Hoezo. Nostalgie?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door packard, 30 jan 2011.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Dit is Snorryfex, een model uit 1948. Ontworpen door de toen bestaande proefwerkplaats van de KNVvL.

    Het model moet nog bekleed worden maar weegt nu 450 gram, met alles aan boord.




    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Gerben,
    er komt toch ook wel een antieke motor in toch? Of wil je hiermee gaan combatten?
    Ik vind het een bijzonder leuk ding, alleen die naam al, waar is de originaliteit gebleven tegenwoordig.
    Ik zie hem graag vliegen in Stadskanaal.
    Frits(K)
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Snorryfex

    Oorspronkelijk zat er een 7,5 cc benzine motor in. Met een opgegeven gewicht van 800 gram!

    Ik heb een O&R .23 glow liggen, maar zoek nog een benzine versie. Eerst maar eens zien of het ding vliegt, van daar de plaatsing van de Fora.
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Snorryfex

    Ik heb nu een O&S .23 benzine motor te pakken!
    Er is een grote hoeveelheid oude motoren op Ebay gekomen, die wordt verhandeld door een firma die "pigflog" heet.

    Nu is het nog zaak, te weten te komen, wie er in Nederland expertise heeft op het gebied van benzine motoren. Alle hulp is welkom.
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben,even bellen met Tom ten Brink.
    Erg leuk model trouwens,ben benieuwd hoe die het doet.
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Snorryfex bijna klaar

    Hier nog een plaatje van Snorryfex, in zijde bekleed.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Gerben,
    je bedoelt een Ohlson & Rice .23? Daar zit in ieder geval een set kontaktpunten op.
    Een spoeltje en condensator zijn volgens mij niet moeilijk te vinden. Als je weet op welke spanning dat werkt, is een kleine passende stroombron geen probleem. Ik hoop dat deze .23 voldoende vermogen heeft voor de 'Snorry'.
    Frits.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ohlson& Rice .23

    Het geval wil, dat ik nu een .23 met voorinlaat heb, in glow versie, plus een .23 benzine met achterinlaat, geheel standaard.

    Ik heb een transistor ontsteking er bij, dus de contactpunten zullen niet inbranden.De boordspanning is 3,6 Volt. De ontstekingsset heeft een beveiliging voor het stoppen van de motor bij gesloten punten.Er kunnen daardoor geen grote stromen gaan lopen door de spoel.

    De Snorryfex was al in 1946 getekend, maar er was geen kleine ( 4 cc. ) motor ter beschikking, daarom duurde het tot 1948 voor er gevlogen werd.

    [​IMG]

    Nu is de keuze nog : welke soort benzine? Heeft iemand ideeen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Benzine voor O&R

    Hello Gerben.

    I write in english because my written Nederlands is not very good.

    For the spark ignition engines you need 'normal' gasoline (Benzine) like you use it for your car. But best, the type without the alcoholic parts ( no 'E10' ). So I think in the Netherlands it is 'Super Benzine'.

    But the 'Benzine' is not the problem. The problem is the oil! You have to use oil with the formula: SAE 70.
    To my knowledge it is not produced anymore. Shops for Harley-Davidson Motorcycles used to sell this sort of oil in Europe. But it is difficult to find these days.
    The type 'SAE 60' you can use too, but it is not as good as 'SAE 70' and also hard to obtain.

    An alternate would be the use of castor oil. But the 'normal' castor oil (wonder olie) you use in glow engines does not mix very well with gasoline. So take the reworked castor oil which is used for carts or motorcycles like 'Shell M'.

    An oil content of at least 25% is necessary.

    You can also use 'normal' fuel for glow engines with methanol and castor oil. But again with at least 25% castor oil! The spark doesn't matter what kind of fuel it ignites. Alone the fuel consumption on methanol based fuel is much higher than with gasoline.

    These old engines need the oil not only for lubrication but also for sealing the piston and for cooling.

    To add some lightness to the engine arrangement you can use 1 LiPo cell (3,7 V) instead of 3 NiCad or NiMH cells ( 3 x 1,2 V). The LiPo cell is much lighter and a capacity of around 500 mAh will do for several flights before you have to recharge it again.

    Groetjes
    Willi
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2011
  10. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    castrol A747
     
  11. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    kun je hier niet gewoon 2 tact olie voor gebruiken? (in bijna alle watersportwinkels te verkrijgen)
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    olie?

    weet jij ook waar je dat kan kopen? Ik denk dat de Castrol M50 couranter is.
     
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    brandstof voor vonkontsteking

    Willi, heel erg bedankt voor je advies!

