RC uitstapjes naast je heli's, bespreek ze hier

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 27 mei 2011.

  1. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Hey Bert,
    Ik heb zelf geen ene flauw benul van de elektronica en de daarbij horende capaciteiten. Je bedoeld een gewone battery pack van 10A die de battery houder zelf kan vervangen?


    Hmmm komt nu een beetje over als een flutbootje:D
    Grapje Bert;)
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    LMAO we love you, Bert!
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Peter,

    Allereerst wil ik héél erg sterk benadrukken dat ik dit absoluut niet lullig bedoel: Ik begin nu echt een indruk te krijgen van iemand die geen enkele flauwe notie heeft van de techniek war hij mee bezig is. Daar moet je wat aan doen (aan die technische kennis bedoel ik) want niet alleen word de hobby er zo veel leuker van, ALLE techniek kan potentieel gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Zeker helicopters, maar ook met bootjes kun je stomme dingen doen met minimaal financiele schade tot gevolg (dat bootje kostte toch 260 Euro? nou dan!).

    Dat bootje is prima, daar hoef je je geen zorgen over te maken
    Het is alleen een tamelijk simpel bootje, en dat doet de fabrikant zelfs min of meer met opzet: De verkoopprijs kan daardoor lager, maar omdat er wel twee servootjes in zitten, is de mogelijkheid voor een goede snelheidsregeling nog steeds open.

    Wat je voor eerst doet, is gewoon batterijen en accupack in dat bootje, en lekker de jeugd ermee laten varen.
    Leg wat geld opzij voor een ESC met BEC (dat is een electronische snelheidsregelaar met ontvangerbatterij-vervangend circuit in duidelijk nederlands)
    Als je dat ding hebt, dan komt de volgende actie: Verwijder de "gasservo", en verwijder de batterijhouder. plaats de ESC in plaats van de gasservo en sluit hem aan volges bijgevoegde gebruiksaanwijzing (wijst zich min of meer vanzelf: signaalsnoertje naar otvanger, accudraden naar accu, motordraden naar motor)
    Sluit de vaaraccu aan en je bootje staat op scherp. Effe testen, en varen maar, dit keer niet met alleen aan-uit regeling van de motor, maar ook met langzamer-sneller en achteruit.

    Groet, Bert
     
  4. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hmmm, net heerlijk de 2 LiPo's in de SkyRunner leeggevlogen. Er stond wat wind maar ik weet nu hoe ik hem moet trimmen etc.

    Plus, die LiPo-guard die ik heb kan ik mooi in de cockpit frotten. De CoG wordt veel beter want het ding is tailheavy en ik kan 15 minuten ongestoord vliegen. Dan begint de LiPo-guard te piepen. Ik ben inmiddels ervaren genoeg om de SR ondanks onverwachte windstoten toch naar thuis te navigeren, wat is het toch heerlijk om de eigenschappen van je RC-vriendje te leren kennen zodat je steeds minder voor verrassingen zult komen te staan.

    Ik kan dan nog wel een tijdje doorvliegen want de LG geeft alleen maar een pre-warning aan en begint op het laatst continu te piepen maar ik merk toch als ik hem land en de motor effe vol gas aanzet dat ie binnen een minuut leeg is.

    Die LG kun je inprogrammeren en het is werkelijk zo'n handig tooltje, ik kan hem iedereen aanraden. Thanks voor die ubertip, Stef!

    Nine Eagles en LiPo-guard FTW yo!
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  5. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Veel plezier met de boot @Pheter en kids. Zal wel het advies voor een proportionele regeling van het gas ter harte nemen, want als hij alleen hard en uit kan lijkt het mij niet zo makkelijk om te leren varen.
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Als je toestel tailheavy is zou ik er niet mee gaan vliegen! Eerst zorgen dat je CoG goed ligt! Met de vingers op de juiste plek onder de vleugels mag de neus zelfs ietsjes naar beneden hangen!


    Valt best mee, grote kans dat zelfs met propo regeling de kids alleen op volgas varen :D
     
  7. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Mark-dude,

    Het maakt niet uit of het ding tailheavy is, hij blijft toch in de lucht zonder input met een beetje gas. Ik denk dat ze dat express hebben gedaan voor de noobs, zelfs als ie crasht is het zand afveeg-tijd en in de lucht smijten met dat ding.

