Sinds vrijdag 19 augustus heb ik een MultiPlex Merlin aangeschaft. Daarbij heb ik 3 multiplex Li-batt 3/1-450 gekocht. Heb afgelopen avond veel over het laden van LIPO accu's gelezen. Kwam er namelijk achter dat geen van de 3 accu's willen opladen. Heb inmiddels 2 Robbe PowerPeak A4 laders gekocht. Alle instructies zijn doorgelezen er het is een 1C lipo. Verder staat er dit vermeld : 11.1V / 450mAh / 5.0Wh Op dit moment doe ik het volgende >> 500 mA voor 1,5 uur. De lader heb ik op start gedrukt en de Equilize led's knipperen normaal. Wat doe ik fout dat het 3 keer niet wil opladen? De lipo's zijn niet onder de 9V geweest.. Ik wil namelijk zoo graag vliegen!!! http://imageshack.us/photo/my-images/204/43795370.jpg/
Ik zou je wel willen helpen maar ik heb een andere lader ik moet gewoon 11.1 v ingeven en dan de mah bij jou 450 en dan het aantal cellen en dan druk ik op start en hij laad altijd
Dank voor de snelle berichten!! Wat ik nu wel ontdek, is dat in 2 uur tijd de V van 9.69 naar 9.77 is gegaan.. Wat zal ik doen? Gewoon de nacht doorladen? Wel vreemd dat in de beschrijving maar 1,5 uur staat tot vol.. Maar misschien omdat dit de eerste keer is??
Deze lader geeft kennelijk geen duidelijke storings meldingen en dat maakt het voor een beginner niet makkelijk. Belangrijk is te weten wat de individuele celspanningen zijn. Nieuwe lipos wijken wel eens af op dat punt. Even meten met een universeelmeter en je weet al meer. Heb je geen universeelmeter koop er dan een want die brengt zijn geld altijd op. Voor 10euro of minder heb je er al een of leen er een.
Dank! ik begrijp dat ik dan iedere cel los moet meten? Inmiddels duurt het laden al zo'n 12 uur Lipo 1 heeft nu een V van 10.07 & Lipo 2 van 9.68 (die kwam van diep) Zal ik gewoon doorladen tot de 11.2? Hopelijk doet het dan wel.. Heb lang gewacht
Er gaat hier iets enstigs mis. Wat, dat is niet zo eenvoudig te zeggen. Daarvoor zou je spannings- en stroommmetingen moeten uitvoeren. Een Lipo die met 1C wordt geladen moet in ongeveer 5 kwartier vol zijn. Ook als de Li-Po voor de eerste keer wordt geladen. Als het vele, vele uren duurt is de laadstroom veel te laag. Die kan je met een goede universeelmeter controleren. De oorzaak van die lage stroom kan in de voeding zitten, maar ook in de Li-Po lader. De oorzaak kan ook liggen is de Li-Po. Eén of twee cellen kunnen een te lage spanning hebben. Ook hier kan een universeelmeter uitkomst bieden. Een drie cellen Li-Po is pas vol als de spanning ongeveer 12.6 Volt is. Wat kan je nu doen: 1. Teruggaan naar de winkel waar je de spullen hebt gekocht. 2. Als je jezelf niet vertrouwd om op de juiste manier controlemetingen uit te voeren dan hulp zoeken bij een modelbouwer/vlieger met ervaring op dit gebied. Dat er iets mis is, dat is zeker. Maar een oorzaak aanwijzen "op afstand" is in dit geval eigenlijk niet mogelijk. Het is jammer dat dit soort eenvoudige laders geen fatsoenlijke foutmeldingen geven. Dat help bij het zoeken naar de oorzaak.
@ Leon325i > ik gebruik de Robbe voeding : schaltnetzteil | output 12v DC - 4A Verder ga ik zometeen een multimeter lenen, geen idee hoe dat werkt maar daar kom ik wel uit.. Heeft iemand een snel antwoord op de vraag hoe je de lipo's afzonderlijk doormeet? Dank!!
Je kan de individuele cellen meten op de balanceraansluiting. Er is maar heel weinig ruimte voor de meetpenning en een kortsluiting is dan snel gemaakt. Dan wordt in een fractie van een seconde de bedrading naar de balanceraansluiting gereduceerd tot as. Als je niet weet hoe het werkt zou ik er niet zelf aan beginnen. "Doormeten" is ook typisch een term die door leken wordt gebruikt... Met Li-Po's valt niet te spotten. Las laatst op een nieuwssite nog een bericht over een woningbrand, veroorzaakt door een Li-Po.
