Mijn conclusie tweedehands aankoop.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door wdevaal, 15 aug 2011.

  1. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mee eens, en dat maakt de koper enkel zwakker en daar zijn ze naar op zoek

    Stevo
     
  2. wdevaal

    wdevaal

    Lid geworden:
    29 aug 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik wil als laatste toch nog even reageren op alle posting in dit topic en hoop dan dit topic af te sluiten want we drijven af.

    Ik had niet verwacht hier iets los te maken, en ben toch een beetje geschrokken van de vele reacties. Het is niet mij bedoeling geweest iemand aan te vallen en/of te beschadigen want dan had ik zijn gebruikersnaam wel bekend gemaakt, ik wilde alleen andere gebruikers er attent op maken goed uit te kijken alvorens je overgaat tot het kopen van een tweedehands helikopter.

    Sommige van jullie denken dat ik er als newbie ben ingestonken, dit is niet geheel terecht want ik ben al bijna een jaar lid van dit forum en heb in die tijd hier veel opgestoken.

    Ook mijn eerste “nieuwe” aankoop van een E-Flite Blade 120 SR komt door het lezen van de reacties die ik hier heb opgedaan, dit geld trouwens ook voor de E-Flite Blade SR waar ik mijn oog op liet vallen.

    Ook de wereld van Modelbouw is mijn niet geheel onbekend, jaren lang heb ik zelf een modelspoorbaan gehad, die ik nu aan het afbreken ben en deze via de forums “3Rail.nl” en “Beneluxspoor.nl” stukje bij stukje aan het verkopen ben.

    Tot op nog wat rails na heb ik bijna alles verkocht, en heb geen enkele koper teleur gesteld op dat wat ik te koop heb aangeboden. Zelf heb ik in die tijd ook veel materieel van andere gebruikers over genomen, en altijd ging dat goed en zonder problemen, dit laatste verwachte ik hier dus ook.

    Ik ben 61 jaar, en heb in de jaren best veel ervaring met computers, internet en forums op gedaan, ik ben er zelfs vanwege mijn toenmalig werkzaamheden mee opgegroeid.


    Hopende hiermede toch mijn posting te hebben toegelicht.


    Mvg Willy...
     
  3. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Top Willy. Ach je bent nooit te oud om te leren en ben je hiermee weer een ervaring rijker ;)
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    ...ervaring rijker, illusie armer...
    Leergeld noemen ze het ook wel eens....

    En sommige lessen zijn onbetaalbaar, of erg erg duur... ;)
     
  5. wdevaal

    wdevaal

    Lid geworden:
    29 aug 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooier had ik het zelf niet kunnen verwoorden, laten we het hier maar bij houden.

    mvg Willy...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat ik het hele verhaal zo samenvatten:

    Ik heb een jaar of drie geleden een absoluut bewezen goed vliegende Vario Huey verkocht. Van deze heli heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds de history en onderhoud, vlieguren etc ergens in de computer staan. Ik heb er 5 jaar schadevrij mee gevlogen, kortom, niks mis mee.

    Ik heb deze heli verkocht aan iemand die ik redelijk ken, en dat was ook geen beginner of "modelbouw-onbenul" dus daar had ik alle vertrouwen in.

    En je raad het al: de koper haalt de heli uit elkaar, en vind een tuimelschijf servo waar geen kogellager in bleek te zitten. Deze servo is bij mij nieuw uit de doos gemonteerd en heeft nooit problemen gegeven, is dus ook nooit uit elkaar geweest. Sta je als verkoper dus wel mooi met je bek vol tanden.... Affijn, nieuw lager in die servo, de hele heli nagekeken, en vliegen met die hap.

    De koper heeft slechts twee maanden plezier gehad van zijn aankoop, tot het model opeens in de lucht begon te trillen en rare geluiden te maken, en nog voor hij de heli aan de grond had, was dat niet meer nodig, was het alweer een bouwdoos geworden.

    Voor alle duidelijkheid: als ik er zelf mee was blijven vliegen was mij dit wellicht ook overkomen, maar mischien ook niet (het kan maar zo zijn dat er met terugmonteren iets fout gegaan is, immers?)

