Nieuwe Variometer voor zwevers/DLG

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Planelover_CrAzY_Murdock, 1 jun 2011.

  1. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Hoi modelzwevend/DLG'end Nederland,

    Ik ben bezig met het ontwikkelen van een nieuwe vario voor modelzwevers. Er zijn genoeg vario's op de markt, maar ze zijn naar mijn mening allemaal te groot en te duur. Deze vario zend een toon naar een portofoon die je in je hand hebt. De toon is hetzelfde als bij 1:1 zwevers: piepend met variërende toonhoogte bij stijgen, optionele constante toon met variërende toonhoogte bij dalen. De hele set (inclusief portofoon) gaat ongeveer 90-130 euro kosten, afhankelijk van functies.


    De vario heeft sowieso de volgende eigenschappen:
    - Zeer gevoelig
    - Klein en licht
    - Geschikt voor kleine DLG's maar ook voor grote schaalzwevers
    - Ingebouwde zender, het geluidssignaal kun je met een goedkope (~20 euro) PMR of LPD radio ontvangen
    - Grote reikwijdte, gaat verder dan je ooit nodig zult hebben
    - Ook bruikbaar voor FPV vliegen (via het audiokanaal)
    - Onthoudt maximale hoogte per vlucht
    - Retrieve bij crash: als de hoogte constant blijft voor langer dan een paar minuten, wordt er om de paar seconden een toon uitgezonden zodat je met je portofoon de kist kunt vinden (bestaat al, werkt goed).

    Als eerste wil ik de interesse peilen. Als je geïnteresseerd bent in zo'n vario, post hier dan even een kort berichtje.


    Over de extra functies zit ik nog te twijfelen. De modules om extra functies toe te voegen zullen simpelweg met een klein stekkertje aan elkaar verbonden kunnen worden. Een paar afwegingen op een rij:

    - Totale Energie Compensatie: vereist een pitotbuis die op de neus, op de vleugel of in de staart is ingebouwd. Is sowieso een optie, wordt een (kleine) externe module. De vraag is alleen: vinden jullie dit handig in een zwever of DLG? Over het algemeen gaan kleine DLG's niet snel en heeft het weinig zin. Bij de grotere kisten heeft het echter wel nut.

    - Stall waarschuwing: Geeft een waarschuwing in de vorm van een alarm als je overtrekt. Kan dan uiteraard ook zonder de vario functie met motorkisten gebruikt worden. Werkt wederom met de snelheidsmeter. Is hier behoefte aan?

    - Logger: Wordt misschien een optie, weer als kleine externe module. Data wordt dan gelogd naar een microSD kaart, zowel hoogte als vario. Nodig/handig?

    - G-krachten meten: Wordt wederom misschien een optie als kleine externe module. Kan dan gelogd worden naar microSD kaart en de maximum waarde wordt onthouden. Geen praktisch nut tijdens het vliegen, maar misschien leuk als extra optie?

    - Battery monitor: Een instelbaar alarm dat afgaat als je LiPo onder een bepaald voltage komt. Is dat handig/nodig?

    - Instellingen wijzigen tijdens het vliegen: Je kunt dan met een simpele schakelaar op je zender de module aan/uit zetten, of andere functies bedienen zoals retrieve functie aanzetten, zinktoon aan/uit zetten of huidige hoogte/accuspanning laten horen door middel van pieptonen. Ook kan een potmeter op de zender de gevoeligheid of zinktoon treshold instellen. Is er behoefte aan zulke geavanceerde mogelijkheden?

    - Instellingen: De module krijgt sowieso een LED die de status aangeeft en de maximale hoogte kan 'flashen'. Daarnaast zit er een drukknop op waarmee je via een simpel schema (denk aan het programmeren van je ESC) alle instellingen kunt veranderen. Gevoeligheid is sowieso instelbaar, de zinktoon ook. Maar wat moet er verder in te stellen zijn?

    - LCD module: Is er behoefte aan een externe LCD module of LED display waarmee je de maximum hoogte uit kan lezen?


    De basismodule zal altijd een ingebouwde zender hebben en de optie om een TEC probe aan te sluiten. Afhankelijk van wat jullie willen voeg ik extra functies toe, al dan niet geïntegreerd in de basismodule.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    klinkt zeer interessant .
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    en een abo
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Misschien is het handig wanneer je je de software voor de Sky assistant eens download en die bekijkt.

