raptor 50 of t-rex600???

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door michel86, 1 feb 2011.

  1. michel86

    michel86 Guest

    hallo allemaal

    ik heb een vraagje. ik ga beginnen met lessen om met een helicopter te kunnen vliegen. ik ben bij meerdere winkels geweest om een beetje te informeren. daardoor zit ik nu met het volgende probleem. de 1 zegt dat ik voor een t-rex 600 moet gaan om het te leren de andere zegt dat ik voor een raptor 50 moet gaan. ik wil in ieder geval een bouwpakket omdat als ik iets stuk vlieg hem hoop ik ook zelf kan maken. (weet ik te minsten hoe hij in elkaar zit). er werd mijn ook verteld dat als je met een t-rex 600 iets te hard land dat ie al stuk is en dat je daar met een raptor totaal geen last van heb. de raptor schijnt ook vele malen sterker te zijn in het algemeen. de raptor word ook gezegt dat je daar veel langer plezier van heb en meer iets voor beginners. ik wil mischien wel in de toe komst 3d mee gaan vliegen maar dat moet als het goed is met allebij goed kunnen word mij gezegt.

    wat is jullie meening daar over ik wil graag donderdag 1 van de 2 gaan kopen. of zeggen jullie dat moet je helemaal niet doen je kan beter voor een ander merk gaan.

    alvast bedankt :D

    groetjes michel
     
  2. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Beste Michel,

    Allereerst van harte welkom in deze hobbywereld.
    Om je vraagstuk te kunnen beantwoorden is het handig om eerst te weten of je al enige ervaring hebt, of dat je van nul af aan begint.
    Als je namelijk van nu af aan begint, raad ik je aan met een (realistische) simulator te beginnen en pas dan een heli te kopen. Dit zal je erg veel geld besparen. Lessen kosten ook een hoop geld en de simulators die tegenwoordig op de markt zijn, zijn erg realistisch (RealFlight, Phoenix).

    Als ik de keus zou moeten maken tussen Raptor 50 en Trex 600:
    Trex 600

    Waarom: Onderdelen bij zeer veel winkels verkrijgbaar en tegen een lagere prijs dan raptor 50.
    Ik heb verder geen ervaring met raptor 50, omdat ik electro vlieg.

    Groeten,

    Tim
     
  3. michel86

    michel86 Guest

    beste tim

    mijn ervaring is nog niet zo breed. ik heb nu thuis een nine eagles en een ikarus lama. daar kan ik een beetje in de woonkamer mee rond vliegen zonder dat ik over tegen aan kom. ik heb een simulater realflight maar merk wel dat het gelijk een stukje moeilijker word. kan met het programma de helicopter redelijk stil houden. echt vliegen met dit programma dan raak ik zeer regelmatig de controlle nog kwijt. maar ja daarom ga ik ook donderdag lessen volgen en eventueel er 1 aanschaffen. ben voorlopig toch nog bezig met bouwen dan.

    en alvast bedankt voor je reactie

    groetjes michel
     
  4. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Beste Michel,

    Ok, goed begin, ik vloog ook ooit met een lama door de huiskamer:D
    Ik kan me ook heel goed vinden in je verhaal van de simulator. In het begin bakte ik er ook niks van, maar uiteindelijk, beetje bij beetje, heb ik alles met de simulator geleerd, zonder dat ik van iemand ook maar enige hulp heb gehad.
    Wat ik hiermee wil zeggen is: Ervaring is de beste leermeester.
    Ik zeg niet dat je van die lessen niks zult leren, maar het overgrote deel zal toch ervaring zijn. Dus geef de simulator niet te gauw op, hoe frustrerend het ook kan zijn als het maar niet wil lukken. Gewoon elke dag oefenen en je zult zien dat het vanzelf beter gaat!! Bespaart je ook een hoop lesgeld!

    Succes,

    Tim
     
  5. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Ik zou ook absoluut niet meer aan een Raptor beginnen, dat de t-rex kapot gaat bij te hard landen is niet zo, of kan wel, maar dat de raptor heel blijft is geen garantie, waar waarschijnlijk op gedoeld wordt zijn de tandwieltjes van de staart aandrijving. Die kunnen idd niet zo veel hebben,

    Wil je nieuw of gebruikt? Er staat een mooie trex 600 tekoop in het tekoop gedeelte, met belt drive, dus dan heb je geen last van de TorqueTube wieltjes...

    Maar dat is wel een elektro versie, het bouwen is vrij makkelijk hoor, als je goed je verstand gebruikt en de manual aanhoud.
     