    Ik kan hem fulltime in de lucht houden zonder noemenswaardige problemen. Trimmen en tweaken hoef je alleen te doen als je hem sneller en effectiever door de lucht wilt laten klieven.

    Zegt dat niet genoeg over het ontwerp en de gedachte erachter? Het is maar een EPO-parkglidertje, geen scale built Spitfire of iets dergelijks

    P.S I love de Spitfire BTW!
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    :confused:
    Als je idd nog nooit met een goed uitgebalanceerd en goed getrimt vliegtuig gevlogen hebt zal je zo'n kistje wel fijn vinden vliegen, echter het kan nog veel fijner als je even 5 minuten de moeite neemt om te balanceren en trimmen ;)
     
  9. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ Mark

    Het is mijn eerste propplane en ik leer hem pas nu kennen. Ik zie steeds meer dingen die kunnen worden verbeterd maar het is toch fijn als ie niet meteen crasht met de eerste stuurfout.

    Maar ik snap je punt wel.
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Zelfs dat zal er alleen maar beter van worden! ;)
     
  11. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Vanmorgen hebben de kinderen onder begeleiding van mij de boot gevaren. Wat mij gelijk opviel is dat de scherpe draai linksom scherper is dan rechtsom en wellicht kan ik dit nog afstellen.
    Tot twee keer aan toe, 1 keer mijn zoon en 1 keer mijn dochter, de boot tever naar voren laten varen en tegen het riet van de kant.
    Alle moeite moeten doen om deze eruit te tillen maar gelukt.
    Juist om deze redenen moet ik uitzoeken wat er mogelijk is en wat ik nodig heb om de boot om te bouwen zodat deze ook achteruit kan varen en waarschijnlijk ook het aan en uit knopje anders maken zoals is beschreven.

    Als leek op dit gebied vind ik deze boot best redelijk snel varen en kun je of langzaam varen of voluit. Kinderen hadden de grootste moeite om de boot onder controle te houden en moest ik af en toe meehelpen, eigenlijk de gehele tijd.
    Wel komt er water in de cabine, waar dat tupperware bakje ook zit met de elektronica. Deze plens water was er moeilijk uit te halen, dus maar met een rietje eruit gehaald:rolleyes: Dit zal vast zo wel blijven en moet ik een andere mogelijkheid zoeken om het water eruit te kunnen halen.

    Was allemaal nog even wennen en heb ook nog geen filmpje kunnen maken.
     
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Goed bezig :thumbsup:

    Ben benieuwd naar een filmpje!

    Groeten
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Voor het water werkt vaak een grote injectiespuit prima. De draaicirkel kan verschillen, linksom en rechtsom, omdat de draairichting van de schroef ook een beetje meehelpt met sturen.
     
  14. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Yep dat verschil komt oa door de draairichting van je schroef. een andere manier om het water weg te halen: op de kop houden :)


    Mooi dat ie bevalt! ben benieuwd hoe snel de kids hem door hebben en er alleen mee kunnen varen.
     
  15. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Eindmiddag weer met z'n allen gevaren en dit keer geen water binnendeks.
    Nu een meer openplaats gevonden maar hadden we wel last van waterplantjes tussen de schroef. Boot rustigaan en met tussenstops terug gevaren om vervolgens de slierten te verwijderen.
    Mijn zoon die heeft het vrijsnel door maar vind het toch wel eng wanneer hij te dicht bij de kant komt of het eilandje midden in het water wat omringd is met riet. Daarbij moet ik hem dan even helpen om bij te sturen.
    Tevens is hij bang dat als de boot vast komt te zitten, dat de boot kapot gaat:D
    Mijn dochter heeft de hulp nog echt even nodig en durft ook nog niet alleen te varen.

    Ik zal echt eens informeren welke veranderingen ik kan aanpassen zodst de kinderen met meer plezier kunnen varen, zodat deze ook achteruit kan varen. Tussen de bedrijven door mag ik uiteraard ook even varen van mijn zoon:rolleyes:
    naast de heli's vind ik dit ook echt wel leuk om te doen, had ik niet verwacht. Wellicht in de toekomst nog eens een snelle en duurdere exemplaar erbij. Bij de modelshop ook zien staan met een snelheid tegen de 100km/h pffffffff en een prijs van meer dan €400 en daar heb je een hele mooie helicopter voor:D

    Op het schippersforum/speedboot wordt ik eveneens van advies voorzien die ik van harte tot mij neem.


