Stickmode

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Kitemasters, 10 jan 2011.

  1. Kitemasters

    Kitemasters

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    12
    Hallo,

    Vraagje over stickmode....
    ik heb ooit bij een vliegclub gezeten 2 zelfs en daar gevlogen met een charter en een electrozwever maar nooit iets met rolroeren.
    daar was het gebruikelijk om gas op rechter stick te hebben up/down op links en richting weer rechts bij gas.

    nu bouw ik iets met rolroeren ook nog eens gemixt met up/down zoals bij een delta zeg maar. dan zou dus de rolfunctie op linker stick komen.

    ik droom er ook van ooit weer zo,n heli-tje te nemen :) en het lijkt allemaal simpel. Gas en tail op rechts..... en swashplate op links :)

    Maar ik ben net als de meeste mensen gwoon rechtshandig en heb dus rechts meer controle (en bij mij is dat nogal sterk ) en het voelt of ik dus de belangrijkste functie`s onder m,n zwakste hand zet.

    vraag dus waarom doen we het zo
    zou ik niet gewoon m,n gevoel volgen en omdraaien
    zijn er meer die het andersom doen ?

    TIPS :)

    b.v.d
    masters
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mode 1 is dat, je richtingsroer, zal normaal op je linkerstick komen, maar omdat je het meeste stuurt met ROL roeren, welke op rechts komt bij je gas, zetten ze voor het gemak, en de leer, bij een toesatel, met aleen richtingsroer, deze op de stick van rolroer.

    Met een tuigje welek alles heeft, komt het richtingsroer, nu dus op je linkerstick, en je rol op rechts, bij het gas.

    Dit is ook precies de mode waarin ik heb leren vliegen...

    Met een heli is het idd wel apart, en word het mode 3. Mode 2 is veel meer gebruikt. en is het tegenovergestelde van mode 1. Je kan altijd nog een andere mode nemen. Daar ben ej vrij in...

    Mij is het zo geleerd, en een ander anders, dus ja....
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dit heet mode 1 en wordt veel gebruikt.

    Nee.
    In analogie met wat je al geleerd had komt bij mode 1 dan rol op rechts en verhuist richting naar links omdat een charter geen rolroeren heeft. Je was dus gewend met rechts je richting te controleren, dat doe je nu met rol op rechts.

    Voor heli is het gebruikelijk om mode2 te vliegen. Gas en staartrotor op links. Swash op rechts

    (is zo'n beetje hetzelfde wat hieronder gezegd is, maar zo gaat dat als je wat typt en een ander je voor is)
     
  4. Kitemasters

    Kitemasters

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    12
    bedankt voor de snelle reacties :cool:

    ik snap nu het verwisselen van rol met richtingroer.
    op zich lijkt me dat ook lekkerder omdat rol dan onder rechts zit en ik denk
    dat deze functie ook de snelste reactie vereist.

    ik denk dat ik dit ook maar aanhoud, betekend wel dat als ik heli ga
    (blijf dromen :rolleyes:) ik m,n zender iedere keer moet omgooien (gas)

    want als ik mode 1 (vliegmode) omdraai lost het niks op omdat rol dan weer links zit :(
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dat zie je verschillend opgelost worden. Sommigen gaan heli vliegen in mode 1. Dan komt de swash besturing op twee knuppels. Sommigen blijven mode 1 vliegen met vliegtuigen en gaan mode 2 vliegen met heli's.
     
  6. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zou met de heli in mode 1 gaan vliegen, kan prima.
    Ik zelf vlieg met de vaste vleugel mode 1.
    Toen ik heli ben gaan vliegen adviseerde men mij om de hoofdrotor op 1 stick te houden.
    Omdat ik niet kon wennen aan gas links (mode 2) ben ik met de heli mode 3 gaan vliegen. (hoofdrotor links en gas/heck rechts).
    Dit bevalt ook prima met name omdat ik met de zender die ik heb, DX8, de 4 modes software matig in kan stellen en dus niets aan de gasstick hoef te veranderen.

