Bouwverslag renovatie Muimota

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kareltje, 19 jan 2011.

  1. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Hallo modelbouwers,
    Ik heb al enige tijd dit forum anoniem gevolgd en geniet enorm van jullie werk. Ik heb nog niet zoveel ervaring als modelbouwer, maar wel enorm jeukende handen om dit jaar iets moois te gaan maken.

    Ik heb als voornemen voor 2011 om een stoomboot te bouwen. Op een verbouwing van mijn huis na wil ik wel weer eens een andere uitdaging aangaan. Daar ik niets van stoom af weet, maar dit altijd wel fascinerend heb gevonden, wil ik een stoomboot met een miniatuur stoommachine gaan aandrijven.

    Gelukkig was er de afgelopen kerst weer wat sneeuw gevallen en was de NS voor meerdere dagen ontregeld. Daar ik met de trein naar mijn werk reis, was ik nu dus door de sneeuw thuis gestrand. Hierdoor ben ik op marktplaats gaan snuffelen en tegen onderstaande advertentie aangelopen.

    [​IMG]
    Meteen een bod gedaan en binnen een week was de koop rond. Mijn uitdaging voor 2011 was binnen.

    De renovatie van de Muimota zal plaatsvinden aan de hand van beschikbare foto’s en tekeningen. De Muimota is gebouwd op schaal 1:25 en volledig in houtbouw op spanten. De Muimota is door Corel vervaardigd en als volgt omschreven:

    The Corel Muimota wooden ship model is an accurate reproduction of the real deep-sea tug of the fifties. Length 1200mm, Heigth 660mm, Scale 1:25.
    Suitable for steam or electric propulsion & radio control. When complete this wooden boat kit measures 1200mm in length and 660mm in height.


    [​IMG]


    De tekeningen van het model heb ik vooralsnog niet kunnen bemachtigen. Ik heb wel een deel van een tekening van de Muimota. Ik mis alleen een kwart van de tekening en heb verder geen bovenaanzichten.

    [​IMG]

    Ik hoop echter aan de hand van foto’s het model te kunnen renoveren.

    Hierbij een aantal referentiefoto's van een ander model. Ik hoop dat mijn model dit enigzins zal evenaren.



    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    De eerste stap in dit project bestaat uit het strippen van het verkregen model. Vanuit het gestripte model ga ik de romp herstellen, de aandrijving inbouwen en het model weer opbouwen. Het zal echter nog wel enige tijd duren voor ik aan het opbouwen toekom.


    groeten,
    Kareltje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Hier een foto van het model zoals ik hem heb ontvangen.

    [​IMG]

    Met behulp van een kleine schroevendraaier en een plamuurmes is het aardig gelukt om het model te strippen.

    Nu het model gestript is ga ik beginnen met het herstellen van de romp.

    Hier volgen een aantal foto's van het herstelwerk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een paar middagen te hebben geschuurd, geplamuurd en natuurlijk weer het nodige schuurwerk heeft de romp een aardige vorm gekregen. Door het schuurwerk zijn de plankjes wel wat dunner geworden en zijn er naden zichtbaar geworden. Het geheel komt nu niet echt zeewaardig meer over.
    [​IMG]

    [​IMG]



    Ik wil uiteindelijk met dit model gaan varen. Hierdoor zal ik het hout waterbestendig moeten maken. Om dit te realiseren wil ik over de romp een dunne poleyester mat/laag aanbrengen. Dan is de romp meteen ook weer waterdicht (hoop ik).

    Heeft iemand hier ervaring in? Ik vraag me namelijk af hoeveel lagen hiervoor nodig zijn. Is 1 laag voldoende?

