Electric EF extra 123"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door T.Deprince, 23 jun 2011.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat jou geplande 123" extra niet meer dan 150 gram zwaarder gaat wegen komt door dat je veel te weinig capaciteit in je 123" kist hebt, ik weet het je wil dit niet horen maar het is zo.

    Even voor beelden
    John van gastel's 2.6 meter suhkoi , 14 s 6500 mAh 13 kilo ( 4 min 3Dbij 4.5 geeen power meer, 5 min met veel throttle management )
    Jou extra 20 kg 14 10000mAh
    is 50% meer capasiteit voor een kist die 50 % meer weegt in het beste geval kom je op 4 tot 5 minuten uit. Ik denk dat het nog een stuk lager ligt, om dat ik zie dat de toenamen in capaciteit niet echt lineair is maar dat je bij zwaarde kisten toch net iederekeer wat meer nodig hebt .

    Tweede voorbeeld Lespinoy's Krill suhkoi, 12s 5000. die zal ergens tussen de 6 en 7 minuten zitten. Jij hebt maar 16 % meer capaciteit en de kist weegt 50% zwaarder.

    Ik weet niet hoelang een vlucht in de F3A-x (M) is maar ik denk toch dat je er 5000 mAh of misschien 10000mAh bij moet gooien.

    Even over de prop door dat jij dik onder de 5000 toeren uit komt zul je volgens mij minimaal een 14 pitch prop er op moeten doen vraag maar eens aan Lespinoy hoe 29 x 10 vloog op 5300- 5400 op zijn suhkoi.

    Doe er meer wat je wil, maar ik probeer hier jou kist heel te houden bij de eerste vlucht, met deze setup zou ik de eerste vlucht niet verder durven te gaan dan 3.5 minuten .

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2011
  2. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    Het kan volledig kloppen wat je zegt... We weten dat we zowel de prop als de capaciteit denkelijk zouden moeten aanpassen. Maar we moeten toch ergens beginnen met metingen, vermits er zo goed als niets van geweten is van die motor. De meeste 3m vliegers vliegen met die schroef op een 170. Daarom hebben we die schroef als basis genomen. Maar als we inderdaad maar 170A zouden trekken, dan kunnen we zeker naar een grotere schroef gaan...

    Grz
    Timen
     
  3. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    No worries eh Timen, het experimentele is juist het leuke er aan ;) Pionierswerk! :)

    Bart, kan jou berekening en denkwijze redelijk volgen, maar zeg je nu in bovenstaand stukje echt dat de efficientie van een turnigy 90% bedraagt, en die van plettenberg 75% ??? Dat vind ik een vrij straffe uitspraak!

    En euh .. 't is een yak, die van mij :D
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Efficiëntie ik denk het niet,

    Hier gaan we ons begeven op het gebied waar ik ook niks van af weet.
    Ik zeg dat de toeren, zoveel percent inzakken. Dat betekend volgens mij niet, dat dit direct gekoppeld is aan de efficiëntie. Maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen.

    Ron weet jij dat toevallig ?

    Die 75% is een waarneming, ik kan er dus niks ander van maken. Ik probeer nog wel met de timing te spelen morgen maar ik verwacht niet heel veel verschil.

    Bart,
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Enige wat ik kan zeggen is dat bij hogere elektrische weerstand van de motor het toerental meer zal inzakken onder belasting. Een hogere weerstand zorgt ook voor lager rendement maar het verband/formule tussen inzakken en rendement schud ik zo niet uit mijn mouw. 90% rendement is voor vrijwel alle motoren niet juist, daarmee vertel ik jullie waarschijnlijk niets nieuws. Dat haal je alleen met handgewikkelde motoren en dan nog is die 90% het maximum rendement, en 'wij' vliegen niet in dat gebied (lage stromen).
     
  6. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    voila, de vlieger is geprogrameerd en de motordome staat erop...

    het programeren was echt zeer gemakkelijk met het nieuwe SRS systeem.

    [​IMG]

    De motordome is redelijk getest... mijn pa is er gaan opstaan en heeft er zelfs op gesprongen (+100kg:rolleyes:) dus volgens ons is hij sterk genoeg. ook voor torsiekrachten is het normaal geen probleem.

    [​IMG]

    (de motor staat niet omhoog ;))

    De regelaar is gisteren binnen gekomen bij aerobertics en normaal brengt iemand hem mee van ginder, waardoor we hem normaal in de loop van volgende week aankrijgen.

