MBF-project: Doppelraab

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jitze, 26 apr 2010.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    kleurschema

    Ik zag net nog een aardig schema.
    Helemaal onderaan de pagina.

    Gr. Dirk.
     
  2. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Oratex of krimpzijde(Conrad)....erg vintage
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Olivier,

    Eerder in dit topic is er volgens mij ook al over gesproken. Het meest schaal is als je het met een geweven materiaal bespant.
    2 opties zijn Oratex en Solartex.
    Solartex heeft 1 groot voordeel: het komt op rollen van 0,68m breed terwijl Oratex op rollen van 0,6m breed komt. Met 0,6m weet ik niet zeker of het lukt om je vleugel in 1x te folieen, met 0,68 moet het in ieder geval wel lukken.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    3e optie is echte ouderwetse zijde.
    Ja, veel lastiger aan te brengen, maar ook flink sterker...

    De combinatie eerst japan-papier, en dan zijde is helemaal sterk (vooral ook stijf).

    Dirk
     
  5. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Bedankt voor het advies, ik ga de verschillende mogelijkheden eens bekijken!

    Ondertussen nog wat verder gedaan met de servo's.

    Na wat meten en passen heb ik besloten om 3 standaard servo's naast elkaar te plaatsen.

    Hoogte en richting aan de buitenzijde. Zo kan de stuurstang lang de cockpitwand naar achteren.

    De servo voor de sleepkoppeling in het midden, er is net plaats genoeg.

    [​IMG]

    Ook heb ik zitten denken hoe ik de servo's ga bevestigen zodat ik ze weer makkelijk kan verwijderen/vervangen indien nodig.

    Daarom mag ik ze vooraan niet vast schroeven want dan kan ik niet bij de schroefjes zonder de bespanning te moeten verwijderen.

    Dus maar iets anders bedacht. Er komt een latje op de servo's te liggen dat bevestigd word tussen de servo's en het spant. Dit latje word dan nog eens met een vijs/moer aan het spant bevestig zodat het geheel niet kan los komen.

    Zoals op de foto te zien zit het geheel nu al mooi vast zelf zonder de vijsjes achteraan de servo's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals alles nu zit kan de accu zelf nog boven op de servo's komen. Ik ben benieuwd hoeveel lood er op het einde nodig zal zijn:D
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  7. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    In ieder geval zitten je servo's lekker voorin wat zal helpen om het zwaartepunt goed te leggen. Wel denk ik dat er vanwege de korte neus nog wel aardig wat lood bij zal moeten.. Succes met je project!
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De wielen zijn inmiddels binnen, ze zijn 72mm.

    Heeft iemand er nog een nodig voor zn Doppelraab? Ik had er 3 besteld en heb er maar 1 nodig...
     
  9. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Als het wat is voor mijn FUNCUB.....neem ik ze wel over ik alle 2
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2011
  10. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Jitze, wat moet dit kosten incl verzending naar België?

    Ik wil er wel 1.

    Ondertussen nog 2 foto's van de stand van zaken.
    Niet veel gebeurd, ondertussen wel de 4x4 liggers gaan halen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Weer een stapje verder, de romp heeft eindelijk zijn volledige vorm gekregen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Hallo iedereen,

    Ik zou graag beginnen aan de vleugels van mijn doppelraab, echter zie ik ertegen op om zelf de liggers te maken uit 1m latten.

    Is er iemand die mij kan helpen waar ik latten kan vinden van 1,5m of 2m lang?

    Het gaat om 5x10mm vuren latten...
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Olivier,
    dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor!
    Ik doe het zo:

    - 2 latten op elkaar klemmen (of wat plakband erom)
    - met een zaagje de toppen onder een flinke hoek eraf zagen. Zorg wel dat je de zaag netjes recht houdt.
    - De latten hebben nu beide dezelfde hoek, dus je kunt ze tegen elkaar zetten. Heb je iets schuin gezaagd dan kun je dat nog met schuurpapier oplossen.
    - lijmen doe ik met een vullende lijm voor het geval er hier en daar een klein kiertje zit. Dus epoxy of PU lijm, eventueel gevuld met balsa schuurstof.

    Zo duidelijk?


    Het verzenden van lange delen is duur. Thoma rekent ook nog eens extra kosten onder de 50 euro. Dan gaan die paar latjes een vermogen kosten.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2011
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Als je een schuurmachine hebt (bv. zo'n ding van proxxon Proxxon Schotelschuurmachine TG 250/E - Nettenmodelbouw.nl, beste aanschaf ooit :yes:) is het helemaal een eitje. :cool:

    Bij het lijmen wel de ligger 'opsluiten' in een aluminium U-profiel: kaarsrecht! :D

    'Schäften' van liggers (wat is de nederlandfse term :confused:) geeft ook de mogelijkheid om naarmate je meer naar de tip komt, ipv. sperholz balsa te gebruiken, scheelt zo weer tien gram gewicht. :teacher:

    Succes! :p


    jan.
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Ik haal deze gewoon bij de bouwmarkt. Hebben ze in lengtes van 2.70 meter ;)
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is oha. heel beroerde kwaliteit hout.
    Weinig jaarringen per cm (veel dunne jaarringen is beter), en vaak ook nog eens weinig in de richting van het latje, en ook vaak nog knoesten.

    Dirk.
     
  18. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ik weet wel dat het makkelijk te maken is, ik was er zelf al aan begonnen.

    Maar ik heb zo iets van, als ik even goed voor een paar euro latten kan hebben op de juiste lengte waarom dan moeite dom om er zelf te maken met altijd een kans dat het toch niet goed is.

    Ik zal eens informeren bij Thoma wat de verzendkosten zijn. Toeslag voor kleine bestelling is 5 euro dus dat valt nog mee.
    Alleen mijn Duits is beneden alle pijl... Maar dat lukt wel.


    Ik moet dringend weer eens verder bouwen, het begin van het hoogteroer is er al maar dat kan eigenlijk snel klaar zijn samen met het stabilo.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wedden dat ze ook Engels verstehen ... ;)

    Dirk.
     
  20. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Doe ik altijd, eerst in het Engels proberen en anders translate he;)
     

Deel Deze Pagina