propellor verwondingen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door ron van sommeren, 22 jul 2011.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    je kunt nog zoveel beveiligen , zolang je geen gezond verstand gebruikt ,heeft dat geen nut .
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat sowieso, maar ik denk dat dat ook weer iets te hard gesteld is.. het is niet het gebrek aan gezond verstand, volgens mij hebben de meesten dat wel.. het is ook dat je als eindgebruiker door het systeem als het ware 'in slaap gesust' wordt.

    Er zijn wel andere oplossingen voor, maar die zijn vaak vrij duur of te zwaar voor kistjes waar ik op doel.

    Hoezeer je je ook er van bewust bent, op den duur sluipt er toch een argenloosheid in, dat merk ik ook bij mijzelf. Het gaat zo makkelijk allemaal, zo probleemloos, en er gaat zelden tot nooit iets mis, dus zakt het naar de achtergrond.

    Dat zie je ook vaak met dit soort ongelukkken, het is het is echt niet zo dat die mensen zich niet bewust zijn van de risico's, of dingen niet weten, of zelfs ronduit dom zijn.. meestal is het dat mensen uit hun patroon gehaald worden, dat dit soort dingen gebeuren, of de concentratie gewoon is afgenomen, bv. aan het eind van de vliegdag.

    Je loopt met je accu naar je kist, iemand loopt mee, je maakt een praatje, er komt nog iemand bij, je staat te praten en doet je accu in je kist, sluit 'm aan, en dan .. oops.. zender stond op vol gas. Ofzo.

    Recentelijk ook 2 voorbeelden gehoord waarin men per ongeluk de accu op zichzelf aansloot.. je denkt dat je de regelaar aansluit, maar helaas.. in beide gevallen omdat men werd afgeleid. Kan iedereen gebeuren bij stekkersystemen die dat toestaan, wat er veel zijn.

    Daarom kun je ook andersom aan veiligheid werken, iemand met rust laten als hij/zij de kist aan het aansluiten is en gaat vliegen. Ben ik ook erg slecht in, maar het is wel goed er zo af en toe eens aan te denken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2011
  3. Sjurk

    Sjurk

    Lid geworden:
    21 dec 2010
    Berichten:
    87
    In sommige parkzone-kistjes zit het ook, een continu piepgeluid waardoor je weet dat het ding aan staat. Of het bewust is weet ik niet, maar handig is het wel.

    Daarnaast is er natuurlijk een stukje verantwoordelijkheid bij. Laatst rende een kind achter m'n vliegtuig aan, dan mag het een klein ding zijn (dat vliegtuig ;)) maar het is dan 'gas' uit en de engine-kill aan.
     
  4. WillemII

    WillemII

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Baarle-Hertog/Nassau
    Dag allemaal,
    Dat gevalletje met die Horten, dat was ik, 4 weken geleden. Mooie, dunne 12/6 klapprops, die willen wel. Ik denk dat ik nog geluk heb gehad, doordat een van de karakteristieken van de oude Tsjechische regelaars ("Modelmotors") was dat bij een overbelasting de motor gelijk op de rem gaat. Dat is trouwens het piepen in het filmpje. Zoals een stuk terug leesbaar is heeft CC die eigenschap nu ook weer in zijn regelaars.
    De verwondingen zijn ondertussen mooi genezen!
    Deze bijna 7 kg Horten heb ik vele tientallen keren opgegooid, ik dacht dat ik de techniek zo langzamerhand wel onder de knie had. Je ziet maar...
    Volgende lanceringen toch maar proberen om de motoren te starten NA het gooien...
    Groeten,
    Willem
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    als ik bezig benmet mijn toestel en iemand begint met me te praten , ga ik of het gesprek aan en laat het toestel liggen ,of kap het gesprek en ga verder met het toestel . wij mannen zijn geen vrouwen die 2 dingen tegelijk doen .doe je dingen 1 voor 1 en dus niet tegelijk . afleiding is dodelijk .
    eerste wat ik altijd doe ,is zender aan ,wegleggen en gashevel naar dicht zetten ,ook al staat deze op dicht ,toch aantikken .
    als een zender ligt ,kan er dus nooit een zenderkoord opvallen (dat wat ligt valt niet )
    bij mijn scout kan ik niet uit de propzone blijven met aansluiten . dus ik leg de accu op zijn plek ,zet deze vast . en sluit dan de stekker aan .de tijd dat de regelaar en de ontvanger nodig hebben om zich te melden met het bekende piepen .ben ik al weg met de handen bij de prop ,als dit verhaal is geweest . geef ik met de prop van me af een klein tikje tegen het gas en weer dicht . is er reactie . dan kan de accu deksel er op.en kunnen we na de roeren controle gaan vliegen . ik wijk hier niet van af .

    een modelvliegtuig is een wapen ,wat wij als speelgoed zien . dus behandel ze dan ook met respect hoe klein de proppellor ook is ,eenmaal op toeren zijn het gehaktmolens .
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Voor F5B gebruik met limiter kan dat net teveel zijn waardoor je de thermiek taak niet meer kan volbrengen.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

    komt ie dan he, moraal vraag 1:

    "is het niet halen van de termiek ondergeschikt aan de veiligheid op het veld dan ?"
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Nee, vandaar dat we ons dan niet laten afleiden. Concentratie is dan heel belangrijk. Daarnaast hebben we ook nog andere veiligheden die we hanteren.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een motor is een beroerde luidspreker.
     
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Probleem is dat je bij F5B beperkt bent met max 1750Wmin, kom je daarboven schakelt een systeem het gas kanaal dicht.

    De jongens met >5KW vermogen kunnen hiermee net aan een wedstrijd ronde vliegen met een minimale reserve voor wat extra motorloop tijdens de zweeftaak, de bewuste armings piep kan hier zo'n 50W vanaf snoepen dus die piep staat altijd uit.

    Ik heb zelf een offset op het gas staan via een draai potmeter, zo lang deze dicht staat kan er met geen mogelijkheid gas gegeven worden terwijl wel alles gewoon aan staat, pas vlak voor het gooien van de F5B kist draai ik deze potmeter pas open, en na de landing gaat deze potmeter weer als eerste dicht.
     
  11. ebosman

    ebosman Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Ik heb voor al m'n vliegtuigen (en m'n heli uiteraard) een throttle hold geprogrammeerd, die met een schakelaar te bedienen is.
    Aansluiten met de throttle hold aan, draairichting van de roeren controleren, dan schakelaar om en motor controleren, dan weer schakelaar om. Dan kan er nooit iets gebeuren. En dan de schakelaar pas weer om vlak voordat je 'm opgooit. Werkt perfect :D

    Willem.
     
  14. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    bij dat laatste vilmpje moet ik overgeven
     
  15. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    tenzij je ook weer die schakelaar vergeet. ik zie het verschil niet in controle of je schakelaar goed staat of cotroleren of je stick goed staat.

    die stick zie je vlugger dan een schakelaar, en een schakelaar gaat bij verkeerd wegleggen, oppakken ook vlug om.

    Ik heb zelf 2 jaar geleden een goede vriend zijn vingers bij elkaar gezocht, dus vergeef me dat ik heel cru wordt als het over veiligheid gaat.

    Ik krijg het soms van de arrogantie van clubleden die zeggen "ik controleer altijd alles, mijn kist moet niemand vasthouden", of "ik zet hem in het hoog gras"

    Wat betreft veiligheid vind ik dat je hier niet preuts in mag zijn, je bent met een gevaarlijke hobby bezig, dan maakt het voor mij niet uit of je nog jong bent, ook die jonge gasten gebruiken dat spul en moeten ook beseffen wat de gevaren zijn.
    Mijn zoontje van 5 heb ik al foto's laten zien van wat er kan gebeuren, hij schrok wel maar de boodschap is overgekomen en hij weet nu dat hij bij props moet wegblijven en ervan moet afblijven.

