Kavan Bell Jet Ranger revived!

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 15 dec 2010.

  1. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Dit ga ik volgen, dus hierbij een abo.
    Z'n romp heb ik nog op zonlder liggen bij m'n moeder thuis. Mijn vader vloog er vroeger ook mee.
    Ik kan mij niet herrineren dat er tussen de tongen nog iets zat om de bladen recht te houden.

    Veel suc6 er mee.

    Dat had je niet moeten plaatsen. Nu wil ik er ook één :help:

    Groetjes Rob.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2010
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Intussen weinig gedaan met de Kavan omdat mijn hobbyruimte aangepast en verbeterd is waardoor ik nog mooiere projecten kan bouwen;).

    Wel veel nagedacht over hoe de wederopbouw zou moeten worden, en daarbij heb ik de mening van jou, mijn lezer, nodig.

    Er zijn 5 uitvoeringen van de Kavan JetRanger, kom ik later nog op terug, maar grofweg zit het zo:

    -Fase 1: Rotorkop met stabilisatiestang met gewichtjes a la Bell UH1-B
    -Fase 2: Rotorkop met bijgevoegde cyclic met paddelstang zonder washout
    [​IMG]
    -Fase 3: Idem maar dan met washout
    -Fase 4: Flybarless kop met directe aansturing en dat is dan meteen een scale Bell JetRanger kop.
    [​IMG]
    [​IMG]
    -Fase 5: Modernere mixarmen buitenop de flybar.

    Wat moet ik nu doen? Ik vind de scale "fase 4" FBL kop het mooiste, maar dan moet ik de boel ombouwen naar directe 120 graden CCPM met moderne servo's.

    Als ik de huidige "fase 3" hou, dan kan ik de originele servo's en mechanische mixing houden en dat is dan weer veel meer getrouw aan de originele Kavan setup.

    Wat vindt jij? Ik hoor het graag.
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou, als je weet dat een kit $1600 kost dan ben je meteen wat minder enthousiast...:(
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    FBL rotorkop

    Hier zie je nog even de originele rotorkop, zie onderstaand hoeveel die lijkt op de Kavan rotorkop...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Leuk te zien hoe de oude technieken weer tot leven komen.
    Zelf heb ik een paar jaar geleden een Longranger weer tot leven gebracht......
    Jammer genoeg hang ie nu al meer dan 3 jaar aan de muur te hangen. Dus als iemand interesse heeft?.....
     
  6. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    In dit draatje heb ik wat staan over de kosten en levering van de ARH Kavan Jet Ranger: gerestaureerde-graupner-bell212-1978-a-3

    De kosten zijn in Nederland € 1400,-, maar dan heb je wel een Jet Rager NIB (New In Box), met 90 graden CCPM, autorotatie eenheid en voor een .70 to .90 (11,5cc tot 15cc).
    Dat is dus genoeg om mooi kunstvluht mee te doen. En ideaal om er een flybarless kop op te zetten (ook te bestellen bij Amarcan R/C Helicopters).

    Omdat er geen of nauwelijks NIB's zijn te vinden uit de jaren 70, wil ik deze kit dus echt wel eens bestellen. En de kosten voor een Vario, zelfde maat, is net zo duur of duurder als de Kavan.

    Groetjes Rob.

    PS: voor mij heeft het ook een emotionele lading.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Intussen is alles nagekeken en schoon en ben ik voorzichtig aan de wederopbouw begonnen.

    Ik heb eerst maar eens een beter landingsgestel gebouwd, want het trainingsgestel lijkt nergens naar.
    De originele JetRanger had een laag landingsgestel met stroomlijndelen, dat vind ik het mooiste, maar omdat ons vliegveld meestal niet zo erg kort gemaaid is, is dat geen optie.

    [​IMG]
    Origineel JetRanger onderstel


    De meeste JetRangers zijn later uitgevoerd met een hoger landingsgestel van buis, waar bij het mensen gemakkelijk gemaakt werd om in te stappen door middel van steps die aan de romp vastzaten of door een doorlopende treeplank.

    [​IMG]

    Die uitvoering heb ik even nagemaakt met 10mm alubuis en de originele skids van 12mm, dit moet nog wel verder afgewerkt met de toevoeging van een treeplank.