    Het verkrijgen van een mooie romp vindt ik altijd toch een moeilijk proces. Ik heb wel eens geprobeerd om een mal van piepschuim te maken om deze vervolgens met polyester te bekleden. Ook heb ik het geprobeerd om met karton een mal te maken. Maar geen van beide gaf een tevreden resultaat. Ik blijf er toch bij om een romp in houtbouw op spanten te maken. Hierin heb je ware meesters in de modelbouw. Ikzelf zie me nog als een beginner en ben dan ook erg benieuwd hoe ver ik zal komen.

    mvg,
    Kareltje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je moet je foto's eerst uploaden naar een fotoboek. Het eenvoudigst is een fotoboek hier op het forum aanmaken via je profielpagina en daar foto's op te zetten, waarnaar je vanuit je berichten een link kunt aanmaken.
    Bij voorkeur je foto's reduceren tot een grootte van 800 pixels maximaal, dpi heeft alleen iets met schermweergave te maken. Met elk foto preview programmaatje is dat te doen, dus zal photoshop dat ook wel kunnen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2011
  4. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Stap 3 De aandrijving

    De aandrijving deel 1: Onderzoek naar een bruikbare stoommachine
    Zoals eerder gezegd heb ik het voornemen om het schip met behulp van een stoommachine aan te drijven. Dit is onbekend terrein voor mij. Tips hierover zijn dan ook meer dan welkom.
    Echter heb ik de tijd genomen om mij hierin te verdiepen. Ik heb niet de intentie om reclame te gaan maken. Maar voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er een aantal opties.

    Er is een Engelse fabrikant die al geruime tijd stoommachine maakt, genaamd Stuart.
    Zie de site: www.stuartmodels.com

    Hier zijn meerdere stoommachines beschikbaar. Kant en klaar, maar ook als bouwpakket. Voor schepen zijn de onder andere de onderstaande modellen beschikbaar.


    [​IMG]

    Dit zijn stuk voor stuk mooie machines, maar voor een doorsnee modelbouwer niet te betalen. In ieder geval voor mij is dit momenteel niet te betalen. De bouwpakketten zijn overigens echt een uitdaging om te realiseren. Dit zijn projecten opzich, die wellicht gauw onderschat worden….

    Dan heb ik een Duitse fabrikant gevonden. De firma Regner.
    Zie de site: www.regner-dampftechnik.de/echtdampf/schiffsmodellbau/schiffsmodellbau_index.php

    Deze firma heeft een Easy-line voor kleine schepen (tot 1.40 meter). Deze modellen zijn gebruiksklaar en incl. ketels. Daarnaast heeft de firma diverse losse modellen voor kleine en grotere schepen.

    Tot slot heb ik nog een Duitse firma gevonden, de firma Wilesco. Zie de site: www.wilesco.de
    Hier had ik al eerder van gehoord. Met name voor de gewone miniatuur stoommachines heeft deze firma een interessant assortiment. Maar voor onze tak van sport, de scheepsbouw, heeft deze firma 3 smaken.

    [​IMG]

    Het eerste model, de D52, heeft een enkele cilinder en is daarmee niet zelfstartend. Dit lijkt me niet optimaal voor op het water. De andere twee modellen zijn wel zelfstartend en daarmee prima kandidaten voor dit project.

    De afgelopen dagen ben ik vrij intensief met miniatuur stoommachine bezig geweest en kreeg de mogelijkheid om een Wilesco D48 over te nemen. De ketel is in orde, echter de aggregaat is stuk. De aansluiting van de koppeling was losgekomen.

    Het sleutelen aan een ketel vereist vakmanschap. Als je niet weet wat je doet, moet je hier niet aan beginnen. Er is mij verteld dat de ketels met soldeerzilver worden gesoldeerd. Gezien het feit dat de ketels met vuur worden verwarmt, zou gewoon soldeertin gaan smelten. Met alle gevolgen van dien.

    Daar ik tijdens mijn verbouwing nagenoeg de gehele waterleiding moest verleggen. Heb ik wat ervaring met het solderen en wil de uitdaging wel aangaan om de aggregaat te solderen. Zoals je op de foto kunt zien, zitten de aansluitingen weer op hun plaats en als het weer het toelaat ga ik buiten de machine testen. Jammer genoeg is er wel tijdens het solderen een stukje zwart geschroeid. Maar dat gaan we nog wel fiksen. Eerst zeker weten of de machine het doet.

