Een beetje speling op de drijfstang?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door mikevst, 5 apr 2011.

  1. mikevst

    mikevst Guest

    Deze voormiddag ben ik nog eens gaan rijden met mijn auto. Alles ging goed in het begin maar ik had na een tijdje de indruk dat de motor wat moeilijker (rijker) ging lopen. Na wat bijstellen was dit weer iets beter.

    Thuis gekomen heb ik de motor eens uit elkaar gehaald. Ik moest er toch nog afterrun indoen. De compressie was nog in orde, de piston-sleeve zag er nog goed uit en de lagers voelden nog goed aan.
    Maar ik merkte dat er wat speling op de drijfstang zat. Dus wat speling tussen de drijfstang en het pinnetje op de krukas. Ik kan de drijfstang dus wat "kantelen" of "heen en weer" bewegen op dat pinnetje.
    Er is mij ooit verteld dat daar wel wat speling moet opzitten omdat anders het boeltje op elkaar zou spannen. Maar hoeveel speling moet daar dan eigenlijk opzitten.
     
  2. renem

    renem

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Oldeberkoop (Friesland)
    Iets wat kan kan bewegen heeft altijd speling.

    Het is lastig om te zeggen wat acceptabel is. Een drijfstang mag niet veel ruimte bezitten. Een luchtbelletje mag je zien als je de krukas ronddraait. Hoeveel liter heeft de motor gedraaid?

    Preventief vervangen kan verstandig zijn om erger te voorkomen.
     
  3. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    om wat voor motor gaat het?

    mvg hans
     
  4. mikevst

    mikevst Guest

    Het gaat om een Sirio evo 4 (= 2.1cc).
    Ik heb deze vorig jaar overgekocht van iemand. Weliswaar nog nieuw en in de orginele verpakking. Ik heb deze met de WOT methode ingereden en daarna heeft hij ondertussen al ongeveer 2.5 a 3l gereden denk ik (te zien aan hetgene die al weg is uit de bus).

    Ik heb ondertussen elders wel gelezen dat een Sirio altijd wat meer speling heeft dan sommige andere motoren. Mijn vorige motor was een picco motor en als ik me nog goed herinner had deze niet zo veel speling.
     
  5. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Beweeg de krukas een beetje op en neer als er op die plek van speling belletjes ontstaan zou ik hem vervangen. Door de inloop krijgt de drijfstang goed op z'n donder waardoor die al na een ltr of 5 aan vervanging toe kan zijn.
     
  6. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Heb je de motor voorverwarmd tijdens het inlopen?
    Dit kan namelijk veel invloed hebben op de slijtage van de drijfstang, of de pin op je krukas...
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt de hoeveelheid speling alleen vergelijken met een nieuwe drijfstang maar vergelijk dan wel alleen de zijwaardse speling en niet het kantelen. Omdat de krukas en de crank pin doorbuigt zal die toch wel het gat aan de buitenrand iets verder uit lubberen.

    Je zegt dat die er 3 liter op heeft zitten, hij zou zeker nog wel wat kunnen hebben maar als je er een zware inloop mee hebt gehad kan het zeker geen kwaad om hem tijdig te vervangen.
     
  8. mikevst

    mikevst Guest

    Ik heb de motor vorige zomer reeds ingelopen volgens de WOT methode. Het was toen een warme zomerdag. Daarbij hebik hem nog voorverwarmd met een fohn.
    Tijdens het inlopen is de motor wel enkele keren stilgevallen (om bij te tanken) en stond de piston op zijn bovenste punt vast. De motor had nogal veel compressie.

    Ondertussen heeft de motor ongeveer 3l gelopen.

    De speling is vooral "kantel" speling. Ik kan dus de drijfstang kantelen op de pin van de krukas. Er is een ook klein beetje zijwaartse speling.

    Kan er eigenlijk slijtage zitten op die pin van de krukas? Ik veronderstel dat die pin sterk en slijtvast genoeg is en dat de slijtage of de speling enkel komt aan de drijfstang.
     
  9. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Kantelspeling is niet zo erg als wel laterale speling. Deze speling kenmerkt zich door een zijdelingse speling. Meestal veroorzaakt bij het inlopen van een motor, omdat de klemming behoorlijk groot is bij een nieuwe motor krijgt de drijfstang extra op zijn donder. Geadviseerd wordt dan vrijwel altijd na het inlopen de drijfstang te vervangen. Voor Sirio moet je de S12 070024 hebben. Even googlen dan weet je zo een leverancier te vinden. En anders heb ik nog wel een exemplaar liggen die wel gebruikt is maar geen speling vertoont. ;)
     

Deel Deze Pagina