    Eenzelfde taktiek werd jaren geleden in de scholen in Belgiƫ toegepast omtrent weekendongevallen op de weg, daar werden beelden getoond van ongevallen hoe ze echt zijn. Met alle ontbrekende lichaamsdelen erbij.

    dus zoals in de begin posts vragen om foto's klikbaar te maken, loopt het topic zijn doel voorbij. laat maar zien, zet eventueel in de titel "schokkende beelden" dan kiest men er zelf voor dit topic te openen.

    ik heb zo nog wel van die foto's, ik wil ze gerust posten.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar dat heb je bij het aanschouwen van iedere ernstige verwonding.
    Propellor of zwaar gereedschap... radiatorfan... welk zwaar ongeluk dan ook.

    Elektro hakt door. Brandstof... als je geluk hebt... slaat af. 4-Takters kunnen ferme klappen geven.
    Daarom is het altijd kop erbij. Juiste materiaal om handen. Spullen op je juiste plaats. Kist verankerd.
    Niet afgeleid worden bij het starten en checken van je kist. Zo min mogelijk kletsers om je heen. Bij draaiende motor, achter de kist.

    Een 'kill-switch' op je zender is bijzonder prettig. Die moet je zonder nadenken op de reflex kunnen bedienen. Niet alle zenders hebben die schakelaar in de instellingen standaard. Kan je naar vragen bij aanschaf.
    Handig bij elektro of brandstof.

    Doch... mijn HK-Sentry 30ah regelaar kan er om de een of andere reden er niet goed mee over weg. Raakt in de war. Heb je er nog niks aan. Bij andere regelaars (high-end) werkt het prima. Niet altijd zaligmakend.

    Nieuwe generatie computerzenders vast en zeker te programmeren. Ieder geval de Multiplex zenders...
     
  17. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nog een kleine tip mijnerzijds vanuit ervaring geleerd;
    Ik doe dus hetzelfde als Serge, check, check, double check.
    Echter let ik er sinds enige maanden extra goed op dat er niets in de buurt van de zender kan komen zoals vleugeltips.

    Ik was dus bij mijn hotlinertje de accu aan het aansluiten op de regelaar, uiteraard eerst gechecked of de gasknuppel op 0 stond (bij de gasknuppel heb ik trouwens een dood stuk ingeprogrammeerd zodat 1 tikje gas niet gelijk betekend dat de motor gaat draaien maar dat dit pas gebeurd na een paar tikken gas).
    Daarnaast leg ik de kist altijd zo neer dat de prop nergens tegenaan kan komen mocht hij toch gaan draaien en ga ik zo staan dat ik in zo'n geval buiten schot sta. De klapprops leg ik ook altijd naar voren i.p.v. langs de romp.
    Echter tijdens het sluiten van het kapje, wat niet zo geweldig ging die dag, was 1 blad naar achter geklapt.
    An sich geen probleem............totdat ik per ongeluk met de vleugeltip tegen de gasknuppel aantikte 8-O

    Gelukkig niet vol open maar ik kreeg wel de spreekwoordelijke en figuurlijke tik tegen op de vingers.
    Geen letsel, wel even een 'O shit momentje'.

    Mja, kistje van 1,1Kg en 3,65Kg thrust met scherpe 14x8 gehaktchopper...........had naar af kunnen lopen.

    Moraal van het verhaal, double check, triple check en blijf er ten alle tijden bij met je hoofd.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor m'n aanstaande elektro sleper zit ik dan zelfs ook te denken aan een veiligheids stekker aan de buitenzijde van de romp. Logisch en geen gehannes in het aandrijfconcept. Maar ook dan blijft het opletten. (5 kg thrust)
    Bij F5B is het helemaal opletten geblazen. Daar is uitvoerig of safety geproken en zijn er protocollen opgenomen.
    Dan heb je te maken met ernstig hoge vermogens.

    Zie site F5B.nl - Home
     

Deel Deze Pagina