Oude hobby weer oppakken

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Nick_66, 14 mei 2011.

  1. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Hallo allemaal,

    Ik wil samen met een maat van mij een oude hobby weer oppakken.

    Ben er een aantal jaren uit geweest, maar heb nog alles bewaard en wil mijn oude rc spulletjes weer gaan gebruiken.

    Hoe zit het nu met de nieuwste technieken? Zijn koolborstel motoren helemaal uit de tijd of worden deze nog volop gebruikt? NiCad accu's zoals ik ze nog ken zijn inmiddels vervangen door NiMh en Lipo's. Hoe lang kun je tegenwoordig gemiddeld rijden met een NiMh accu icm met een koolborstel motor?

    Ook is de techniek wat betreft zenders veranderd. Alles lijkt naar 2,4GHz te zijn gegaan. Zijn de zenders die werken op 40MHz nog te gebruiken of kun je beter overstappen?

    Een ding is zeker, ik wil de hobby weer nieuw leven inblazen! ;)
     
  2. Dag Nick,

    Dat van die koolborstelmotoren, weet ik ook niet exact. En de rijtijd met batterijen, ligt aan de capaciteit van de batterij. Veel mensen stappen over naar 2,4 Ghz, maar als je alles nog hebt liggen voor 40 Mhz kan dat denk ik ook nog goed gebruikt worden. En wat het overstappen op 2,4 Ghz betreft, dat is handig om 1 bepaalde reden, hij zoekt zijn frequentie zelf voor een goede respons.
     
  3. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    je kan de mhz zenders uiteraard nog gebruiken, maar de kans op storing van iemand anders bestaat natuurlijk wel. Maar langs de andere kant, niemand gebruikt dat nog, dus waarom dan zelf niet gebruiken?
    de 2.4 is idd storingsvrij van andere zenders.

    Bij helis (mijn tak) worden brushed motoren niet meer gebruikt. dit omdat die te snel verslijten door het contstante gebruik.
    Brushless is de basis, volgens mij ook op de autos toch?
    Probeer nog maar eens aan een brushed regelaar te geraken....

    Denk dat de servos ook sterker en sneller geworden zijn, ze kunnen ook hogere voltages aan, sommigen tot 7.4 (dan heb je geen stepdown meer nodig als je lipos gebruikt).

    ik wens je veel genot van je oude hobby!
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat 2.4GHz storingsvrij is is natuurlijk een fabel, het blijft immers een FM zender. De technologie erachter zorgt wel voor een betrouwbaardere communicatie maar het zal nooit 100% storingsvrij zijn.
    Uiteraard is daarmee gezegd dat je 40Mhz prima zal voldoen.

    De vraag is wat je doel is.
    - simpel lekker ergens rijden
    - Hard over straat scheuren
    - bij een club rijden

    Borstelmotoren voldoen nog prima voor veel doelen. Hard gaan is met brushless vandaag de dag geen probleem en om bij een club te gaan rijden is het verstandig om daar te informeren wat men aan klasses rijdt zodat je de aanschaf van spullen erop kunt afstemmen.

    Vandaag de dag is LiPo de beste weg, de ontwikkelingen naar grotere capaciteiten met de NiMh accu's heeft ze zeer ombetrouwbaar gemaakt met prestaties en levensduur. LiPo betekent wel een andere lader.
     
  5. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Bedankt voor alle reacties.

    Ik overweeg toch veel van mijn spullen te gaan verkopen en de overstap te gaan maken naar brushless. Dat heeft toch wel een aantal voordelen. Langere rijtijden, minder slijtage.

    Heb altijd schaal 1:10 gereden, maar twijfel of ik de overstap wil gaan maken naar 1:8. Alles is toch net weer wat robuuster uitgevoerd en je hebt meer grondspeling wat ook zijn voordelen weer heeft.

    Kun je overigens met een oudere NiCad lader ook NiMh accu's laden?
     
  6. toob

    toob

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat je met brushless juist meer slijtage hebt, omdat het zoveel kracht en snelheid heeft.
     
  7. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Brushless heeft natuurlijk veel meer vermogen dan de koolborstelmotoren, maar het lijkt mij dat de huidige modellen dusdanig ontworpen zijn dat ze de kracht van brushless motoren goed aan kunnen.

    Als ik zo op internet kijk, dan lijken borstelmotoren nog helemaal in te zijn en dat geld ook wel voor de NiMh accu's.

    Ik heb bv nog een nieuwe Kyosho maar dit is een ouder model met het TF3 chasis. Vraag mij af of hier nog onderdelen voor te krijgen zijn.

    Tevens ben ik nog in het bezit van een Team Associated RC10T3 truck en nog een Corally C10. Ook hier weer, oude modellen en zijn er nog onderdelen van te krijgen?
     
  8. kramxel

    kramxel

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    370
    voor een corally c10 zijn nog wel onderdelen teverkrijgen,er past alleen een beperkt aantal borstelloze motoren in.
     
  9. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Iemand op de Mach in Heemstede rijd af en toe nog met de c10X in de pro10 klasse, is niet exact dezelfde auto maar sommige onderdelen komen wel overeen. Paar goede banden eronder en gaan. Motoren is inderdaad wel een beetje een probleem. Hij heeft de linker podplaat wat weggedremeld om een 10.5t brushless erin te krijgen. Welk merk/type motoren er goed inpassen zonder dremelwerk weet ik niet maar de oude corallies zijn nog steeds zeer competatief. Onderdelen zijn inderdaad nog te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2011
  10. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Zijn er nog bodies te verkrijgen voor de Corally c10? Het liefst een kant en klare.

    Iemand trouwens bekend met de Academy pro griffin buggy? Zijn daar nig onderdelen voor te verkrijgen?
     
  11. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Wat bedoel je met kant en klaar?

    Pro10 bodies zijn nog gewoon te koop. Peugeot High downforce,
    Nissan p35, Andy Sauber Mercedes.

    Peugeot Medium downforce is op dit moment niet meer te koop.
     
  12. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Ik bedoel met kant en klaar compleet gespoten bodies.
     
  13. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    nee, moet je zelf uitknippen, afplakken en spuiten. Net zoals de meeste andere competitie kappen trouwens. Of je moet iemand weten die het voor je wilt doen.
     
  14. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Heb mijn huidige body zelf gespoten, maar ben niet echt tevreden met het resultaat. Heb fasmask gebruikt.

    Welke banden zijn voor mijn Corally nu het beste om te gebruiken als je op asfalt gaat rijden?
     
  15. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Alle merken foambanden zijn wel goed. Jaco, mobgums, corally, exceed, sheperd etc etc.

    Welk circuit ben je wellicht van plan te rijden?

    Het kan per circuit anders zijn namelijk maar normaal is 30 shore achter en 40 shore voor een veilige combinatie. Is normaal een beetje onderstuurd en dus gemakkelijker mee rond te komen. Pink (30sh) en purple (40sh) dus. Je kun ook hardere shores rijden maar dat vergt meer chassis setup etc.

    Waar je een beetje moet uitkijken is dat het per fabrikant soms anders kan zijn kwa kleuraanduiding en hardheid maar voor jaco, mobgums, corally zijn de kleuren aanduiding en de desbetreffende hardheid vrij gelijk.
     
  16. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Ik heb nog nooit op een circuit gereden. Ging altijd rijden op een rustige weg of grote parkeerplaats.

    Merk dat mijn C10 erg snel de controle verliest en om zijn as draait. Verkeerde banden voor op asfalt?
     
  17. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ergens op een parkeerplaats kan lastig zijn om een setup voor te vinden. Zeer zacht achter en hard voor met harde dampersyrup in de pod wellicht.
    Stuurgedrag maakt minder uit zolang die maar een beetje rechtuit gaat.

    De c10 is eigenlijk gemaakt om op een circuit te rijden. De pro10 (235mm pancars waar de c10 ook 1 van is) zijn bij wijze van spreken de formule 1 van de electro rc auto's. Op een parkeerplaats komen die niet echt tot zijn recht. :cool: Op een circuit zul je pas zien hoe goed zo'n auto kan zijn. Simpel kwa opbouw maar gaat ontzettend hard in eindsnelheid en bochtensnelheid. Met dezelfde motor maken ze op de meeste circuits snellere rondetijden dan de
    4wd collega's.
     

Deel Deze Pagina