    Over de kop houden gaat niet door de randjes aan de onderkant die het water tegenhoudt.
    Pak gewoon een langere spuit of al het advies gekregen om een fles aan te passen of nog beter, afplakken

    Zou dit aan te passen zijn? Ik denk eerder dat het bij het type boot zal horen
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het kan zijn dat achteruitvaren de boot onder trekt, en ze het daarom hebben weggelaten. Of het is gewoon een bezuiniging. Een electronische snelheidsregelaar zal in ieder geval meer controle over het gas geven, en die zijn er ook met achteruit-functie

    Wat betreft het assymetrisch sturen in bochten, de enige oplossing daarvoor is 2 schroeven voor de aandrijving, en dat is in jouw geval geen optie.
     
  17. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Al zou de functie voor achteruitvaren heel rustig moet verlopen dan ben je wel in de gelegenheid om dicht bij de kant, aan de overkant bijv, de boot weer terug te krijgen. Wat ik heb begrepen is dat deze optie is weggelaten om deze boot betaalbaar te houden met die eigenschappen die hij heeft.

    Het assymetrisch sturen in bochten met 2 schroef aanrdijvingen gebeurd toch bij boten die worden aangedreven door twee motoren? Bij een bocht draait de ene schroef snellen dan de andere waardoor je niet in staat bent om scherpe bochten te draaien.
    Ik heb gemerkt dat de roer bij linksom meer naar links beweegt dan bij rechtsom, zou het dan niet mogelijk moeten zijn om deze roer ook dezelfde uitslag naar rechts te kunnen geven?

    @Indoorvlieger, niet alleen heli's maar ook van boten heb je weer de kennis:D
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het helpt dat ik jaren diverse boten heb gevaren, waaronder zelfs een zeilboot. Dan outhoud je wel eens wat, zullen we maar zeggen. Sinds ik heli's ben gaan vliegen, en ook een klein foam-vliegtuig heb, kan ik zeggen dat ik alle grote RC-takken heb beoefend, want ik heb ook auto's, zoals wel bekend.

    Als het achteruitvaren alleen om kostentechnische redenen is weggelaten, zou het waarschijnlijk wel kunnen, met de juiste regelaar.

    Boten met 2 schroeven kunnen ook gewoon een roer achter de schroeven hebben, of 2 stuurbare schroeven, dus vergelijkbaar met de buitenboordmotor van jouw boot. De truuk is om de motoren tegengesteld te laten draaien, waardoor je de asymmetrie eruit haalt. Als bij jouw boot ook de motor (die tegelijk roer is) meer naar 1 kant zwenkt, zou je het misschien op kunnen lossen. Wat is de hoek tussen de stang naar het zwenkmechaniek en de servo? Ideaal zou zijn 90 graden met de servo in neutraalstand, dan zou je, als je ook op dat moment een 90 graden hoek hebt tussen de andere kant van de stuurstang, en de motor, naar beide kanten gelijke uitslag moeten hebben.
     
  19. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland

    Lol, ook boten gevaren:D
    Vaar je tegenwoordig nog boten of heb je dit achter je gelaten?

    Of het kostenbesparingen zijn geweest met betrekking tot onze boot weet ik niet, heb ik enkel gehoord/gelezen maar zou het na kunnen vragen in de winkel. Ik geloof dat de hoek tussen stang naar het zwenkmechanisme inderdaad 90 graden is maar dit kan ik beter morgen even bekijken wanneer de accu erweer in zit en ik de buitenboordmotor kan sturen.
    Wanneer dit geen gelijke uitslag is, zoals nu het geval is kan ik dit er uit trimmen of dien ik dan in het mechanisme iets aan te passen. Valt misschien wel uit het boekje op te maken. In het boekje staat ook een tekening/afbeelding van de 90 graden tussen de stang en zwenkmechanisme. In de bijgeleverde boekjes gaan ze niet zo diep in op de materie en moet je dit volgens mij zelf uit zien te zoeken.
     
  20. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina