classic stunt: vergelijk

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Arjen van Viegen, 23 jan 2011.

  1. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Na de nodige profielkistjes van divers pluimage (o.a. een SE-5 dubbeldekker, Henk's Kawasaki Hien, een "harvardje" etc) zit ik nu te denken over een kist met uitgebouwde romp etc. Een rondje orienteren leert dat ik van de veelheid aan ontwerpen die beschikbaar zijn me vooral aangetrokken voel te de wat klassiekere ontwerpen uit de jaren 50 en 60. Het valt echter niet mee om bijzonderheden te achterhalen over bijvoorbeeld vlieggedrag, gewicht, constructie-eigenaardigheden etc.

    Op dit moment wordt er overwogen tussen:
    -Thunderbird ( vrij bekend ontwerp van Palmer. Ik heb de beschikking over een tekening van eerste versie met rechtop staande motor)
    - Ares (ontwerp van Bill Werwage uit 1957(of 1959, dat is niet helemaal duidelijk). Enige informatie die ik er over kan vinden op internet is dat Brodak er een bouwdoos van heeft, maar dat zegt me niet zo heel veel)
    - Nobler (meerdere smaakjes (Grondal, Gieseke etc), schijnt erg goed te vliegen, maar het feit dat de halve wereld er ook een heeft staat me een beetje tegen).
    -Snowbird (heb ik een tekening van als PDF. Ontwerp van Charles Mackey uit 1963. Hier kan ik verder precies niets over vinden...)

    Voor alle modellen geldt dat het te bouwen model in eerste instantie moet gaan vliegen met een Fox 35 (heb ik liggen, Is redelijk tijdsspecifiek (redelijk ivm 50th anniversary uitvoering), zonde om er niets mee te doen). Omdat de Snowbird een stukje groter (en mogelijk zwaarder) is dan de rest is dat mogelijk een reden om 'm af te laten vallen.
    Van de overige drie heb ik een lichte voorkeur voor de Ares (zuiver op esthetische gronden, al speelt de Detroiter vleugelconstructie ook mee. heb ik geen ervaring mee en iets nieuws bouwen is altijd leuk), maar ik laat die mening graag ombuigen richting een van de andere drie ontwerpen in het geval daar duidelijke nadelen qua vlieggedrag aan zouden zitten.

    Vraag derhalve: Is er iemand die meerdere van bovenstaande kisten heeft gebouwd/gevlogen en iets zinnigs kan zeggen over de onderlinge verhoudingen qua vlieggedrag??
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De Thunderbird Mk.1
    [​IMG]

    De (beter vliegende) Mk.2 ( ik heb daar een tekening van)
    [​IMG]



    Hier Bill Werwage met een van zijn (de?) eerste Ares:
    [​IMG]
    Hier met een van zijn (de?) laatste:


    De tekening:
    [​IMG]
    Het binnenwerk:
    [​IMG]
    En een detailfoto van een 'Detroiter' constructie:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Leuk. Foto's :)

    Als ik het goed heb is de Thunderbird MK-1 de versie zoals die door VECO is verkocht in bouwdoos vorm.
    Grappig detail: dit is de VECO-MK-1 romp:
    [​IMG].

    De tekening die ik hier heb geeft ook een andere rompvorm weer met de mededeling dat dat de originele romp volgens Palmer zou zijn.

    [​IMG]

    Vleugel en stabilo zouden dan identiek zijn aan de MK-1.
    Zo te zien laat de foto een mengvorm zien: kielvlak volgens "Palmer-oud" en een "Veco" rompneus.

    Dat filmpje van Werwage ken ik. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat een Ares is. Ziet er op zich prima uit. Al heeft dat natuurlijk ook een behoorlijk factor "piloot" in zich...
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Volkomen overbodig (iedereen kent ze hier waarschijnlijk al) ook een paar plaatjes van de noblers:


    Aldrich nobler:
    [​IMG]


    Gieseke nobler:

    [​IMG]


    Grondal Nobler:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dit is de 'Bear' een door Gieseke op zijn Nobler gebaseerd model, maar veel groter, voor een 10cc

    Op deze video van Sal Barile zie je vanaf 0':50" Bob met zijn Nobler (Fox 35) op het WK 1976 in..... Utrecht.


    Op dezelfde wijze heeft Dallas Hanna (AUS) de Grondal Nobler opgeblazen tot het formaat van een 10 cc model:
    Vandaar AMA Special ( zo noemde Grondal zijn model) +
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Oops.... sorry.. risico van informatie zoeken op Internet.. De verwantschap aan de Nobler is er trouwens duidelijk aan af te zien.