    Ik heb ook eens wat aan het rekenen geweest in die scorpion calc. (werkt zeer goed) Ik ben uitgekomen op een 30x14 3blad. daarmee hebben we ongeveer 35kg trekkracht, wat volgens mij genoeg moet zijn. (en de stroom is dan zeer goed)

    grz
    Timen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    MEepakke naar de plein da wilk is uitproberen haha xD
     
  8. Wessel3d

    Wessel3d

    Lid geworden:
    22 mei 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Rijen
    mooie kist zeg elektrische is ook heel erg mooi.
    ik hoob dat je een beetje een fatsoenlijke vliegtijd er mee krijgt.

    groetjes,
    wessel
     
  9. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    @Wessel, ik hoop het ook... Ma we kunnen nog altijd naar 15000 gaan, en dan hebben we zeker genoeg vliegtijd...

    Dit weekend had Jens de batterijen bij. Ze zijn al gesoldeerd.

    Woensdag hebben we de prop ontvangen.

    Mijn pa heeft een plaat gemaakt van honingraad gelamineerd met carbon. Dit is dan zeer goed vastgemaakt in de vlieger om de batterijen op vast te leggen.

    ook de PB en ontvangers zijn definitief vastgezet. En de plaatjes waar de ontvangeraccu's op komen, zijn er ook ingelijmd.

    De regelaar hangt eronder en de kabels zijn ook verlengd.

    De motor heeft ook al eens gedraaid, wel zonder schroef.

    Normaal werd hij dit weekend ingevlogen, maar omdat mijn pa ziek is, konden we niet verder werken :(

    (foto's volgen)

    Grz
    Timen
     
  10. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    wenst hem veel beterschap (was ook ziek)
     
  11. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    hier zijn de foto's...

    de regelaar.
    [​IMG]

    en de powerbox met de ontvangers

    [​IMG]

    we hebben de plaat eringelijmd waar de batterijen op moeten komen, en we hebben het ook verstevigd langs onder.

    [​IMG]

    en de versteviging

    [​IMG]

    de powerbox en de ontvangers

    [​IMG]

    de batterijen.

    [​IMG]

    en 14s 3p 15000mah (we gaan toch in het begin vliegen op 15000 en daarna zullen we wel zien...)

    [​IMG]

    en hij heeft ook gedraaid. de motor loopt zeer zoet, alles komt overeen met wat de scorpion calc zei, alleen de thrust is 10kg minder :( maar het is nog altijd 26kg(gemeter in redelijk hoog gras...). dus hebben we maar een andere prop besteld. Ik heb ook van iemand vernomen, die met een 3W 157 cs vliegt, dat hij ongeveer 27-28 kg trekkracht had. dus als we er nog ongeveer 3kg bij zouden krijgen, hebben we normaal power genoeg...
    Normaal wordt hij morgen ingevlogen, als het weer het toelaat.

    Grz
    Timen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    nog even en we gaan er gewoon van deze accu`s in stoppen .

    [​IMG]

    geef mij maar gewoon een dikke 3W157 dan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2011
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bijna 60V en op een krimpkousje word gespaart. :hammer:

    [​IMG]

    Weet je wel waar je mee bezig bent . ;)

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    Die steke wel ni volledig in e ;) da was gewoon vo de foto :)

    En wij hadden er ook liever een 170 op gezet, maar da mag ni in onze club :(

    Grz
    Timen
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ook als die er helemaal in zitten nog een krimpkous er omheen .

    Je weet wel dat een stroomslag van 60V dodelijk kan zijn ?

    In Duitsland is de grens bij 48V , daarboven moet je elektriker zijn om er mee te mogen werken .

    heeft belgie geen grens ?

    Mvg Johan
     
  16. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Voor zover ik weet heeft België geen grens, daar ligt hier niemand van wakker.

    Voor FAI wedstrijden telt wel de 42V limiet, ook in Duitsland.

    Vette bak Timen en Pa! Dat probleem van grote modellen en motoren blijkt overal meer en meer een probleem te worden.:(
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  17. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    No problemo... Mijn pa heeft een elektronica diploma :D
     
  18. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    En bij ons in de club heeft het nooit gemogen... Vroeger was het nog minder en nu is het 110cc...
     
  19. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    Heeft toevallig iemand een 32x16prop liggen om te testen? (geboord voor een DA-170)
     
  20. T.Deprince

    T.Deprince

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Belgium
    Nog vergete :rolleyes:

    Hij heeft een succesvolle malden gehad... :D de power is goed, alleen moet hij wat meer voorwaartse snelheid hebben. Nu vliegt hij, maar redelijk traag. Opzich geen probleem, maar als ik omhoog ga, blijft hij traag gaan en in de wind gaat dat niet zo goed zijn voor programma...

    Foto's volgen...

    Grz
    Timen
     

Deel Deze Pagina