piper j3 cub overtrekt enorm bij up

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door droopy0025, 29 jan 2011.

  1. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    dan blijft enkel over dat het gewicht omlaag moet om de stall snelheid omlaag te krijgen ik vind de stall snelheid nu redelijk hoog liggen en de verkleining van de hoogteroer uitslag zal wel wat kunnen helpen
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Rolroer naar beneden zorgt voor extra weerstand. Dit kan er voor zorgen dat het toestel niet uit een bocht komt. Dat is het haakeffect.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2011
  3. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    haak effect is maar een heel tijdelijk iets, het kan zelfs zorgen voor een yaw effect tegengesteld aan de gewenste bocht. maar zogauw aelerons hun effect geven, is dat haak effect ook weg.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :confused:
    "Haakeffect kan zelfs zorgen voor..." is een rare uitspraak. Haak effect = adverse yaw = dat de neus van het toestel naar de buitenkant van een bocht draait bij gebruik van rolroeren. Dus als je naar links rolroer geeft rolt het toestel naar links maar gaat de neus naar rechts. Dat is niet "een heel tijdelijk iets", dat blijft bestaan zolang je de rolroeren gebruikt.



    Iets meer motordomp kan wel degelijk helpen om overtrekken net na de start te voorkomen; als je te weinig domp hebt zal het toestel gaan stijgen bij trekkende motor. Als dat is terwijl je nog te weinig snelheid hebt zal het overtrekken. Met iets meer motordomp wordt het toestel neutraler, het wordt niet door de prop omhoog getrokken maar vooruit.

    Als je net het filmpje bekeken hebt snap je trouwens ook direct waarom beide Pipers in het fimpje van Droopy én Berto in eerste instantie linksom gaan rollen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    linksom rollen is vrij normaal bij rechts draaiende motor, dat is je P-factor...

    en het zgn Haak effect hef je op door voldoende en juiste richtingsroer input te geven...
    m.a.w. eind resultaat is nog steeds hetzelfde... oorzaak van de crash is Pilot induced error.
     
  6. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    linksom rollen is vrij normaal bij rechts draaiende motor, dat is je P-factor...

    en het zgn Haak effect hef je op door voldoende en juiste richtingsroer input te geven...
    m.a.w. eind resultaat is nog steeds hetzelfde... oorzaak van de crash is Pilot induced error.
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    linksom rollen is vrij normaal bij rechts draaiende motor, dat is je P-factor...

    en het zgn Haak effect hef je op door voldoende en juiste richtingsroer input te geven...
    m.a.w. eind resultaat is nog steeds hetzelfde... oorzaak van de crash is Pilot induced error.
     
  8. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    linksom rollen is vrij normaal bij rechts draaiende motor, dat is je P-factor...

    en het zgn Haak effect hef je op door voldoende en juiste richtingsroer input te geven...
    m.a.w. eind resultaat is nog steeds hetzelfde... oorzaak van de crash is Pilot induced error.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is dus precies wat ik zeg. Een neergaand aileron zorgt voor weerstand die het model in de verkeerde richting stuurt. Differentiëring van de rolroeruitslag kan dit effect tegengaan. Dat is de reden dat ik het (succesvol) toepas.
     
  10. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    de enige maar is dat de stall ontstaat zonder ailerons te gebruiken enkel op hoogte roer. een looping is al een lastige manouvre met deze kist terwijl dat toch vrij simpel hoort te zijnzelfs in volle vlucht en volgas kun je niet vol up geven omdat de kist dan gelijk stallt. ik denk echt dat mijn gewicht omlaag moet voor een lagere stall snelheid.
    eenmaal in de lucht is normaal te vliegen met de rolroeren en geen vervelende stalls enkel bij iets te veel up gebeurt dit en met de knuppels neutraal herstelt ie zich wel heel snel
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :confused: P-factor gaat niet over rollen maar over gieren.
    Niet dat het in dit verband veel uitmaakt voor topicstarter maar als je dan toch verklaringen wilt geven doe het dan goed.

    Droppy, iets meer vaart maken, met richtingsroer de neus in de goede richting houden en met kleine inputs sturen lost je probleem bij de start grotendeels op.
    Voor de rest: 1,6 kg is niet overdreven zwaar. Is de uitslag van het hoogteroer niet veel te groot? Of heb je het zwaartepunt misschien erg ver naar achter? Daar wordt de reactie op hoogte ook erg gevoelig van.

