Wie heeft meer informatie over deze diesel??

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Arjen van Viegen, 16 jan 2011.

  1. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Enkele weken geleden kwam ik bij het opruimen van de zolder bijgaande diesel tegen. Wat ik mij er van kan herinneren is dat ik er ooit aan gekomen ben als "krijgertje", een jaar of 15 geleden.
    Ik schat gezien het formaat dat het ongeveer een 1,5 cctje moet wezen, maar het huis geeft niet meer informatie dan de letters A-M. Ik neem aan dat dat het merk zal zijn, maar het merk A-M is me onbekend. Op een bokje loopt íe goed op een 30/40/40 mengsel en 7x6 prop, maar een makkelijke starter is het niet.

    Wie kan hier meer over zeggen qua herkomst, leeftijd etc.??

    Een paar plaatjes zijn altijd makkelijk voor de herkenning:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het vergelijk qua formaat: Links een PAW 1cc, rechts een voor velen welbekende FOX .35:
    [​IMG]


    En voorlopig is dit de bestemming. Zonde om 'm niet te gebruiken niet waar ;)
    [​IMG]
     
  2. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    motortje

    A-M staat voor Allen Mercury. Een gok is dat het motortje stamt uit de jaren 50-60.
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Kijk, daar kun je iets mee.. zoeken op internet bijvoorbeeld. :
    meer info.

    Zo te zien is íe dus zo'n 50-55 jaar oud, Een stuk ouder dan ik had verwacht. bovendien blijken er 1, 2,5 en 3,5cc broertjes van te bestaan. leuk om te weten :)

    Dank je Packard.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als ik af ga op wat ik in de Aeromodellers van de jaren '50 tot en met de jaren '90 (toen oude lieden terugkeken op hun ervaringen van vroeger), is AM (inderdaad Allen Mercury), 'vooral in de jaren '60 'arguably' het meest gebruikte merk diesels geweest. Dit hing samen met de lage prijs en de toch redelijke prestaties als er goed mee omgegaan werd.

    Ik doe het even uit mijn hoofd, dus schiet niet op me als ik er naast zit, maar volgens mij waren de zuigers gemaakt van 'Meehanite', een soort in elkaar geperste koek van metaalgruis. Voor een goede passing en duurzaamheid MOEST je deze motortjes heel zorgvuldig in laten lopen. Deed je dat niet, zoals de meeste beginners, dan was je motortje binnen no-time versleten. Deed je het wél goed, dan deed je motortje niet of weinig onder voor veel duurdere motoren.

    Ik meen dat een soortgelijke situatie speelde in de VS met McCoy motoren. Die hadden zuigers van een soortgelijk materiaal. Als je er mee om kon gaan had je voor weinig geld een prima motor, andere mensen (die er dus niet mee om konden gaan) vonden ze niets waard.

    Het was in de jaren '60 eigenlijk DE sportmotor, welke rol vanaf midden jaren '70 vooral door PAW werd uitgeoefend. Nog steeds zijn er mensen die terugdenken aan de mooie uren die ze dankzij AM's hebben beleefd.

    Dat je die van jou lastig gestart kunt krijgen wijst naar ik vrees op een lage compressie, dus de kans is groot dat die van jou niet op de juiste manier is ingelopen, iets dat je niet meer goed kunt maken zonder revisie.
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    meehanite

    Even voor de zekerheid, en tot lering ende vermaak:

    Meehanite is bedacht door meneer Meehan in Amerika. Het is een gegoten gietijzer met speciale behandeling zo, dat de grafiet, altijd in gietijzer aanwezig, in verschillende vormen gebracht kan worden(in vlokken of bolletjes) . Hoofd eigenschap is een verhoogde stabiliteit, en een van de soorten is zelfs ductiel, oftewel smeedbaar.

    Het loopt dus jaren voor op sinter technieken . Sinteren ( koek persen en verhitten) doe je als de bestandelen van je materiaal niet meer smelten of heel lastig smelten.

    Dat zijn vaak legeringen die qua samenstelling ver af liggen van het zgn eutecticum( is: goed smelten). Voorbeelden: alumium met hoog percentage silicium, of de wolframcarbides.
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    In dit geval is dat in ieder geval niet het probleem. Op de compressie valt weinig aan te merken.
    Grootste punt is dat de instelling van de compressieschroef bij het starten heel nauw luistert. Tikje te veel en hij slaat alleen maar heen-en weer (of bijt in je vingers). Tikje te weinig en er gebeurt niets meer na bijvoorbeeld twee slagen ontsteken en daar tussen zit minder dan 1/8e slag van de compressie schroef.
    Misschien eens proberen de brandstof samenstelling te varieren.
    Iets minder ether en minder (25 ipv 30%) olie o.i.d., ook omdat de compressieschroef bij goed lopen/warme motor bijna helemaal uitgedraaid staat.
    Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan twee tankjes leegdraaien, dus misschien moet ik nog wat experimenteren voor optimaal resultaat....

