Vandaag was het mooi weer dus dacht ik laat ik mijn kyosho fazer maar weer eens te voorschijn halen. Mijn laatste rit was in September en was dus flink oefenen want in augustus had ik hem aangeschaft. De gas throttle bleef toen continue hangen omdat het veertje die in het scharniertje zit die de gas van de rem onderscheid lam was. Toen was ik naar pk racing gegaan helemaal vanuit arnhem met de trein en had toen een paar nieuwe wielen, wielmoeren, gloeiplug, 2 servo's en een spectrum zender ontvangers systeem gehaald. Nadat ik dat veertje met het de nadere heb vervangen die bij de wielen zit. was het goed op elkaar afstellen geblazen. Toen heb ik eerst 1 nieuwe server erin geplaatst omdat de stuur servo het had begeven. Vlak daarna heb ik ook de gas/rem servo vervangen. nu had ik de carabateur extreem rijk gezet om hem vervolgen weer goed te kunnen afstellen. Het starten ging een beetje lastig maar dat is ook niet raar als er een half jaar lang het motortje half vol zit met afterrun olie. Hij reed ongeveer 75 Km/h en kan nog sneller gaan als ik nog beter kan afstellen. Ik vind dat het forum niet alleen is voor vragen en opmerkingen maar ook voor leuke discussies zoals deze! Als er iemand nog tips voor me heeft, graag. Ik weer blij dat hij rijd! met vriendelijke groet Snoek
Zou niet zo veel problemen op moeten leveren hoor, zo lang je de motor eerst maar door pompt met brandstof. After run olie ontsteekt namelijk niet
juist daarom, eerst goed leeg trekken zonder te gloeiplug erin en dan een beetje nitro erin pompen en je voelt vanzelf wel aan de compressie wanneer er voldoende in zit. Ook ben ik van 20% naar 16% gegaan en ik merkte echt wel het verschil dat hij een stuk feller is. Het motertje werd er ook heter van al was het zo dat bij 20% het spuug al binnen 2 seconden was verdampd. Dus ik stond versteld van de warmte waar het blokje tegen kan.
In dat geval had je de motor met de 20% armer staan (houd er rekening mee dat je opnieuw moet afstellen als je andere brandstof gebruikt, en zeker bij andere percentages). Van 16% naar 20% zal namelijk niet echt een wereldverschil maken. In de regel moet je bij nitromotoren een maximum temperatuur van 130 aanhouden. Als je spuug binnen 2 seconde verdampte dan zou ik 'm toch maar iets rijker zetten als ik jou was Zorg dat er altijd zichtbaar rook uit de uitlaat komt!
Nou niet overdrijven hoor, 75km/h haalt de fazer niet. Het lijkt misschien hard te gaan maar dat is vak optisch bedrog. M.v.g. Mark
Als ik het motortje rijker zet zodat hij niet te heet word dan zou hij een snelheid van ongeveer 15 km/h aanhouden en een mega pluim aan rook uitspugen. Helaas kan ik niet precies de snelheid ervan opmeten omdat ik nog steeds op de fabrieks slicks rijd en af en toe op drift bandjes. Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met het afstellen maar als ik hem te arm zet heb ik gemerkt dat hij afslaat, vermogen verliest of niet zo makkelijk meer terug wil komen in de stationair stand. Ik moet wel zeggen dat de fazer best veel vermogen heeft voor een beginners auto aangezien ik bij ongeveer 20% gas al begin te slippen als een schaatser met botte schaatsen op het ijs. En dat met de fabrieks bandjes.
Snelheid van een Fazer hebben we een keer gemeten met een telefoon erop met een GPS data logger. Maximum snelheid (met een 2-bak) kwam rond de 55 km/uur. Er was nog wel iets meer snelheid te vinden met een krappere afstelling maar ik denk dat de top rond de 60 km/h zal liggen.
Was de fazer helemaal origineel Mario? Er zijn namelijk 37 tands kroontandwielen te koop die je in de diffs doet. Standaard zitten daar 40 tands in en met 37 tands loopt hij dus ook weer wat harder Maar in ding weet ik wel, dan loopt hij nog geen 75 km/h M.v.g. Mark
Was idd met standaard vertanding, alleen een andere bocht. Maar die Fazer was mijn eerste auto dus wellicht was de afstelling niet helemaal top, ik heb overigens veel plezier met die auto gehad en ondanks dat het motortje vrij snel heet wordt is het een betrouwbaar karretje.