    Conclusie: geen enkele methode is waterdicht, en ik VERKOOP nooit meer iets. Simpelweg, omdat de centen die ik voor zo'n heli vang (in dit geval 300 Euro voor een vliegklare heli zonder ontvanger), mij niet mijn reputatie waard zijn.

    Groet, Bert
     
  7. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Dat kan natuurlijk ook... maar ja het blijft jou woord tegen de zijne..hoe goed je het ook bedoeld. Daarom als je een heli voor kan vliegen voor een koper is dat je garantie die je op dat moment kunt bieden. Alles wat er na die tijd gebeurd is op risico van de koper. Als je dit tijdens een verkoop goed bespreekt kun je je goede reputatie behouden :)
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Beetje onzin dit Bert ! 300 voor een Vario is al niet duur, en zoals je zelf aangaf is de koper geen leek op heligebied. Hij heeft gewoon pech gehad, klaar. Natuurlijk voel je je lullig na zoiets, maar dat is het risico van modelvliegen.
    In het geval van de TS, als leek een heli overkopen van een andere leek is niet handig, al helemaal niet zonder het eerst te hebben gezien.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Een heli zou ik altijd willen zien vliegen... en een vleugelvliegtuig zou ik toch tenminste in mijn handen gehad willen hebben. Dat betekent dan ook dat ik niet iets vliegends tweedehands zal kopen van grote afstand; ik wil het ding in elk geval gezien hebben.
    En omdat ik met heli's een beginner ben, zou ik zo'n ding willen zien vliegen.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan weet je dus dat het model vliegt, en dat op dat moment ook je garantie vervalt. De nieuwe eigenaar gaat eraan sleutelen wat begrijpeljk is, en is daarna zelf verantwoordelijk voor de veiligheid.

    Daarom vind ik berts reactie wat overdreven. Bij een tweedehandsfiets kan ook de vooras breken en de berijder in een rolstoel belanden. Als je dat aan je reputatie koppelt, kun je beter niets meer doen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat is maar hoe je het bekijkt:

    Heli's zijn, zoals jij ook weet, tamelijk gevoelige dingen. Heli's zijn ook vaak door de eerste koper zelf gebouwd.

    Er zit een behoorlijk groot verschil tussen een kant en klaar product zoals een auto of een TV, en een heli van het caliber "alles boven ARTF".

    Een Solo Pro, of mCPx is een apparaat wat zo uit de doos vliegt, en die kun je bij wijze van spreken net zo goed tweedehands als nieuw kopen. Maar een heli die door iemand gebouwd is, ook al is het een ervaren bouwer, kan altijd iets bevatten wat bij de oorspronkelijke bouwer nooit kwaad kan omdat hij een bepaalde routine heeft, maar problemen oplevert bij de nieuwe eigenaar.

    Op mijn werk onderzoek ik nogal wat faillures, en het blijkt vaak dat een apparaat op meerdere manieren bediend kan worden zonder dat dat op zich tot problemen leid, mits die manieren NIET door elkaar gebruikt worden; Dan ga je namelijk problemen krijgen met de onbekendheid van de ene operator met de instellingen die de andere operator gebruikt.

    Wellicht verduidelijkt dit voorbeeld het wat beter: Ik heb al eens een set verstuivers van onze hoofdmotor gemold (kosten dik 10000 Euro, mijn baas was niet blij) omdat ik in de haven tijdens manouvreren een HFO (Heavy Fuel Oil) pomp bij liet staan om de leidingen warm te houden, iets wat ik tot nog toe op alle schepen waarop ik voer, zo deed. Echter op dit schip hebben we een nogal ongebruikelijk (zeg maar gerust:foutief) leidingschema waardoor in die specifieke bedrijfssituatie vuile HFO in de tank voor schone HFO terecht kwam, en daar de verstuivers sloopte (vuile HFO bevat katalysatorstof, en da's hetzelfde spul wat van gewoon papier schuurpapier maakt). Mijn aflosser had een andere manier van manouvreren, en had niet eens in de gaten dat die fout in het leidingschema aanwezig was....

