Beste mensen, Ik heb ontzettend veel werk gestoken in de restauratie van een hele oude Hegi models pa18 piper super cub. Helaas bleek bij de maiden dat de kist maximaal naar links wil... Met de trim vol rechts en max rechts rol EN rudder erbij heb Ik hem twee rondjes kunnen vliegen en met knikkende knieen heel terug op moeder aarde gezet. Inmiddels staat hij al negen maanden in zn hangaartje.. Ik heb werkelijk geen idee waar het van komt! Even wat notes om vragen te voor komen; - ik bouw en vlieg al 6 jaar - domping van de motor is goed - kist is recht. - zwaartepunt is goed, ook de dwars Balans. - flaps niet gebruikt bij maiden en liggen gelijk aan de vleugel.(up) De tank in de kist ligt wel wat meer links in de romp, maar de motor ligt op zn kant en de cylinderkop steekt de andere kant uit de romp, ook heb ik lood in de neus voor het zwaartepunt, maar dusdanig geplaatst dat de dwarsbalans goed is. Kan het mogelijk liggen aan; te grote kieren tussen de ailerons? Of het feit dat de kist is gemaakt voor een 6,5 2 tact en nu vliegt met een 9,5 cc asp 4 tact..torque? Hij doet t namelijk ook met minder gas... Ik weet t echt niet en door de knikkende knieen vlucht wil ik alle opties bekijken voor ik m weer omhoog stuur! Graag jullie suggesties en tips! Hier de foto's; http://www.mch-huizen.nl/index.php?...iew&gallery=1&Itemid=61#5521283899582670209/1 En t bouwdraadje; http://www.mch-huizen.nl/index.php?option=com_kunena&Itemid=64&func=view&catid=9&id=580
Da's wel een merkwaardige situatie, zeker gezien dat je alle waarschijnlijke oorzaken al geelimineerd hebt. Ik brul dus maar even wat nu: De kist is recht zeg je, is dat ook het geval met de invalshoek van de vleugel? Deze is aan beide zijden gelijk? Is het vleugelprofiel aan beide zijden gelijk? Zitten de ovale (?) struts ook recht?
piper Je kunt het beste de piper op hoogte brengen en de motor af zetten. hij moet nu goed bestuur baar zijn. Het zwaarte punt moet goed zijn en iets naar voren liggen. zweeft de piper nu goed en is goed bestuur baar ligt het aan de zijwaarts stelling aan de overbemeten motor. mocht de piper met motor uit ook naar links trekken hebben je vleugels niet de zelfde instel hoek.of zijn getordeerd Het beste is onder kant vleugel onder dezelfde hoek stabilo dan is je instelhoek ongeveer 1.5 graden. mijn zoon heeft ook een piper gehad met een wat zware motor en had dit verschijnsel voor al bij de start. gr Gerrit Jan
@ meijhuizen: ik zal de kist eerst eens helemaal uitmeten... @plotterweld: 3 naar rechts, 1 naar beneden. @ broekhuizen: das ook een goeie, maar ga eerst even de andere zake checken voor k t vliegend ga proberen!
Bij 3 grad rechts en dan nog linkerbochten maken ? Dan moet hij ergens krom zijn , of de romp of de vleugel. Mvg Johan
K zal eerst de boel dus maar eens gaan meten en goed nalopen, wederom balanceren en dan maar eens de motor uit truk van broekhuizen doen..
Als die boven Hoevelaken maar naar rechts vliegt! Heb zelf ook paar Pipers en ken dit probleem ook niet. Wel met de start tikje met richtingsroer naar rechts sturen maar eenmaal in de lucht moet hij toch echt rechtdoor gaan. Idd maar eens goed doormeten. Succes in iedergeval.
Is de vleugel niet getordeerd? Dit kun je makkelijk bekijken door buiten de vleugel op z'n kop voor je te houden. Als je over de vleugel kijkt, zodanig dat het vlakke stuk alleen nog een streep is, kun je snel zien of dat aan beide kanten gelijk is. Zoniet, kun je waarschijnlijk met een verfafbrander de vleugel wel rechttrekken. Vleugel rechtdraaien, en iemand anders even met de verfafbrander de folie weer recht laten trekken. Succes, Stefan
Niks verfbrander , een keer in de zon gestaan en hij is weer krom . een Piper heeft strutz , daar kan je gemakkelijk een getordeerde vleugel mee recht krijgen . Mvg Johan
Vlieggedrag Piper Check ook eens of je wel differentiële aansturing van de ailerons hebt (meer up dan down) - het ontbreken ervan geeft nog al eens problemen met het sturen omdat de neergaande aileron teveel weerstand levert en dus een averechts stuurgedrag in de hand werkt. Een Piper stuurt ook beter met de aileron-rudder mixer op bv 50%. Grtz, Jan
Hier gok ik ook op. Een zwever van onze voorzitter maakte ook continu bochten. Vleugels eens mooi io de tafel gelegt, toen zag je hoe krom ze waren. Met zijn tweeen hebben we die met de verfbrander zachtjes weer recht gemaakt. Daarna was het vliegbeeld weer zo goed als perfect...
Zo net het bouwverslag eens doorgenomen. Althans de foto's bekeken. Als die motor 3 graden zijwaarts stelling heeft mankeert mij wat aan de ogen. Hier naast mij staat ook een kist met drie graden. Dat zie je al van grote afstand. Hier bij de piper zie ik dat echt niet. Dus kontroleer dat maar eens. Verders wel netjes gebouwd. Han.
@ han; Is op de foto's ook lastig te zien, maar het is echt zo! Ik heb na de eerste vlucht de motor dubbel zoveel naar rechts gezet, zelfs dat werkte niet. Vanmorgen de vleugels eens bekeken, het lijkt alsof de rechter vleugel wat getordeerd is, i.e. De neuslijst staat iets naar beneden aan de tip, lijkt me dan logisch dat hij dan naar links trekt, hij krijgt dan volgens mij meer lift aan de rechter wingtip. Dat word dus met de verbrander aan de slag... Iemand nog tips hoe dit t beste te doen?
Dan zou hij juist naar rechts moeten trekken, omdat de rechtervleugel bij een lagere neuslijst minder invalshoek krijgt. Tenzij, bij de romp gemeten de rechtervleugel een grotere invalshoek heeft en pas bij de tip gelijk is aan de linker vleugel. Dan heb je rechts wel meer lift dan links = bocht naar links. Zet de kist eens met de vleugels horizontaal op een tafel (stapeltje boeken onder het achterwiel). Als je dan van een afstandje recht van voren naar de kist kijkt en je zakt langzaam door je knieen. Van welke vleugel zie je dan op enig moment meer onderkant?