dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Gohh, wat raar zeg...
    hadden ze best wel eens rekening mee mogen houden.
    Ik zie wel een mogelijke oplossing,
    een aantal dunne Kunststof stroken (Nylon o.i.d.) erop vast zetten met sleufgaten aan de uiteinden waar je de klittenband doorheen haalt.
    dan zit de dikte van het klittenband alleen aan de zij en onderkant.
    (mits je voldoende ruimte hebt aan de onderkant)
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nee niet "ze" maar "ik"!

    Ik ben de V1 en V2 SPI versie aan het mixen en dacht het op een eigen manier te gaan oplossen. Maar ik denk dat ik voor de v2 methode ga en de frame spacers verplaatsen.

    [​IMG]

    maar daarvoor moet ik eerst even gaan bepalen waar ik de extra gaatjes ga maken.

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Owww :hammer:, ok
    Dat is de mooiste oplossing natuurlijk.
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Gisteravond nog even gefreubelt nadat ik er een paar dagen over gedacht heb.....
    Met de SPI V2 ideeen kwam ik er ook niet want dan kwam (op mijn V1 frame) het geheel weer zo hoog dat de motor en het klittenband elkaar zouden gaan raken. Dus mijn andere gedachten toegepast: Alleen de alu railspacers verhogen, en dan zonder gaten in het carbon te moeten boren.

    Overall view:
    [​IMG]

    Ruimte voor het klittenband:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de onderkant geen frame spacers meer, eventueel maak ik hier nog een bodemplaat. Het landingsgestel houd het frame wel op de juiste breedte:
    [​IMG]

    Mooi zichtbaar is hier de plaats van de spacer en de verzonken boutjes. In het midden van de rail moet nog een spacer komen:
    [​IMG]

    Ik noem het SPI V1.5

    Steven.
     
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Steven, jij bent weer goed bezig. Ik zag je een na laatste foto en misschien is het wel verstandig om onderin het frame toch nog een dwarsversteviging te maken. bv een alu/carbon plaatje op elke beugel van het landingsgestel. Wellicht wordt de kracht dan beter verdeeld bij een harde landing (crash) en scheuren de onderste framehelften niet direct, zo gauw als de beugels bij de hoekpunten breken ?

    Bas

     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Helaas is vorig weekend de spindelmotor van de portaalfrees er mee opgehouden. Het is waarschijnlijk een kleinigheidje maar met opsturen en zo duurt dat zo weer een week waarin je dan andere dingen moet gaan doen als je tenminste bezig wil blijven.

    Zo heb ik de draaibank maar weer aangeslingerd. Ik had immers nog 1 adapter nodig om het pinion aan de motoras te maken. De andere heb ik bij de 2e set zijplaten meegekregen.
    De Hirobo pinions zijn uniek en hebben iets afwijkende maten t.o.v. standaard module tandwielen. De Hirobo pinions worden met een M9x0,5 schroefdraad gemonteerd op ofwel een koppelingsklok of in mijn geval een adapter.

    Gelijk maar het resultaat:

    [​IMG]

    links de originele en rechts mijn draaiwerk. Het pinion rechts is ook iets korter aan de bovenzijde. Ik had em natuurlijk retour kunnen doen maar bedacht een andere oplossing. Ik heb een draaiwerkje gemaakt dat het pinion verlengd zodat beide lagers erop kunnen en tevens de as van de pyro 700 er nog in grijpt zodat alles nog beter gecentreerd is.

    [​IMG]

    Iets dichterbij en gelijk wazig....

    [​IMG]


    Groet,
    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  7. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    ahoi steven

    zie er weer rete strak uit man , mooi werk

    groeten maatje
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Eerlijk zijn duurt vrij lang.

    Maar dan toch gekomen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu hènnig an inbouwen en alles superstrak maken.

    Steven
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    mooie componenten !

    Bas
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nice stuff Steven, ik weet zeker dat je niet weet wat je meemaakt betreft de extra power je nu hebt t.o.v. die Trabantjes (met alle respect ;)) waar je vorig jaar mee vloog.

    Een 12S setup is echt powerrrrrrrrrr, ik ben echt benieuwd hoe je ervaringen zullen zijn.
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    I know John.... powerrrr!

    Vanavond de motorplaat de laatste nabewerking gegeven en gekeken of alles een beetje netjes pas op de plaats komt. En natuurlijk even proefgedraaid op 6s zonder bladen.

    De heli weegt nu exact 5,000Kg er moeten alleen nog de bladen erop en de gyro en een enkel boutje. De 5,5Kg gaan we dus wel halen...