    [​IMG]



    Ik heb de koppeling gesoldeerd met RESIST-2 tin-zilver soldeersel. Als blijkt dat dit soldeersel niet goed is dan hoor ik dat graag. Als straks tijdens het testen blijkt dat dit soldeersel de druk niet aan kan, dan zal ik dit vermelden.


    mvg,
    Kareltje



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De aandrijving deel 2: Inbouw van de stoommachine
    De ketel wil ik onder de kajuit inbouwen en de aggregaat in het achterdek.

    Daar het model een flink formaat heeft, is er genoeg ruimte om dit te kunnen realiseren. De eerste uitdaging wordt een overbrenging naar de twee schroefassen. Het oorspronkelijke model wordt namelijk aangedreven door twee schroeven en dat zal in dit model dan ook zo zijn.

    Als overbrenging heb ik gekozen voor een constructie met tandwielen. Tandwielen kunnen aardige krachten overbrengen, slippen niet door en is leuk om te bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoals het bij een echt schip betaamd, moeten de assen links- en rechtsom draaien vanwege de hekwerking van de schroeven. Als beide schroeven dezelfde kant opdraaien zal het schip een afwijking naar links of rechts krijgen (afhankelijk van de draairichting). Ik heb dit opgelost door een extra tandwiel te gebruiken. De assen draaien nu tegen elkaar in.

    De overbrenging heb ik uit metalen buizen, kogellagers en polyester glasvezelplamuur gemaakt. De schroefassen passen precies in een koperen waterleiding, diameter 15 mm. De kogellagers voor de middelste twee tandwielen zitten in aluminium buizen geklemd. Met dik karton houdt ik de assen op hun plaats. Vervolgens vul ik het geheel met polyester glasvezelplamuur. Dit laatste is met een half uur uitgehard, is oersterk, roest niet en is redelijk licht in gewicht. Resultaat een overbrenging voor 4 tandwielen.

    Het idee is om via de lange as de schroefassen aan de stoommachine te koppelen.

    mvg,
    Kareltje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De aandrijving deel 3: Inbouw van de stoommachine

    De afgelopen dagen heb ik nog wat aan de romp geschuurd en mijn aandrijflijn nog eens bekeken. Het feit dat er twee assen zijn biedt kansen om het schip extra wendbaar te maken.
    Bij lastige manoeuvres tijdens het sleep- en duwwerk kan het handig zijn als het schip zijn schroeven los van elkaar kan bedienen. Het schip zal niet om zijn as kunnen draaien, maar wellicht wel een vrij korte draaicirkel en/of de mogelijkheid om nog wat correcties bij het aanmeren te maken.

    En om eerlijk te zijn twijfel ik een beetje of de stoommachine van Wilesco sterk genoeg zal zijn om dit schip te kunnen aandrijven. Nu heb ik een tweede stoommachine, alleen is hier een aandrijfstang van afgebroken. Deze wilde ik voor een ander project gebruiken, maar ik denk dat ik deze ook in de Muimota ga inbouwen.

    Als er iemand ervaring heeft met de Wilesco D48 dan hoor ik dat graag. Hierbij de specificaties van de stoommachine.

    [​IMG]


    Als platform voor de aggregaten gebruik ik een metalen plaat. Deze plaat zet ik onder dezelfde hoek als mijn schroefassen. Hierdoor heb je geen problemen bij het uitlijnen van je tandwielen. Aanvankelijk had ik genoeg ruimte in het model, maar dat wordt nu toch wel iets anders.

    [​IMG]


    Om de ruimte optimaal te benutten plaats ik de eerste aggregaat onder zo'n 80 graden. De tweede aggregaat zal over de linkerschroefas heen moeten komen, om een directe tandwielverbinding te kunnen maken. Om de tandwielen te kunnen plaatsen moet ik gaten in het platform maken. Op de foto is het eerste gat reeds gemaakt. Een aardige klus, omdat je de gaten zo klein mogelijk wilt houden.

    Na wat passen en meten zit de eerste op zijn plaats.

    [​IMG]

    Hier een foto van de gehele aandrijflijn.