Ook voor mij is het de eerste auto. Maar ik merkte het verschil in snelheid wel tussen 20 en 16% nitro. Sinds ik op 16% rijd, rijd hij ongeveer 20% sneller, wel moest ik toen het hele zaakje opnieuw afstellen omdat hij zelfs in de stationair stand gewoon langzaam weg wilde rijden. Als ik nu het gas volledig open, dan slipt hij gewoon een kant op en kan ik met normale bandjes gewoon driften. Ik heb trouwens wel een vraagje. Hoort het dat een nieuwe fazer uit de doos, de voor diff niet van elkaar kan draaien en achter wel? (dus linker- en rechter-wiel allebei andere kant op) groetjes snoek
Je haalt dat van het brandstof door elkaar 20% nitro is feller en sneller dan 16% nitro maar zal geen 20% verschil maken.
Je hebt gelijk. Schandalig wat ik in een half jaartje ben vergeten. Ik weet niet meer op welk brandstof ik rijd. Ik zal vanavond even kijken waar ik nu op rijd. Maar ik ben wel naar hoger overgestapt. groetjes snoek
Meer Nitro maakt een auto niet echt sneller, de auto zal sneller op gang komen maar de topsnelheden ontlopen elkaar niet veel. Ik kan mij wel voorstellen dat je een ander merk/type brandstof hebt waarmee je afstelling ook verlopen is of dat de meer nitro je foute afstelling iets beter pakt, meer nitro maakt namelijk de afstelling minder kritisch.
De auto was afgesteld bij een modelbouwvereniging met circuit in Velp GLD. Dus met andere woorden "Ideaal om het afstellen mee te oefenen". Bedankt want ik ga vanavond weer even naar mijn favoriete industrieterrein om een stukje te rijden. Kan ik gelijk even kijken of ik hem nog feller kan krijgen (al slipt hij nu al weg). Ik moet wel zeggen dat ik uitkijk dat ik niet weer de asjes breek want die zijn al eens afgebroken omdat ik hem te snel weg liet trekken. Dat is ook geen wonder met waar die asjes van gemaakt zijn. Ik heb trouwens laatst wel weer uitlaat pakkingen bij mogen halen omdat die dingen gewoonweg verkolen en als ik het zaakje los haal om schoon te maken breken ze gewoonweg af. Is dit ook een teken dat het motortje veel te heet word? Ik heb het al een keer met een stukje leer van de schoenmaker geprobeerd te rijden omdat de pakkingen niet op voorraad waren bij de modelbouwwinkel. Maar dat ging ook niet al te best want na 3 keer 5 minuten rijden kon ik al weer inpakken omdat ik de schroefjes en stopmoertjes van de uitlaat was verloren.
Zit er nog de standaard motor op? Als dat zo is kan ik je als advies meegeven om op maximaal 16 % te rijden en de motor niet al te krap te zetten. Deze motoren worden nogal snel heet namelijk. De uitlaat pakking is waarschijnlijk kapot gegaan omdat je schroefjes los waren gelopen. Ik zet er altijd een borgmoertje op de achterkant en dan goed strak aandraaien. M.v.g. Mark
Ja de standaard motor zit er nog op. Ik heb met de laatste keer rijden toch maar iets rijker gezet om dat ik nogal vond dat hij veel te warm werd. De pakkingen van mijn uitlaat blijven heel zo lang ik ze erop houd. Omdat ze verkolen heb ik er geen problemen mee totdat ik het zaakje wil schoonmaken. Door de pakkingen blijft de uitlaat aan het motor blokje vastplakken en kan ik met een stanley mesje alles eraf krabben, dus leer was gewoon de verkeerde optie. Ik gebruik nu ook stop moeren want doordat het leer krimpte verloor ik mijn oude. groetjes snoek
als pakking, gewoon uit wat zwaarder papier het juiste vormpje knippen. Eens doordrongen van de olie, perfecte dichting.