  6. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    hey michel

    ik zou voor de T-rex 600 gaan,
    persoonlijk vind ik bv de Align manuals al veel duidelijker dan die van TT.
    en een T-rex kan ook wel een en ander hebben hoor, bij een crash zijn ze bijden kapot daar bestaat geen twijfel over.
    al zal ik een raptor zeker niet afraden, het zijn gewoon allebij zeer goede heli's
    maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar T-rex

    grtz
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Simulator is een must!
    En voor je eigen: als je in de sim goed kunt hooveren, zul je ook die mooie verse heli niet zo snel in de grond steken :D

    Ervaring, oftewel erg veel sticktime is de beste en enigste leermeester
    Maar lessen en wat begeleiding zullen de leerweg zeker korter maken, of crashes schelen

    Wat betreft die 600
    Ik vlieg nu zelf een tijdje met zo'n apparaat, en heb hem nog niet kapot gekregen in de landing. Nu vlieg ik al wat langer, dat scheelt misschien..
    het schijnt nl te zijn dat een 600 bij een wat grovere landing problemen krijgt in de staart, er breekt dan blijkbaar iets af.
    Onderdelen zijn goed voorradig, en prijzen kun je evt zelf vergelijken
    Persoonlijk ben ik er tevreden mee

    Voor de raptor
    Een clubgenoot heeft er 1
    Vliegt ook gewoon goed. Staartopbouw is wat robuuster, daardoor misschien wat geschikter voor beginners. De kinderziektes zijn uit het ontwerp, wat bij align soms nog wel eens een puntje van aandacht kan zijn. Maar de 600 is naar mijn idee redelijk ziektevrij..
    Nadelen zijn toch de verkrijgbaarheid van onderdelen (zoek oa maar eens op nieuwe kappen voor een raptor...) en de vraag hoe lang men de onderdelen nog ruim in de handel houd nu de opvolger er is (de x50)

    Je moet niet vergeten, als de winkelier toevallig nog een raptor op de plank heeft, zal hij daar misschien best graag vanaf willen..

    Weet je al wat voor motor erin gaat?
    Je gaat voor nitro, als je de raptor ook als keuze overweegt?
    Kijk eens naar de redline, os50 of os55

    Ga je voor een trex, kan electro zonder ombouwpunten leuk worden...
    Maar dan mis je die gave rookwolken :D
     
  8. michel86

    michel86 Guest

    hallo allemaal

    ik wil er echt zelf 1 bouwen dus het word een nieuwe maar is het ook zo dat je bij een electro heli maar 8 tot 10 min kan vliegen en dan is je accu al weer leeg? dat werd er namelijk wel weer tegen mij gezegt vandaar dat ik nu op dit moment voorstander ben van benzine. en wat is het verschil tussen electro en benzine behalve dat je de 1 oplaad en de ander tankt. waarom zijn jullie voor benzine of electro gegaan. en als ik jullie allemaal hoort denk ik toch dat de t-rex mischien wel de beste keus is. maar tegen argumenten zijn ook altijd welkom

    iedereen weer zeer bedankt voor de reacties

    groetjes michel
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja, electro vanwege het ontbreken van geluid, en de makkelijkheid van de accu's. Tevens blijft het ook schoner, zonder uitlaatgassen...

    Maar ja das allemaal persoonlijk...
     
  10. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    Als je een elektro hebt die 10 min vliegt heb je al uitzonderingen...meestal tussen 5 en 8 min, afhankelijk van je setup en headspeed. Maar heb je al eens 10 min constant gevlogen, voor mij is 7 min de max, dan ben ik blij dat ik hem eens kan neerzetten. Heli vliegen vergt een hoop concentratie...
     
  11. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Als je bang bent voor de Torque Tube tandwielen die strippen tijdens het te hard op veerkeerd neerkomen.
    Zet er dan een belt op ;)

    Om een probleem uit te sluiten, vlieg ik nu al weer een tijd met een belt op de 600 ESP, dit omdat ik ergens een vibratie probleem had in de tail.
    En dacht dat het de torque tube zou zijn. (wat achteraf niet het geval was)
    Maar denk er eigenlijk niet meer over om terug te gaan naar TT, vliegt lekker stil nu ;)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor jouw idee, je vliegt met nitromotoren, dus niet met benzine.

    Electro
    Voor:
    Schoon
    Stil
    Veel vermogen
    Geen gezeur met afstellen

    Nadelen:
    Duurder bij aanschaf
    2 of meer dure batterijen
    Bijpassende lader, om mee te nemen op het veld
    Evt spullen om te laden (accu)

    Brandstof
    Voor:
    Geluid (whaaaaaaaaaaaa als hij de eerste keer voluit gaat :D)
    Veel vluchten zonder batterijen bijladen
    Goedkoper in aanschaf
    Prutsen met de afstelling, voor wie dit grappig vind (ik wel..)

    Nadelen:
    Poetsen...
    Geluid (mag niet op iedere club)
    Afstellen motor, als je dit niet grappig vind

    Voor die 8 a 10 minuten
    Je kan een heli altijd wat tammer afstellen en zo, maar die tijden zal je voor een nitro wel in je achterhoofd moeten houden
    Voor een electro kan het nog wat minder zijn, maar daar heb ik niet veel ervaring mee
     
  13. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Idd, het lijkt kort, maar een vlucht van 5 a 6 minuten voelt langer aan dat dat t lijkt, en uiteraard zorg je natuurlijk voor een paar accus,...

    Denk wel dat Elektro de toekomst heeft, Nitro moet je puur doen omdat je t leuk vind, maar er komt ook een hoop extra onderhoud bij kijken en schoonmaak werk. Voor t geld van een goede starter heb je ook weer een accu, en al die kannen nitro die erdoor gaan zijn ook niet goedkoop, alleen verspreidt je de kosten wat meer....
     
  14. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Het is waar dat je met electro gemiddeld genomen wat korter vliegt. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen:
    Stiller
    Geen geklooi met motor afstellen
    Geen benzine troep op je heli onderdelen
    Meer vermogen
    Goedkoper in gebruik

    Kortom: in kan het aanraden!

    Tim
     
  15. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    Beste Michel,

    Iedereen heeft wel gelijk, het hangt allemaal van je budget af denk ik. Voor vrij weinig kan je vaak een complete Raptor 50 kopen, wat een prima heli is, die heb je dan mischien niet zelf gebouwd, maar crashen zal je als je begint met echt vliegen. Bouwen ga je als gevolg daarvan dan toch wel.
    op die manier is een keertje een uitstapje maken wat mider pijnlijk, bovendien houd je nog looiers in je zak om tzt een nieuwe TREX te kopen. die je dan dus wel zelf bouwt

    Chris
     
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Electro vliegtijden zijn sinds het Flybarless gebeuren al stukken langer geworden.
    Voordeel daarvan, lagere headspeeds.
    En eventueel halfsymetrische bladen gebruiken ;) Spinblades.. met rustig rondvliegen 6S setup op de 600 15minuten, kan misschien nog iets langer.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Gesproken als een ware prius liefhebber :D

    (goh, waar zou mijn voorkeur liggen :cool:)

    Maar inderdaad, het is een kwestie van voorkeur
    Een hele rits posts terug had iemand het eens uitgerekend, en qua geld schijnt het op een jaar vliegen nog niet zo heel gek veel uit te maken
     
  18. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    Ik ben het overigens eens met Tim qua keuze voor elektro, alleen de aanschaf om mee te beginnen stond mij erg tegen, dikke lader,voeding, meerdere Lipo's, ik heb het uiteindelijk wel gedaan.

    Waarom wil je direkt een wat grotere heli?
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Michel,

    Ik heb zelf een raptor 30 gehad en vlieg nu een Trex 600 Nitro. En als ik eerlijk ben geef ik absoluut de voorkeur aan de Trex. Zoals Tim al zei is het makkelijker om aan onderdelen te komen en zijn ze in verhouding goedkoper. Verder is de 600 een geweldige machine om aan te sleutelen, extreem goed doordacht naar mijn mening.

    De raptor is verder een goede heli hoor niks mis mee, maar heeft veel plastic onderdelen ivt het vele standaard alu en carbon van de 600. Wat die harde landing betreft...

    Heb recent de 600E van een vliegmaat inderdaad dwars door zn skids zien gaan... moet ik er wel bij vermelden dat dit op asfalt was... Vlieg zelf het liefst vanaf gras en maak er altijd een sport van om de heli zo zachtjes mogelijk neer te zetten. Of de raptor beter is voor beginners? De 600 kan je net zo tam of wild afstellen als je wilt net als de raptor. Een raptor is nog met standaard 3001 servo's op de swash te vliegen, terwijl je op de trex 600 eigenlijk alleen maar snellere digitale servo' ziet waardoor de heli ook wat directer reageert, iets wat ik persoonlijk erg prettig vind tov de raptor 30 die ik had.

    Beide heli's zijn geschikt voor het betere 3D werk, al vermoed ik dat de trex out of the box qua materiaal dan een voorsprong heeft op de raptor. Iemand die dat kan bevestigen?

    En verder tsja geval van smaak he. Beide zijn hele goede heli's maar persoolijk zou ik mn 600 echt niet meer willen verruilen voor een raptor...

    Succes met je keuze!
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Student: Er gaat niets boven de nitro beleving! :cool:

    @ C de groot: Hoe groter des te stabieler en uiteraard minder last van de wind. De 600 hangt bij een straffe 4 bft nog net zo strak in de hoover als met windstil weer. Meestal is het de piloot die meer moeite met de wind heeft.

    @ Tim: Het zal je verbazen hoe schoon de 600 blijft bij normaal vliegwerk. Het meeste poetswerk is toch vaak het groen van de staart verwijderen na het vliegen op gras...
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011

Deel Deze Pagina