    Er zijn een aantal leuke zaken die jij opsomt maar ook een paar overbodige schat ik zo. Bovendien mis ik een paar echt essentiële zaken. Zoals bijvoorbeeld het instellen van de gevoeligheid van de vario ......
    Wat de Tek betreft; misschien moet jij even nog wat rechercheren. Een TEK buis wordt normaliter aangesloten op de vaste druksensor en "dempt" al naar gelang de afstelling en vliegsnelheid ....
    Een tweede druksensor wordt vaker toegepast om toch een accurate hoogte meting te verkrijgen. Immers een druksensor die verstoort wordt door een TEK buis kan dat niet ...

    Nogmaals; download eens de software voor de SA en bekijk die eens.

    succes
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Mooi initiatief.

    Dit lijken me de opties waarin ik interesse zou hebben.

    "zinktoon aan/uit zetten of huidige hoogte/accuspanning laten horen door middel van pieptonen."

    Indien die extra opties echter de prijs zouden opdrijven, zou ik er vanaf zien.
     
  6. Piloot71

    Piloot71

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    blaricum
    abbootje,

    blijven we volgen

    Frank
     
  7. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    klinkt goed ook qua prijs
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Abbo, zeer interessant!
     
  9. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Bedankt voor de reacties, ik weet in ieder geval dat er genoeg animo is om ermee door te gaan!

    @arno8888: De gevoeligheid wordt sowieso instelbaar.
    Totale energie compensatie is simpelweg de verandering van de kinetische energie optellen bij de verandering in potentiële energie. Dat kun je analoog doen door een TE buis te gebruiken, maar ook digitaal. Het grote voordeel van het digitaal doen is dat je een normale pitot kan gebruiken en die bijv. op de neus of vleugel kan monteren. Anders moet je zo'n TE buis (die werkt als een omgekeerde pitot) met een knik erin op je kielvlak monteren.
    Maar misschien nog wel het grootste voordeel van snelheid apart meten is dat je de maximale snelheid kunt onthouden en de snelheid eventueel kunt loggen.

    De software van de SkyAssistant en ook die van Eagle Tree ziet er leuk uit. Een simpele applicatie maken om de SD-kaart uit te lezen en de resultaten grafisch weer te geven is makkelijk en snel gedaan. Een zeer uitgebreide applicatie die kan communiceren met de vario via USB is echter lastiger en kost veel tijd. Daarnaast neemt een chip om met de computer te communiceren via USB weer kostbare ruimte in. Daarom wil ik een aparte SD-kaart module maken, je kunt dan de SD-kaart er makkelijk uithalen en uitlezen. Een nadeel van niet direct met een computer te kunnen communiceren is dat nieuwe firmware niet makkelijk geupload kan worden (hij moet teruggestuurd worden). Daarom ga ik proberen de compatibiliteit met modules er vanaf het begin af aan in te bouwen.

    @hmeijdam: Staat genoteerd. Die opties drijven de prijs nauwelijks omhoog en de vario wordt er ook niet groter door.

    Begin een aardig idee te krijgen van de functies die erin moeten komen, alleen wat ik nog niet weet is hoe groot de module moet worden. Dit bepaalt ook wat voor stekkers ik gebruik voor verbinding met externe modules, normale pinnen zoals op een ontvanger of hele kleine JST stekkertjes. Ik denk dat het het beste is om een lange module te maken die heel smal en dun is, suggesties? Wat past het beste in je zwever?
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    formaat van een sa vario is al goed ,mag ook wat groter .
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    zeg maar een luciferdoosje .
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Je TEK oplossing wachten we dan af ;) ;)
    Vergeet wel één ander dingetje niet ..... En dat is dat je op commmado zowel de hoogte als de accuspanning kunt opvragen. Twee veiligheden !!
    Eigenlijk een soort van telemetrie. Persoonlijk vind ik het kunnen opvragen belangrijk en prefereer dat boven een stukje electronica wat mij die gegevens ongevraagd toestuurt !

    Eigenlijk heb ik een hekel aan dat soort "intelligente" eletronica :rolleyes:
     
  13. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Dezelfde functionaliteiten als een WS-tech vario i.c.m. Gigacontrol of een Sky assistant vario.

    De afmetingen van huidige vario's zijn niet echt een probleem, de prijs daarentegen staat niet in verhouding tot de werkelijke kostprijs van de vario's.
    Echter kost het ontwikkelen van een goede vario natuurlijk meer dan het kopieëren van een vario.
     