    [​IMG]

    De assen zijn gelagerd en lopen daarmee bijzonder soepel. Om de lager te kunnen smeren zit een opening aan het einde van de as. Het is dus noodzaak dat je hier voor onderhoud bij kunt komen.
    Om het smeren te vergemakkelijken heb ik een buis op de gaten gesoldeerd. Via deze buizen kun je nu gemakkelijk de assen met olie vullen.

    Is hier overigens nog speciale olie voor nodig, voor het smeren van die assen?


    [​IMG]


    [​IMG]


    Zoals je op de foto kunt zien zit het tweede gat er ook in en heb ik een “onder plaat” gemaakt. Bij het proefdraaien kwam er wat water uit de aggregaat. Om te voorkomen dat dit water in mijn boot blijft staan, wil ik dit water opvangen en afvoeren.


    Onder elk gat zit een plaat die het water opvangt en vervolgens naar het midden afvoert.


    [​IMG]



    Het achterschip loopt iets op waardoor het water naar voren stroomt. Uiteindelijk wil ik met een pompje dit water weg pompen.

    [​IMG]


    Vervolgens de randen en onderkant goed in de kit gezet. Blijft het water er tenminste niet staan.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Hey Kareltje,
    Ziet er allemaal leuk uit maar gaat dat keteltje genoeg druk leveren om 2 machientjes te voeden en hoe ga je die controleren? Lijkt mij niet simpel om beiden in dezelfde toeren te laten draaien. Niet zo, Frederik, Jan, . . .?
    Succes verder, grtz,
    A!H.
     
  8. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    @ Hans, dat klinkt goed. Dan moet je zeker je assen eruit halen, dat spul erom heen smeren en het geheel weer terug schuiven. Klinkt goed. Maar waar zijn die kleine gaten in je as dan voor nodig? hier krijg je nooit die uienzalf doorheen lijkt me. Zitten die gaten dan alleen voor ontluchting erin?

    @ Archibald. Goed punt. Had ik nog niet over nagedacht...... Ik wilde wel met twee servo's de stoommachines bedienen, zodat je bij manovreerwerk de assen onafhankelijk van elkaar kan laten draaien.
    Heeft u hier soms een idee voor?

    mvg,
    Kareltje
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je moet om die twee assen te smeren als volgt te werk gaan.
    Je doed een stukje silicone slang er op schuiven (op de pjipjes)
    Je pakt een injectie spuitje.
    Zonder naald.
    Vul dat gaat heel gemakkelijk.
    En schuift dat op de slang en je perst het er zo in.
    Gaat heel gemakkelijk.
    Dat is een!!!!!!!!!!
    Ten tweede ga je met dat keteltje:en twee machientje.
    Niet heel lang varen
    Doodgewoon omdat dat keteltje en de brander gewoon die twee machines niet aan kan
    Het water zal zo hard verdwijnen dat kans op droogkoken wel heel groot word
    mvg
    Frederik:D
    ps
    Waarom zit je eigenlijk niet op het stoomgedeelte van het forum
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  10. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Hallo Frederick,
    Dank voor de tip mbt vullen van de assen, dat moet nu wel gaan lukken.:D

    Ik wacht hier echter wel mee tot het model vaarklaar is. Kan ik ze tenminste er nog makkelijk uithalen.

    Over het stoom gedeelte. Daar zat ik ook over te twijfel. Maar omadt ik verder geen stoommachines bouw en meer met het wederopbouwen van het schip bezig ben. Heb ik dit verslag niet in het stoomforum geplaatst.

    Ik merk echter dat ik nu voor het stoomdeel wel redelijk wat uitdagingen tegenkom. Wellicht is het handig dat ik eventuele specifieke vragen over stoom in het stoomforum plaats.

    Voor het droogkoken van de ketel.
    Volgens mij vreten die aggregaten inderdaad best veel stoom. Ik heb nog niet met 2 machines gedraaid, maar ik hoop dat de ketel het ongeveer 15 minuten kan uithouden. Ik heb hierbij niet de hoop dat dit op vol vermogen zal zijn. Ik wil de snelheid van het slepertje ook niet te hoog hebben. Soms zie je een sleepbootje varen of zijn leven er van afhangt....