Bedankt! Omdat ik er al zolangggg mee bezig ben.. ga ik het toch proberen (buiten) te meten.. Als ik dadelijk de output van de lader heb + de spanning in de individuele lipo's.. Hoop ik dichterbij het probleem te komen! Dit is overigens de connector bij de balansstekker.. Foto van stekker
Je hebt een digitaal meetinstrument van een redelijk kwaliteit nodig. Tussen rood en de naastliggende gele, en tussen beide gele, en tussen zwart en de naastliggende gele draad moet je drie gelijke spanning meten. Zo tussen de 3,5 en 4 Volt. De verschillen mogen hooguit enkele hondersten van een Volt zijn. Zet het meetinstrument op 20 Volt gelijkspanning. De ruimte tussen de meetpunten is heel klein. Sluiting maken is funest en betekent een kapotte Li-Po! De outputspanning van de lader kan je eigenlijk niet meten. Die is vrijwel gelijk aan de spanning van de aangesloten Li-Po.
Je spanningen liggen voor een lipo ook aardig laag . Wie weet laad hij geen lipo,s op die lager zitten dan 10volt ??
NOOIT doen als je niet weet of en wat er mis is. Neem je woonplaats op in je profiel, handig, kan iedereen dat altijd zien, misschien woont er wel een elektrotechnisch forumlid bij je om de hoek. Bij deze accumeting meet je altijd spanning, nooit stroom. Mocht je per ongeluk meter in stroombereik zetten, dan vormt de meter een kortsluiting. Exit meter en accu Spanningen op balancer-connector meten: The Script Asylum (favorieten?) -> RC Calculations -> electrical -> LiPo pack wiring -> vierde tooltje -> lithium battery chargers (selecteren merk/type) & -> charger calculator (voor bepalen geschikte netvoeding)
hahaha ik leef nog! Here are the results : Lipo 1 : 3.02 / 3.01 / 2.97 Lipo 2 : 3.18 / 3.26 / 3.20 Lipo 3 : 3.26 / 3.25 / 3.23 Omdat ik dus dacht dat ze gister wel volgeladen waren, heb ik dus (3-minuten) kunnen vliegen.. Heb ik ze nu alle 3 kapot gevolgen? Of..
Neem de lipo,s en lader eens mee naar een forumlid in de buurt of een club. Met een 5 min weet ja dan wat er aan de hand is . En een 3s lipo is vol bij 12,6 volt 12,3 is ook geen probleem . Maar nu zijn ze echt leeg .
Met een beetje geluk doen ze het nog goed maar dan moeten ze wel zo snel mogelijk op geladen. Met lipos met je niet denken maar zeker weten. Je wist dat 3V per cel leeg betekend maar dacht zonder te meten dat ze vol waren dus geldt ook hier meten is weten. Heb je ze voor het vliegen geprobeert te laden? Het lijkt er op dat ze zo leeg zijn dat de lader er geen raad mee weet. Als dat zo is dan moeten ze met een eenvoudige multilader op 100 mA naar 3.7V gebracht worden. Of in een nimh programma van je lader deze truc uithalen maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent of hulp bij de hand hebben.
Kan het met het bovenstaande alleen maar eens zijn. Je weet niet goed waar je mee bezig bent. Iets niet weten is niet erg, we hebben allemaal moeten leren hoe met Li-Po's om te gaan, maar sla niet aan het experimenteren. In een eerdere post heb ik gemeldt dat een drie cellen Li-Po vol is bij een spanning van 12,6 Volt. Dat je daar niets mee doet moet je natuurlijk zelf weten... De celspanningen van de Li-Po cellen zijn nu laag, erg laag. Dat is mogelijk de reden dat de lader het laadproces niet start. In de handleiding kan je waarschijnlijk vinden vanaf welke celspanning de lader het laadproces start. Zonder te weten wat de gevolgen zijn van je handelingen is de kans groot dat er iets verkeerds gebeurd en dat kost je je Li-Po's of erger. Zoek even hulp bij de leverancier van de lader en de Li-Po of bij een modelvlieger met ervaring. Dan komt alles hopelijk nog goed.
Oke mensen... je kan merken dat ik nog een beginner ben.. :sleeping: Knop van de lader net niet lang genoeg ingedrukt.. Ze deden het in de winkel voor en moet zeggen dat het niet heel gemakkelijk ging.. Nya bedankt voor alle tips / suggesties. Heb ik ineens toch heel wat geleerd. Lekker vliegen nu!!!