heading hold en 2x crash

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door ronkroon, 20 mrt 2011.

  1. ronkroon

    ronkroon

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    zwaagdijk-oost N-H
    ik heb eerder een vraag gesteld over de heading hold , deze stelde ik nu in , het lampje brandde continu gy401, alleen begon hij nu met zijn staart naar links en rechts te draaien in een continu patroon , zo om de 1/2 seconde .
    dus in 1 sec eenmaal naar links en eenmaal naar rechts dat is normaal ?
    het werd er niet makkelijker op en heb de heading hold weer afgezet en begon te vliegen.
    daarna probeerde ik de heli op zon 1,5m hoogte te stabiliseren om hem rustig te laten hooveren , was dus de trims wat aan het bijstellen en net als 1week eerder duikt de staart naar beneden , en daar lag de boel , geschild en ontdaan van de staartpartij op de grond.

    heeft iemand hier een vergelijkbare situatie van meegemaakt en welke richting moet ik op gaan denken om dit geen 3e keer mee te maken , 2x is zat.

    ron
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Duikt de staart naar beneden? Een giro stabiliseert alleen horizontale bewegingen. Klinkt meer als een mechanische of elektronische storing op het nick gedeelte van je heli als de staart in een keer naar de grond duikt.

    Overigens hoort een 401 niet weg te draaien links of rechts. Die moet staan als een huis. Aan je verhaal te horen klinkt het ook niet dat hij over corrigeert. (dan "zwabbert" de staart veel sneller links en naar rechts). Ik neem aan dat je verder geen trims en andere (revo) mixen hebt ingesteld in je zender? (dat is een big no-no) Ook een omgekeerde tegenwerking van de gyro lijkt mij uitgesloten. Als de gyro tegengesteld corrigeert is het echt onvliegbaar (en ik neem aan dat je de goede werkrichting hebt gecontroleerd van de gyro) Controleer eens heel goed om mechanische speling. En werkt de servo wel goed, geen tandjes gebroken...

    Om wat voor heli gaat het en wat voor servo's gebruik je?
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Storing of brown out?

    Kijk je fail safe instelling eens na...
    En ook al heb je het niet ingeteld, vaak zit hijer wel in..

    Is hij nog wel te controleren op weg naar beneden?
    Of gaat hij gewoon achterover zonder dat de zender er nog invloed heeft
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je hebt toch niet getrimd in heading hold op je rudder he ?
     
  5. ronkroon

    ronkroon

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    zwaagdijk-oost N-H
    als ik het zo lees moet ik het inderdaad in de mechanische hoek zoeken.
    de eerste keer zag ik wel dat een kunststof volgstangetje in de kop gebroken was , ik dacht wellicht door de crash maar dat zou het wel eens kunnen zijn.

    het was namelijk gewoon tijdens het licht corrigeren om hem stabiel te krijgen op 1,5m hoogte , accu voldoende op spanning ,indoor en geen invloeden op ontvangst o.i.d.

    maar de zenuwachtige staart is niet normaal dus , moet je wellicht de gevoeligheid op de gyro aanpassen ; hoger of lager ?

    ron
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Goed controleren of de staartaansturing geen speling heeft. Geen mixers en trims op het staartkanaal configureren (controlleer anders in het uitslagen menu van de zender of het staart kanaal veranderd als je je pitch / gas veranderd. Heading hold inschakelen op het gyro kanaal (je ziet het headinghold ledje brandenden geloof ik op de 401, zie anders de handleiding). Als de staart naar links en naar rechts wegzwaait tijdens het hoveren op een rustig tempo, dan heb je veel te weinig gain. Dit komt omdat je om behoudt van hoogte meer en minder pitch geeft (indien het een CP heli is) om de hoogte te corrigeren. Hierdoor moet de staart soms meer tegenwerken en soms minder. Zwabbert de staart heel snel en zenuwachtig links en rechts dan heb je teveel gain.

    Voor het optoeren nadat je de heli hebt neergezet, even heel snel de ruder stick 3 keer vol naar links en rechts bewegen. Hiermee reset je de middenstand van de gyro.

    Om wat voor heli gaat het?
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011
  7. ronkroon

    ronkroon

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    zwaagdijk-oost N-H
    ik ga de gain verhogen als ik hem weer in elkaar heb en kijk wat ie doet in de hh.
    een thunder 500 van conrad.


    ron
     

Deel Deze Pagina