A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 4 apr 2011.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De latjes dunner maken op de plaatst waar het nodig is was dat niet mogelijk ? dan was alles aan de binnenzijde glad en moest er ook niet aan de spanten gewerkt worden ;)
     
  2. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    @Frederik : het klinkt wel erg logisch en zal ook meer stevigheid en verband geven, maar als ik bij de Mercuur in Scheveningen ga kijken lijken de dieper liggende planken toch in de lengtercihting te lopen. Afgezien daarvan is dat zeker bij modelbouw lastiger te doen en omdat de hele romp toch nog in de epoxy met glasweefsel wordt gezet heb ik genoeg stevigheid.


    @Han : ik bouw volgens de "Biemans-methode" en dus hoeft het niet exact zo te gaan als Paul heeft gedaan. Gelukkig maar denk ik dan want dan had ik de inkeping met epoxy moeten vullen en wel voldoende ruimte over houden om de messing strip in te leggen. En daar is gewoon niet genoeg ruimte voor. Of ik had de hele boeg van messing moeten maken maar het totaalgewicht en de gewichtsverdeling is ook belangrijk! :D

    @Isola2 : dan wordt de hele romp 4 mm dik en op die plaatsen 2 mm. Dat wordt wel een beetje zwaar ben ik bang. Ook zou ik niet goed weten hoe ik exact zo'n vlak netjes krijg uitgefreesd omdat de rompvorm nou niet echt recht is. Dus heb ik maar voor de makkelijke weg gekozen.

    Overigens wordt de romp van binnen ook nog verstevigd met glasweefsel op de plaatsen waar dit nodig is.

    Luc
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Luc je plakt dus de latjes gewoon over elkaar, mijn frank is gevallen :p .
    Met een foto van de binnenzijde was het meteen duidelijk geweest ;)
     
  4. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    vakantieproject

    En toen werd het mei en dan gaan we op vakantie. Voor de verandering eens naar Frankrijk :yes::yes: .
    Dan moet je ook wat te doen hebben. Dus de keuze was tussen de bouw van een zeilboot, een draak van Billing Boats, die ik via Marktplaats op de kop heb getikt of een wat handiger projectje.
    Met name de afmeting zou een probleem kunnen worden op de terugreis en het feit dat tegelijk drie schepen bouwen nou ook niet zo handig is heeft me doen besluiten maar de whaleboat van de Onversaagd aan te pakken.

    Dus zo gedaan. Eerst de tekening maar een bekeken. En ook hier was de hele boel absoluut verkeerd verschaald. De lengte doorsnee moest terug naar ca. 58% maar het spantenplan terug naar 44%. Gooi het maar in mijn pet maar als je niet oplet heb je toch een heel ander eindresultaat.
    [​IMG]

    Toen verder gegaan en de spantjes maar uitgetekend op 2mm multplex.
    [​IMG]

    En toen kwam het hoor. Leuk zo klein bouwen en hoezo breekbaar ;)
    [​IMG]

    op naar deel 2 van dit tussendoortje :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Luc,

    Je bent begonnen aan een leuk werkje zie ik. Ik zit er al maanden tegen aan te hikken om de laatste twee sloepen voor de Hertog te bouwen. Man, wat een rot klus maar hee het is hobby!:rolleyes:

    Het toeval treft dat ik er nu ook mee bezig ben en waarschijnlijk voor de MMI voorjaarsvaardag klaar heb... Ik miste je wel in Rijswijk.

    Groeten Paul
     
  6. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    deel 2 vakantieprojectje

    Hoi Paul,
    Ik hoef gelukkig maar 1 sloep te maken maar wel een grotere als gemiddeld.
    Vandaar dat ik deze helemaal van hout heb gemaakt. Waarom ik er in Rijswijk niet was vertel ik je de 21e wel.

    Vervolg verslag :
    Nadat ik de spanten had uitgetekend begin het traditionele figuurzagen (jawel, met de hand :yes:) aan de tuintafel in Frankrijk. Bijzonder hoor, 2 mm dik spul zagen is best makkelijk maar ook zo weer stuk. En na het zagen de spanten een voor een aan de kielbalk gelijmd. Wel een kleine inkeping om nog enig verband aan te brengen.
    [​IMG]

    En nadat alle spantjes erop zaten zag het er zo uit :
    [​IMG]
    En toen moest ik gaan beplanken en dat is bij dit formaat eigenlijk niet goed te doen dus maar een extra vloertje gemaakt om wat stevigheid te krijgen.
    Als de whaleboat straks af is zie je hier niets meer van want de motorkast komt hierop te staan en over de resterende vloer komt een net blokrooster.
    [​IMG]

    En zoals je ziet ook al begonnen met het eerste latje van 1 mm berken triplex.

    op naar deel 3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoi Luc

    Dat wordt mooi.

    Zelf heb ik fabrication_embarcation2

    bewaard voor mijn komend bouwproject, wellicht kun je dit wel gebruiken? Het is in het Frans dus past aardig met je vakantie, maar de fotootjes zeggen genoeg.
     
  8. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Zo die werkt netjes zeg. Mooi idee ook om het zo te doen. Omdat ik een spantenplan had ben ik het maar op de traditionele manier gaan doen.
    Eigenlijk doet deze meneer het op dezelfde wijze als de heli die ik voor de Hr. Ms. Tromp heb gebouwd.
    Luc
     
  9. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal,

    de dikkere beplanking aan de rompszijden zijn aangebracht om de romp te beschermen bij het water laten van verschillende mijnenveegmateriaal, o.a. de "zwijntjes" en de akoestische "hamer". Deze houten slijtlage is vertikaal aangebracht, dit is goed te zien op de USN plannen.

    Ik heb het geluk gehad om twee jaar en half aan boord van drie verschillende MSO's te mogen varen, in 1985-1986.

    een link naar deze machtige schepen: NMSOA Portal

    de groetjes,

    Laurent
     
  10. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Luc,
    Heb het nogal druk gehad met MMI eerst naar Wageningen geweest tijdens de bevrijdings feesten met Hans. Daar is een nieuw lid bijgekomen met een modelleke van 3.25 mtr kruiser
    Hr.Ms. Java deze had een introdicee meegenomen ook hij had een aardig scheepje bij zich.
    Beide waren in aanbouw. Verder heeft MMI in Dortmund een geweldig succes gehad, kreeg van Jaco een dvd met foto's. Dan afgelopen zaterdag in Rijswijk geweest ook daar stond MMI met een rijkelijke stand. Was prima verzorgd.
    Welnu wens je een prettig weekend en volgende week je te zien met zwager in Heemskerk. Verwijs je nu even naar mijn site: ABT MODELSCHEPEN en klik op Wageningen vervolgens zie de andere twee tentoonstellingen.
    Groet
    Aad
     
  11. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    vakantieprojectje deel 3

    En stap voor stap ging het verder. Omdat de lijmverbinding eerst goed moest zijn voordat het volgende latje erop mocht duurde het wel wat lang. Maar in het zonnetje, met de prachtige Franse natuur om je heen is dat helemaal niet erg.
    [​IMG]

    Een paar latjes verder begint het resultaat er te komen :
    [​IMG]

    En weer veel latjes verder :
    [​IMG]

    En dan het ruwe resultaat :
    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu maar schuren etc.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap geduld werkje zo een mini beplanken :D
     
  13. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    De whaleboat deel 4

    Ondertussen al lang weer terug van vakantie en natuurlijk wel verder met het tussendoortje en het moederschip.
    Hier ben ik begonnen met het voorbereiden van de rand van de sloep :
    [​IMG]

    En nog iets duidelijker :
    [​IMG]

    Dan de rest van de rand ertussen :
    [​IMG]

    En hoe stond het met de romp van de Onversaagd zelf ? Die mocht nl. niet mee op vakantie :(:(, iets met ruimtegebrek in de auto en dochters die 'm niet op schoot wilde hebben ;))
    [​IMG]

    Rustig verder bepalnkt dus met nog het een en ander voor de boeg :
    [​IMG]

    en achter de boeg zit ook nog iets wat moet :
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    gestaag vooruit

    Ondertussen ook nog wat klusjes aan het huis dus dat scheelt iets aan tempo.
    Maar de romp zit in elkaar dus het grote schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren -project kan beginnen. :(:(:(
    En alles onder het motto : het is geen man die niet schuren kan.....
    [​IMG]

    en ook de achterzijde krijgt vorm
    [​IMG]

    En aan het sloepje wordt ook nog gesleuteld
    [​IMG]

    Heb al weer het nodige moeten aanpassen nadat ik een fraaie tekening van het interieur van een whaleboat had gevonden :
    [​IMG]

    En inderdaad is het niet helemaal hetzelfde maar de stuurstand e.d. klopt wel :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Maar weer eens een berichtje. Alles staan om en om in de plamuur of wordt geschuurd, dat herhaalt zich vele malen en daar valt niet veel over te vertellen.
    Behalve dan dat ik gewoon plamuur gebruik voor ongeschilderd hout en gewone grondverf uit een spuitbus.

    En hoe ziet dat er dan uit :
    [​IMG]
    En het sloepje :
    [​IMG]

    Aan de sloep heb ik nog wel iets meer gedaan want ook het interieur moet worden gebouwd en dat is bewerkelijker als dan de romp.
    [​IMG]

    Hierna komen de vlonders in de sloep en wordt de romp van de Onversaagd bekleed in glasweefsel en epoxy. De sloep krijgt alleen een laagje epoxy want die heeft niets te houden.
    Voorlopig dan want misschien is het wel geinig om die ook varend te maken met bedienbare Davits. Beetje klein maar wel leuk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    zomervakantie

    Zo, een tijdje niets gepost maar wel gewerkt.
    Aan de romp valt veel te doen, maar dat zijn de gebruikelijke dingen en nog niet de moeite waard om foto's van te maken. Als de glasvezelmat erop gaat kom ik met een nieuw bericht.
    Ondertussen Zuid-Frankrijk verkend en wees gerust : het ligt er nog en het was er ook mooi weer. En wat gaan we dan doen ??? juist : de opbouw.
    Fiks en fluks aan de slag gegaan (na ruim 10 dagen te hebben rondgelummeld) en begonnen met de dekhut.
    [​IMG]

    Voor de eerste keer met polystyreen ( 1mm zijkanten, dekken 2mm ) aan de slag i.p.v. multiplex (voor de hele opbouw dan) en dan merk je pas echt hoe slap dat spul eigenlijk is. Zonder verstevigingen lukt het echt niet dus dit maar eens grondig toegepast.

    [​IMG]

    En nog een van de zijkant dan zie je ook dat de lijsten (0,5mm) er al op zitten.
    [​IMG]

    Ben er trouwens achter waarom er zo weinig foto's van de originele uitvoering zijn van de Onversaagd. Staat natuurlijk gewoon op internet, maar ja, ik begin altijd ergens mee en dan zie ik wel. Zo ook met de documentatie :
    "De schepen van de Onversaagdklasse waren in de Verenigde Staten gebouwde mijnenvegers van de Aggressiveklasse. Het schip werd vrijwel direct na de aankomst in Nederland uit dienst gesteld en in reserve geplaatst. Negentien jaar later werd het schip opnieuw in dienst gesteld, ditmaal als Noordzee-opnemingsvaartuig. Na drie jaar werd het schip weer uit dienst genomen en ditmaal definitief. In juli 1979 is het schip verkocht voor de sloop." (bron : Wikipedia)

    Ook de Onbevreesd werd direct uit de vaart genomen. De andere 4 hebben wel als mijnenjagers (en mijnenvegers) geopereerd. Dan maar op zoek naar foto´s van die schepen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Hey collega,

    mooi werk, echt vakmanschap/schip ;-)

    ;-)

    groeten Wesley Jopp
     
  18. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Wesley,
    Jij dus ook hier. Ben ik gelukkig niet de enige modelbouwer op het werk.
    Luc
     
  19. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    yep, maar dan vooral rc automodelbouw/race, ben wel benieuwd naar het eindresultaat van je schip
     
  20. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Luc;

    Dus Han heeft je toch kunnen infecteren met het polystyreen-opbouw virus? Ikzelf heb ook de neiging daartoe en moet deze keuze nog maken. Het heeft zo z'n voordelen. De vraag blijft: wat doet polystyreen als de weekmakers zijn verdwenen, gaat het erg bros worden zoals met PVC het geval is?

    Helaas heb ik in mijn periferie geen mensen die op de on-boten hebben gevaren voor informatie of foto's.

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011

Deel Deze Pagina