    Gewoon een dom voorbeeld van een routine handeling die puur en alleen kwaad kan omdat op deze boot de leidingen anders aangelegd zijn als gebruikelijk. Aangezien iedereen zijn heli weer nét even wat anders in elkaar zet, kunnen vergelijkbare dingen dus vrij makkelijk gebeuren.

    Iedereen mag er van vinden wat ie wil, overtrokken of niet, maar het blijft voor mij een feit, dat tussen een kwart en de helft van de tweedehands heli's die ik door handen krijg, voortijdig problemen krijgt, meestl motorisch, een enkele keer mechanisch. En ik krijg véél tweedehands spul door handen van mensen die mij vragen dat voor ze af te stellen en of na te kijken. Trainers zijn vrijwel nooit een echt probleem, maar met tweedehands rompheli's ben ik heel voorzichtig geworden, en met motoren ook.
    Zelf heb ik in de afgelopen 7 jaar twee puike tweedehands OS-motoren en een idem Webra in poeier zien lopen zonder dat daar een aanwijsbare oorzaak voor was. Ik heb al teveel van die dingen zelf in laten lopen om toch zeker te weten, dat ik niet iets onbenulligs doe met heli-motoren, en dat een motor veel meer dan pak hem beet 20 vlieguren mee moet gaan. Dus ik kan alleen maar denken aan dat op een of andere manier het omschakelen naar een andere brandstof (of olie, of ander Nitro gehalte) of zoiets dergelijks hier een rol in speelt.

    Groet, Bert
     
  12. Tino Tweak

    Tino Tweak

    Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Sprundel, NB
    Dus.....als ik al 't voorgaande moet samenvatten heb je gewoon vette pech gehad.
    Maar je hebt er wel een leermoment aan overgehouden.

    Voorbeeld:
    Een goede vriend van mij heeft een Benzinetrainer van vario overgenomen voor ong 1500 Euri's welke "heel weinig gevlogen had" en "nooit gecrashed" was.
    Er zaten een hoop originele Vario acc. bij.
    Vele vluchten verder kmen we erachter dat 't ding zo krom was als ik weet niet wat. Hoop vervangen en hij vliegt nu als een trein.

    Ander voorbeeld:
    Ik heb nu een maand of 6 ook een "nieuwe" benzine trainer.
    Deze was 1.5 jaar geleden gekocht en er was begonnen met de bouw.
    Uiteindelijk moest de heli weer verkocht worden ivm afstuderen, andere projecten whatever.
    Alleen de staart moest nog afgebouwd worden. Alle electronica (goede gyro en servo's) zat erbij en was zelfs nog nooit op de batterij aangesloten.
    Ik heb 'm geheel gedemonteerd en opnieuw opgebouwd.
    En dat voor maar 1100 Euri's.

    Wat ik dus wil zeggen is dat niet alle 2de handse meuk slecht is. Zelfs met nieuw kun je een hoop problemen hebben.

    Gr.Tino:D


    .
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, geen vette pech....

    Gewoon keiharde statistiek. Nieuw spul: 100% score richting levensduur en betrouwbaarheid.
    Tweedehands: 25% uitval (bij mij, en ik red me over het algemeen aardig met motoren), voor beginners gaat dat percentage gewoon richting 50%. Terwijl ook beginners eigenlijk nooit pech hebben als ze een nieuwe motor moeten laten inlopen, zolang ze maar het boekje volgen.

    Benzinemotoren kun je overigens slecht vergelijken met gloeipluggers: Voor benzine geldt dat alle goede olie en alle benzines aan de pomp MOETEN voldoen want het is nu eenmaal een gemodificeerd consumenten artikel, en het zou een slechte zaak zijn als jouw auto, bosmaaier of brommertje in elkaar loopt als je van Shell naar Total overstapt of zoiets.

    Voor gloeipluggers geld dat er zo verschrikkelijk veel verschillende merken brandstof, olieën, kwaliteiten methanol etc zijn, dat de kans dat een motor die ingelopen is op de ene olie, problemen oplevert als er opeens een andere olie in gegoten word, méér dan levensgroot is.