    [​IMG]

    Ik heb hierbij de tijdelijk flybarless gemaakte kop erop gezet om te zien hoe dat staat. Ik heb nog z.g.a.n. "ouderwetse" 80's GFK flybarless bladen liggen in de juiste lengte (dia 1,60m) en die staan hem als of het nooit anders was. Jaja, ook vroegah vlogen we al FBL met toendertijd speciaal gemaakte, zwaartepunt gecorrigeerde rotorbladen en zonder electronica.

    [​IMG]

    Hier zie je de opgepoetste kop in detail. Het enige wat ik hoef te doen is de rechtopstaande delen eraf te halen en dan ben ik klaar. De demping van de kop zal wel een beetje aan de weke kant zijn maar daar is wat aan te doen natuurlijk.
    Bij de complete demontage van de kop bleek dat er wel degelijk een vliegpoging gedaan moet zijn met deze heli, want de beide feathering shafts (deze kop heeft een gedeelde shaft) zijn behoorlijk krom. Deze moeten toch vervangen worden door nieuwe omdat ik druklagers in wil bouwen ivm het hogere gewicht van de FBL bladen.

    Ook aan de staart is enige gerepareerde schade te vinden...

    [​IMG]
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb geen idee hoeveel invloed het heeft op schaal-bouwen maar de Europese Jet-Rangers worden/werden gemaakt door Augusta/Italië.
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Na passen en meten vond ik het tijd voor actie. Vanwege de overweldigende response op mijn dilemma heb ik dan toch maar gewoon zelf de knoop doorgehakt...en je zag het al aankomen... Het wordt een FBL Kavan JetRanger net zoals deze al jaren in mijn fantasie bestaat.

    Als er iemand informatie heeft over de geschiedenis van deze specifieke Kavan JetRanger, dan hou ik me van harte aanbevolen. Ik ben er steeds meer en meer van overtuigd dat dit de heli is die een oude (reeds overleden) vriend van mijn vader heeft gebouwd voor een derde. Ik kan me herinneren dat die ook geel was, en deze persoon gebruikte graag veel stabilit express net zoals hier gebeurd is, en de op dit model ontbrekende onderdelen (tekening, washout, Kavan gyro...) heb ik van hem gekregen en dus nog in mijn bezit! Toeval?..

    Terug naar het heden. Een plastic Kavan washout (links) heb ik dus nog, eenvoudig om te bouwen naar meenemer voor de FBL. Ook een oude metalen Schluter meenemer heb ik nog liggen en die lijkt veel meer op de originele. Die wordt het dus.

    [​IMG]

    De juiste lengte stangen heb ik helaas niet, dus even op deze manier. De tuimelschijf past er ook mooi bij maar komt van een Vario SkyFox. De originele kan niet naar 120 graden CCPM omgebouwd worden dus helaas moet die de reservebank op.

    [​IMG]

    Diepe zucht... zaag en boormachine ter hand genomen met dit als voorlopig resultaat:

    [​IMG]


    Met kap, de karakteristieke (en originele) V-konus van de bladen is duidelijk te zien. Bladbouten zijn nu de gebruikelijke 4mm.

    [​IMG]

    Ik word hier helemaal blij van!
    [​IMG]

    Nu staan de druklagers voor de kop op het programma. De Kavan feathering shafts zijn echter 6mm en het donor Vario item is 8mm. Die valt in 2en te delen en plaatselijk af te draaien, ware het niet dat de Kavan bladhouders ongelijke (en te kleine) lagers hebben. De eenvoudige oplossing is de Vario bladhouders monteren.... die zijn uiterlijk gelijk... maar niet van alu. Ik ga navragen of de buitenste lagergaten opgeboord kunnen worden van 14mm naar 16mm dan past de hele bende ineens wel.

    [​IMG]

    Ook een vrijlooplager voor de hoofdas moet erin komen. Hier kan ik redelijk eenvoudig een Vario item voor inzetten, die met een nog te draaien verloopje op de originele tandwieldrager gemonteerd zal worden. De hoofdas zelf is krom en wil ik het liefste vervangen door een zilverstaal exemplaar.