    Ik hoop dat de beide machine nu met een laag toerental genoeg kracht zullen geven om te kunnen varen. Volgens mij kost het ook veel meer energie als je je snelheid wilt verhogen. Door deze lager te houden hoop ik dat ze samen minder stoom verbruiken, dan 1 voluit.

    Hierbij komt dat de ketel een inhoud heeft van 250 ml. Ik heb meerdere ketels gezien waarbij de inhoud 300 - 350 ml is. Dus ik hoop dat deze ketel het gaat halen. En anders is het ook geen nood, dan wordt het een uitdaging om dit op te lossen. Wordt dit meteen een nieuw item voor op het stoomforum.

    Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken. :D:D:D

    groeten,
    Kareltje
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  11. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Het platform voor de stoommachines ben ik momenteel aan het verven.


    Ik heb het nog niet kunnen testen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het water opgevangen wordt en weggepompt kan worden. Voor het pompje en het wegpompen van het water heb ik nog geen oplossing. Tenminste, het kan natuurlijk electrisch. Maar ik wil het eigenlijk ook via de stoomaandrijving laten werken. Dus eigenlijk een pomp die ook via stoom wordt aangedreven. Ik heb wel een mogelijkheid gevonden om een aandrijving te kunnen maken. (moet dus alleen nog een passend pompje vinden).

    In het originele aggregaat zitten twee metalen tandwielen die een tweede centrale as aandrijven. Nu heb ik hier wat met mijn handen aan zitten draaien en vindt dit toch niet heel erg soepel lopen. Wat blijkt, de tweede as is gelagerd met een plastic lagertje/ringetje die enige wrijving geeft.


    [​IMG]

    Om het geheel wat soepeler te laten draaien ga ik dat plastic lagertje vervangen voor een echte lager. Nu ik deze aggregaat toch ga aanpassen, plaats ik meteen een tweede tandwiel erin. Net als bij de eerste aggregaat wordt de schroefas nu direct met een tandwielverbinding aangedreven. De tweede centrale as in de aggregaat wordt nu mijn aandrijving voor de water pomp.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je nu toch zo lekker bezig bent, denk eens na over een pomp die wat meer druk kan leveren.

    Laat de stoom uit de machine door een "condensor" gaan, dan door een filterbak (als je cilinder smering gebruikt, anders hoeft dit niet) en pers het dan terug in de ketel (via een terugslagklep).
     
  13. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Beste Baggeraar,

    Dat klinkt goed. Ik gebruik geen cilinder smering, dus via een condensor een retour leiding naar de ketel. En dan in de retourleiding een terugslagklep plaatsen?

    Ik ga hier inderdaad verder over nadenken. Ik kom hier in het stoomforum op terug.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die terugslagklep hoort op een ketel, zodat die niet leeg blaast, mocht er wat fout gaan met de pomp.

    Kijk maar eens rond naar "plunjerpomp" .
     
  15. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    We zijn er even een weekendje tussenuit geweest. Naar Trier, helaas was daar het stoommuseum nog gesloten. Ik had daar wellicht een hoop kunnen opsteken.

    @ Vincent. Bedankt voor het meedenken. :D
    Ik heb inderdaad een aardig groot tandwiel. Het tandwiel op de stoommachine heeft 21 tanden en het tandwiel op mijn scheepsas heeft 31 tanden. Hierbij had ik het idee dat de vertraging positief voor mijn stoommachine zal werken. Het toerental wordt hierdoor natuurlijk wel lager, maar ik heb liever meer kracht dan toeren.

    Het metalen tandwiel dat je overigens op de foto ziet, is voor de extra overbrenging voor een eventuele pomp. De tandwielen voor de voortstuwing zijn van kunststof. Dus die op de foto wordt niet voor de aandrijving gebruikt.
    Ik zal volgend weekend wat meer foto's van de aandrijving maken.

    @ Baggeraar. Bedankt voor de tip!:D:D:D

    Als blijkt dat de ketel genoeg stoom kan geven, dan lijkt dit me de beste optie om de ketel bij te kunnen vullen. Ik heb op de site gezien dat er inderdaad een pomp aan een servo is gekoppeld, waarmee je je ketel kunt bijvullen.

    Ik heb alleen eerlijk gezegd wel wat twijfels gekregen of de ketel uberhaupt genoeg stoom zal kunnen leveren. Dus ik wacht nog even met de aanschaf van zo'n servopomp. Maar als blijkt dat de ketel genoeg stoom kan leveren, zal ik deze aan de stoominstallatie toevoegen.

    mvg,
    Kareltje
     
  16. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Het plaatsen van de lagers was wat meer werk dan verwacht. Daar waar de metalen lagers geplaats moeten worden zit niet veel materiaal om uit te boren.
    Ik was bang dat het metaal door het uitboren stuk zou kunnen gaan. Om dit te voorkomen heb ik de rand met hout verstevigd en het metaal voorzichtig uitgeboord.

    Uiteindelijk is het gelukt. De centrale as is nu gelagerd en achter het vliegwiel zit een extra tandwiel voor de aandrijving naar de schroefas.

    [​IMG]


    Wat ik nog heb vergeten te vertellen is de onderplaat. Zoals je op de foto kunt zien, heb ik de aggregaat verhoogd zodat deze over de linkerschroefas geplaatst kan worden. De onderplaat zorgt ervoor dat de aggregaat onder een hoek van zo’n 20 graden komt te staan en daarmee over de schroefas geschoven kan worden.

    Als de concept opstelling van de aandrijflijn werkt, soldeer ik deze plaat aan het platform vast en tot slot ga ik het geheel nog verven (het oog wil ook wat).

    Hier volgen enkele foto’s van de aandrijflijn.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    En tot slot het achterschip met de schroefassen.

    [​IMG]

    Nu de assen en de stoommachines op hun plaats zitten. Ga ik de machines aan de ketel koppelen. De volgende stap is het plaatsen van de ketel.

    mvg,

    Kareltje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De eerste test

    Als ik terug denk aan de moment voor de eerste testdraai, moet ik bekennen dat ik redelijk gespannen was maar tegelijkertijd niet kon wachten om de machine tot leven te brengen. Wat kan er immers verkeerd gaan? In het ergste geval draaien beide machines niet en laat ik de ketel gecontroleerd afkoelen…

    Dus vol goede moed de ketel aangesloten op de aggregaten en regenwater uit de ton gehaald.
    Als water gebruik ik regenwater, wat ik met een koffiezetapparaat filter. In plaats van een bakkie koffie, heb ik nu meteen warm en gezuiverd kalkvrij water.
    Met een klein trechtertje lukte het aardig om het water in het keteltje te krijgen.

    Na het vullen wilde ik de ketel aansteken.
    De brander werkt op gas. Het aansteken van het gas is echter verre weg van makkelijk. De brander zit onderin en alleen via de gaten in de zijkant kun je de brander aansteken.
    Ik had de brander open gezet en probeerde hem aan te steken. Dit lukte eerst niet, 1 tel later wel, met inmiddels genoeg gas om een mooie plof te verkrijgen en een vlam van zo’n 50 cm op mijn ketel te zien.

    Les 1 is geleerd, eerst een vlam bij de brander houden en dan pas de brander open draaien.

    Om beide aggregaten met stoom te voorzien, heb ik een t-stuk van een koperen einddop gemaakt. Deze einddoppen worden gebruikt voor een waterleiding (rond 12), maar is prima te solderen en daarmee goed geschikt voor mijn aandrijving. Zie onderstaande foto van de oorspronkelijke dop en het uiteindelijk t-stuk/verdeelstuk.
    [​IMG]

    Zoals gezegd, de brander werkte en de ketel begon op stoom te komen. De eerste aggregaat kwam tot leven en draaide perfect. Vervolgens viel de aggregaat weer stil en begon er meer water dan stoom uit het uiteinde te komen. Op dat moment dacht ik dat ik wellicht te snel was begonnen en de ketel zijn druk nog niet genoeg had opgebouwd. Dus zette ik de aggregaat dicht zodat de ketel z’n druk weer kon opbouwen.
    Om het stoom niet te snel te laten afkoelen, heb ik middels rubberen slangen de twee aggregaten aan het t-stuk verbonden. Hierbij heb ik geen slangenklemmen gebruikt….

    Ik meende dat de slangen goed vast zaten, maar dit bleek niet zo te zijn. De slang naar de tweede aggregaat schoot los en vervolgens vloog er water met stoom mijn boot in.
    Op dit moment miste ik effe een “uitknop” en kon niets anders verzinnen (dan eerst gepaste afstand te nemen) om het veiligheidsventiel open te zetten en de brander dicht te draaien.

    Les 2 is geleerd, wat te doen bij calamiteiten.

    Kortom, ik ga eerst een hoofdkraan inbouwen, alvorens ik weer een poging ga maken (en de binnenkant waterbestendig maken).

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De machinekamer

    Om er zeker van te zijn dat de stoommachines passen. Ben ik begonnen met de koekoek van de machinekamer. Gelukkig stond dit deel op de tekening en kon ik de maten vrij gemakkelijk over nemen. Na een middag zagen en schuren is het frame gevormd.

    Zie hier het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het frame klaar is kunnen de luiken worden gemaakt. Ik maak de luiken van hout en met messing staven als tralies.

    [​IMG]

    Ik heb nu 1 luik af, er moeten er in het totaal 6 komen.

    Hier de eerste van zes.

    [​IMG]

    mvg,
    Kareltje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Vervolg van het project: Renovatie Muimota


    Ik ben er even tussenuit geweest.

    De aandrijving met de Wilesco liep toch niet helemaal zoals ik had gehoopt. Ondanks dat ik de ketel van een grotere spiritusbrander had voorzien, krijg ik niet genoeg vermogen uit de D48 om een goede aandrijving te verkrijgen.

    Vervolgens kwam ik in het bezit van casting set van een Stuart Compound launch. Om hier mee aan de slag te gaan is een draaibank toch wel een vereiste. Daar een beetje fijne draaibank aardig wat knaken kost, heb ik alles nog eens goed overdacht, me laten infomeren en uiteindelijk eentje aangeschaft.

    Vervolgens ben ik wat gaan oefenen met draaien en voor je het weet ben een jaar verder….

    Nu heb ik zeker niet het idee dat ik nu kan draaien (sterker nog, dit is echt een vak apart), maar vind het wel enorm leuk om te doen. Als je het niet probeert zal het zeker niet lukken. Dus ik ga het gewoon proberen en zie wel hoe ver ik kom.

    Via het stoomforum hoop ik enige hulp & advies in te kunnen winnen. De resultaten zullen in dit bouwverslag worden weergegeven.
     
  20. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De aandrijving deel 3: Inbouw van de stoommachine


    Het project heeft een kleine wending gekregen. De Wilesco D48 wil ik gaan vervangen voor een Stuart Compound Launch. Ik ben in het bezit gekomen van een casting set, en zal in stappen jullie meenemen in de opbouw van deze machine.

    Hierbij meteen maar een plaatje van een afgebouwde Stuart Compound Launch.
    [​IMG]

    Stuart Compound Launch inclusief Condensor.

    Daar ik de machine als aandrijving ga gebruiken, wil ik de opstelling op een metalen fundering plaatsen.

    Ik heb een boekje van Dampf op een beurs kunnen kopen. In nummer 6 wordt er uitgebreid ingegaan op een scheepsstoommachine die grote gelijkenis vertoond met de Compound. Alleen is dit geen Compound maar een 2 cilinder. Dit boekje gebruik ik als stappenplan voor de bouw van mn machine.

    Hierbij een foto van de opstelling en een tekening van de machine.

    [​IMG]

    afbeelding van de scheepsstoommachine

    Een tekening van de machine in zijaanzicht.

    [​IMG]

    Stap 1 wordt het draaien van de fundatiebalken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina