harde ratel door speling krukas os max

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luppie, 24 jun 2011.

  1. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik heb twee 2e hands os max fp.35 gekocht.
    Een was nog bijna als nieuw en één zag er meer gebruikt uit. de zuiger zat een laag van 1mm roet (zwart spul) op dat ik niet eerder op een zuiger zag. Het zat er behoorlijk vast op.

    deze motor goed schoon gemaakt en op een vliegtuig gezet en hij liep meteen.
    Hij loopt ook goed alleen maakt een harde ratel geluid. Er zit speling van 0,5mm in de lengterichting op de krukas en dat hebben mijn andere motoren ook dus dat lijkt me normaal. Toch lijkt daar het geluid vandaan te komen.

    Bij het draaien tot 80% gas ratelt hij dus hard en is de romp ook een klankkast bij vol gas trekt de prop de speling weg denk ik dus is de ratel ook weg. Wanneer ik op de as druk wanneer hij draait is het ook weg. De vorige motor zat met rubbers op het motorschot maar deze heb ik rechtstreeks er op gezet misschien hadden er toch rubbers tussen gemoeten?
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Prop en spinner uitgebalanceerd?

    Zuiger en cilinder in DE ZELFDE positie terug gemonteerd als voorheen?

    Hoe klinkt het geratel? metaal oid?

    Stevo
     
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik heb zuiger en cilinder er niet uit gehaald om opnieuw inlopen te voorkomen. alleen de carter (heet dat volgens mij) los gehaald. dus waar de drijfstang op de krukas zit. wat slijtage te zien op dat kapje maar dat raakt hem alleen wanneer je zonder prop rond draait.
    De motor loopt verder als een trein en start direct.

    Het geluid klinkt als iets dat staat de klapperen zoals hout of wanneer er iets los zit. het enige wat rammelt als de motor niet draait is de clunk in de tank. Ik zocht het ook eerst in de romp maar ik denk toch echt dat het van de motor komt. Ik zie ook dat de krukas heen en weer gaat ook al is die speling rond de 0,5 mm.
    Ik heb er nu een 9x7,5 prop op (max is 10x6) misschien is de spoed van de prop het probleem?
     
  4. xray

    xray

    Lid geworden:
    2 okt 2009
    Berichten:
    168
    lijkt mij een lager probleem.
    Alles uit elkaar halen , en de lagers ronddraaien , ik doe het met me vinger en dan voel je al gauw genoeg of er speling opzit .

    Suc6
     
  5. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik denk niet dat het een lager is. de speling zit dus niet heen en weer maar in de lengterichting zoals alle 5 motoren die ik hier heb liggen hebben. En met de hand draait hij wel soepel. Ik zal morgen het licht van wat ervaren vliegers op de club er op laten schijnen.
     
  6. razor

    razor Guest

    de spelling zit op je bigend en je krukas, komt vaker voor,

    heeft niets met de prop te maken, je zou met een beetje mazzel een nieuw drijfstangetje kunnen halen,

    daarmee zou het probleem opgelost zijn.

    als je de zuiger in het BDP zet, heeft de krukas dan vrije slag?

    als dat zo is, dan is het 100% je drijfstang
     
  7. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    het motortje heeft veel compressie en schiet gewoon door het punt heen. Ik neem aan dat het BDP het hoogste punt is van de zuiger in de cilinder dus wanneer het de meeste compressie heeft?
    ik voel geen vrije slag wanneer ik hem er in forceer.

    ik heb even een tekeningetje gemaakt voor de duidelijkheid. rode pijl is de "normale" speling. Het lijkt alsof het een klopboormachine word.
    [​IMG]

    bij mij andere motoren heb ik ook wel even last van resonantie maar dat is met een milimeter gas ook weer weg. dit blijft tot 80% gas.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    FP versies zijn toch voorzien van glijlager, geen kogellagers? Dan is dat rammeltje normaal, e.e.a. t.g.v. axiale speling.
     
  9. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ja ik ben er eigenlijk ook wel zeker van dat het geen defect is alleen maakt het zo'n herrie.
    misschien dat het met hele dunne vulringetjes minder kan worden. er zitten (standaard) al twee ringetjes tussen.
     
  10. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Volgens mij hebben fp-tjes standaard een eenkamerdemper. Ik denk dat je daardoor zo veel meer geluid hebt. Enige oplossing is dan een andere of extra demper...

    Stefan
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Helamaal just, Ron,
    Ik heb ook div FPtjes gehad, doen ze allemaal, is idd de axiale spaling v d krukas in de glijlagers.
    Je kan er event een shim tussen zetten, maar maak de speling niet te krap, en GEEN startmoter gebruiken, is een glijlagertje niet voor geschikt!
     
  12. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ow geen startmotor? hmmm ik gebruik heel vaak een startmotor op die dingen :rolleyes:

    vooral als ze warm zijn starten ze wat moeilijker. koude start doe ik altijd met de hand al moet ik zeggen dat .35 een heel stuk zwaarder is dan een .20.

    Ik merkte ook op dat de uitlaat misschien niet helemaal geschikt is want de hij was een keer verzopen omdat de oude olie uit de uitlaat terug liep.
    links de uitlaat en rechts een originele uitlaat met een tuitje aan de onderkant.
    Als je normaal vliegt spuugt hij alles er wel uit maar misschien wanneer hij uit is loopt het terug naar de motor. Ik wil toch deze uitlaat gebruiken omdat er een demper in zit
    [​IMG]
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maak het achterdeksel maar eens los, dan zie je hoe de kruktap alumiumdeeltjes heeft losgeschraapt.
     
  14. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ja klopt dat heb ik inderdaad gezien...
    komt daar dus door ik dacht van het rond draaien zonder prop maar dan komt er geen startmotor meer op.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, een FP kun je gewoon met de electrische starter aan slingeren. daarvoor dient juist die stalen shim tussen propmeenemer en lagerbus.... En die zit gemonteerd volgens TS....
    Normaalgesproken raakt de kruktap het achterdeksel niet, maar de drijfstang wandelt altijd een beetje heen en weer en die kan hem wel licht raken.
    lihte loopsporen op het achterdeksel zijn dan ook volledig normaal, ik heb in 30 jaar nog geen motor gezien die het NIET had.
    Echter, als het loopsporen zijn van de drijfstang kun je ze herkennen aan het patroon, dat zijn allemaal cirkels of delen van cirkels waarvan het middelpunt niet overeenkomt. Als de kruktap het achterdeksel raakt, krijg je een heel duidelijke en behoorlijk diep uitgesleten cirkel waarvan het middelpunt precies overeenkomt met het middelpunt van het achterdeksel.
    Tweede test: maak de schroefjes van het achterdeksel los maar laat het deksel op zijn plek zitten. Als je nu tegen de spinner drukt (uiteraard met gemonteerde prop etc) dan mag het achterdeksel niet bewegen. Gebeurt dit NIET, dan is het niet de axiale speling en kun je ook gerust een starter gebruiken. Beweegt het deksel wel, dan is er iets met die motor gebeurd wat niet had mogen gebeuren, want het hoort niet!

    Welk ratelgeluid er nu precies bedoeld word weet ik niet, maar het is een zekerheid, dat de prop bij verhoogd stationair al ruimschoots hard genoeg trekt om de krukas naar voren te houden. Maak je geen zorgen, die rammelt echt niet axiaal heen en weer tijdens het lopen. Er is namelijk niks wat die as naar achteren trekt, alleen de positieve carterdruk tijdens de arbeidsslag en die drukt de as juist naar voren (de negatieve carterdruk tijdens de compressieslag is redelijk verwaarloosbaar en zeker zodra het gas open staat). Als je dat al denkt waar te nemen, dan kan ik je melden dat dat hoogstwaarschijnlijk gezichtsbedrog is.

    Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met: als ik tijdens het draaien op de as druk.... hoe wil je met draaiende motor op de as drukken? lijkt me een heel ongezonde handeling voor je vingers....
    Maar als je doet wat ik denk dat je doet, namelijk licht tegen de spinner drukken, druk je eventuele radiale speling ook weg, en die kan wel een vervelend rammelend geluid veroorzaken. En dat heb ik wél eens meegemaakt met die FP's

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  16. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik zou gewoon een kijken of de speling niet in het bovenste lagerpunt van de drijfstang zit , heb dit al meer meegemaakt en dat geeft een ratelend geluid ,
     
  17. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb wat mensen er naar laten kijken en ze herkenden het geluid wel dus het lijkt redelijk normaal al was het wel wat luid. Dat heeft misschien ook te maken met type romp als klankkast.
    Als ik tijd heb zal ik het wel even filmen.
    dat deed ik door de startmotor op de spinner te drukken.

    Ik heb inderdaad nooit gemerkt dat er iets aan liep oid tijdens het starten met startmotor. In vervolg koude start met de hand en als het warm is gebruik ik de startmotor want het was aardig slingeren gisteren wanneer de motor warm was. Compressie is ook minder dan maar dat merk ik ook bij andere motoren.

    voorlopig lijkt er niks aan de hand dus.
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Wat voor peut vlieg je mee?? Ik wil niet zeggen dat dit de oplossing is maar een clubgenoot van mij had hetzelfde. Een enorme herrie en leek idd op defecte lagers... Tot hij zn peutkan thuis had laten staan en op het veld wat coolpower 5% leende...
    Als bij toverslag verdwenen die rammel! En ook nooit meer terug gekomen want ook hij is overgestapt op coolpower ipv zelfgemengde rommel van de modelbouwzaak!
     
  19. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    mijn ratel is ook helemaal weg!! en tot nu toe kan het aan drie dingen liggen want
    1. mijn prop brak en nu zit er een 10x6 op ipv 9x7
    2. en tegelijk was mijn peut op (5% methanol) dus begon ik op wat 10% (wonderolie) te vliegen wat ik nog had liggen.
    3. de motor heeft nu wat tankjes gevlogen misschien is het nu ingesmeerd/ingelopen
     

Deel Deze Pagina