  14. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    @arno888: Prima, op commando opvragen komt erin. Ik ben nog aan het onderzoeken of het mogelijk is om spraak te gebruiken, lukt dat niet worden het piepjes.

    @Dutchy: Wat bedoel je met Gigacontrol?
    De kostprijs is inderdaad veel lager dan de verkoopprijs, maar is nog wel best hoog. Denk aan een printplaat laten maken en die (laten) assemblen, dat kost nog best wat. Daarnaast gebruikt de SA vario (en de WS-tech waarschijnlijk ook) veel analoge componenten die de printplaat en assembly groter en duurder maken, en gebruiken ze ook relatief dure analoge modules om geluid te verzenden.

    Ik ben van plan deze zomer een prototype te maken en daar uitgebreid mee te testen, en dan de vario misschien eind dit jaar op de markt te brengen.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij deze stel ik mij beschikbaar als tester :yes::yes::yes::yes:
    Ik durf te stellen dat in niet geheel onervaren ben en zou best voor jou data willen verzamelen en deze koppelen aan bijvoorbeeld de gegevens van een SA.

    Hou echter in gedachten bij wat je maakt dat voor de meeste zweefvliegers een vario ook een soort van veiligheid is (telemetrie) niet alleen in de vorm van hoogtemeting maar ook de meting van boordspanning. Wanneer je in die hoek zit/denkt is misschien signaalsterkte ook nog een optie ???
    Maar in elk geval moeten die data opvraagbaar zijn!
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    als je ook een versie kunt maken met enkelt weergave in tonen voor stijgen en dalen ,ben ik al tevreden
     
  17. wilkens

    wilkens

    Lid geworden:
    15 jul 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben het helemaal eens met Serge Pot.
    Voor mij zou dit voldoende zijn.
    Jan Wilkens

     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    nog een abbo erbij, wat is de status van je project?
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2011
  19. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Graag, daar zal ik je zeker aan houden!

    Het mooie van microcontrollers is dat er heel veel mogelijk is in een klein pakje omdat je alles door middel van code doet. Meting van de boordspanning zal er standaard in komen. Signaalsterkte kan niet helemaal, want de meeste ontvangers hebben geen RSSI (received signal strength indication) uitgang en als ze die intern wel hebben zul je de juiste pin moeten vinden wat nogal een lastig werkje is. Wat wel kan is glitch detectie: gewoon kijken wanneer een servo puls afwezig is of een onjuiste duratie heeft.

    Zoals hierboven al vermeld is het mooie van microcontrollers dat je geen extra componenten toe hoeft te voegen op de printplaat. Ik zal proberen zoveel mogelijk basisfuncties standaard erin te zetten, daar zal de prijs maar weinig van stijgen.

    Ik ben bezig met het ontwerpen van het circuit en de printplaat en het selecteren van de componenten. Maar het zal nog wel even duren voor er een werkend prototype is. Er gaat heel veel tijd zitten in het ontwerpen en code schrijven, en dan nog eens de testfases. Zoals ik eerder al vermeldde is het de bedoeling om deze zomer een prototype klaar te hebben en er uitgebreid mee te gaan testen, maar dat duurt nog wel een heel aantal weken.


    Nog 2 dringende vragen die naar boven kwamen:
    - Waar voeden jullie je ontvanger mee? Een 3.7v enkele cel lipo of de standaard 4.8v via een ESC of BEC? Of misschien zelfs 5.8v via BEC?
    Ik kan namelijk 3 kanten op: een module maken die je met een voltage tussen de 4.75 en 5.25 volt MOET voeden (simpelste/goedkoopste), of een module maken die je met een voltage boven 3.5v kan voeden, zodat je 'm aan een enkele lipo cel kan hangen. Dat maakt de printplaat echter wel iets groter en een paar euro duurder.

    - Wat is het makkelijkste: een micro SD kaartje die je eruit kan halen of een kabel waarmee je de vario met je pc kan verbinden? Ik zag pas LogView, hiermee is het mogelijk om de data weer te geven. Ik leun eigenlijk meer naar de kabel kant, want een micro SD kaartje lijkt me lastig, het is een verschrikkelijk klein ding en als je 'm bijvoorbeeld in de romp laat vallen heb je een probleem. Met een kabel hang je de vario (of ie nog in de cockpit zit of niet) via een speciale USB kabel aan een laptop of PC en kun je 'm zo uitlezen. Wat vinden jullie ervan?
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Prima, ben je accoord met deze als "testmodel" ? ash-31-a :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina