Hallo modelbouwers, Ik ben nieuw op dit forum,net ingelogd zal proberen een bouwverslag te geven van één van mijn scheepsmodellen,hopelijk is het interesant . Een 15 tal jaren geleden was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging ,ik had net de WR23 gemaakt de Vrouwe Geertruida,staat nu bij de firma Helsloot in Den Oever. Dit model was wel prima,maar ik wilde toch iets meer op mijn volgend project,nl:alle functie's op de echte kotter ook werkend maken op mijn model, zonder af te wijken van de schaal 1/25,ook alles verschalen en mij ook aan deze afmetingen houden, dit was makkelijker gezegd dan gedaan. Na het verkrijgen van de werftekeningen probeerde ik kotakt op te nemen met de eigenaar die woonachtig was in Duinkerke Frankrijk 80 km rijden van mijn woonplaats,als dit gelukt was om toestemming te krijgen om aan boord fot's te nemen was er al enkele maande voorbij.Eenmaal aan boord begon het opmeten en foto's nemen ook heb ik een film is wel handig kan men de te meten maten inspreken. eenmaal dit allemaal klaar was kon ik aan de slag,mal gemaakt positief +negatief,daarna romp in poleyster,ik wil hier niet verder op ingaan ik vermoed dat de meeste modelbouwers weten hoe dit moet. Hier de mal van de Jonathan met in de buik de romp van de KG 6 Imantje ook schaal 1/25 eenmaal de romp klaar werd begonnen met alle gaten te boren die nodig waren zoals schroefas/ straalbuis/ roer/ het probleem was een beetje de dikte van de romp 3mm totaal 6mm dat van de breedte romp moet worden afgetrokken als je dan de maat neemt van binnenzijde bb naar binnenzijde sb kom je niet uit natuurlijk dat is daar is er geen oplossing voor het moet toch ook een beetje stevig blijven. verder maak ik alles uit messing ook de binnekant tussen potdeksel en dek is uit messing 0,5 het dek rust op 2steunbalken die aan beide zijden worden gelijmd ,ik gebruik voor een dek altijd 3 lagen voor de Jonathan heb ik voor de éérste laag triplex 3mm gebruikt die lijm ik op de langsdragers dit heeft ook steun aan de romp daarop neem ik kartonmallen leg deze op dek 1 teken en knip deze op maat (uitsparingen lierkamer visluiken transportband enz. zet ze over op triplex 2mm uitzagen deze zouden precies moeten passen. Dit noem ik dek 2 op dek 2 lijm ik eiken latjes met voorgeboorden tapgaatjes 1mm gevuld met bamboe pinnetjes tussen latjes zwarte kunststo, eenmaal alle latjes (5mm breedt)en kunststof gelijmd schuren en schrapen met glasplaat.deze methode is meschien wat omslachtig je moet rekening houden met je steunbalken die 2x2+3=7mm+1mm extra= 8mm lager liggen als het dek. verder is de opbouw in de volgende volgorde lierkamer-voormast- relingen-brug-transportbanden. de transportbanden zijn werkend gemaakt uit vlieggaas aangespannen zoals achterwiel fiets met 2trekkers zodat deze evenwijdig loopten met de juiste spanning Het schilderwerk begint pas als alles gemaakt is en er is rekening gehouden met het monteren mast kan volledig wo rden afg enomen enkel Sea Crane Hiab 120 is niet werkend maar toch mooi. Binnenbrug volledig nagebouwd ook de radar (oud type) werkend dit is het eindreultaat m.v.g Erik
nog wat foto's kotter jonathan de douche+toilet +wasbakje gemaakt uit alu blokje gewoon gevijld ook toiletpapier aanwezig warm koud water en douchegordijn
Nou Eric, Ziet er fantastisch uit !! Menigeen zal jaloers zijn op zo'n toilet/douche ruimte. Groet, Cees
Hallo allemaal, bedankt voor de positieve reactie's dit stimuleerd voor het volgend project op het forum te plaatsen dit is een eurokotter KG 6 Imantje