restauratie bestaande boot SMS MARKGRAF

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door patrick_rikken, 15 mrt 2011.

  1. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Hoi,

    Ik heb een jaar of 20 geleden een statisch model gekregen van de SMS MARKGRAF. Deze boot is ongeveer 1,50 meter lang en volledig van hout. Een aantal jaren geleden heb ik deze radiografisch bestuurbaar gemaakt en er 1 keer mee gevaren. Tijdens deze vaart liep de boot continue naar rechts weg. Om de boot recht te laten varen moest ik volledig naar links tegensturen. Na controle bleek dat de boeg scheef stond en als een soort roer ging werken.
    Een kennis heeft geprobeert dit te repareren, maar aan onderstaande foto kun je zien dat dit niet echt gelukt is.
    Wie kan enig advies of raad geven, om dit zo goed mogelijk te repareren.
    En met welke materialen.

    Bij voorbaat dank.
    Met vriendelijke groet,
    patrick

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Patrick,

    De Markgraf is een mooi schip van de Konigklasse. Voor een fraaie messcherpe (ram)boeg kun je het beste een metalen plaat (voorkeur messing) nemen en daar de boegvorm uithalen. Frees een diepe gleuf van kiel tot boven/bakdek en tik voorzichtig de metalen boegvrom er tussen in. Plamuur beide zijdes van de romp en daarna spuiten.

    Succes

    groeten Paul
     
  3. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Beste Paul,

    Bedankt voor je snelle reaktie.

    De boot is idd een mooi model. Het heeft me veel tijs gekost destijds (nog géén internet..!!) om het land en type te achterhalen. Er blijken 4 schepen in de könig klasse gebouwd te zijn, waaronder de "markgraf".

    Een metalen (messing) plaat is een goede optie (nog niet aan gedacht). De boot is echter verder volledig van hout, dus zou eigenlijk ook de boeg weer willen uitvoeren in hout. Ik weet ook niet of de hout-messing verbinding sterk genoeg is. Daarnaast weet ik dan ook niet hoe ik de kiel moet aansluiten op de boeg. Een boel lijm doet wonderen, maar ik wil het enigzins wel weer mooi maken.

    Misschien een boeg uit één stuk hout maken en deze onder een hoek of met "duvels" monteren op de rest van het model ??

    Ik verneem graag jouw/jullie reakties.

    Met vriendelijke groet,
    patrick
     
  4. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Geen betere raad dan die van Paul, Patrick. Volgens mij de beste optie. Probeer ook aan beeldmateriaal van de boeg te geraken (op Google vind je er een aantal). Volgens mij heeft ie nu niet het juiste profiel. Kan ook aan de foto liggen maar 'k zou toch nog es checken. Voor de rest veel succes en een rechte vaart gewenst.
    Grtz, A!H.
     
  5. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Beste Archibald,

    Klopt van origine heeft de boeg een soort (kleine) ramsteven die onder richting kiel iets flauw wegloopt. Dit zat ook op het model. Tijdens de reparatie van de boeg heeft mijn kennis de ramsteven niet kunnen herstellen en heeft hij de boeg gevormt zoals hij nu is.

    Oke, ik zal me is gaan verdiepen in een eventuele reparatie van messing. Ik neem aan dat jij hier ook mee werkt / bekent mee bent ?

    mvg,
    patrick
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Patrick,

    Wat Archibald schreef is waar. De boegvorm wat nu aan je model zit klopt niet. Het moet een vloeiende s-achtige vorm zijn. Deze vorm waren wel spitser dan bij de Engelse Dreadnoughts. Mocht je geen tekening hebben, dan even Googlen.

    Wat ik bedoel is het volgende;

    Eerst moet je bepalen of je romp/ kiel goed recht is. Probeer het model om te keren en een lange lat of lineaal erop te leggen om dit te kontroleren. Je weet dan ook meteen of je boeg uit het midden zit. Alleen dan kan je met een gerust hart de nieuwe boegvorm konstrueren.

    Precies op het snijpunt van de boeg een infrezing maken en dan de uitgezaagde boegplaat erin tikken. Bij de Hertog Hendrik (zie bouwverslag) heb ik een messingstrip op de kopse kant ingeboord en tesamen met lijm vastgespijkerd op de boeg, daarna eopxy erover en verder afgewerkt.

