Mag ik mezelf eerst even voorstellen, ik heet Willy de Vaal ben 61 jaar en woon in Eindhoven maar ben bijna het gehele jaar door samen met mijn vrouw te vinden op een camping in Zeeland. Ik kom van een heel andere modelbouw wereld, namelijk modeltreintjes. Mijn baan heb ik al voor een groot deel afgebroken, omdat ik er niet echt meer veel aan werkte. Nadat ik er zeker een jaar mee bezig ben geweest heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een nieuwe hobby, het R/C helicopter vliegen. Ik lees dit forum tot nu toe op de achtergrond al geruime tijd mee. Afgelopen week heb ik nadat ik eerst een tijdje met een vluchtsimulator heb geoefend, veel op dit forum heb gelezen en geleerd, een Blade 120 SR helicopter gekocht, deze helicopter wil ik gaan besturen met mijn Spectrum DX6i zender. Mijn eerste buiten vlucht heb ik reeds zonder schade doorstaan, maar zal nog lang moeten oefenen voor dat ik mezelf een expert mag noemen. Op mijn website Welkom op de R/C Helikopter site van Willy de Vaal kun je het verdere verloop van waar ik mee bezig ben vinden. mvg Willy...
Hey Willy, Welkom op het Heli gedeelte en veel vlieg plezier ++ voor de website, ziet er goed uit maat ! EDIT ga nu naar mijn nest maar zal morgen FF door de site neuzen ...
Hee Willy, Goede keus, de heli-RC hobby. Het is erg verslavend en een lange leerschool. Maar als je er eenmaal inzit, wil je niet meer terug.
Welkom op het forum. Leuke website heb je. Hier ook een tevreden gebruiker met een DX6i en een 120SR dus zal je ontwikkelingen volgen Wat me zo even opvalt zijn je kleine verschillen in de D/R, alleen expo verschil van 5%. En de Throttle-Hold op 100%? Lijkt me interessant wat daar de redenen van zijn. Veel plezier hier gewenst.
Welkom Willy Zo ging het bij mij ook, ik vloog al eerder met vliegtuigen tot ik zo'n mini helikoptertje in handen kreeg. Ik kon het gewoon niet meer wegleggen. Heel veel suc6 met leren vliegen.
De zender heb ik al wat langer dan de Blade 120 SR, en heb deze eerst proberen te begrijpen en te ontdekken wat al die functie nu precies inhouden. Wat doe je dan, je gaat op het internet en op dit forum op zoek naar informatie over de DX6i, ik kan nu zeggen dat ik na veel lezen de DX6i goed heb leren kennen en weet wat de mogelijkheden van deze zender zijn, wat niet wil zeggen dat ik ook precies weet hoe voor een bepaalde helikopter de instellingen moeten zijn. Toen ik had besloten de Blade 120 SR te gaan kopen deed ik eigenlijk het zelfde als met de zender, veel informatie zien te vinden over deze helikopter. Daarbij stuitte ik diverse malen op de instellingen van de Blade 120 SR voor de DX6i zender. Vele hiervan heb ik bekeken en naast elkaar gelegd, het viel me op dat er z'n vier stuks bijna identiek waren en ben dus toen eens gaan zoeken naar de gebruik ervan, drie van hen waren echte heli specialisten althans dat mag je aannemen als je al meer dan 10 jaar deze hobby beoefend. Ik heb toen een van deze settings overgenomen in mijn DX6i zender, om vandaar uit te beginnen en eventuele aanpassingen daarna zelf bij te stellen. Helaas heb ik pas één keer kunnen vliegen met nog te veel wind om echt te kunnen beoordelen of ik op het goede spoor zit. mvg Willy...
De Throttle Hold kan je beter op 0% zetten, als veiligheids-schakelaar. 100% met een FP heeft geen nut. Bij de D/R rate programmeer je 0 directer dan 1, meestal programmeert men dat andersom. Daarbij, als beginner, kan je de instellingen veel tammer maken, beide rates staan nu maximaal. Vliegt vooral binnen in het begin een stuk relaxter.
Flybar Paddle afstellen (E-Flite Blade SR) Onlangs heb ik via een forumlid een E-Flite Blade SR helicopter gekocht. Vandaag ben ik eens bezig mijn nieuwe tweedehands aankoop eens goed na te kijken. Ik denk dat de vorige eigenaar de helicopter een of meerdere malen heeft laten crashen (al zegt hij bijna niet gevlogen te hebben), de Flybar (EFLH1149) was iets of wat gebogen, deze heb ik vervangen door een nieuw exemplaar, maar kan nergens informatie vinden hoe ik de Flybar Paddle (EFLH1150) zou moeten afgesteld. Ik heb wel een handleiding en de exploded view, maar hier staat verder geen informatie in hoe je iets moet afstellen. Ook schud de helicopter behoorlijk bij het opspinnen, dit doordat volgen mij de rotorblade niet goed sporen of uit balans zijn. mvg Willy...