Le santisima Trinidad 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door newbie, 28 mei 2008.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dank u wel Max.

    voorlopig ligt hij stil wegens geen "zin" meer. 6 maanden gesukkeld met de rug(operatie) maar de zin komt stilletjes terug.
     
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hallo Luc, veel sterkte en beterschap(k'zit zelf met soortgelijk verhaal vandaar) en: "goed werk heeft tijd nodig" , ik blijf het zeker volgen.
     
  3. M.T.Kreijkes

    M.T.Kreijkes

    Lid geworden:
    11 dec 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rijssen
    Hallo!

    Is de zin al weer terug?
    kan niet wachten om deze af te zien!!!
     
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Vandaag was de zin terug. (misschien de rede dat ik eens terug kwam kijken op het forum) ( en omdat binnen een paar weken nachtvaren is en ik de boot nog eens te water wilde laten


    Wat heb ik nu vandaag gedaan.
    Vorige week had ik eindelijk mijn loodbom van 12kg lood gegoten.

    een ijzeren buis van 4cm diameter en +/- 60cm lang.

    vandaag de boot in het water gelegd en de loodbom eronder gehangen.

    resultaat :

    de bom moest een stuk naar voren waardoor ik maar 1 bevestigingspunt kan gebruiken ipv 2.

    Dat betekent dat in nu een nieuw gat in de romp moet gaan boren.

    Ongeveer 8cm diep met een boor van 8mm in een plaat van 12mm dik en dit met de losse hand .

    Ga er nog eens goed over nadenken en dan zullen we zien wat het resultaat is.

    in ieder geval bedankt voor de interesse.

    mvg luc
     
  5. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Eerst denken dan doen zeggen ze toch altijd??

    Succes!
     
  6. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    is er geen andere mogelijkheid om broodjes lood te gieten en die tussen de spanten te plaatsen???

    Het is maar een idee??
    succes met nadenken..........
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    @brandaris

    het gaat hem er niet om het model op de waterlijn te krijgen, maar om te zorgen dat het schip niet omslaat. Lood tussen de spanten gaat dus niet werken, het moet per se onder het schip hangen.

    @newbie

    gewoon met een dun boortje beginnen en telkens een iets grotere diameter gebruiken. Als je de eerste 2 of 3 keer netjes recht hebt geboord zal de rest bijna vanzelf gaan. Succes in ieder geval!
     
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Danny ik snap de bedoeling wel (ik vaar ook sinds mijn 15e)
    maar om dan een cilinder lood onder de kiel te hangen,,,, ??? zo werkte dat bij de schaal 1:1 ook niet .!
    ik denk dan aan een elegante oplossing, met b.v. de balk kiel aan de ondekant te verhogen (verdiepen) met lood
    dus kielbalk ipv 1cm hoog , 3cm hoog erbij met lood aanvullen , verdiepen
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo werkt het in 1 op 1 juist OOK!

    Wij hebben namelijk het nadeel dat de wind zich niet terug laat schalen. Een model in 1 op 10 ondervind geen wind in schaal 1 op 10, maar in 1 op 1. Wij moeten dat dus compenseren en de makkelijkste manier is om het gewicht omlaag te brengen. Onder de kiel te hangen dus. In 1 op 1 zou dat ook goed helpen ;)

    Wim
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg

    hoe zouden jullie dit gewicht (ongeacht de vorm) bevestigen aan de boot.

    ik had 2 draadstangen voorzien van M6 die in een messing buis zitten.
    Deze buis gaat door de houten kiel van de boot en is met epoxy vastgezet. (is dit sterk genoeg)

    of kan ik ook gewoon een paar (4tal) houtschroeven gebruiken ??
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Luc,

    Kijk je wel een beetje uit met lood! Als je lood gaat gieten komen er looddampen vrij die giftig zijn. Het menselijk lichaam breekt het hoeveelheid lood in je lichaam niet/nooit meer af. Te veel lood betekend de dood.

    Groeten Paul
     
  12. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    ik weet het.

    daarom heb ik het ook buiten gedaan (met een beetje wind) en met een mondmasker.

    mvg luc
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Houtkachel uit,
    Bier lauw,
    Maar het was de moeite waard, het verslag door te bladeren.
    Heel mooi project.
    vriendelijke groet Harm
     
  14. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Luc,
    die draadstangen M6 lijken me wel een goede oplossing, maar zorg wel dat je messingbuizen een flink stuk boven de waterlijn uitkomen, anders krijg je daar water binnen. Zeker als je boot wat gaat schuin gaat hangen.
    Groetjes, Jos
     
  15. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    bedankt jos ,ze komen zelfs boven het dek uit.


    de oplossing die ik in gedachten heb.

    momenteel zit mijn lood gegoten in een stuk bovenbuis van een "bekaert"omheining.(+/- 4cm diam)

    ik ga nu een buis kopen met een binnendiameter van 4cm.

    Deze buis wordt bevestigd tegen de kiel met 4 houtschroeven.
    De buis met lood wordt erin geschoven en nu kan ik door deze loodbuis te verschuiven in de andere buis een perfect balanspunt bekomen.

    (in theorie toch)
     
  16. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Belgiƫ
    Hey Luc,

    Ik denk dat de draadstangen met epoxy steviger zijn dan houtschroeven.

    Ik zou als ik van u was dit eens eerst met houtvijzen proberen op een proefstukje.
    Ook het proefstuk eens schuin houden zoals het schip zal doen in de wind.
    Je kan ook eens proberen de voorgeboorde gaten eerst vullen met epoxy en dan de vijzen erin draaien. Dit zou toch steviger moeten zijn dan zonder epoxy.
     
  17. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    inderdaad en dan is het ook direct waterdicht en het hout beschermd.

    bedankt, goede tip.
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    eventjes een update :

    zo ga ik mijn boot vervoeren. direct ook terug een gedacht van hoe groot ze is.

    [​IMG]

    zijn loodbulp (44x44mm is het hout)

    [​IMG]


    de servo's om de ra's te besturen

    [​IMG]

    de deadeyes bevestigd.

    deze zijn allemaal vastgeplakt met 2componentenlijm,daar er echte trekkracht komt op te staan tijdens het zeilen

    Formast

    [​IMG]

    Mainmast

    [​IMG]
     
  19. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Hoi Luc,

    Ziet er leuk uit,let er wel op dat t zwaartepunt tijdens transport wel eens te hoog kan liggen.
    Nu zeg ik niet dat je de bolderkar vol moet gooien met beton:p maar t zou zonde zijn als zo'n mooi model bij de eerste bocht er af mietert.:nooo:

    Groeten Herman
     
  20. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    tijdens het transport komt er een aanspanriem rond het schip en bolderkar.
    de bolderkar dient voor het vervoer tussen vijver en auto.

    Moet ook nog eerst mijn aanhangwagen aanpassen, (huif erop zetten) zodat ik het schip in zijn volledig geheel kan transporteren naar een vijver.

    ik heb ondertussen ook zelf een demonteerbare kraan gemaakt om het schip in en uit het water te hijsen want met zijn 30kg wordt ze moeilijk hanteerbaar.
     

Deel Deze Pagina