    [​IMG]

    Voorlopige eindstand voor 2010!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2010
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    He Metroid,
    Ik begrijp dat je pa er vroeger ook eentje had en het daarom een emotionele lading heeft. Als je er weer eentje wil dan moet je dat gewoon doen vind ik. Ook ik ben al op jonge leeftijd besmet met de mooie Kavan toen ik zag dat die vriend van mijn pa er eentje bouwde. Iedere keer als ik er weer eens was, keek ik in zijn "plakboek" met ooit gebouwde vliegtuigen naar de Kavan-pagina. Die pagina kreeg ik op een gegeven moment mee en heb ik nog... ken je nagaan.

    [​IMG]

    [​IMG]


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ga ik ook zeker doen, Bruteforce.

    Ook denk er over na om de flybarless kop direkt bij te bestellen. Volgens mij hebben ze die kop bij ARH verbetert en nu met druklagers. Al is het van buiten niet te zien.

    Je moet bij jouw kop nog wel de balance schafts toevoegen. Dit om een mooie balans te kunnen vinden van het blad. Zodat de CG ook bij beide bladen het zelfde is.

    En Google is op Kavan Jet Ranger en je krijgt nog best veel info.

    Groetjes Rob.
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zo, weer n's een update. Het heeft even geduurd voordat ik weer de zin had om dit project op te pakken na een tegenvaller. Het bleek namelijk dat de originele rotorkop niet meer te gebruiken is. Zoals bekend heeft de kop een zg. V-konuswinkel, wat wil zeggen dat de rotorbladen al in een kleine hoek naar boven gericht staan. Deze hoek bleek voor beide bladen behoorlijk verschillend, waardoor gegarandeerd een onbalans zal ontstaan. Nou kan ik wel een nieuw middenstuk (seesaw) bestellen maar wie weet of dat nog wel past op de originele. Bovendien moet ik eigenlijk een rigid rotor hebben voor de FBL electronica. Voorlopig denk ik daar even over na en zal het naar waarschijnlijkheid een "naar scale" gemodificeerde Vario FBL kop worden die ik nog heb liggen.

    Wel heb ik intussen een setje nieuwe servo's gekocht en ingebouwd op CCPM wijze. Ze kwamen van een ongebruikte Vario Benzintrainer en dus dacht ik dat het heliservo's waren, maar het blijken sterke standaard metalgear servo's te zijn, nl. S3305. Ze zullen iig voor mij prima voldoen.

    OUD
    [​IMG]

    NIEUW
    [​IMG]

    De tailservo is nu ook nog een S3305, maar daarvoor is een S9254 voor onderweg.

    Onder zie je de SkyFox tuimelschijf met kunststof Vario geleider, dit is standaard een extra stangetje wat in een gaatje in het aluminium op- en neer gaat met de tuimelschijf. Leek me niet echt 2011 geschikt.

    [​IMG]

    Ook de originele smalle primaire T5-getande-riem aandrijving wordt momenteel vervangen door een moderne belt & pulleys die vrij verkrijgbaar (=betaalbaar) zijn in de handel. De motor wordt een Actro 32-3 MAX met Scorpion 130A opto regelaar. Deze komen uit de Star-Ranger die een andere motor, regelaar en ook een belt-aandrijving zal krijgen, daarover later meer. Omdat deze Scorpion een vrij plotselinge "softstart" heeft, mag hij nu in de JetRanger, want met de centrifugaalkoppeling er gewoon nog in kan dat prima.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De staartaandrijving is bij de standaard Kavan een beetje... merkwaardig uitgevoerd zegmaar. Aan beide zijden van de aandrijving zit een platgeslagen buisje, waar dan weer een platgeslagen 2mm aandrijfdraad in past. Omdat deze draad dan niet meer door een 2mm-binnen-diameter buisje past, heeft men voorzien in een plastic mantel met diameter 3,5 waar dan de draad naar hartelust in heen- en weer ligt te slaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit wordt momenteel vervangen door een standaard Heim oplossing, met een koppeling aan de ene kant en een degelijke inbuskoppeling aan de tailrotor kant. De mantel is vervangen door een carbonbuisje met daarin een 2mm binnendia. messing buisje gelijmd zoals het hoort.
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Landingsgestel

    Ik zoek nog een standaard smal Kavan landingsgestel om de boel een beetje authentieker te maken. Wie iets heeft liggen hoor ik graag.

    [​IMG]
     
  14. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er goed uit hoor, leuk toestel, wat dat landings-gestel van aluminium betreft, ik kan je uit eigen ervaring melden dat de eerste de beste ruwe landing je netjes gebogen staanders weer recht buigt.
    Ik moest ook snel de heli neerzetten, op gras nog wel maar ze waren zo snel stuk, en dan ligt je staartrotor ook op de grond.
    Heb zelf een nieuw exemplaar gemaakt van rvs buis en dit is stukken stijver en is na een crash zonder te breken ook weer in model te brengen.
    Verder leuk stuk om te lezen hoor, mooie foto's,

    keep it up !!! ;-)

    Frans
    (star ranger)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2011
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt Frans!
    Zie ik je nog op de Heli-oldie meeting in Eibergen?
     
  16. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Het evenement was aan m'n aandacht ontsnapt, ik zal zeker proberen erbij te zijn,
    wel een aardig eindje weg voor mij, 167 km, maar lijkt me geweldig, hopelijk tot dan

    groeten,

    Frans
     
  17. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Ik heb dezelfde heli staan op de zolder , mijn Pa heeft in de jaren 70tig verwoede pogingen gedaan om dat ding in de lucht te houden . :???:
    Ik heb nooit over mijn hart gekregen deze weg te doen en gelukkig maar . Mijn Pa is redelijk jong gestorven dus blijft het een stukje van hem .
    Door dat ik al een tijdje zelf heli vlieg is de JetRanger al een paar keer afgehaald geweest en bekeken of die ik terug vliegwaardig kon maken , maar:nooo: kzag dat niet zitten . Met dit postje te lezen krijg ik terug hoop :banana: misschien niet voor eerste jaren maar ik kan nu plannen . Goed dat er nog parts verkrijgbaar zijn , er ligt nog veel stuff in dozen maar nooit deze daje mist hé . Toch zou ik de mijne op nitro laten maar met een OS 91 voor wat meer zekerheid en misschien met een FBL systeem . Ik blijf volgen en bedankt voor het posten .
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is het mechaniek wel bestand tegen het vermogen van zo'n moderne 15cc twee-takker?
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik vind het leuk te horen dat ook jij nostalgie op de zolder hebt staan waar je nog iets mee wil doen. De meeste hangen in erbarmelijke staat ergens aan een plafond of erger. Gewoon goed nadenken over wat je ziet en "upgraden" waar je kan. Zie b.v. ook de staartaandrijving.

    Er zijn een paar versies van het mechaniek in omloop geweest. De mijne is een "vroege" serie en heeft een smal hoofdtandwiel met veel tanden. Later is er een breder (=sterker) hoofdtandwiel geleverd, en daarna weer eentje die breder was en minder tanden had (voor hoger rotortoerental). Daar hoort ook een ander klein tandwiel bij natuurlijk.

    De motoren toen hadden maar net-aan voldoende vermogen voor de heli. daarom zat er ook een relatief grote 1:12 hoofdoverbrenging in, dan had je nog een beetje koppel bij relatief laag rotortoerental. Ik zou zelf wel een beetje oppassen met een 90 size moderne 2-takt motor, want die is veel sterker dan wat er ooit in zat. Als ik jou was dan verving ik het hoofdtandwiel door een nieuwe, bredere van kavan USA. Mijn E-motor is dan ook wel gigantisch sterk vergeleken met vroegah, maar die geeft een gelijkmatig koppel af waar een 2-takt staat te "rammen".


    Ik hoop binnenkort meer van je heli te zien!
     
  20. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Ja.. het zal wat zoekwerk vergen maar t'is een hobby hé . IK denk dat ik het origineel tandwiel toch nie ga durven gebruiken, t'zal door de jaren waarschijnlijk bros gekomen zijn .
    Inderdaad, ik herinner mij nog dat die 10cc niet veel reserve had om eventueel te recupereren , daarom mijn idee voor een 15cc voor toch wat reserve te hebben . (Hoef ik ook niet te kopen ,heb ik nog liggen)

    Hier nog een link met wat bijkomende info .
    Vintage RC Helicopters - Kavan JetRanger page
     

Deel Deze Pagina