Motor slaat niet aan

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door ErikVi, 18 apr 2011.

  1. ErikVi

    ErikVi Guest

    Hallo heren,

    Ik ben nieuwe in de wereld van de brandstof auto's. Heb jaren elektro gereden en vond het tijd voor wat nieuws. Voordat ik een auto heb gekocht heb ik me behoorlijk ingelezen, onder andere door het doornemen van de sticky's hier op het forum.

    Na wat afwegingen heb ik een Hong Nor Mutilator aangeschaft met een Force 4.6 cc motor bij PK-racing.

    Nu ging het inrijden in eerste instantie prima. Had de motor vrij snel aan de praat en toen begonnen met inrijden. Heb een 3-tal tankjes leeg gereden. De problemen begonnen echter bij de tweede run die ik wilde maken, ik krijg de motor niet meer aan de praat. Heb al verscheidene afstellingen geprobeerd, ook weer terug naar de fabrieksinstelling en weer proberen. De motor slaat echter niet aan, hij geeft geen kik. Naar mijn idee is de gloeiplug nog goed, hij gloeit nog goed (of is dit niet een goede indicatie voor het goed werken van een gloeiplug?).

    Nu is mijn vraag wat de reden zou kunnen zijn dat de motor niet aanslaat. Is het toch de gloeiplug of moet ik het ergens anders zoeken?

    Heb ook het idee dat de brandstof niet goed doorstroomt naar de carburateur. Als je zonder gloeiplug aan de trekstarter trekt dient er dan brandstof uit de motor te komen of juist niet?

    Er komt echter na een aantal malen proberen wel brandstof uit de uitlaat, is dit een teken dat de carburateur te rijk staat of is dit normaal?

    Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, zou graag beginnen met afstellen en dergelijke maar daar kom ik niet eens aan toe als de boel niet loopt.
     
  2. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    voordat je start, even de vinger op uitgang uitlaat leggen en een paar keer aan de trekstarter trekken
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Op de uitlaat leggen.... gebeurd er iets magisch dan?

    Wat Rolf bedoeld: Even het eindpijpje dichthouden met je vinger;)
     
  4. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    sorry, zit nog in de 'geef elk onderdeel je eigen naam' fase, heb trouwens zelf ook geen nitro auto, wel een nitro boot.
     
  5. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Er zijn een aantal zaken die je kunt controleren.
    1 gloeiplug, als deze mooi oranje gloeit is ie meestal nog goed. (na inlopen van de motor ff nieuw plugje plaatsen, inlopen kan een plug verslijten door de rijke inloop stand)

    2 carb op fabrieks instellingen terug zetten (toen de motor nog liep)
    3 check of je luchtfilter goed zit (niet gedeeltelijk ingezogen in de carb) overkwam mij wel eens met een force .25 dan loopt de brandstof uit je uitlaat en is ie niet aan te krijgen
    (nooit zonder luchtfilter rijden!!!!)
    4 heb je de juiste brandstof (neem aan bij de auto gekocht dus zal wel goed zijn)

    5 check al je slangen op scheurtjes, knikken en of ze vast zitten.

    Als je de motor gaat starten, haal de plug uit de motor auto op zn kop en 3 - 4 x trekken
    plug terug plaatsen met koperen ring tussen plug en motor.
    vinger op de uitlaat, gas vol open 3x trekken. volle gloeiaccu erop en rustig aantrekken
    niet te ver trekken dit is onnodig en slijt alleen maar je touwtje

    je motor zou nu met +/- 3 trekjes moeten lopen (jaja kunnen er ook 10 - 20 zijn)
    Als de motor zwaarder trekt en niet start aanvoer slang los halen, gas vol open en 1 a 2 rukjes geven, als de motor te zwaar trekt plug eruit en op zn kop leeg trekken

    Daniel
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Uit: De GOUDEN REGELS voor RC-Cars

    Ik denk dat vooral regel 2 hier van toepassing is.
    Maar ook regel 3 kan van toepassing zijn; niet elke plug die gloeit werkt goed in de motor, het spiraaltje kan defect zijn en tijdens de compressie falen..
     
  7. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    yep, sluit ik me helemaal aan. lege accu`s geven vaak vervelende problemen hoe vaak ik niet al van alles uit elkaar heb gehaald om er later achter te komen dat het een lege accu was :s

    p.s.
    gebruik altijd een fail safe (schakelt je motor uit als je accu`s te leeg zijn) kan een hele hoop narigheid voorkomen.

    Daniel
     
  8. ErikVi

    ErikVi Guest

    Bedankt heren!

    Ik zal sowieso even een aantal nieuwe gloeipluggen halen en weer proberen. Kan ik dat weer uitsluiten. Zal ook de andere tips ter harte nemen. Hoop dat het nu lukt.

    Erik
     
  9. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    een te lege accu is zo makkelijk te controleren:

    Plug in de glow driver, kijk of hij gloeit, even blazen op de plug en hij moet feller gaan branden...
    Doet hij dat niet, dan is hij te leeg.

    De compressie + de brandstof zorgen er nml voor dat de gloeidraad niet genoeg gloeit.

    That's all :)
     
  10. ErikVi

    ErikVi Guest

    Nou ik heb jullie tips opgevolgd en heb hem aan de praat gekregen. Ik denk dat de oorzaak een te lege glow driver was. Heb namelijk de gloeiplug nog niet vervangen omdat ik nog geen nieuwe heb.

    Nu hij loopt zijn mijn problemen echter nog niet helemaal opgelost. De motor slaat goed aan (1-3 rukjes en hij loopt) maar de motor gaat bijna meteen naar vol gas. Ik had de sproeiers zo afgesteld zoals in de instructies:
    1. Close the main needle valve all the way by turning clockwise, then open it 3 turns.
    2. Close the throttle all the way, adjusted ventilation gap is 1mm wide.
    3. Close the supply needle valve all the way, then open it 2,5 turns.

    Wat me nu echter opviel was dat de gasschuif veel verder openstond dan dat deze zou moeten staan (1mm). Naar mijn idee wordt deze opening geregeld door de stationair sproeier maar als ik deze 2,5 slag open draai is de opening veel groter dan 1mm. Haal ik de sproeiers door elkaar of doe ik iets anders fout? Graag wat tips om dit goed te krijgen.

    Gr. Erik
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. ErikVi

    ErikVi Guest

    Ook het probleem met het stationair lopen heb ik inmiddels verholpen. Dus ik heb een beetje kunnen rijden vandaag. Wat echter opviel is dat bij halfgas de auto smoort, hij duikt ook naar voren alsof hij in de remmen grijpt. Deze heb ik gecontroleerd maar lopen gewoon vrij tussen het gasgeven.

    Ik dacht eerst dat het probleem in de veel te rijke afstelling zat maar dat verklaart het naar voren duiken van de auto niet. Ook een beetje spelen afstelling zorgde niet voor verandering. Hebben jullie enig idee waar ik het probleem moet zoeken?

    Bvd Erik
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Koppeling stuk?
     
  14. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Zoals je zelf al aangeeft haal je denk ik de sproeiers door elkaar. Zet de lsn flush aan het huis waar deze inzit en de hsn nog een halve slag open en probeer opnieuw. Denk dat ie onderin wat arm staat (lsn), dit verklaart ook dat ie meteen hoog in de toeren wil schieten.

    De stationairschroef kun je proefondervindelijk vinden, ff luchtfilter eraf halen, kijken in het gat en dan aan de schroef indraaien waarvan jij denk dat dat de stationairschroef is, gaat de gasschuif niet verder open dan draai je waarschijnlijk aan de lsn schroef. succes ermee
     

Deel Deze Pagina