    Wanneer je echter aan het begin staat kan mode 1 prima. Meerdere mensen op onze club vliegen de heli in mode 1 zonder problemen.
    Het is echter niet aan te raden om na een tijdje de mode aan te passen omdat dat tot vergissingen gaat leiden: niet doen dus!
    Ben.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik heb mode 3 voor heli's.(nou ja lees mijn eerste heli look alike, me quadcopter) swash op links, rudder en gas op rechts
    Voelt heel vertrouwd aan.. Ook al ben ik rechts en heb de swash op links....
     
  8. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Ik vlieg zelf inderdaad ook mode 1 (aileron+gas rechts). Maar met de heli's (jammergenoeg alleen nog op simulator) vlieg ik mode 3, omdat ik dan ook het gevoel heb zoals bij een echte heli, je tuimelschijf op één stick.

    Echter ken ik genoeg mensen die mode 1 gebruiken om ook heli te vliegen, en zijn er ook weer mensen die met mode 2 vliegen, het is allemaal persoonlijke keus
     
  9. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ja hier ook vliegtuigen mode 1 en heli op mode 3.
     
  10. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ik vlieg alles op mode 1. alleen vlieg ik vliegtuigen met handzenders en heli met de zender in een pult/aan een draag riem volgens de "knuppel tussen duim en wijsvinger methode".
    Het feit dat de hoofdrotor nu over twee sticks verdeeld is is in de praktijk geen probleem.
     
  11. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Aan het eind is het heel simpel, de correcte mode is degene waarin je getraind wordt of waar je je comfortabel bij voelt.
    Net als bij politieke voorkeuren heeft iedereen zijn eigen gelijk, en is de vraag welke de correcte mode is niet echt van toepassing (maar als je de vraag toch wilt stellen, uiteraard mode 2 ;-) ).
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik vlieg alles op 1, vliegtuig en heli. Gaat best goed met heli, ik merk geen beperkingen (ben nu acro aan het vliegen, geen hard 3d oid).
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om ook nog maar even een duit in het zakje te doen:
    Ik vlieg zelf heli in mode 1, maar geef les met heli's, en het maakt niet uit welke mode de leerling vliegt of wil vliegen (valt allemaal te programmeren tussn leraar en leerling zender)

    Mensen die NIET kunnen vleugelvliegen geef ik als advies mee:
    1e: wat gebruiken ze bij de club waar je vliegt hoofdzakelijk? want dan kun je in de toekomst hulp krijgen op je uiteindelijke club, kan best handig zijn.
    is dat niet van belang dan volgt
    2e: ben je links of rechtshandig. Linkshandig krijgt van mij mode 3 mee, rechtshandig mode 2

    Echter, kan iemand al "vleugelvliegen", dan neem ik vrijwel altijd zonder uitzondering de mode over waarmee de leerling al heeft leren vliegen.
    In de praktijk blijkt dat toch het snelste resultaat op te leveren.
    Het zijn maar adviezen, de leerling is degene die uiteindelijk bepaalt!
    Het is ooit maar een keer voorgekomen dat ik op verzoek van een leerling na een paar lessen op een andere mode overgestapt ben omdat hem dat beter aan leek te voelen. Deze persoon ging er echter geen stap beter door vliegen.....

    Hopelijk geeft dit een beetje een praktijkgebaseerde leidraad.

    Echter, er zijn zat mensen die vleugelvliegen in een andere mode dan dat ze helivliegen, dus ik ga absoluut niet beweren dat wat ik doe het enige juiste is. Mijn ervaringen met deze leidraad zijn echter goed.
    Verder heb ik zelf geen ervaring met 3D o.i.d. dus ik kan dat niet uit ervaring bevestigen, maar er word gezegd, dat stickmode 2 en 3 geschikter zijn voor die vorm van vliegen. Voor gewoon aerobatics lijkt het me gevoeldsmatig niet echt uit te maken.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Niet helemaal mee eens brutus ;) De leraar bepaald, de leerling neemt het aan :) Als iemand heeeeel eigenwijs op een andere manier wil leren dan wat wij aanraden (in geval van een beginner) dan kan hij beter een andere club zoeken. Het is niet zo dat onze wil wet is maar je bent op de club om advies van de ervaren mensen op te volgen.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hoezo is dat niet 'onze wil is wet'? Je doet het op de manier die wij willen, en anders ga je maar naar een andere club. Dat is regelrecht 'onze wil is wet' en niets anders.

    Ik ben het met je eens dat het voor een beginner verstandig is om het advies van ervaren mensen op te volgen, echter dan moet dat advies wel een grondslag hebben.

    Er is geen enkele grondslag voor waarom één stickmode beter zou zijn dan een andere.

    Het enige wat ik dan te verantwoorden zou vinden, als club, is dat als iemand komt met een zender waar geen kabel aankan, en wil vliegen in een stickmode waarvoor die club geen instructeurs heeft, is dat je ze dan voor het lessen doorverwijst naar een vliegschool of een andere club. Zuiver omdat er niemand is die op die manier les kan geven.

    In alle andere gevallen.. als er een kabel tussenkan, of er een instructeur beschikbaar is, is de leerling wat mij betreft vrij om helemaal zelf te kiezen hoe hij wil sturen.

    Bij ons zijn er instructeurs voor zowel mode 1 als mode 2 (vliegtuigen). Als iemand een andere stickmode wil, kan dat, maar dan moet het wel mogelijk zijn een kabel tussen de zenders te doen.

    Uiteindelijk gaat het er om dat men de hobby kan beoefenen. Stickmode is een zuiver persoonlijke voorkeur waar verder geen technische argumenten voor zijn. Het is dus een gevoelsmatige kwestie. Ik heb liever dat een leerling vliegt in een stickmode die voor hem/haar 'natuurlijk' en 'goed' voelt, dan dat een leerling maar een stickmode door mij opgedrongen krijgt. Ik denk zelfs dat het laatste slecht is voor de lesresultaten en de uiteindelijke kwaliteit van het vliegen.

    Als ik gedwongen was in het begin om in mode 1 te gaan vliegen ipv mode 2, had ik het nooit zo snel geleerd of het niveau gehaald wat ik nu wel heb. Dat geldt voor mij, omdat dat voor mij de fijnste mode is. Voor iemand anders kan weer wat anders gelden.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Wij hebben 1 simpele regel: Mode 1 anders kunnen we je zender niet overnemen of je model invliegen (iedereen vliegt mode 1 bij ons, en voor vleugels is daar niets mis mee). Heli is anders, daar vliegen ze mode 2 bij ons dacht ik. Maar daar geldt hetzelfde. Wil je hulp dan mode 2, anders kunnen de heli niet voorvliegen edg.

    Via de kabel gebeurt bij ons nog heeeel erg weinig ivm de verschillende systemen.... een universeel iets zou echt handig zijn :)

    Via een kabel zou ik nog steeds afdwingen om dezelfde stick mode te gebruikt. Wat nu als de leerling zelf gaat vliegen en er is een probleem, niemand kan de kist dan overnemen. Iedereen dezelfde mode is gewoon erg handig op een club tenzij je heel goed kan vliegen en nooit hulp nodig hebt.
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als er niet aan de kabel gevlogen kan worden, en er geen instructeurs voor mode 2 zijn, kun je mensen inderdaad niet lessen. Dat is logisch. Dat je dan ook gelijk zegt dat ze maar naar een andere club moeten..

