F3A-X-waardig maken 3 meter kist

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ado, 6 okt 2010.

  1. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    voor het zwaartepunt ik denk dat deze zelfs nog naar voor mag, het is namelijk niet echt de bedoeling dat je toestel zonder down te geven mooi op 1 lijn blijft, ik heb nog nooit bij een goed afgestelde kist het zo geweten. om te zien of je zwaartepunt goed ligt vlieg je 45° up en maak je een halve rol, het is dan de bedoeling dat je kist langzaam aan uit zichzelf begint af te ronden.
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Inderdaad, als je geen down moet geven inverted (en je vliegt niet 0g) dan ligt het veel te ver naar achter (voor F3M / F3A-x)!
     
  3. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Wel,

    Mijn verhaaltje was niet helemaal kompleet.
    Het stabilo staat ook nog ietwat up getrimt.
    Met dat in het achterhoofd en het feit dat de kist inverted bijna zonder down rugvlucht vliegt, zal bij het naar achter brengen van het zwaartepunt rugvlucht met nog minder down mogelijk moeten maken. Dacht ik zo. Of niet?
     
  4. razor

    razor Guest

    Mischien, maarcals je met up trim normaal vliegt, heb je dan je instelhoeken wel goed?
    Lijkt me eerder een probleem dan je zwaartepunt...
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Als je veel up trim hebt ligt dat aan een cg die extreem naar voor ligt ofwel inderdaad de instelhoeken... Wat doet hij als je 45°upline inverted vliegt en alles loslaat (voldoende gas)
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    wat doet ie in een 90 graden verticale downline?

    Voor het zwaartepunt.. google eens op 'tiangulation trimming'.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Leuk al deze korte zinnen over het zwaartepunt...
    Als ik er 1 ding van weet is dat je er weinig nuttigs van kan zeggen zonder een heel erg grote hoeveelheid info.
    Dan moet je uitgaan van een hoop aannames, en is je goedbedoelde suggestie in eens helemaal fout.

    En niet alleen over wat hij doet in de vlucht, maar ook het doel wat je wilt berijken.
    En alleen het zwaartepunt is er niet, het gaat ook om de instelhoeken, verandert de een dan heeft het invloed op hoe je de ander wilt.
    En uiteindelijk kan niemand je zwaartepunt voor jou bepalen, het is voor iedereen anders.


    Wat hij op de kop doet is voor mij iig absoluut geen belangrijk iets (tenzei hij horizontaal door blijft gaan), moet ik iets meer of iets minder duwen dan is dat maar zo. Hoe hij vliegt tijdens tig andere dingen vind ik veel belangrijker.
    Overigens ben ik voor de zero grafity afstelling, recht op moet ik ook iets trekken.
    Horizontaal rechtop en(/of) op de kop 'hands off' horizontaal blijven vliegen kan ik niet mee omgaan, ik vlieg dus altijd met een zwaartepunt voor dat punt.
     
  8. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Ik kan alleen vergelijken met m'n Extra 300.
    Als ik meskant vloog en moest dan in rugvlucht eindigen, was het altijd lastig de kist meteen level in rugvlucht te krijgen. (zoeken met down).

    Voor mij lijkt het me het mooist en makkelijkst dat de kist uit zichzelf zonder of met weinig down rugvlucht vliegt. Wat dit voor invloed heeft op de rest van de figuren dat weet ik nog niet. (heb pas 4 vluchtjes gemaakt).

    Overigens ligt de motor alweer uit de kist om de dempers beter in te bouwen. Was nog niet helemaal naar mijn zin. En ook om iets te verzinnen voor het beperken van het schokken van de motor tijdens stationair loop.
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    @Nando: dat triangulation trimming van Brian Hebert is echt meer dan een paar korte zinnetjes hoor, en het is echt een werkende methode, althans, voor mij werkte hij prettig.

    De instelhoek; welke gids je er ook bijhaalt, de 90 graden downline is de test daarvoor, daar zijn ze het eigenlijk allemaal over eens. Als hij er uit klimt, is de hoek te groot, gaat ie recht omlaag, is ie goed, trekt hij naar wielen toe, is ie te klein.

    Dat het geheel een complex samenspel is tussen hoek, CG en oa. ook domp, is wat het zo lastig maakt, het blijft dus altijd experimenteren.

    Iedere heeft zo z'n methodes; wat ik nu doe is eerst zorgen dat een kist recht omhoog gaat (zijstelling), dat hij recht blijft vliegen bij lastwisselingen (domp), dan dat ie recht omlaag komt (instelhoek).. al deze vluchten voel je al of het CG 'lekker is of niet' en schuif je er al wat mee, maar uiteindelijk is meskant daarvoor voor mij bepalend (of ie naar je toe of van je af trekt).. dan het differential door 45 graden uplines en rollen.

    Dat is zo'n beetje het lijstje wat ik toepas en prettig vind werken, je merkt dat als je alles een beetje de goede richting in krijgt, alles beter gaat werken, bv. ook snaprolls, spins, enzovoort.