    Bedankt voor de aanvullende info in ieder geval! :)
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    moeilijk starten A-M?

    Uit het verhaal blijkt, dat Fox35 best gelijk kan hebben.

    Om te starten heb je een diep ingeschroefde compressie nodig wegens slijtage.

    Om dat een beetje te compenseren zou je met 40% ether kunnen werken en met meer olie.
    Waarschijnlijk start hij dan makkelijker en met een lagere compressie. Dan komen de start en loop afstelling wat dichterbij elkaar. Als je niet je gehele brandstofvoorraad op 40% ether wil zetten, maak dan een kleine hoeveelheid startbrandstof, alleen voor een prime TEGEN the zuiger, die zover omhoog moet staan dat er geen prime vloeistof in de motor komt. Dat leidt alleen tot verzuipen.

    Het heen en weer schommelen van de prop gebeurt vaak door te veel brandstof, dus de naald staat vaak te ver open. Dat is ook vaak het gevolg van compressieverlies. Je krijgt dan alleen sjoeger met veel vloeistof.

    Om nog een open deur in te trappen: Het helpt ook wel als je een vinnige mep tegen de prop geeft. Dus veel feller dan bij een glow. Je krijgt dan : prime tegen de zuiger en meteen een rot tik! De startvinger zo dicht mogelijk bij de prop naaf.
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ehh... precies andersom.
    Compressieschroef staat bijna volledig uitgedraaid (minder dan een halve slag ingedraaid vanaf maximaal omhoog/minimale compressie) bij zowel warme start als lopen. Meer dan 3/4 slag indraaien ben ik nooit gekomen, ook niet bij koude motor, en dat was al te veel voor het mooie. Voor mijn gevoel kan het aan de de compressie niet liggen.

    Ik werd wel getriggerd door de opmerking over het te rijk staan bij het starten: Als ik terug denk (het is al even geleden dat de motor op een proefbokje stond) kan het goed zijn dat het mengsel in eerste instantie wel aan de rijke kant wordt cq de motor verzuipt bij het starten. Er stond een nogal forse tank achter op het proefplankje, dus best mogelijk dat er initieel wat brandstof is gaan "hevelen" waardoor de motor slecht wilde starten door bijna-verzuipen.
    Als het kistje af is, is het misschien verstandig om eerst met een meer passende tank en -hoogte(die huisjestank op de foto heeft een inhoud van ca 35 cc) het nog eens te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011
  9. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    A-M starten

    Sorry, verkeerd begrepen! Ik meende dat er een groot verschil zat tussen starten en lopen qua compressie. Je hebt inderdaad teveel vloeistof in de motor gehad. Door jouw maatregelen wat tank betreft los je dat al een eind op.
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Excuus alvast voor de goedkope grap, maar misschien start hij slecht omdat het echt onmogelijk is om een 30/40/40 mengsel te maken. Das namelijk 110%.

    Als je 40/40 neemt blijft er nog maar 20 over voor de olie, en dat is een beetje weinig.
    Wat is de werkelijke mengverhouding?
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Haha, Goedkope grap of niet, je hebt helemaal gelijk. Typfoutje. Het moet ether/petroleum/olie in 30/40/30 verhouding zijn. Redelijk royaal in de olie dus, maar dat leek me voor een glijlager-diesel-met-stalen-cylinder en -toen nog- onbekende herkomst niet verkeerd.
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Geen probleem, Kan gebeuren. :)
     
  13. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ahh we komen op de goede weg.
    30% ether is een tikkeltje weinig.
    Zelfs mijn F2C diesel van 1000 euro start slecht op 30% ether.
    Laat staan een dieseltje van 55 jaar oud.
    Ik zou naar 25% olie toe gaan en 35% ether.
    En liefst een 1,5% DII of IPN. (Die 1,5% weghalen bij de petroleum.)
     
  14. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Voorlopige plannen:

    1) Profieltrainertje afmaken (vliegt beter mèt lead-outs, motor, hoogteroer en een tankje ;)).
    2) Proefdraaien met het huidige 30/40/30 mengsel. Mijn Webra Bully draait er ook fatsoenlijk op, Standaardisatie is wel handig als het even mogelijk is.....

    Indien het starten lastig blijft gaan we over op de "Owen solution" en kijken of iets meer Ether en/of IPN/DII een oplossing biedt.

    Gaat vast goed komen :)

    Dank voor het meedenken!
     

Deel Deze Pagina