low budget 1/8 electro buggy

Discussie in 'Electro offroad' gestart door pwnd, 7 jun 2011.

  1. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    Voor mijn Hobao Hyper 7 PBS ben ik aan het rondkijken voor een low budget motorisering die in staat is om +- 50 Km/h te behalen.
    Voordat ik daadwerkelijk overga op aanschaf van diverse zaken zou ik graag jullie professionele mening willen horen.

    Ik wil overgaan op LiFe batterijen dus daar moet rekening mee gehouden worden (geen LiPo).

    Ik zat zelf te denken aan onderstaande LiFe packs:

    Technical Details for 3s 1100mAh A123 Battery Pack - Triangular
    Capacity (mAh) 1100
    Dimensions (x,y,z (mm)) 38x38x68
    Pack Configuration 3S1P
    Balance Plug Yes
    Balance Plug Type JST-PQ
    Continuous Discharge (C) 30.0C
    Continuous Current (A) 33.0A
    Burst Discharge (C) 60.0C
    Burst Current (A) 65.0A
    Maximum Charge Rate (C) 4.3C
    Maximum Charge Rate (A) 4.5A
    Discharge Plug Yes
    Chemistry LiFePO4
    Weight 130g (4.6oz.)


    In 1e instantie zat ik te denken aan onderstaande conversie.
    [​IMG]
    Een motorplate van een 3906 E-MAXX en dan een EVX2 met 2 brushed motoren (+- 100Euro)

    Tot ik op Ebay zag dat de "oude" EZRUN motoren gedumpt worden. Voor 100Euro kan ik 2x brushless combo's krijgen (de .5 ofwel 540 versies in diverse turns incl. 60A regelaar).

    Omdat de Hyper aardig wat weegt zat ik te denken aan 2x 17.5T (2400Kv) motor combo's.
    Vraag is alleen of ik dan in de buurt ga komen van die 50km/h en of dit wel gaat i.c.m. de LiFe pack specs.

    Graag jullie mening en/of suggesties.
     
  2. Stuurbaard

    Stuurbaard Guest

    zo'n auto moet je niet met brished motoren willen aandrijven, en al zeker de onderhoudsonvriendelijke traxxas brushed motoren niet. Het zijn geen slechte motoren , maar als ze op zijn kan je ze wegmikken, er is geen mogelijkheid om borstels te vervangen.

    Ik zou gaan voor een turnigy setje van hobby king. 150A esc en een 2650 kv motor waar je inclusief verzenden net iets over de 100eu voor kwijt bent en waarvan ik de ervaringen heb gelezen, en die zijn zeker niet slecht. Oke het is geen Castle of Tekin setje, maar voor die prijs kan het zeker beter zijn werk doen dan een dual brushed traxxas setje of twee individuele esc's met elk een eigen brushless motor die je wel heel secuur zult moeten gaan timen wil je schade aan je spur gaan voorkomen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2011
  3. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    Hoi Stuurbaard bedankt voor je reactie. Het setje waaraan jij refereert heb ik ook gezien (de SC-B volgens mij hé) +- 110Euro.

    Ik heb helaas nog nergens kunnen vinden hoeveel vermogen bovenstaand setje levert.

    Een andere optie zou nog kunnen zijn: EVX2 icm DeWalt 14.4V motor (welke rebuildable is). Voordelen: waterbestendig en als ik de video's zo zie van DeWalt powered MAXXjes en REVO's niet underpowered. Nadelen: minder lange rijtijden, brushes vervangen (zijn overigens niet duur maar toch).

    EVX2 hoeft niet veel te kosten. Momenteel worden ze veel te koop aangeboden aangezien de eigenaren overgaan op brushless.

    De batterijen kunnen geen problemen opleveren btw?
     
  4. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Zou je beter eens niet wat rondkijken in verschillende topic's waar het over 1/8 BL setjes gaat?

    Investeer in een 150A regelaar en 2250kv motor zoals hier al gezegd werd.
    Life accu's hebben een pak minder voltage dan lipo's he..