    Omdat de accuslede en de ontvanger/accuplaat met elkaar in conflict kwamen heb ik eerst even het frame iets ingekort en de accuplaat een paar mm hogerop geplaatst.

    [​IMG]

    Mooi he? Nieuwe heli en hup , zaag erin.

    [​IMG]

    Maar passen doet het en de accuslede kan er onderdoor.

    [​IMG]

    Motor draairichtingscheck

    [​IMG]

    Motor uitgelijnd en korte proefdraaien

    [​IMG]

    Nu slapen.
    welterusten.
     
  12. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Geweldig gewoon steven.
    Wat jij zelf kunt hierin is gewoon fenomenaal.
    Ik zou NOOIT in een frame durven zagen en de hele constructie verbouwen zoals jij doet. Ik heb met mijn TREX al lang zitten twijfelen om schoefgaatjes uit te vijlen om mijn motor mesh aan te passen.

    Een standaard Hirobo is het ook niet meer.
    Het is meer een Stirobo geworden :p
    Een beetje van Hirobo, een beetje van Steven
     
  13. Ronald van Lent

    Ronald van Lent

    Lid geworden:
    3 sep 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat ziet er idd mooi uit allemaal en Stirobo klinkt wel goed Walter!:D
    Waar ik straks wel nieuwsgierig naar ben zijn jouw waardes tijdens het vliegen.
    Jij gebruikt de pyro 450 kv met jive 80 hv. Dit toch als ik me niet vergis in combinatie met 93/11 en 20c paketten.
    Ik heb inmiddels wat loggegevens van mijn heli als je het leuk vindt kan ik die hier wel posten.
    Mijn setup Scorpion 450 kv met ICE 120 HV 93/11 en 25c paketten. Heb ook een stel 40c paketten en ga binnenkort deze ook eens loggen.

    Groet Ronald
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dank je Walter. Het is erg leuk om de zaag in je heli te zetten en je mede pilotengoeroe's weer versteld te doen staan. Wat hebben we toch een leuke community!
    Ronald, goed idee om je loggings hier te plaatsen. Ik ben benieuwd.

    Steven
     
  15. Ronald van Lent

    Ronald van Lent

    Lid geworden:
    3 sep 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Nunspeet
    Nou ik heb maar een foto gemaakt van het scherm, want ik krijg het scherm niet gecopieerd, doe natuurlijk vast iets fout :hammer:hoop dat het te zien is ondanks de slechte kwaliteit.:D

    25-35C pack:

    [​IMG]

    Vlucht was wat FAI hoverwerk op 1500 rpm en in de lucht een zeeer grote looping met 1980 rpm. Powerrr genoeg en zeer constant en in de hover zo mooi rustig. Hier kan ik wel aan wennen.

    Hover @ 1500 rpm: ca. 19A
    Passeervlucht @ 1980 rpm: 55-62A
    Aero piekstroom @ 1980 rpm: 90A

    Na ca. 7,5 min vliegtijd waarvan 1 minuut op idle 2 zo'n 2570 mAh verbruikt. Binnenkort eens een volledige FAI vlucht loggen en de 40C paketten ook.

    Ronald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi he, je kunt alles loggen, welkom in de wereld van elektro ! En nooit meer vieze handen :)

    gr
    Bas
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi he???????

    Wat de een een voordeel vind, vind de ander een nadeel: Bij electro MOET je loogen als je wilt weten wat er aan de hand is....
    En dan heb je dus een data-logger en een laptop of PC nodig.

    Met brandstof heb je geluid, rookpluim en (gevoelsmatig) temperatuur om je een indicatie te geven wat er aan de hand is.... Heb je geen apparatuur voor nodig.

    Zo probleemvrij is electro niet hoor, kijk maar welk forum het drukst is wat aandrijvingsproblemen betreft: Brandstof algemeen of Electro algemeen....

    En vieze handen? zelden last van...
    doe mij maar brandstof, hahaha

    Groet, Bert
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ja Bert, ieder zijn meug !

    Bas
     
  19. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    En heb je dus kennis van zaken nodig :)

    Als die kennis ontbreekt, of het nu brandstof of elektro is, heb je dus een probleem.

    Een (goede) elektro setup presteert altijd goed mits de accu in orde is.

    Een Brandstof setup is erg afhankelijk van temperatuur/luchtvochtigheid en carburateurafstelling . Deze zijn variabel en daardoor kan de boel in de soep lopen.
     

Deel Deze Pagina