    Uiteindelijk heeft ieder zo z'n eigen methodes en voorkeuren.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    ik heb het gelezen, maar hij gaat er wel vanuit dat je horizontaal rechtop handsoff rechtuit wil bijven vliegen.
    Iets wat ik niet wil.
    Als je puur alleen het zwaartepunt verandert hoeft dat geen invloed te hebben op trekken naar de cockpit/landingsgestel.

    Maar eigenlijk doe ik het zelfde, eerst verikaal omhoog/omlaag goed krijgen en dan de rest.
    En heb ik iets aangepast dan opnieuw vertikaal omhoog/omlaag bekijken.
     
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Andries,

    ik lees ergens dat je motor op rubbers hangt, ik vind echter niet echt een foto ervan.

    het kan dus zijn dat je motor wat dacht ophangt en daardoor gaat doorhangen wat resulteert in uptrimmen in normale vlucht en op zijn kop weinig down moeten geven.

    verder is het nog zoals Henri aanhaalt altijd een spel van verschillende faktoren op mekaar afstellen.

    Wat horizontale normaalvlucht betreft heb ik echter graag het het toestel ietsipietsie zakt.

    Verder heb ik al mixen gezien dat in vertikale downlijnen een klein beetje down wordt bijgemixed

    verder vind ik dat je hier geen oplossingen gaat krijgen, alleen tips en dat kan makkelijk met 1 zinnetje.
    je zult zelf wel weten wat je al wel of niet gecontroleerd hebt, het is moeilijk dit allemaal in 1 leesbare tekst te gooien.
    Dus iedereen die iets wenst toe te voegen in 1 zinnetje, doe gerust zou ik zeggen. Misschien is het meeste gekend, er zal altijd wel eens iets bijzitten waarvan je zegt " ah ja, dat ga ik eens nakijken"



    Het up staan van je hoogtje zou niet mogen, van een comp arf kit verwacht je in ieder geval dat de instelhoeken goed zijn, deze zijn immers al voorgeboord (dat is toch zo bij een krill)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2011
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat is typisch een voorbeeld van een foute mixer, vind ik dan natuurlijk.

    Het hangt ook af van het programma wat je vliegt natuurlijk, maar ik kan dit wel onderbouwen voor P-11.

    Dus, je gaat je toestel helemaal uittrimmen en eventueel mixers gebruiken om 'm meskant rechtdoor te laten gaan. Normaliter vlieg je meskant met gas er op, dus daar mix/trim je het dan op uit.

    Dan kom je in de 45 graden daallijn met 4pts rol. Deze kun je idle vliegen, tenminste, ik vlieg 'm zonder gas, zodat de snelheid constant is. Dan krijg je dus dat hij op beide meskantposities in die rol ineens van je af of naar je toe gaat trekken, vanwege die downline mixer.

    Verder werkt die specifieke mixer je overal tegen waar je van het gas af gaat, je trimt je toestel immers uit zoals je 'm wil hebben, en dat zal meestal met gas erop zijn. Overal waar je dan het gas eraf gaat halen, zul je de kist zien gaan duiken.

    Dit is echt véél beter op te lossen door de instelhoek te veranderen, of desnoods het zwaartepunt. De downline mixer is hét voorbeeld van een mixer die je tegen gaat werken icm. andere mixers. Hij gaat er vanuit dat je alleen van het gas af gaat in verticale downlines, en dat is niet zo.

    Dit alles natuurlijk mijn mening, en ieder is vrij het te doen zoals hij/zij dat wil :)

    Het iets up getrimd staan is tegenwoordig niet abnormaal, bv. de WindS kan dit ook nodig hebben, staat zelfs in de handleiding dat dit normaal is. Ik zou dan toch de hoek van het stabilo iets aanpassen, maar soit.
     
  13. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    die downmix heb ik gezien in de sukhoi van Bert.

    Als je de kans krijgt om eens achter Bert te staan bij een vlucht zul je bij bijna elk figuur wel een of andere schakelaar horen overgaan.

    Niet echt mijn ding maar Bert ligt dit wel goed. Ieder zijn manier dus om tot eenzelfde resultaat te komen.
     
  14. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Zodra het weer buiten beter wordt, zal ik ook meer gaan vliegen.
    Ik zal dan ook eens die testen gaan doen die jullie aangeven.
    Bedankt voor de tips.
    De motor hangt inderdaad in rubbers en dat kan invloed hebben, maar ik denk dat dat wel meevalt.
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Hezik, tal van top piloten vliegen nog steeds met downline mix
    ps: Meestal is die downline mix bijna niet zichtbaar
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2011
  16. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    En een vliegende foto boven het veld van J.Verne:

    [​IMG]

    (Binnenkort ook in België ;))
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zien we je zondag?:)
     
  19. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    :yes:Joa, heb er zin in! 6 uur weg is wat minder, maar moet er wat voor over hebben he.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, cool, dan zie ik je daar:p (voor mij trouwens ook ruim 400km rijden die dag)
     

Deel Deze Pagina