    Vind ik echt heel raar. Zolang iemand lest, vliegt hij/zij aan de kabel, en is overnemen nooit een probleem. Als iemand z'n brevet heeft, moet je er vanuit gaan dat die persoon voldoende vaardigheden heeft om te vliegen. Als je daar niet vanuit kunt gaan, klopt je brevettering gewoon niet. Als jullie vliegers hebben van wie de zender nog overgenomen moet worden nadat hij/zij het brevet behaald heeft, zou ik nog maar eens ernstig naar de instructie gaan kijken.

    Het is helemaal niet handig, zo'n eenkennige club. Wat nu als er iemand komt die al vliegt, een brevet heeft, maar mode 2 vliegt? Die mag dan dus geen lid worden bij jullie?

    Toen ik bij mijn club kwam, was mode 1 ook de dominante mode en was er maar 1 instructeur die ook mode 2 kon. Inmiddels zijn er van beide modes evenveel instructeurs.

    Het is juist handig als je als club alle modes beschikbaar hebt, zodat je iedereen kunt helpen, ipv het heel eenkennige 'mode 1 or die'.

    Een universeel iets zou inderdaad handig zijn, het bestaat wel maar helaas niet echt in de handel.

    Waar ik mij dan over verbaas is dat jullie kennlijk zo enorm halsstarrig zijn over de stickmode, maar niets zeggen over de zender.

    Bij ons is het heel anders geregeld. Een leerling die nog niets gekocht heeft, zal het advies krijgen om een zender van hetzelfde merk te kopen als de instructeur (bij ons kan dat Futaba, Graupner of Spektrum zijn), zodat er een kabel gebruikt kan worden. Qua stickmode is iemand helemaal vrij. Als iemand er zelf geen mening over heeft of gevoel bij heeft, zal men uiteraard adviseren dezelfde stickmode te nemen als de instructeur.

    Als iemand komt met een zender waar geen kabel aankan en met een stickmode waarvoor geen instructeurs zijn, dan kan zo iemand bij ons geen brevet halen, simpelweg omdat lessen niet veilig mogelijk is. Heeft zo iemand al een brevet, kan die persoon gewoon gaan vliegen. Afhankelijk van de persoon, hoe e.e.a. loopt, wat er allemaal al is aangschaft, zou het nog kunnen dat de beschikbare clubzenders in die mode gezet worden zodat die persoon alsnog een brevet kan halen (aan de kabel).

    Het uitganspunt is dat in theorie iedereen moet kunnen leren vliegen op een voor hem/haar prettige manier, dat de hobby voor iemand leuk moet zijn, iemand vrij moet zijn die hobby uit te oefenen, mits veilig.

    Daarnaast kan zo iemand altijd zelf gaan onderzoeken hoe zijn zender eventueel toch te koppelen is aan die van een instructeur. Als iemand daar het juiste kabeltje voor weet te vinden, kan ie weer gewoon gaan lessen.

    Het zo enorm opdringen van mode 1, vind ik echt fout en onverdedigbaar, maar dat is mijn mening, duidelijk is dat jij daar anders over denkt :) (en het staat een club uiteraard vrij zelf regels op te stellen).

    Er is inderdaad niets mis met mode 1. Net zoals er niets mis is met mode 2. Of mode 3. Of.. of..

    //edit
    wat ik mij toch afvraag.. ik vlieg dus mode 2. Heb een brevet en ben instructeur. Zou ik dan bij jullie geen lid mogen worden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2011
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De club waar ik vlieg (Red Eagles Dordrecht) heeft voor het overgrote deel mode 1 vliegers. Recentelijk zijn daar een paar mode 2 vliegers bijgekomen. Dat is geen enkel probleem, met een kabel gaat het lessen niks anders dan wanneer beide dezelfde mode vliegen.

    Zelf ben ik echter al een paar keer de fout ingegaan als iemand een nieuwe kist aan het invliegen was en ik moest even wat trimmen voor de piloot...
     

Deel Deze Pagina