toch eens vervangen door een verse, ik gebruik overal Enya 3 in, ook in 1,5cc OS glows.
    De plug op de foto oogt als een FOX plug en kan inderdaad wel eens geen goede plug voor deze motor zijn.
    Overigens kan in zo'n motor 5% extra olie (dus 25% totaal) bepaald geen kwaad. Het dicht beter af en koelt beter en zou de motor dus beter kunnen laten lopen.
    Dat je epoxy hebt gebruikt wil niet zeggen dat er geen valse lucht kan worden aangezogen. Ik zou de kopboutjes en de boutjes van de achterplaat nog eens natrekken en de bevestiging van de sproeier toch even controleren of zelfs testen. Draai de naald dicht en blaas door het brandstofslangetje. er zou dan geen lucht mogen ontsnappen.
    Heb je de naald overigens er al eens uitgehad en gekeken of die wel schoon is en of er geen kruimels opgedroogde wonderolie in de sproeier zitten?
    Overigens ken ik het wel dat het model als je het naar boven houdt te arm en naar beneden te rijk loopt. Het kan goed zijn dat hij zich in de lucht heel anders gedraagt en bovendien is dit model een racer, dus helemaal niet bedoeld om omhoog of omlaag te vliegen. Het probleem kan ook nog veroorzaakt worden door opgedroogde wonderolie in de cilinderruimte, en dan kan het verdwijnen door een beetje lopen en vliegen.
    Mocht dat allemaal niet helpen, dan zou ik een modernere OS 10 FP monteren, want daarvan zijn er nog zat in omloop (zonder RC-drossel, dus geschikt voor LB) omdat ze veel gebruikt werden om RC-zwevers omhoog te brengen.
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    De Pet dateert uit een tijd dat demper en -druk gebruik nog niet standaard was, dus zonder zou ook moeten kunnen.

    Naast de oorzaken van Fox35 boven nog ter overweging: Zit de sproeier/naaldhouder in de juiste stand gemonteerd??

    Ik weet even niet meer hoe dit onderdeel er uit ziet bij de OS-PET maar als algemene regel geldt:

    Buisje met 1 gaatje/sleufje als sproeier: Opening moet richting krukas wijzen
    Buisje met twee gaatjes/sleufjes: Openingen dwars op de stroomrichting (1 naar de voorwand van de venturi, een naar de achterwand oftewel: de openingen zitten daar waar de luchtdoorlaat het smalst is).

    Wellicht ook nog een idee: stukje brandstofslang van enkele millimeters tussen de regelnaald en - houder doen om zeker te weten dat er echt geen valse lucht binnen komt langs die weg als de sproeiernaald open gedraaid is.

    Succes er mee!
     
  8. ultim@te

    ultim@te Guest

    zit er in dat rare tankje wel een klunkje en hoe regel je de druk naar je tank om een circulair systeem te krijgen .
    normaal zit er een slangetje op je uitlaat naar de tank .
    ik heb een OS.10 fp tje liggen maar ik wil deze niet van de hand doen maar dit draait perfect , ik zou als ik jou was naar zoiets op zoek gaan .

    [​IMG]

    suc6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :confused:
    Als jij dit een 'raar' tankje vind en bovendien denkt dat daar een clunk in hoort en uitlaatdruk moet worden toegepast, dan vrees ik dat je geen idee hebt hoe deze motoren hier worden gevoed en daarom kloppen je conclusies niet.
    Een 10FP is ongeveer 50% zwaarder, dus dat gaat niet werken.


    Ik denk dat de vervangingssproeier een kleinere diameter heeft dan het origineel waardoor de effectieve venturidoorsnede nu aan de grote kant is.
    Dat maakt de gevoeligheid voor brandstofdruk verschillen iets groter.

    Maar het klinkt alsof je daarmee een prima stuntmotor hebt gecreeerd...:D

    Ik zou inderdaad voor een ENYA 3 en 25% olie gaan, kist met de buitentip naar beneden afstellen en gaan met die banaan.
    Waar nodig wat bijregelen als het in de vlucht nog niet helemaal klopt.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011
  10. ultim@te

    ultim@te Guest


    lees : `` zit er in dat rare tankje wel een klunkje en hoe regel je de druk naar je tank om een circulair systeem te krijgen .``

    let even op het dik gedrukte woordje , het betreft hier geen conclusie maar een vraag

    de term ``raar tankje `` komt voort uit het feit dat een normaal kunststof tankje in een methanolkistje er dus anders uitziet.

    ik was eigenlijk nieuwsgierig naar hoe dit dan in zijn werk gaat , om dan gelijk een antwoord te ontvangen welke ik interpeteer alsof ik een beetje achterloop vind ik een beetje jammer .

    zeker als ik net je onderschrift lees ???

    ik trek mij terug en zal voortaan niet meer nieuwsgierig mengen in een draadje als dit .
     
  11. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ik denk dat je niet weet dat dit een normale tank is voor LB kisten,doordat het model in een cirkel cliegt word de brandstof in het hoekje van de tank gestuwd en daar zit de aanname van de branstof toevoer in.
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    dus eigenlijk een soort reno airrace kistje ?? :D
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk zelf dat het probleem meer in het tankje zit. De motor slaat nml vooral af tijdens het weggooien van het model.......
     
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Klinkt als te koude plug die bij een wisselend brandstof aanbod door plotslinge zwenkingen uitgeblazen wordt. Probeer eens een hete plug, bijvoorbeeld Enya3.

    En anders kun je altijd nog electro gaan vliegen.
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat laatste natuurlijk nooit hahaha;) Maar ik ga nog wel even proberen met een andere plug!
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    OS Pet

    Heerlijk, om het nieuwe jaar te beginnen met brainstormen over zo'n klein modelletje!

    Ik herinner me dat we "vroeguh" de OS Pet op missile mist draaiden. Dat spul was voorhanden omdat de Coxjes er ook mee liepen. De OS liep er wel op!

    Ook herinner ik me, dat de OS Pet niet uitblonk door lange standtijd (door de missile mist?). M.a.w. er was al snel weinig compressie over en het starten was een crime.

    Als ik de foto' s zie, denk ik dat nog wat te verdienen is met een andere (platter?) tank, die dichter bij de motor kan worden geplaats.
    Desnoods de tank aan de binnenkant van de romp monteren met een zo kort mogelijke leiding naar de venturi. Misschien door de romp heen?
    Voor zo'n klein motortje is in de vertikale stand van de romp de afstand van venturi naar de onderkant van de tank wel wat groot .
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo zie je maar, hoe de eerste indruk afhankelijk kan zijn van de woordkeuze...
    Ik viel over de woorden 'raar' en 'normaal', ik interpreteerde deze als denigrerend richting LB materiaal.
    Helemaal mijn fout :oops:

    Een 'normaal' ;) tankje kan zowel van blik als kunststof zijn.
    Ik zal in een ander bericht de werking van deze tanks nog een keer beschrijven.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb er even een getekend:
    [​IMG]
    Het perspectief is wat vreemd.
    Je kijkt van achter/onder tegen de motor aan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    En de vraag is nu na alle tips en opmerkingen: Loopt de Pet inmiddels??

    En zo ja een vervolgvraag "ter lering en vermaak": Wat was uiteindelijk de oplossing van het probleem??
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ben eerst even mijn f3d kist aan het oplappen maar dat is bijna klaar.
    Daarna ga ik weer even naar de OS pet kijken. Ik moet ook even de motorbevesteging wat degelijker maken.
     

Deel Deze Pagina