    Als het geen geld mag kosten zou ik er niet aan beginnen
     
  5. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    @ Olii ik heb in andere topics al gekeken ja. Heb zelfs nog even gedacht aan een outrunner (+-45Euro HobbbyKing) icm 120A regelaar. Nadeel daaraan is alleen dat stof de motor in komt.
    Btw over de LiFe batts: Minder Voltage? Je bedoelt Amperage?

    Dat het wat minder moet kosten wil het slagen toch niet in de weg zitten. Think outside the box.
     
  6. kyoshoTF-5

    kyoshoTF-5

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    174
    Locatie:
    sjaasberg
    1100mah is veel en veel te weinig voor een 1/8 buggy.
    Ik zelf rij met 4S lipo's van 5400mah 45C in mijn 1/8 buggy met tekin set en rij hier ongeveer een 35 min mee.
    dus met 1100 rij je ongeveer 7 min tot die leeg is afhankelijk van de motor.
    afgifte stroom is 33A, bij mijn lipo's 243A is 210 A verschil.
    Tekin is wel 1 van de duurste, er zijn ook goedkopere.

    In lipo's zit ook minder voltage.
    een lipo is nominaal 3.7 volt en lifo 3.3 Volt.
    Als ik jouw was zal ik toch eens gaan kijken naar lipo's.
    en anders veel sterkere Life accu's.

    Groeten, wesley

    P.S Mijn 1/8 buggy heeft als 1200 euro incl. lipo's.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
  7. rbs

    rbs

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Schiedam
    LIFe zijn ook zwaarder dan lipos. Hebben zoals eerder vermeld. Minder volt per cel.

    enige voordeel is dat je niet bang hoeft te zijn voor ontploffen. En gaan over het algemeen 1000 cycles mee.

    De 3S 1100 mah is zowel kwa voltage als amperage niet voldoende. Natuurlijk weet ik niet wat je eisen zijn. Maar met zo een pack rijd ik 2 minutjes en dan is hij leeg.

    Mijn advies: Spaar even door en koop een 1/8 geschikte brushless set.

    turnigy trackstar esc en motor zijn volgens mij kwa prijs/prestatie. Heel goed
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
  8. rsremco

    rsremco

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Lexmond
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
  9. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    bedankt allemaal voor de bijdrages. @ RBS ziet er lekker uit die Trackstar en redelijk voordelig. Zal me er morgen wat verder in verdiepen.

    Met deze Hyper zal geen wedstrijden gereden worden dus gewicht aspect maakt niet heel veel uit. Daarnaast vind ik het ook niet erg om meerdere accu's mee te zeulen om langer te kunnen rijden.

    Reden dat ik over wil op LiFe is omdat ik al 2 LiPo's om zeep heb geholpen. Na het rijden vergeten te laden en voor langere tijd weggelegd dus 1 cel naar de maan etc.
    Ik ben wat dat betreft niet de ideale persoon voor LiPo.

    Las net trouwens mijn 1e post nog eens door en zag dat ik een verkeerde ctrl + v had voor de batterijen. Ik moest dus deze 3s 2300mAh A123 Battery Pack - Craft hebben. De 2300mAh. Uiteraard nog geen vetpot maar het zij zo.
    Er zijn wel LiFe accu's met meer mAh (zie: HobbyKing en dan de LiFe04 accu's van Turnigy) echter de meningen over de kwaliteit van de packs zijn daar nogal verdeeld.
     
  10. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Als je hier de 2650 kv motor bedoeld ga dan niet verder dan 4S anders blaas je de ESC op.

    Ik heb gisteren ook deze combo binnen gekregen, de commentaren op de ESC zijn niet zo heel positief maar dat kan komen omdat mensen de handleiding niet goed lezen en deze combo op 6S gebruiken en dat gaat mis...
     
  11. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    2300 mah zou nog steeds te weinig zijn voor het gebruik voor in je auto. Dan trek je je lipo's kapot.
     