    Een paar vragen:

    1. Er bestaat nog steeds SAE 70 olie , maar dan als transmissie olie. Kan dat volgens jou ook gebruikt worden?

    2. Is "wasbenzine" van de drogist een optie?Daar zit meer benzeen in.
    Ik heb geen idee wat de octaanbehoefte is van de O&R .23. Ik weet daarom niet of je wel superbenzine nodig hebt. De amerikanen gewbruiken luchtvaartbenzine. Dat is gebaseerd op het geloof dat die benzine meer power geeft.

    3. De man van mijn transistor ontsteking is bang voor problemen met een lipo cel.Daarom eerst de NiMH cellen.Heb jij ervaring?
     
  14. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    transmissie olie die wij hebben is SAE90, niet 70
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allereerst heb ik geen specifiek verstand van oude modelmotortjes, ik probeer alleen maar logisch mee te denken.

    Ik denk niet dat je moet gokken met transmissie olie... het zal vast oplossen in benzine, maar of het zijn smerende eigenschappen dan behoud? Is niet voor niets dat er verschil is tussen mengsmeringsolie, carter olie en transmissie olie....

    Wasbenzine lijkt me op zich geen goed idee, is niet geformuleerd op bepaalde ontstekingseigenschappen, meer op het oplossen van vuil en vet.
    Oude modelmotortjes hadden niet een erg hoge compressie, dus vliegtuigbenzine (hoge RON waarde) lijkt me niet noodzakelijk. (Dat het meer vermogen zou leveren lijkt mij stug, het is min of meer gewoon benzine, dus zou ook ongeveer dezelfde calorische waarde moeten hebben)
    Euro 95 of 98 zou het gewoon moeten kunnen doen, lijkt mij.

    Wat je ontsteking betreft, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

    Groet, Bert
     
  16. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben,je kunt ook eurol Racing 1 Ricinus gebruiken.lees de product informatie na op hun site Eurol oil .
     
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    vliegtuig benzine is loodhoudend in tegenstelling tot wat je tegenwoordig aan de pomp haalt, dus misschien wel interessant.

    wasbenzine moet je zeker niet doen, zoals post boven mij al zegt, is geen smeermiddel, maar oplosmiddel. en zelfde probleem met transmissie olie echter wel smeermiddel, maar geen verbrandingsmiddel.

    net als 4tact motorolie, niet geschikt om benzine mee aan te lengen.

    misschien dan toch 2tact olie voor bbm?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loodhoudend lijkt me van geen belang: Lood werd gebruikt voor twee doeleinden, klopvastheid verbeteren en het "smeren" van de klepzittingen.
    Klopvastheid lijkt me bij een dergelijke oude laag comprimerende motor niet van belang, en kleppen zal hij niet hebben denk ik....

    Maar mogelijk zijn er andere redenen waarom deze oude motortjes graag op dergelijke brandstof draaien?

    Groet, Bert
     
  19. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Benzine en Olie

    Hello Gerben.

    I have test run my 'Sparkies' (Supercyclon, Forster 29, Atwood Champ) yet only on methanol based fuel. I was a bit afraid of using gasoline and not having the right oil.

    I can only tell you from reading FLYING MODELS, AMI and other magazines, and a short conversation with Woody Bartelt, that the people who do fly Sparkies in competition (freeflight and control line) use straight gasoline from the 'pomp' and motor oil with the specification SAE 70. I don't know if transmission oil with that specification is different.

    As Bert writes, airplane fuel is not necessary but it will surely work. I also agree with Bert that 'wasbenzine' is not suitible for engine use.

    These old spark ignition engines have totaly different handling qualities than modern glow plug engines - if two or four cycles doesn't matter. They are revving much less than our engines today and so you have to use different types of propellers. The pitch should be at least 6" or 7" and the diameter not to small. Otherwise you won't get enough thrust for flying a model. The O&R 23 is not one of the strongest engines of that era. Even Jim Walker only used specially selected O&R 23s to have enough power for his demonstrations.

    At the moment you find many, many sparkies for good prices in the american Ebay. I would prefer an engine like the Forster 29 or OK 29 for your model. Especially the Forster 29 you often get for very moderate prices and it is a good engine. It even has a ballbearing at the rear end of the crankshaft. And further you can replace the spark plug with a modern glow plug and try the engine as a normal glow engine without the ignition system. When the engine runs well then you can change back to the spark ignition system.

    Groetjes
    Willi
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    oud motortje en brandstof

    OK! zover zo goed.

    Ik ga voor Castrol M-50. Alleen nog uitvinden waar het nog te koop is. Wordt aan gewerkt.

    Die lipo cel voor de ontsteking is link omdat beneden 3Volt de lipo cel stuk kan gaan of zelfs exploderen. Ik heb het niet van me zelf, maar voel me gewaarschuwd.

    Gewoon loodvrije superbenzine is haalbaar, dus ga ik doen.
     

Deel Deze Pagina