    Het hoeft niet altijd te gebeuren, maar het kan wel.

    Om je een voorbeeld te geven: zet een OS 15 cc viertakt in een heli, en vrijwel iedereen zal zeggen dat het niet gaat. Maar laat je het ding op een specifieke wijze, met specifieke oliepercentages inlopen, dan is er niks aan de hand. Koop ik een goed ingelopen en in perfecte conditie verkerende OS 15 cc, dan zal het ding alleen al in elkaar lopen omdat hij niet de juiste inloop procedure heeft gehad. Maakt niet uit of die motor voorheen 5, 10 of 100 draaiuren had. Ik weet waar ik het over heb, ik héb zo'n viertakt, die al 9 jaar dienstdoet met maar 10% olie.
    Vraag Ernst Grundmann hiernaar, en hij zal je bevestigen dat zijn viertakt de overstap van 17% naar 10% olie, ondanks goed ingelopen, niet overleefde. Andersom heb ik nog niet geprobeerd, maar het zou mij niks verbazen als mijn viertaktje de overstap van 10 naar 15% óók niet overleeft.... (al lijkt dat mij niet super waarschijnlijk, maar het kan, want het is een feit dat meer olie hogere bedrijfstemperaturen veroorzaakt)

    Groet, Bert
     
  14. Tino Tweak

    Tino Tweak

    Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Sprundel, NB
    Bert,
    Wat ik geschreven heb slaat op de hele topic.
    Maar als ik helemaal terug ga naar 't begin........ Dan maak ik hieruit op dat de koper niet echt een leek was op 't gebied van rc heli's.

    Enige waar ik dan wel moeite mee heb is dat iemand voor een ongezien, 2de hands product geld overmaakt en dan bij ontvangst constateerd dat 't toch allemaal niet zo eruitziet als gezegd of vermeld is.

    Dat is niet alleen vette pech, maar ook stom toch.....?:cool:;)
     
  15. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Gebruikte spullen zijn niet nieuw, dus moet je jezelf altijd bewust zijn een risico te aanvaarden.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. wdevaal

    wdevaal

    Lid geworden:
    29 aug 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Eindhoven
    Stom neen, want dit zou beteken dat het geen zin meer heeft hier een tweedehands helikopter of vliegtuig te koop aan te bieden omdat het stom zou zijn deze te kopen. Het ging mijn zuiver om de vermelde tekst in die bewuste advertentie. Laatst nog een advertentie gelezen waarin duidelijk werd aangegeven dat de helikopter schade had opgelopen en enkele onderdelen (op de blades na) waren vervangen, dit noem ik eerlijk adverteren, vertel gewoon eerlijk wat je te koop aanbied dan weet de kopende partij wat hij kan verwachten.

    mvg Willy...
     
  17. Tino Tweak

    Tino Tweak

    Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Sprundel, NB
    Nee willy,
    Ik bedoel niet dat 't stom zou zijn om een 2dehands heli te kopen.
    Anders had ik die vario van mij ook niet gekocht.
    Waar 't mij om gaat is dat je zoiets gewoon in 't echt moet zien voor dat je 't koopt.
    Betrouwbaar of niet......
    Ik bedoel dat 't stom is om iets te betalen zonder dat je 't in je handen hebt gehad.

    Gr.Tino
     
  18. wdevaal

    wdevaal

    Lid geworden:
    29 aug 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Eindhoven
    Opzich heb je daar wel gelijk in, maar soms is dat vanwege de afstand, vervoer enz. niet goed mogelijk, gelukkig voor mijn blijft de schade beperkt, en ik ben al bezig de helicopter te reviseren en deze vandaag of morgen af en vliegend te krijgen. Wat opzich voor mijn ook leerzaam is geweest, ik weet nu bv. wat er met een Main Shaft, Center Hub, Flybar en Blades enz. bedoeld wordt :rolleyes:

    En omdat ik het demonteren en monteren heb samen gevat in een PDF bestand kan ik daar andere E-Flite Blade SR gebruikers ook mee van dienst zijn.

    mvg Willy...
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is niet "stom" om iets tweedehands te kopen, het is alleen veel minder voordelig dan het op het eerste oog lijkt.