  12. Carno

    Carno

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    492
    Lijkt me niet handig om accu's aan te schaffen die op voorhand al niet zwaar genoeg zijn waarvoor je ze wilt gaan gebruiken.

    Ze hebben bij hobbyking ook Zippy's met hogere mAh en C waardes voor minder geld.
    Mochten ze ook nog eens zo goed zijn als de LiPo accu's van Zippy is de keuze snel gemaakt volgens mij.

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 4200mAh 3S1P 30C LiFePo4 Pack
     
  13. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    had ze gezien Carno thnx. Ze zijn momenteel allemaal op Backorder. Vraag me wel af hoe ze die packs maken. Ze hebben de looks van een (softcase) Lipo pack ipv cellen.
     
  14. Carno

    Carno

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    492
    Dat is toch juist het voordeel van Li-ion, dat je niet vast zit aan de vorm van de cellen.
     
  15. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Is het echt wel de moeite om LiFe te gaan? heb er ook eens een beetje naar gekeken..
    Maar in jou geval lijkt dit me lastig, je zit op een budget en volgens mij ga je duurder uit zijn, minder accu power hebben, en een zwaardere wagen.

    Wat betreft je LiPo verhaal komop... leg je lipo in het zicht weg, of maak er een gewoonte van die direct aan storage mode te hangen als je klaar bent met rijden..
    Volgens mij draaf je een beetje door

    Verder idd zorg voor een goede 1/8 set en als het niets veel mag kosten zou ik er ook niet aan beginnen, ondanks dat iedereen hier graag outside the box wil denken
     
  16. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik heb die packs voor featherweight robots en de cellen intern zijn vrij klein van vorm en worden als driehoekjes in en tegen elkaar gestoken (tunigy packs als rechthoekjes tegen elkaar) en dan een schrinkwrap eromheen. Ze doen het niet slecht (vergelijkbaar met mijn echte grotere A123 packs) maar van de reviews heb ik begrepen dat er nogal wat DOA's tussen zitten. Ook bij de 2S2P packs dat bijvoorbeeld 1 van de parallele cellen niet mee wil doen.

    De LiFe cellen zijn 3,3V per cel nominaal ten opzichte van 3,7V nominaal voor LiPo, is ook iets om rekening mee te houden.
     
  17. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Zijn ze nou zoveel betrouwbaarder en beter als LiPo's? als er zoveel doa's zijn...
    krijg iig de indruk dat de hobbyking life nou niet dusdanig veel veiliger zijn dan lipo
     
  18. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dat hangt af van je definitie van beter. Bedoel je "gaat mijn RC auto er sneller mee" is het antwoord zeker niet, bedoel je "is er minder kans dat ze vlam vatten" is het antwoord zeker wel.

    Kwaliteit is niet afhankelijk van de chemische samenstelling maar van de fabrikant.

    Veiliger absoluut zeker wel, dat komt omdat de chemische samenstelling anders is. Dat is ook de reden dat ik LiFE in de gevechtrobots gebruik, als er een bijl door de accu slaat is dat alleen maar jammer voor de pack maar hoeven we niet te gaan blussen.

    In RC doorgaans zie ik echter geen voordeel voor LiFe, gewoon je lipos goed verzorgen heb je veel meer aan.
     
  19. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Bedankt de fik gaat er dus echt veel minder snel in..
    Heb lang gekeken toen ik een lipo ging halen, en volgens mij was er zelfs amper of geen 4s te vinden.. toen ben ik maar voor lipo gegaan want de grote life waren wel heel zwaar, ik wou wel een beetje snel gaan ja :p
    Denk nu ook dat in de meeste wagens waar de lipo goed afgeschermd is een softcase zelf het veiligste is.. want je ziet het als er iets mee aan de hand is
     
  20. pwnd

    pwnd

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    64
    Waarschijnlijk wordt het de Trackstar icm EZrun 150a ESC op ZIPPY LiFe packs. Toch iets duurder dan beraamd maar hopelijk wel de prestaties en gemakken van brushless.

    Iedereen bedankt voor het meedenken!
     

Deel Deze Pagina