    Herkansing:
    [​IMG]

    Oh ehh.. Leuk Filmpje. Maar als je het niet erg vindt was het WK van 1976 een beetje voor mijn tijd. Ik geef toe: ik was er voeg bij met bouwen/vliegen, maar in 1976 was ik drie.... ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  7. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Dag Arjen,

    Ik vlieg met een Grondal Nobler met Fox 35, een uitstekende kombinatie.
    Ik heb het originele plan ( door Grondal zelf getekend ) en indien je interesse hebt wil ik je wel een kopie bezorgen.
    Hier enkele foto's van mijn toestel.

    Sal Barile

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Van alle nagebouwde exemplaren is die van Sal is toch wel de mooiste...

    Het origineel:

    [​IMG]
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Aiaiai... dat is inderdaad een heel erg mooie kist. De keuze wordt er niet makkelijker op. :(

    Eens even kijken.. Ik vind de Ares en de Grondal het mooist qua uiterlijk. Het vervelende is nog dat - voor zover ik kan beoordelen - beide kisten elkaar qua vliegen niet veel zullen ontlopen (en bovendien beiden potentieel meer in huis hebben dan ik als LB-piloot er uit kan halen).... lastig... Als ik niet oppas ga ik nog overwegen om beiden te bouwen. Kan ik in ieder geval het vergelijk maken om de vraag uit mijn startpost te beantwoorden ;)

    Extra vraag: Hoe zit de vleugel van de Grondal Nobler in elkaar?? Met conventionele ribben of in "Detroiter bouwwijze"??
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Standaard Nobler bouwwijze ( alleen de tips zijn iets lastiger, de laatste rib is apart getekend):

    Hoofdligger: 3mm balsa over de grootste profieldikte (in het midden verstevigd met 2x 1 mm triplex), daarop ge-zwaluwstaart de 2 mm ribben.
    Achterlijst: 2 strips 2 mm, die aan het eind bij elkaar komen, afgedekt met een stripje 3x4.
    Voorlijst 6x6 balsa, 45 graden gedraaid.
    Indekking: 2 mm, van neuslijst tot hoofdligger, vleugelmidden ribben 2 mm kleiner maken, daar dubbele indekking. capstrips op de ribben ook 2 mm.

    Even hier kijken:http://www.modelflying.co.uk/sites/3/images/member_albums/30015/nobler.jpg
    En hier: http://www.unclewilliesplans.com/about16.html

    Het model van Peter van Doesburg in aanbouw:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dat ziet er inderdaad behoorlijk conventioneel uit. Voor mijn gevoel zelfs hier en daar vrij zwaar uitgevoerd. 2mm indekking voor de neuslijst komt nogal heftig over in mijn beleving, zeker indien dubbel uitgevoerd. Maar: oogt in ieder geval niet als een erg lastig te bouwen constructie.
     
  12. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    De Constructie van het origineel is eigenlijk vrij goed en licht te bouwen, mits goed uitgezochte balsa en voorzichtig met de lak Mijn toestel weegt volledig en uitgetrimt 1030 gr. Wat ik op de foto hierboven wel zie is dat de ribben v/d rechter vleugel niet voorzien zijn van gaten,en van de linker vleugel mochten ze ook iets groter zijn. wat ik bij mijn model wel heb gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Heren, dank voor de input tot dusver. Ik ga het allemaal even laten bezinken en besluit later deze week wat er gebouwd gaat worden. :)
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Sal maakte ooit (voor 1978 ) deze foto van mijn - zoals je ziet- uit verschillende invloeden samengestelde Nobler:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Volgens niet bevestigde verhalen heeft bruno nog steeds verf van deze kleur in huis.
    Nobler story ging verder in 1980 toen 66% van het Nationale Team er mee vloog.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    [​IMG]

    Zelfs zo degelijk dat deze kist hier nog heel op zolder ligt na 35 jaar;)

    Groeten Martijn
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, uit de mottenballen dat ding, opknappen en er mee vliegen op de landelijke LB dag(en).....
     
  18. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    en je Suppi dan,Bruno
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mijn Super Suppi heeft een major overhaul nodig.

    Dat is meer dan 'even opknappen'
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    wie is de middelman?

    Wie is die meneer met de 33% ? Ik herinner me het verhaal van jullie driemanschap, maar ik ben de naam vergeten van de middelman.
    Met enige bluf meen ik, dat ik links H. de J. te A. zie met Nobler.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina