Hallo, Ik heb een tijd geleden een eenvoudige multilader gekocht van Robbe (robbe 6 lader) . Dit om mijn accu van de zender op te laden met 0.1 x C. Ik had hier genoeg mee omdat ik in m'n schip een loodaccu gebruik. Nu heb ik mij een RC wagen gekocht en daar is de aandrijfaccu een 7.2V NiMH. Volgend de handleiding van m'n lader kan ik die laden aan 0.1 x C gedurende 16 uur. Ik lees hier wel overal dat het dan 14 uur moet opladen maar de handleiding zegt 14 uur voor NiCd en 16 uur voor NiMH. Nu heb ik hier op het forum gelezen dat je meer uit je aandrijfaccu haalt als je een snellader gebruikt ipv een trage lader. In welk opzicht haal je er dan meer uit? Dit kan ik nergens vinden. Maakt het een verschil in snelheid, duur van het rijden, ... Als het veel verschil uitmaakt dan moet ik op zoek naar een goede snellader. Alvast bedankt! Michel.
je vergeet het belangrijkste gegeven te vermelden van de accu, en dat is de inhoud in mah accu's kan je op verschillende manieren laden. zowel snel als op het gemak. ook hangt het van de accu af hoe snel je die kan laden. het voordeel van snellader is dat je accu meestal in 1 uurtje vol is. de laadtijd hangt altijd af van de laadstroom. dus kan variabel zijn.
Meer halen uit accu door snel-laden zou ik met korreltje zout nemen, dat is meer iets voor wedstrijdrijders, hoogstens marginaal. Een volle NiCd/NiMH is even 1,5Volt, daarna zakt de spanning naar de nominale spanning van 1,2Volt. Lees/blader ook eens door de NiMH FAQ, nuttig informatie.
Het zal je verbazen! Een accu opladen via een snellader geeft merkbaar meer snelheid, ik denk een tot een 10% winst.
Dat had ik niet verwacht. Blijft die 10% extra snelheidswinst gedurende de hele heat of zorgt de winst er 'alleen maar' voor dat je als eerste na de start bij de bocht bent?
Afhankelijk, Laad je met te veel amps over de hele laadtijd zal de accu in het begin veel geven maar later instorten, laad je op 1.5C zit je ongeveer goed voor een constante rit. Als je voor de start nog even een extra laadcyclus geeft heb je meestal de eerste paar seconden een flinke piek wat helpt met de start. Bij een auto wordt ieder stukje winst in de accu ook direct omgezet in snelheid, bij een vliegtuig en boot hoeft een paar toeren meer op de prop niet altijd meer snelheid te betekenen, daarom zie je in de autowereld veel apparte laadmethodes als ook laders met speciale software.
Bedankt voor de reacties. De auto die ik heb aangeschaft is een tamiya cc01 dus geen racer. Als ik het goed heb kan ik de accu (3000mA) dus evengoed laden met 300mA gedurende 14 tot 16 uur. Als ik vind dat het te traag gaat dan kan ik alsnog een snellader kopen
Voor dat soort werk zou ik mij ook niet druk maken alleen werkt een snellader wel om lekker vaak achter elkaar te kunnen rijden.