MSH Prôtos 500

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door EricW, 3 mei 2008.

  1. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Zolang je hem heel houd (maar dat geld voor iedere heli dacht ik :) ) dan heb je er zeer weinig slijtage aan.
    De gebruikte materialen zijn van een zeer goede kwaliteit, slijt amper, en die van mij is dus zo goed als onderhoudsvrij.
    Ik doe heel af en toe een drupje kunststof vriendelijke olie op de linkjes en bewegende delen.
    De belt zou ik om de 2 a 300 vluchten wisselen.
    En dan kan je evt. ook de kunststof dwangrollen bekijken.
    De belt gaat eerst rafelen trouwens, hier en daar een losse vezel, breken doet hij niet.

    Heel veel plezier ermee :)
     
  2. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Na een twintigtal vluchten ziet de achteras van mijn protos er zo uit
    http://img440.imageshack.us/img440/9871/20092010300.jpg

    De binnenring van het lager is in de as ingesleten. Dit komt doordat er een te losse passing is tussen de as en het lager waardoor de as gaat walsen.
    Zijn er andere protos owners die dit herkennen?
    Heb de as al vervangen en ook de infinity hobby tail gemonteerd. Hij vliegt beduidend beter maar er zijn alweer slijtsporen te zien.
    Heb nu de binnenring met loctite op de as vast gezet maar heb mijn twijfels of dit gaat werken.
    Afgezien van dit is het een geweldige heli die super strak vliegt.

    [mod]
    Ook al resized de software hem, hij moet wel eerst HELEMAAL gerladen worden!
    Te grote foto "verwijdert". Maximaal 640x480, alles boven de 800x600 verwijder ik.
    Emil[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2010
  3. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    ja dat heb ik ook..... trek ik me weinig van aan. Zorg wel dat je belt goed strak is dan kan hij minder in de innerzijde van de lagers draaien en een beetje locktite helpt ook.... anders krijg je wat extra trilling waar je gyro (minivbar in mijn geval) niet blij van wordt.
     
  4. Chiel3667

    Chiel3667

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Den Hoorn
    Riem schiet van hoofdtandwiel

    Hee Protos vliegers,

    Ja dat heb ik ook, maar ik heb niet het gevoel of dat invloed heeft op de vliegprestaties. Ik heb het ook op de hoofdas gehad, dit kwam omdat de blokken waar de hoofdas doorheen geen, schuin in het forum geschroefd zaten.

    Vorige week vloog ik een simpel rondje en hoorde plots een doffe klap. Heli stopte maar draaien en kwam terecht in een hap gras. Nou bleek dat de riem van het hoofdtandwiel afgeschoten was, wat mogelijk kwam door dat er een wieltje waar de riem overheen loopt afgeschoten was.

    Heeft iemand hier ook last van gehad, want dit is dus inmiddels al de tweede keer.

    Verder was ik benieuwt wat jullie van de kwaliteit van de Protos vinden. Waar ik veel last van heb is, dat als ik de heli uitelkaar gehaald heb (tot zover nodig) om hem te repareren dan krijg ik het IKEA gevoel. 1 keer uitelkaar, liever niet meer in elkaar. Het kan, maar je merkt met schroeven bijvoorbeeld dat je ze snel door draait. Als ik klaar bent, heb ik niet helemaal een top gevoel of de reparatie.

    Trouwens, vrijdagavond de DX8 van Spectrum gehaald. Erg mooi apparaatje. Ben benieuwt naar de prestatie en telemetry.

    Ohja, wat voor toerental draaien jullie?

    Laatste vraagje, ik heb geen goed gevoel over de staart, met name toch het pendelen en tijd nodig, na een vol negatief move, om de juiste stand te vinden. Ik gebruik de Savox SH-1290MG i.c.m. AC-3X.

    Hoi Hoi
     
  5. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Ik zou verwachten dat het eraf komen van het wieltje een gevolg is en niet de oorzaak. In principe zorgt je riemspanning ervoor dat die wieltjes op hun plaats blijven. Enige andere reden die ik kan bedenken waarom je riem overigens eraf zou kunnen lopen is door gebrek aan riemspanning evt in combinatie met een motor die schuin zit.

    Heb hem nog niet hoeven repareren dus kan niks over het ikea gevoel zeggen. heb zelf de carbon versie en die gebruikt op een hoop plekken metalen inserts dus die zullen geen probleem geven.

    Toevallig afgelopen zondag mijn toerental gemeten. Zou 2400rpm moeten zijn met 78% gas op een 14T pinion. Moet er bijzeggen dat dit op de governor store mode is van de yge die op 85% throttle is "gecalibreerd"

    Overigens heb ik er alweer 6 vluchten opzitten met de tail shaft die met loctite vastzit en dit werkt boven verwachting goed tot nog toe.
     
  6. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    zorg ook dat je tailboom 90graden tegen over je mainas is... als je hem iets omhoog of omlaag duw en dan vast zet zie je dat belt aan de boven of juist onderkant van je maingear gaat lopen en belt moet echt strak zijn op protos.
     
  7. Chiel3667

    Chiel3667

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Den Hoorn
    Meten

    Hoi Crash1000 (sam),

    Bedankt voor je reactie.
    Hoe kan je de hoek tussen mainas en tailboom het best meten?

    Groet, Chiel
     
  8. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt: 29 aug 2011
  9. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Wat zijn de ervaringen met de Align DS 520 servo op de staart?
     
  10. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    3x niks :)
    Beste is BLS251 of als je toch wat goedkoper zoekt dan maar DS650.
    DS520 trekt het gewoon niet op een 500size heli en krijg je nooit een goede staart mee.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2011
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik vlieg nog altijd met exact dezelfde electronica op mijn Protos (op de gyro na i.v.m. FBL), dus JR kan ik je uiteraard ook aanraden.
    Leuk dat je een Protos hebt Marcel :D
    Ben benieuwd, zie je snel op de club hoop ik.
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Even weer een oud draadje uit de sloot gevist.... Je hoort helaas niet veel meer van de Protos 500. Ik (vloog) de mijne nog met veel plezier. Helaas is hij eind vorig seizoen gecrashed, kan gebeuren... Het winter project is dus de helie weer opbouwen, ook geen probleem natuurlijk, echter:

    Bij de originele motor is de fan stuk geraakt na de crash, nu heb ik verschillende opties:
    1 de hele motor vervangen - vind ik eigenlijk te duur en zonde
    2 de originele motor gebruiken zonder fan - kan maar de motor werd al heel heet (bekend issue) en durf het daarom eigenlijk niet zonder fan te proberen
    3 nieuwe fan vinden

    En punt 3 is dus de uitdaging.
    Het pn is MSH51079, word op internet ook herkend alleen diegene die ik het tot nu toe gevraagd heb kunnen de fan niet los leveren.

    Daarom:
    Weet iemand waar ik deze fan zou kunnen bestellen?
    Heeft iemand wellicht een fan liggen die hij niet meer gebruikt?
    heeft iemand de motor wel eens gevlogen zonder fan?

    Ben benieuwd of er nog Protos fans (in de zin van liefhebber :p) zijn!!
     

Deel Deze Pagina