    Als ik voor de helft van de nieuwprijs een tweedehands Benzinetrainer kan kopen, een van de weinige heli's die in mijn ogen (let wel, dit is een mening, geen feit) verantwoord tweedehands aan te schaffen zijn, dan moet ik mij het volgende afvragen.

    Rij ik er voor naar Rotterdam (in die omstreken draaien meer BT's dan in Friesland....), dan ben ik aan de heen en terug reis al minstens 100 Euro kwijt (en dan reken ik met 25 cent per kilometer erg laag....). Dan moet ik nog wel rekening houden met eventuele onderdelen die vervangen moeten worden.

    Stel dat ik drie heli's ga bekijken en pas bij de derde kandidaat besluit ik te kopen, dan is mijn voordeel al behoorlijk geslonken vanwege de reiskosten.
    Moet ik dan ook nog onderdelen vervangen, dan word het voordeel nog minder.

    En overdreven is dat niet, ik ken mensen die rijden er voor naar Duitsland, en dan word de rit soms al duurder dan het prijsverschil.

    Doe ik hetzelfde bij een SkyFox, dan is het voordeel al volledig verdwenen als ik voor de derde keer van huis ga om te kijken, zelfs zonder onderdelen te vervangen.

    En blijk je dan aan het eind van de rit nog een substantieel voordeel over te houden, dan moet je je afvragen of die paar honderd Euro die uren van reizen, eventuele frustratie als het thuis toch niet goed blijkt, het risico als je heli een "hidden faillure" vertoont, en alle overige moeite wel waard was. Want uiteindelijk ben je ALTIJD véél minder goedkoop uit dan je denkt, én je vliegt niet "nieuw"....

    Het voordeel van tweedehands kopen is denk ik meer psychologisch dan financieel.

    Ik zal NIEMAND voor gek verklaren die tweedehands koopt. Maar ik zal net zo hard, NIEMAND aanraden om dat te doen. SSowieso beginners niet, want die kunnen veel minder goed beoordlen of een heli goed is of niet.
    En die discussie is ongeveer gelijkwaardig aan "koop ik Align of koop ik goedkope chinese kloon + alu-upgrades?". Uiteindelijk komt het neer op mazzel dat je wat goeds koopt en hoe handig je bent om de problemen op te lossen.

    Leren hoe je heli in elkaar zit, kun je ook doen met een nieuwe bouwkit, dus dat is hooguit de zonneschijn na de regen.

    Daarmee is niet gezegd dat het niet KAN, tweedehands een goede heli kopen, maar het is en blijft een gok. En als je dan toch moet gokken kun je beter met de voetbaltoto meedoen, kost minder en als je niet wint, verlies je ook niet meer dan de inleg....

    Groet, Bert
     
  20. JPeirs

    JPeirs

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Gent
    Ik heb recent ook iets gelijkaardigs voorgehad. Zowel een blade msr als SR gekocht van een forum lid.
    De blade msr deed het niet. Na het vervangen van de staartmotor en hoofdmotor er achter gekomen dat de 5-in-1 printplaat defect was (duur).

    Ook problemen met de SR. In de advertentie van de blade SR stond letterlijk dat deze nieuw was. Verder zei de verkoper dat de SR nog nooit had gevlogen. De verrassing was dan ook groot toen bleek dat de SR sterke trilde bij de eerste vlucht. De spindle was volledig krom alsook de flybar. Verder was ook de staartrotor omgekeerd gemonteerd zodat de heli bijna niet stabiel te houden was. Uiteindelijk is het na vele uren en vervangen van een aantal onderdelen toch gelukt om de heli goed te krijgen. Bovendien heb ik er veel mee bijgeleerd.

    Ik kan dus alleen maar beamen dat je moet opletten met tweedehands aankopen. Anderzijds zouden verkopers wat eerlijker mogen zijn over wat ze verkopen. Het is best mogelijk dat de verkoper dacht dat zijn heli in orde was maar zeggen dat hij nooit heeft gevlogen is niet correct.
     

Deel Deze Pagina