    Groeten Paul
     
  7. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Beste Paul,
    Met veel plezier (en de bekende wauw factor) heb ik uw bouwverslag van de "Hertog" gelezen. Zoals vele anderen kan ik hier vele nieuwe ideeën uithalen. Ik wil u dan ook bij deze bedanken voor de uitleg die u bij sommige onderdelen en foto's geeft.

    Het bouwverslag van de "Holland" kom ik helaas niet tegen. Zijn hier nog foto's van ?

    Uw bouwverslag roept toch nog enkele vragen bij mij op, ook inzake uw reaktie op mijn eerdere vraag inzake de boeg van mijn "bootje".....
    Ik kan uw uitleg voor de montage van een messing strip op de boeg niet helemaal volgen. In uw bouwverslag monteerd u een strip messing op een nieuwe rechte boeg.
    Mijn boeg staat echter scheef en zal naar mijn mening eerst zo'n 10-15 cm verwijderd moeten worden, toch...? (dus het reeds geplamuurde deel, zie foto). Daarna zal ik een nieuwe boeg moeten maken (uit één stuk, of een nieuwe spant en deze opnieuw beplanken), en daarna kan ik ook een strip messing monteren.
    (vraag: loopt deze strip bij uw model helemaal door naar het roer ? op één van de foto zit bij het roer nl ook een strip messing)

    Of heeft u met uw kennis en ervaring toch een ander idee ?
    Onderstaand een tekening zoals de boeg zou moeten zijn.

    Nog een andere vraag ?
    Hoe houd u de scheiding tussen het verwijderbare dek met dekhuizen waterdicht, dit terwijl de dekken gelijk lopen ? misschien een goede foto of tekening ervan ?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Met vriendelijke groet,
    patrick

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Patrick,

    Het bouwverslag staat op pagina 8 of link Bouwverslagen - Schepen - Pagina 8 - Modelbouwforum.nl

    Als je besluit om een gedeelte van de bestane boeg weg te halen en deze te vervangen voor een nieuw (massief) stuk, dan kun je de werkwijze hanteren die ik voor de Hertog en de Holland hebt gebruikt.

    Als volgt;

    Eerst een goed kloppende boegvrom konstrueren daarna uit een messingplaat een strip zagen van 2mm dikte die zuiver op de houten boeg past. Op de kopse kant van de messingstrip een aantal gaatjes boren en met spijkers vastzetten. Hierna het zaakje in de epoxy hars zetten met keperdoek.

    Na het uitharden van de epoxy de rafels van het keperdoek langs de boeg wegsnijden, plamuren en aflakken.

    Dit is zo ongeveer het stappenplan hoe ik te werk zou gaan.

    De messing strip van de Hertog loopt zo'n 10cm onder de boeg tot aan de kiel. Bij jouw model zou ik de strip tot aan de inkeping van de torpedobuis houden.

    Succes.

    Groeten Paul
     
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Patrick.

    Misschien hoor ik me hier helemaal niet mee te bemoeien maar toen ik in 1996 het casco bouwde voor mijn Maarten heb ik een 2 mm sleufgat gezaagd in de kiel en daar een messing voorsteven en hak ingelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
  10. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Jan,

    Hetzelfde principe wat jij op de foto's laat zien was ook mijn eerste uitleg alleen de gehele boeg staat er scheef op en zal hij een gedeelte van het voorschip weg moeten halen om zo weer een symetrische boeg te hebben die niet scheel staat. Dan volstaat een messingstrip vastgespijkerd op de boeg en ingeharst prima. Maar die keus is aan Patrick.

    Groeten Paul
     
  11. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Beste Jan,
    Beste Paul,

    Wegens ziekte een late reaktie op jullie berichten.
    Ik denk dat ik begrijp wat jullie bedoelen.
    Ik heb inmiddels, met behulp van een lat, waterpas, blokhaak en liniaal, de kiel van achter tot aan de (scheve) boeg nagemeten en op het schip afgetekend.
    Op ongeveer 15 cm loopt de boeg scheef weg, de rest van de kiel is recht.
    Ik zal dus eerst een nieuw voorschip moeten maken voordat ik deze met een messing strip verder kan afwerken, anders blijf ik een scheve boeg houden.

    Zodra het weer het toelaat zal ik eerst een kwart van de voorkant gaan schuren en al het plamuur weghalen. Daarnaa voorzichtig gedeeltes van de boeg wegzagen en opnieuw gaan maken.

    Alvast bedankt voor jullie reakties.

    Met vriendelijke groet,
    patrick
     

Deel Deze Pagina