    Over je vraag over Piper cub vs. Acromaster; ik denk net als jij dat een Acromaster voor een beginner beter geschikt is dan een schaalmodel van een Piper Cub. De 2-as bestuurde Elapor modellen van diverse fabrikanten buiten beschouwing gelaten, die vliegen meestal wel makkelijk.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2011
  12. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @droopy: de stall op 1 vleugel ontstaat doordat de motor de kist iets naar 1 kant trekt. de rechter vleugel heeft een miniem hogere snelheid dan de linker, welke dus in stall gaat. (dip naar links) gevolgd door tegen rolroer te geven waardoor de andere vleugel in overtrek gaat en een wingdip naar rechts tot gevolg

    als je al niet eens normaal full up kunt geven is er toch iets mis met je gewicht-vermogen verhouding denk ik... als je gewicht niet teveel is, zou ik je motor eens nakijken en eventueel vergelijken met andere motor van zelfde vermogen.

    klinkt nl alsof je kruissnelheid totaal niet goed is.
     
  13. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @PHAJH: kijk maar eens bij spitfire. bekend probleem: smal landings gestel, grote motor, grote prop. resultante van de P factor hier betekend dat je niet volgas kan geven tijdens take-off, doe je dit wel, tilt het vliegtuig vrolijk z`n rechterpootje op en crasht deze.

    en ja, tuurlijk trekt de P-Factor het vliegtuig naar links... maar ook hier: yaw => roll... dus afgezien van het vermogen wat een rol kan spelen is het een combinatie van meerdere factoren.
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het haak effect is mij goed bekend, door de meer weerstand van het rolroer dat naar beneden gaat gaat de kist eerst de kant op van het roer dat naar beneden gaat.
    dat kom doordat de rolhoek eerst het haak efect moet compenseren en dan pas aan de bocht kan beginnen. denk maar aan tegengesteld sturen met richting en rol je zult niet van koers af wijken maar je zult een aardige hoek krijgen.
    gebruik dit veel om hoogte te verliezen zonder snelheid op te bouwen.
    rolroer differentie is hier de oplossing.

    waar is motordomp voor: ik mijn optiek is het voor een neutrale vlucht bij alle gasstanden.
    ik kan me niet voorstellen dat de motordomping zo verafwijkt dat je gelijk neerstort.
    je zult hoogsten met gaswisseling hoogte verliezen bij te weinig domping en als een raket omhoog bij teveel domping let wel aleen bij grote gas wisseling en dat doe je niet bij het opstijgen
     
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dit ligt aan de uitslag van van het hoogte roer i.c.m. het zwaarte punt
    nu ga ik vanuit dat het zwaarte punt klopt, je zult het hoogte roer moeten beperken.(of voorzichtiger sturen)
    wat je hier uitlegd is een ras echte high speed stal
    (wat dus ook gebruikt wordt voor een snaprol)
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2011
  16. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ik vraag me alleen af of we het hier over een high speed stall hebben... het zou kunnen... maar aan het vlieggedrag in het filmpje te zien is het gewone stall door te langzaam te vliegen (dus te steil omhoog willen).
     
  17. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    kan iemand dan misschien de uitslagen aangeven voor een piper van 1,25 meter span zodat ik deze hierop kan aanpassenen kan aangeven of ik te grote uitslagen heb of niet
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je haalt hier wel even prop torque en p-factor door elkaar hoor.....maar goed. Zie http://wiki.flightgear.org/index.php/Understanding_Propeller_Torque_and_P-Factor

    @Droopy, geef even het exacte model? En heb je het zwaartepunt gecontroleerd? Zwaartepunt te ver naar achter is ook een aardige verklaring voor dit gedrag. Met grote uitslagen valt op zich wel te vliegen als je voorzichtig bent, zwaartepunt te ver naar achter is onder alle omstandigheden erg lastig.
     
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @AJH: argl, doe ik nou altijd :)...
     
  20. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb met de piper in kwestie gevlogen. Bij de start is het inderdaad oppassen maar dat gaat wel goed zolang je een beetje snelheid opbouwt. Niet erg prettig voor een beginner uiteraard.

    Eenmaal in de lucht vliegt het ding prima, zwaartepunt lijkt ook weinig mee mis. Alleen je hebt dus erg snel een high speed stall te pakken. En nee, daarbij is geen aileron input gegeven, puur hoogteroer. We hebben namelijk doelbewust gekeken hoe erg het was vanwege de crash bij de maiden.

    Het kistje lijkt ook verder weinig mis mee, vleugel ziet er recht uit, evenals de rest van het vliegtuig. Ik vond het kistje alleen wat zwaar aanvoelen voor dit formaat.
     

Deel Deze Pagina